Przejdź do treści

Pozycjonowanie hotelu – jak wdrożyć skuteczne SEO dla hoteli?

Podróże są dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej, a rynek nie pozostaje na to obojętny. W branży hotelarskiej panuje  spora konkurencja, a poszczególne obiekty prześcigają się w pomysłach na to, jak przyciągnąć do siebie klientów. Jednym z najskuteczniejszych jest właśnie wdrożenie strategii SEO. 

Wysokie pozycje hotelu w wyszukiwarce mogą bowiem skutecznie przyczynić się do zwiększenia ruchu na Twojej stronie, a co za tym idzie – wzrostu rezerwacji. Aby osiągnąć taki efekt, trzeba się jednak postarać. Dowiedz się, jak skutecznie poprawiać widoczność hotelu i z jakimi dokładnie korzyściami wiąże się ten proces.

Pozycjonowanie hotelu w wyszukiwarce Google daje wiele korzyści biznesowych

Aż 68% wszystkich doświadczeń online zaczyna się od wyszukiwarki. Co więcej, ponad 53% całego ruchu w Internecie pochodzi z bezpłatnych wyników wyszukiwania. 

Wniosek jest więc prosty. Chcesz pozyskiwać dla swojego hotelu klientów online? W takim wypadku po prostu musisz uwzględnić wyszukiwarkę w swojej strategii. 

Nie ma tu jednak miejsca na przeciętność. Czy wiesz, ilu użytkowników Google klika w wyniki wyszukiwania znajdujące się na drugiej stronie? Zaledwie 0.63%. Liczą się więc tylko wysokie pozycje, które osiągniesz przy pomocy pozycjonowania

Zapewniamy jednak, że warto się starać. Dzięki SEO strony:

  • Zwiększysz liczbę rezerwacji bezpośrednich na Twojej stronie www.
  • Zbudujesz przewagę konkurencyjną. 
  • Poprawisz rozpoznawalność swojego obiektu. 
  • Dostosujesz swoją witrynę do wymagań współczesnych użytkowników. 
  • Zwiększysz zyski Twojego biznesu. 

Wykonaj analizę i dobór słów kluczowych

SEO nie może istnieć bez fraz kluczowych. Są to zapytania, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, by dotrzeć do pożądanych informacji czy stron internetowych. 

Aby zbudować widoczność w Google, tego typu wyrażenia muszą znaleźć się na Twojej witrynie. Najpierw to Ty musisz jednak zidentyfikować te, które wyszukują Twoi potencjalni goście. Jak to zrobić?

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Sprawdź ofertę hotelu

Teoretycznie możesz pozycjonować każdą stronę na dowolne słowa kluczowe. Nic nie stoi przecież na przeszkodzie, by na hotelowym blogu publikować artykuły dotyczące opieki nad zwierzętami czy rankingi szamponów do włosów. Tylko po co to robić?

W marketingu internetowym chodzi o to, aby przyciągnąć do swojej marki osoby rzeczywiście zainteresowane daną ofertą, a nie przypadkowe osoby – jak często ma to miejsce w przypadku reklamy tradycyjnej. I właśnie tym należy się kierować podczas wyboru słów kluczowych.

Zacznij więc od dokładnego przeanalizowania swojej oferty. Postaraj się określić, jakie zapytania mogą wpisywać do wyszukiwarki osoby, które będą chciały z niej korzystać. Pomogą Ci w tym podpowiedzi generowane przez Google, ale także narzędzia – jak chociażby Google Keyword Planner.

Sprawdź lokalną konkurencję

Wyszukiwarka to bardzo dynamicznie i konkurencyjne środowisko. Jeżeli dopiero zaczynasz budowanie widoczności swojego hotelu w Google, dokładnie przeanalizuj frazy, na które pozycjonuje się Twoja konkurencja. Oczywiście nie skupiaj się na analizowaniu stron wszystkich możliwych obiektów noclegowych – a tych, które zabiegają o uwagę podobnej grupy docelowej. 

Taka analiza konkurencji pozwoli Ci znaleźć słowa, które sprawdzają się w Twojej branży, a także odnaleźć pole do budowania przewagi konkurencyjnej. To nic trudnego – narzędzia SEO, jak Ahrefs czy Senuto, umożliwiają Ci sprawdzenie szczegółów dotyczących widoczności w Google dowolnego adresu URL.

Sprawdź lokalne atrakcje

Słowa kluczowe istotne dla Twojego biznesu to nie tylko frazy bezpośrednio powiązane z Twoim hotelem, które w pierwszej kolejności przychodzą Ci do głowy – jak np. „hotel Warszawa”. SEO ma znacznie większy potencjał – trzeba tylko umieć go wykorzystać.

Dobrym pomysłem na budowanie widoczności jest umieszczanie na swojej stronie fraz związanych z miejscem, w którym zlokalizowany jest hotel. Chodzi tu o słowa kluczowe w stylu:

  • Co zobaczyć w Krakowie z dziećmi?
  • Najważniejsze atrakcje Londynu
  • Warszawa w 2 dni. 

Możesz je wykorzystać jako gotowe tematy artykułów blogowych. Dzięki temu potencjalni klienci trafią na stronę Twojego hotelu jeszcze na wczesnym etapie planowania podróży. 

Wdróż optymalizację techniczną SEO

Pozycjonowanie strony hotelu to złożony proces, a wybór fraz jest dopiero pierwszym krokiem do realizacji zakładanych celów.  Na pozycje w Google wpływa wiele czynników – jeżeli zależy Ci na optymalnych efektach, musisz przyłożyć się do nich wszystkich. 

Jakim aspektom podczas optymalizacji strony hotelu należy zatem poświęcić szczególną uwagę?

Optymalizacja meta tagów

Meta tagi to fragmenty kodu HTML, które umieszcza się w sekcji <head> strony. Służą one do komunikacji z robotami indeksującymi – przekazują im informacje dotyczące m.in. tego, jak prezentować daną podstronę w wynikach wyszukiwania i czy uwzględniać ją w indeksie. 

Jakie meta tagi mają kluczowe znaczenie dla strony Twojego hotelu?

  • Meta title. Totytuł danego wyniku wyszukiwania (linku) w Google. Powinien on w zwięzły sposób informować o zawartości danej podstrony.
  • Meta description. Jest to opis danego wyniku, wyświetlany pod znacznikiem title. Jego rolą jest uchylenie nieco większego rąbka tajemnicy na temat tego, co użytkownik znajdzie pod danym wynikiem, i zachęcenie do kliknięcia. 
  • Meta robots. Używaj tego tagu tylko, jeśli chcesz poinstruować roboty Google co do indeksowania Twojego serwisu lub znajdujących się na nim odnośników. 

Co ważne, aby optymalizować meta tagi, w większości przypadków nie musisz edytować kodu strony. Zrobisz to w wygodny sposób z poziomu swojego systemu CMS. 

Optymalizacja treści

Content marketing to ogromne wsparcie zarówno dla całego procesu sprzedaży, jak i SEO. Treści są bowiem jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google. 

Jednak samo to, że znajdziesz interesujące tematy i napiszesz związane z nimi teksty, nie wystarczy. Muszą być one odpowiednio zoptymalizowane. Jak o to zadbać?

  • Twórz ciekawe, merytoryczne treści. Nie ma sensu pisać tekstów tylko z myślą o SEO. Skup się na tym, aby angażować czytelników i dostarczać im wartość. 
  • Używaj zgodnych z tematem słów kluczowych, ale z umiarem. Frazy powinny pojawiać się w tekstach naturalnie i nie za często. Przesycenie artykułów takimi wyrażeniami może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.
  • Dopracuj strukturę treści. Dziel je na krótkie akapity, używaj nagłówków, wypunktowań i pogrubień – tak, aby ułatwić odbiorcom odnalezienie interesujących ich informacji. 
  • Pamiętaj o poprawności językowej. Najważniejsza jest oczywiście wartość merytoryczna treści, ale trzymanie się zasad poprawnej polszczyzny znacznie ułatwi ich odbiór. 
  • Wdrażaj w treściach na stronie hotelu linkowanie wewnętrzne. Odnośniki między podstronami przyczynią się do wzrostu ich pozycji, zmniejszą współczynnik odrzuceń i ułatwią zrozumienie robotom Google struktury Twojego serwisu. 
Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Optymalizacja struktury

Struktura ma znaczenie zarówno dla SEO, jak i użytkowników, którym ułatwia poruszanie się po stronie. Zadbaj o to, by była ona przejrzysta i dostosowana do potrzeb Twoich gości. 

W stworzeniu wydajnej struktury pomoże Ci wspomniana już analiza zapytań wpisywanych do wyszukiwarki. Gdy dowiesz się, czego szukają klienci, łatwiej będzie określić Ci zakładki, które powinny znaleźć się w menu na stronie. 

Pamiętaj również o tym, by umieścić na stronie swojego obiektu menu okruszkowe (breadcrumbs). Umożliwi to stały podgląd ścieżki i wygodny powrót do wcześniej przeglądanych sekcji. 

Optymalizacja wydajności strony

Aby witryna hotelu podbiła szczyty wyszukiwarki, musi ona działać sprawnie. Nie możesz oczekiwać, że użytkownicy będą chętnie z niej korzystać, jeżeli będzie się ona ładować zbyt długo lub nie posiadać wersji mobilnej.

Google również doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Właśnie dlatego tworząc ranking, uwzględnia czynniki związane z wydajnością i użytecznością stron www. 

Przyjrzyj się więc czynnikom Core Web Vitals, które dotyczą szybkości ładowania strony i wrażeń mobilnych. Sprawdzisz je korzystając z darmowego narzędzia Page Speed Insights. Znajdziesz tam także informacje na temat ewentualnych błędów w tym zakresie. 

Pozyskiwanie linków do strony hotelu

Pozyskiwanie linków zewnętrznych jest kluczowym elementem w pozycjonowaniu każdej strony internetowej. W branży hotelarskiej nie jest oczywiście inaczej. 

Aby link building był skuteczny, zadbaj o:

  • Pozyskiwanie odnośników wysokiej jakości. Najlepszą możliwą opcją jest ich zdobywanie w sposób naturalny, co sprowadza się do tworzenia ciekawych materiałów, którymi internauci chcą się dzielić. Optymalnym rozwiązaniem jest także publikowanie merytorycznych artykułów sponsorowanych zawierających linki do Twojej strony. 
  • Unikanie praktyk z zakresu black hat SEO. Mowa tu o braniu udziału w wymianach linków czy pozyskiwaniu odnośników ze spamerskich źródeł – jak np. fora czy komentarze. 
  • Stosowanie przemyślanych anchorów, czyli tekstów linków. Dobrze, jeżeli zawierają one słowa kluczowe, ale zachęcają przy tym użytkowników do kliknięcia. 

Optymalizacja wizytówki w Google Maps, czyli pozycjonowanie lokalne hotelu

Wizytówka w Google Moja Firma to standard w przypadku biznesów działających stacjonarnie. Wielu klientów trafi tam po to, by sprawdzić dokładną lokalizację Twojego obiektu. Co więcej, niektórzy moją dowiedzieć się o istnieniu Twojego hotelu właśnie dzięki jego obecności na mapach Google. 

Zadbaj o to, by w wizytówce znajdowały się zawsze aktualne informacje na temat Twojego obiektu. Mowa tu w szczególności o dokładnym adresie, danych kontaktowych i godzinach pracy recepcji.

Są to jednak absolutne podstawy w lokalnym SEO. Warto zadbać także o dodatkowe elementy, które docenią Twoi potencjalni klienci. 

Zadbaj o profesjonalne zdjęcia

Zdjęcia w przypadku hoteli są szczególnie ważne. Trudno oczekiwać, że goście będą dokonywać rezerwacji, jeżeli nie dasz im możliwości obejrzenia pomieszczeń, które wkrótce mają stać się ich tymczasowym mieszkaniem.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Powinny się one oczywiście znaleźć na Twojej stronie, ale także w wizytówce Google. 

Musisz liczyć się z tym, że zdjęcia będą dodawać również użytkownicy, dzieląc się swoimi opiniami. Nie masz jednak gwarancji, jakiej będą one jakości – dlatego mimo wszystko warto umieszczać w Google te, co do których efektywności masz pewność. 

Zadbaj o pozytywne opinie

Pozytywne opinie od klientów to jedno z najbardziej skutecznych działań marketingowych. W końcu bardziej ufamy poleceniom osób, które korzystały z usług danej firmy, niż komunikatom wyświetlanym na reklamach. 

Google jest jednym z miejsc, w których Twoi przyszli goście będą ich szukać.

Nie licz jednak na to, że klienci będą publikować opinie z własnej inicjatywy. Jasne, że będzie się to zdarzać – możesz jednak zintensyfikować proces ich pozyskiwania. Jak?

Najłatwiej to zrobić za pomocą kampanii email marketingowych. Jeżeli gość rezerwował nocleg w Twoim hotelu online, na pewno masz jego adres e-mail. Po zakończeniu pobytu wyślij mu więc wiadomość z prośbą o wystawienie opinii w Google. 

Ile powinno trwać SEO dla hoteli?

SEO ma wiele zalet. To stosunkowo niedroga dziedzina marketingu, której rezultaty możesz skrupulatnie analizować. Pozwala także na dużą personalizację działań. Wymaga przy tym cierpliwości. 

SEO to bowiem złożony proces, a nie jednorazowa czynność. Jego efekty nie pojawiają się od razu, ale za to są długotrwałe. Utrzymanie wysokich pozycji wymaga jednak ciągłych analiz i optymalizacji. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Wszystko dlatego, że wyszukiwarka podlega ciągłym zmianom – zarówno ze względu na aktualizacje algorytmów Google, jak i działania Twoich konkurentów. 

Jak długo powinny zatem trwać działania SEO? Odpowiedź jest prosta – tak długo, jak długo zależy Ci na utrzymaniu wysokich pozycji w wyszukiwarce.

A jeżeli zależy Ci na błyskawicznych rezultatach, możesz wesprzeć działania pozycjonerskie kampaniami Google Ads. Nasza agencja pomoże Ci w jednym i drugim – skontaktuj się z nami już teraz!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes