Przejdź do treści

SEO copywriting – jak pisać wartościowe teksty pod SEO?

SEO copywriting – jak pisać wartościowe teksty pod SEO?

Kwiecisty język i wartość dla czytelnika to nie wszystko, czego potrzebujesz, by zyskać lepszą widoczność swojej witryny w wynikach wyszukiwania (SERP). Pokażemy Ci, jak pisać wartościowe teksty SEO, które pokochają roboty Google i Twoi klienci.

Czym jest SEO copywriting?

Skuteczny SEO copywriting polega na pisaniu tekstów łączących w sobie wartość dla czytelnika oraz aspekty techniczne pozycjonowania SEO. Dobry copywriting SEO to teksty nasycone frazami kluczowymi, pokrywającymi wybraną tematykę. Twoje treści powinny być zaprojektowane, mając na uwadze odpowiednią hierarchię nagłówków H1, H2 i H3, wzbogacone grafikami oraz linkowaniem – wewnętrznym, a nierzadko również zewnętrznym.

Czy SEO copywriting czymś różni się od innych typów copywritingu?

Tradycyjny copywriting możesz kojarzyć z tworzenie perswazyjnych treści marketingowych: sloganów reklamowych, tekstów ofertowych czy mailingu sprzedażowego. Klasyczny copywriter wykorzystuje nie tylko umiejętności pisarskie, lecz również znajomość psychologii marketingu i sprzedaży. Jego teksty mają zwrócić uwagę na konkretną marką, zapoznać z nią użytkownika i zachęcić do zakupu produktu lub usługi.

Dobry SEO copywriting jest niejako połączeniem tradycyjnego copywritingu z optymalizacją treści pod algorytmy wyszukiwarek internetowych. Musisz mieć świadomość, że temat SEO copywritingu jest często mylony z tworzeniem niskiej jakości tekstów zapleczowych. Takich praktyk unikamy w naszej strategii SEO dla klientów. Wiemy, że pozyskanie ruchu na stronę to dopiero początek podróży klienta – dlatego tworzymy treści z myślą o SEO i konwersjach!

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Gdzie publikowane są teksty SEO i jaki dają efekt?

Strategia contentowa SEO zakłada wykorzystanie rozmaitych rodzajów treści. Efektem tworzenia i publikowania tekstów zoptymalizowanych pod kątem SEO jest poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania, wzrost ruchu na stronie i w konsekwencji większa sprzedaż. Poniżej opisaliśmy dla Ciebie najważniejsze rodzaje treści pod SEO.

Teksty zapleczowe i precle

Presell pages (tzw. precle) oraz teksty zapleczowe to niskiej jakości treści tworzone tylko po to, by uzupełnić potencjał fraz danej strony czy zastosować link building. Ze względu na rosnące wymagania algorytmów Google w zakresie jakości tekstów, tego rodzaju content SEO jest coraz rzadziej wykorzystywany, na rzecz tworzenia merytorycznych artykułów blogowych oraz sponsorowanych.

Artykuły blogowe

Niesłabnącą popularnością wśród specjalistów SEO cieszą się artykuły blogowe. Nic dziwnego, gdyż publikując regularnie teksty na bloga swojej firmy, nie tylko budujesz wartość „w oczach Google”, lecz dostarczasz wiedzy swoim potencjalnym klientom. Blog to rewelacyjne narzędzi do budowania świadomości marki i pozyskiwania ruchu na pierwszym etapie lejka, czyli ToFu (ang. Top of the Funnel).

Artykuły muszą rozwiązywać problemy klientów i przedstawiać Twoje produkty lub usługi, osadzając je w kontekście wyzwań Buyer Persony. Treści blogowe to nie tylko artykuły poradnikowe. Nie wahaj się przedstawić na blogu Case Study oraz Success Story, opisujących efekty Twoich działań. Zbudujesz w ten sposób zarówno lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania, jak i Social Proof. Teksty na bloga pisz w drugiej osobie liczby pojedynczej.

Artykuły sponsorowane

Artykuły sponsorowane to treści bardzo podobne do tekstów na bloga. Główna różnica polega na tym, że artykuły sponsorowane publikujesz w serwisach zewnętrznych. Zawierają one link do Twojej strony lub konkretnej podstrony ofertowej. Są elementem strategii linkbuilidingu SEO. Jednocześnie promują Twoją markę, informując o oferowanych przez Ciebie produktach lub usługach w nienachalny, lecz chwytliwy sposób.

Teksty FAQ

Sekcja FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania Twoich klientów to często albo element tekstu rozwiązującego wybrany problem, albo osobna podstrona, stale rozbudowywana o rzeczywiste pytania. Odpowiednio zaprojektowana i stale aktualizowana sekcja FAQ pomoże Ci zyskać lepszą widoczność i większą ekspozycję marki w SERP-ach.

Opisy do katalogów – wizytówki NAP

Wizytówki NAP (Name, Address, Phone Number) to podstawowe dane o firmie publikowane na dedykowanych stronach internetowych, najczęściej dedykowanych katalogach biznesowych, nierzadko dedykowanych wybranej branży.

Jak wygląda proces tworzenia tekstów pod SEO? Najważniejsze zasady!

Wiesz już, czym jest pisanie pod SEO i jakie rodzaje tekstów SEO wyróżniamy! Przedstawimy Ci teraz krok po kroku, jak wygląda proces tworzenia dobrych artykułów, wspierających podnoszenie pozycji strony w Google. Poznaj najważniejsze zasady SEO copywritingu w procesowym ujęciu!

Analiza potrzeb klienta

Jeżeli nie masz dostępu do strategii komunikacji albo taki dokument nie został stworzony, to zacznij od poznania potrzeb klienta – Buyer Persony, wyidealizowanego modelu czytelnika, do którego chcesz dotrzeć. W ten sposób Twój tekst będzie korespondował z oczekiwaniami czytelnika i specyficznym słownictwem, używanym w branży. Znajomość grupy odbiorców ułatwi Ci później optymalny dobór słów keywords.

Analiza konkurencji i research

Zobacz, co w danym temacie napisała Twoja konkurencja. Przeprowadź research i sprawdź widoczność swojej konkurencji na dane frazy. Pomogą Ci w tym takie narzędzia jak Semrush czy Senuto. Z ich pomocą przeprowadzisz zarówno analizę widoczności konkurencyjnych witryn, jak i zyskasz wiedzę na temat keywords, jakie warto zawrzeć w tekście.

Analiza słów kluczowych (keywords)

No właśnie, wspomnieliśmy o analizie zapytań użytkowników wyszukiwarek! To właśnie ich analiza jest jednym z fundamentów profesjonalnego pisania tekstów SEO. Pamiętaj, że narzędzia analityczne to niejedyne źródło, z jakiego warto korzystać, by sprawdzić, jakie zapytania lubią wpisywać do Google Twoi klienci. Dobrą praktyką jest również bezpośrednia rozmowa z klientami. Być może Twoi potencjalni klienci używają niszowych fraz, których normalnie nie uwzględniasz.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Stworzenie szkicu artykułu – zaplanowanie nagłówków

Poznałeś już potrzeby grupy docelowej – jej wyzwania, problemy i pytania. Wiesz, jakie słowa keywords uwzględnić w poszczególnych akapitach tekstu SEO. To świetnie się składa, bo na tej podstawie możesz stworzyć szkic artykułu. Rozplanuj nagłówki, prowadząc czytelnika od zapoznania z problemem, poprzez pokazanie potencjalnych zalet Twoich rozwiązań, a aż po skuteczne CTA (ang. Call To Action). Pamiętaj, by skorzystać z modelu AIDA.

Planowanie i optymalizacja grafik

Dobry content marketing wspierający działania SEO to nie tylko tekst – to wykorzystanie rozmaitych formatów i rodzajów contentu. Projektując swój artykuł, możliwie z wyprzedzeniem zaplanuj również obecność grafik oraz infografik. Dobrym pomysłem będzie wzbogacanie sekcji zawierających listy wypunktowane czy numerowane, właśnie czytelnymi i atrakcyjnymi infografikami. Taki tekst po prostu lepiej się czyta, a i Google bardziej go doceni!

Plan linkowania wewnętrznego

Zanim przystąpisz do tworzenia tekstu albo zlecenia go SEO copywriterowi, zaplanuj linki wewnętrzne. Określ ich rodzaje (np. anchor tekst, czysty adres URL czy przycisk CTA), a następnie rozplanuj ich rozmieszczenie w poszczególnych nagłówkach. Pamiętaj, że skuteczny linkbuilding uwzględnia zarówno mechanikę działania robotów wyszukiwarek internetowych, jak i zachowania użytkowników na stronie.

Dostosowanie treści do czytelnika

Tworząc tekst, dostosuj go do specyfiki publikacji oraz upodobań Twojego czytelnika! Frazy staraj się umieszczać naturalnie w formie odmienionej. Pamiętaj, że dużo lepiej brzmi sformułowanie „Praca copywritera w Warszawie wymaga tworzenia artykułów zgodnie z SEO.”, niż „SEO copywriter musi znać zasady pozycjonowanie stron i sklepów Warszawa.”. Pisz klarownie, bez zawiłości, pamiętając o stosowaniu żargonu dopasowanego do specyfiki wybranej grupy docelowej.

Optymalizacja meta tagów

Nie zapomnij również o optymalizacji meta tagów! Jeżeli korzystasz z narzędzi takich jak Neuronwriter w pakiecie Contadu czy Writer od Senuto, to koniecznie wykorzystaj dostępne wskazówki. Wspomniane narzędzia pomogą Ci stworzyć skuteczne meta-title oraz meta-description, zawierające określone frazy. Pamiętaj jednocześnie, by meta tagi zachęcały do kliknięcia wyniku w SERP-ach – meta-tagi mają znaczący wpływ na współczynnik CTR.

Dobre teksty SEO angażują czytelnika

SEO copywriting to pisanie artykułów zarówno wspierających budowanie widoczności stron www, jak i angażujących czytelników. Zanim zaczniesz pisać, stwórz strukturę tekstu, uwzględniając zachowania użytkowników i zapytania kierowane przez nich do Google. Pisząc, osadzaj naturalnie frazy, pamiętając jednocześnie, że artykuł musi być merytoryczny, wartościowy i zachęcający do dalszego zainteresowania Twoją marką. Regularnie aktualizuj treści, algorytmy to lubią.

Czy ChatGPT oraz inne narzędzia AI potrafią pisać dobre teksty?

Nie, ChatGPT nie zastąpi doświadczonego SEO copywritera, dysponującego ekspercką wiedzą z zakresu wybranej branży oraz unikalnym umiejętnościami tworzenia tekstów, łączących szereg aspektów: SEO, wartość, sprzedaż czy UX writing.

Jednocześnie ChatGPT oraz inne narzędzia oparte o AI to potężny oręż w rękach dobrego specjalisty SEO i profesjonalnego copywritera SEO. Oferowane obecnie rozwiązania pomagają na etapie researchu, analizy keywords czy budowania struktury tekstu. Ich mądre wykorzystanie pozwala specjalistom content writingu skupić się na dostarczaniu profesjonalnych treści, przyspieszając jednocześnie pracę nad aspektami technicznymi.

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Z jakich narzędzi może korzystać dobry SEO copywriter?

Jeżeli planujesz zatrudnienie copywritera SEO albo chcesz samodzielnie zacząć tworzyć teksty SEO dla swojej strony, bądź sklepu e-commerce, to musisz poznać narzędzia, jakie ułatwią Ci pracę!

  • Senuto – pomoże Ci w badaniu widoczności stron konkurencji i doborze fraz keywords. Jednocześnie wesprze Cię w przygotowaniu content planu i pisaniu artykułów.
  • Contadu – potężny pakiet, w którym znajdziesz m.in. zaawansowany edytor SEO Neuronwriter. Edytor pomaga dobrać najważniejsze słowa do użycia w tekście z uwzględnieniem fraz dedykowanych dla nagłówków oraz meta-tagów.
  • Semrush – zagraniczna alternatywa dla Senuto, polecana szczególnie przy tekstach na rynki międzynarodowe.
  • ChatGPT – platforma sztucznej inteligencji, oferująca możliwość generowania informacji w formie konwersacyjnej. Pomoże Ci w tworzeniu chwytliwych nagłówków, doborze keywords oraz pozyskiwaniu informacji do artykułów.
  • Language Tool – niepozorne narzędzie, które pomoże Ci tworzyć bezbłędne teksty!

Na etapie projektowania tagów meta-title oraz meta-description rekomendujemy również korzystanie z darmowego narzędzia Google SERP Simulator od Mangools. Aplikacja dostępna online doskonale symuluje wygląd wyników wyszukiwania dla desktopów i urządzeń mobilnych.

Ile kosztuje SEO copywriting?

Ceny SEO copywritingu niewymagających tekstów na bloga i strony www zaczynają się od 40 zł netto za 1000 zzs. Specjalistyczne teksty SEO, wymagające pogłębionego poznania branży kosztują ok. 70 zł netto za 1000 zzs. Za eksperckie artykuły pisane przez specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w danej branży trzeba zapłacić nawet kilkaset złotych za 1000 zzs. To jednak inwestycja, która zwróci Ci się wielokrotnie w dłuższej perspektywie!

Pamiętaj, tanie pozycjonowanie nie istnieje. Aby osiągnąć odpowiednie rezultaty wymagana jest regularna praca nad ulepszaniem serwisu.

Rzucamy nowe światło na jakościowy content SEO!

Znasz już zasady pisania tekstów pozycjonujących i wiesz, że SEO copywriting to nie tylko tworzenie treści budujących widoczność strony w Google. To kompleksowe działania, wymagające umiejętności pisarskich, wiedzy merytorycznej, znajomości technik perswazji oraz technicznych aspektów tworzenia contentu SEO: doboru fraz, linkbuildingu czy projektowania tekstu.

Wiemy, jak wiele czasu pochłania tworzenie skutecznych content planów. Algorytm Google jest nieustannie zmieniany. Idzie za tym konieczność regularnej rewizji i aktualizacji strategii contentowej skupionej na SEO i widoczności marki. Na szczęście nie musisz wszystkiego robić sam, a my jesteśmy tu po to, by pomóc Ci tworzyć konwertujące teksty i artykuły pod SEO.

Jeżeli szukasz zaufanego partnera w podnoszeniu widoczności marki w internecie oraz pozyskiwaniu konwertującego ruchu, to jesteś w dobrym miejscu! W lumo.media pomagamy wdrażać nowatorskie strategie SEO, przynoszące zysk naszym klientom!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes