Przejdź do treści

Pozycjonowanie lokalne SEO – co to jest?

Pierwsza strona Google, a najlepiej najwyższe pozycje w całym rankingu – to cel wielu firm, którym zależy na stałym dopływie klientów z Internetu. Bez przemyślanych działań z zakresu SEO mogą jednak o tym tylko pomarzyć.

Ogromną zaletą pozycjonowania jest to, że pozwala Ci dotrzeć do potencjalnych klientów – a nie przypadkowych internautów. Wszystko za sprawą precyzyjnej selekcji słów kluczowych. Pozycjonowanie lokalne pozwala Ci zrobić jeszcze jeden krok na przód – i z chirurgiczną precyzją docierać do klientów, którzy szukają firm o Twoim profilu w Twojej okolicy.

Dowiedz się, na czym dokładnie ono polega i jakie korzyści przyniesie Twojej firmie.

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Przebywasz aktualnie w Gdańsku i szukasz apteki w pobliżu. Co robisz? To proste – wpisujesz po prostu w Google hasło „apteka”. Natychmiast otrzymujesz szereg wyników, które wskazują Ci apteki znajdujące się najbliżej Ciebie. Dlaczego nie wyświetlają Ci się apteki znajdujące się na drugim końcu miasta? Albo w ogóle w Warszawie czy Nowym Jorku?

Ma to związek z usługą geolokalizacji, którą Google wprowadził w 2014 roku wraz z aktualizacją algorytmu zwaną „Gołąb”.

To właśnie on zapoczątkował pozycjonowanie lokalne, czyli różnego rodzaju działania SEO, których celem jest zwiększenie widoczności Twojej firmy w wyszukiwarce na zapytania powiązane z lokalizacją. To dzięki nim odnajdą ją osoby przebywające aktualnie w okolicy lub takie, które wyszukują miejsc na danym obszarze.

Lokalne pozycjonowanie jest polecane szczególnie firmom, które działają na terenie wybranej dzielnicy, w obrębie całego miasta, a także w jego najbliższej okolicy.

Jak działa pozycjonowanie lokalne i jak wyglądają wyniki wyszukiwania?

Załóżmy, że przebywasz aktualnie w Krakowie. Wpisujesz do wyszukiwarki frazę „ranking lokat”. Zobaczysz dokładnie takie same wyniki, jakie ukażą się Twojemu znajomemu z Poznania. W przypadku, gdy oboje wpiszecie zapytanie „sklep spożywczy”, „wymiana opon”, „meble kuchenne na zamówienie”, wyniki będą jednak zupełnie różne. Jaka jest przyczyna takiego stanu rzeczy?

To proste – Google uwzględnia lokalizację użytkownika. Na podstawie miejsca, w którym ten aktualnie przebywa, proponuje mu najbardziej trafne firmy. Stosowanie personalizacji poprzez wykorzystywanie technologii śledzenia jest bardzo wygodne – szczególnie, jeśli szukasz obiektów w okolicy.

Łatwo także zauważyć, że wyniki, które wyświetlają się w wyszukiwarce Google po wpisaniu zapytań lokalnych różnią się od tych, które pojawiają się w przypadku standardowych (niepowiązanych z obszarem) wyszukiwań. Jakie są najważniejsze różnice?

  • W pierwszej kolejności nie zobaczysz standardowych linków do stron internetowych. Zamiast tego wyświetlą Ci się katalogi, czyli strony internetowe, które agregują wizytówki firm świadczących usługi w danym miejscu.
  • Następne miejsca zajmują lokalne wyniki wyszukiwania Google Maps z zaznaczonymi lokalizacjami.
  • Dopiero pod nimi wyświetlają się tradycyjne wyniki, czyli odnośniki prowadzące do witryn www.

Potrzebujesz lokalnego SEO? Zobacz jak robimy to w LUMO

Dlaczego SEO lokalne jest ważne? Czy faktycznie przynosi korzyści?

Masz wątpliwości, czy warto zadbać o skuteczne pozycjonowanie Twojej firmy na zapytania lokalne? Przyjrzyjmy się następującym statystykom:

  • Aż 46% wszystkich wyszukań w Google dotyczy firm lokalnych.
  • 80% takich zapytań skutkuje konwersją.

Wnioski wyciągnąć łatwo – jeżeli jesteś przedsiębiorcą i prowadzisz działalność skoncentrowaną na konkretnym obszarze i nie prowadzisz działań z zakresu pozycjonowania lokalnego, marnujesz ogromny potencjał. Potencjalni klienci zamiast znajdywać Twoją firmę, trafiają do konkurencji.

SEO lokalne w praktyce oznacza dla Twojego biznesu, że:

  • O Twojej firmie dowiaduje się więcej osób, które są rzeczywiście zainteresowane Twoją ofertą – zdobywasz nowych klientów.
  • Budujesz trwałą przewagę nad konkurentami – zwłaszcza tymi, którzy nie prowadzą jeszcze działań z zakresu SEO lokalnego.
  • Zyskujesz nowy, a zarazem jeden z najtańszych sposobów na pozyskanie klientów, którego wyniki utrzymują się długotrwale.
  • Notujesz wzrost zysków – na skutek oddziaływania wszystkich powyższych czynników.

Proces lokalnego SEO – od czego zacząć?

Pozycjonowanie to proces, który w przypadku każdej strony przebiega nieco inaczej.  Aby móc w ogóle określić potrzebne działania, należy przeprowadzić szereg analiz, które je wskażą.

Właśnie dlatego lokalne pozycjonowanie stron zawsze zaczyna się od audytu SEO danej witryny. Konieczne jest zweryfikowanie jej aktualnej widoczności i wszystkich parametrów, które na nią wpływają. Mowa tu między innymi o aspektach technicznych, strukturze strony, treściach i oczywiście – wizytówce Google.

Następnie można przejść do analizy konkurentów. Należy wziąć pod lupę wszystkie działania, które podejmują, by zajmować wysokie pozycje w Google. Pozwoli to zweryfikować dobre praktyki w danej branży, a także odnaleźć pole do budowania przewagi konkurencyjnej.

Kolejny etap to szczegółowa analiza słów kluczowych. Bardzo ważne jest to, aby wybrać frazy o największym potencjale, czyli takie, które są ściśle powiązane z Twoją ofertą i notują stosunkowo wysoką liczbę miesięcznych wyszukań. Nie zależy Ci przecież na tym, aby Twoja firma wyświetlała się na przypadkowe zapytania – a na takie, które zwiększą ruch organiczny na Twojej stronie i przyciągną nowych klientów do Twojej firmy.

Optymalizacja strony internetowej pod lokalne SEO – jak przebiega?

Na widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania lokalnego wpływa wiele czynników. Wiesz już, że konkretne działania zawsze powinny poprzedzać analizy i dopiero na ich podstawie pozycjonerzy mogą podjąć decyzje co do dalszych etapów procesu.

Jest jednak coś, czego pominąć po prostu nie można. Odpowiednia optymalizacja strony internetowej to absolutna podstawa.

W przypadku pozycjonowania lokalnego jej najważniejsze aspekty to:

  • Optymalizacja nagłówków na stronie (w szczególności H1) – tak, by zawierały odpowiednie frazy kluczowe (powiązane z lokalizacją) – np. „Fotowoltaika Kraków” czy „Tłumacz przysięgły Warszawa”.
  • Przygotowanie wartościowych dla użytkowników treści, dzięki którym wzrosną Twoje pozycje w wynikach wyszukiwania. W miarę możliwości powinny one zawierać frazy dotyczące lokalizacji świadczenia usług.
  • Stworzenie tytułów (meta title) i opisów (meta desription) poszczególnych podstron w taki sposób, aby wyświetlały w wyszukiwarce informacje o lokalizacji Twojej firmy.
  • Aktualizacja danych teleadresowych, które będą wyświetlać się zarówno na Twojej stronie, jak i w wynikach wyszukiwań w Google.
  • Sprawdzenie wydajności i szybkości ładowania się strony i eliminacja ewentualnych odchyleń w tym zakresie.
  • Weryfikacja dostosowania strony do urządzeń mobilnych i w razie potrzeby przeprowadzenie prac związanych z udoskonaleniem tego aspektu.
  • Wyeliminowanie błędów technicznych. Mogą to być między innymi duplikacja treści, niepoprawne przekierowania, brak pliku sitemap czy nieprawidłowe adresy URL.
  • Weryfikacja struktury i projeku strony. Jej design powinien być zgodny z zasadami User Experience – Google promuje witryny, które są intuicyjne i przyjazne dla użytkowników.
  • Implementacja danych strukturalnych (schema.org), które pozwalają wyszukiwarkom lepiej rozumieć zawartość witryny. To dzięki nim w w wynikach wyszukiwania są widoczne takie elementy, jak oceny artykułów czy daty ostatnich aktualizacji treści.
  • Wdrożenie ciągłego śledzenia i analizy działać konkurencji, co pozwoli na bieżąco wprowadzać niezbędne zmiany i budować ranking własnej strony www.

Pozyskuj linki lokalne i wizytówki NAP

Linki prowadzące do Twojej strony są jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google. Założenie jest proste – im więcej witryn do niej linkuje, tym bardziej wartościowa musi być ona dla użytkowników. Bardzo istotne jest jednak to, by były to odnośniki wysokiej jakości i w miarę możliwości pozyskane w naturalny sposób.

W przypadku lokalnego pozycjonowania fraz linki powinny pochodzić z miejsc powiązanych z danym regionem. Mowa tu np. o publikacjach na lokalnych portalach informacyjnych czy forach internetowych.

Warto również założyć wizytówki w serwisach NAP (ang. Name, Address, Phone), czyli po prostu w katalogach firm – jak np. zumi.pl, panoramafirm.pl czy targeo.pl. Dzięki temu zwiększysz widoczność witryny na lokalne frazy kluczowe i zyskasz nowy sposób na pozyskiwanie klientów.

Profil Google Moja Firma. Dlaczego potrzebujesz wizytówki w Mapach Google?

Lokalne pozycjonowanie (local seo) to nie tylko działania związane ze stroną www. Ogromną rolę odgrywa także Twoja wizytówka w usłudze Google Moja Firma, która sprawia, że Twój biznes wyświetla się w Mapach Google. To dzięki niej użytkownicy mogą sprawdzić Twoją ofertę nawet bez odwiedzania Twojej strony – wystarczy, że wpiszą jej nazwę lub powiązane z nią zapytanie w Google.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Internauci postrzegają wizytówkę jako wiarygodne źródło informacji o Twojej firmie. Dzięki niej wygodnie i szybko mogą oni zapoznać z godzinami otwarcia, zdjęciami i opiniami na jej temat, a także poznać najkrótszą drogę dojazdu do Twojej siedziby. To wszystko przy minimalnym wysiłku i liczbie kliknięć.

Dodaj Profil Firmy w Google

Profil Firmy pozwala Ci zarządzać wizytówką Twojej firmy w Google. To jego utworzenie umożliwi Twój biznes z lokalizacją, a co za tym idzie – jego łatwe odnalezienie przez potencjalnych klientów. Decydując się na taki krok, zwiększasz renomę Twojej firmy i zyskujesz nowe źródło ruchu na stronie.

Aby założyć swój profil i w pełni korzystać z jego możliwości, musisz:

  • Posiadać konto Google, czyli po prostu pocztę na Gmailu.
  • Uzupełnić niezbędne informacje dotyczące firmy (nazwa, charakter działalności, dane kontaktowe itd.).
  • Odnaleźć swoją firmę na mapie.
  • Zweryfikować wizytówkę (Google wyśle do siedziby Twojej firmy pocztówkę z kodem weryfikacyjnym). 

Wszystko załatwisz pod adresem business.google.com/create/new. Jest to całkowicie bezpłatne.

Uzupełnij podstawowe, przydatne dla użytkowników informacje

Zadbaj o to, aby w wizytówce Google Moja Firma znalazły się wszystkie kluczowe informacje na temat Twojej działalności Chodzi o to, żeby Twoi potencjalni klienci mogli bez problemu trafić na miejsce, a także by zachęcić ich do skorzystania z właśnie Twoich usług.

Umieść tam takie informacje, jak:

  • Nazwa Twojej firmy (jeżeli jest krótka, możesz obok niej umieścić jedną frazę kluczową).
  • Adres.
  • Numer telefonu.
  • Godziny otwarcia.
  • Kategorię główną, w której działa Twój biznes i w razie potrzeby kategorie dodatkowe.
  • Adres witryny internetowej (jeśli ją posiadasz).
  • Opis Twojej firmy.
  • Zdjęcia i logo.
  • Wpisy (aktualności).

Im więcej wartościowych informacji znajdzie się w Twojej wizytówce, tym lepiej!

Zadbaj o pozytywne opinie

Wizytówki Google tworzą nie tylko właściciele firm, ale także użytkownicy. Mogą oni dodawać zdjęcia i filmy z danego miejsca, ale przede wszystkim – dzielić się opiniami. Prawdopodobnie też je sprawdzasz przed odwiedzeniem przeróżnych miejsc i doskonale wiesz, że najłatwiej znaleźć je właśnie w wyszukiwarce.

Twoi klienci robią dokładnie tak samo. Właśnie dlatego warto zachęcać ich do wystawiania pozytywnych opinii na temat Twojego biznesu. Zwiększy to zaufanie do Twojej marki i przyciągnie do niej zupełnie nowych klientów.

Odradzamy oczywiście kupowanie czy pozyskiwanie fałszywych opinii. Algorytmy Google regularnie je weryfikują i usuwają te, które wzbudzają wątpliwości.

Pamiętaj o regularnej optymalizacji informacji w wizytówce Google

Wiesz już, że pozycjonowanie lokalne w dużej mierze opiera się na wizytówce Google. Bardzo często jest ona wystarczającym, a zarazem jedynym źródłem informacji dla klientów szukających informacji o Twojej firmie w wyszukiwarce. Oznacza to, że nie będą oni dodatkowo weryfikować znajdujących się tam danych np. na Twojej stronie www czy w mediach społecznościowych.

Właśnie dlatego musisz zadbać o regularną aktualizację znajdujących się tam informacji. Mowa tu przede wszystkim o adresie firmy – w końcu to dzięki niemu Google wyświetla Twoją wizytówkę osobom, które rzeczywiście przebywają w pobliżu. Pamiętaj również o podawaniu zawsze aktualnych godzin otwarcia czy numeru telefonu.

Oferujemy pozycjonowanie lokalne:

Pozycjonowanie regionalne a lokalne – czy warto o nie zabiegać?

Przeglądając podobne materiały, możesz trafić na rozróżnienie między SEO lokalnym a regionalnym. Pierwsze z nich dotyczy pozyskiwania klientów z obszarów, które możemy określić jako stosunkowo niewielkie – mowa tu o najbliższej okolicy czy mieście. Z kolei SEO regionalne ma zastosowanie w przypadku znacznie większych powierzchni geograficznych – jak potężne metropolie czy stany w USA.

Zastanawiasz się, czy warto w nie inwestować? Jest to mało istotna strategia dla rynku polskiego, ale może mieć duże znaczenie dla lokalnych firm, działających za granicą – np. we wspomnianych już Stanach Zjednoczonych, gdzie do pozycjonowania fraz lokalnych podchodzi się nieco inaczej.

Pozycjonowanie lokalne – ile kosztuje?

SEO lokalne wymaga z reguły niższego budżetu niż w przypadku promocji witryny na zapytania ogólnopolskie.

Oczywiście ostateczna cena pozycjonowania jest uzależniona od kliku czynników: branży, wielkości biznesu, lokalizacji (większe miasta to większa konkurencja) i konkurencji. Ponadto duże znaczenie ma technologia w jakiej wykonana została Twoja strona. Ograniczone możliwości edycji strony internetowej mają duży wpływ na jakość wdrożonej optymalizacji.

Wszystkie te aspekty brane są pod uwagę przy przygotowywaniu indywidualnej wyceny. Zastanawiasz się czy pozycjonowanie lokalne jest dla Ciebie?

Skontaktuj się z naszymi doradcami, pomożemy Ci wybrać najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ):

Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?

Prowadzisz działalność pod wskazanym adresem (przyjmujesz klientów, oferujesz produkty lub usługi w swoim lokalu), a także w najbliższym otoczeniu? Wówczas lokalne SEO jest idealnym rozwiązaniem dla Twojej firmy. Przykładowe lokalne biznesy to: salony kosmetyczne, medycyny estetycznej, kwiaciarnie, producenci mebli na zamówienie, hotele, restauracje, punkty serwisowe i inne.

Kiedy należy wybrać pozycjonowanie ogólnopolskie?

Pozycjonowanie lokalne często wybierają firmy, które prowadzą działalność lokalną, ale posiadają także sklep internetowy. W tym wypadku lepszym rozwiązaniem jest wybór pozycjonowania dla sklepów, który także uwzględni potrzeby lokalnego biznesu. Z pozycjonowania lokalnego nie powinny korzystać firmy działające ogólnopolsko np. transportowe, produkcyjne, sklepy internetowe, przemysłowe, serwisy ogłoszeniowe itp.

Czy w ramach SEO lokalnego pozycjonujemy wizytówkę w Mapach Google?

Pozycjonowanie wizytówki w Mapach Google jest jednym z elementów pozycjonowania lokalnego. Powinno być uzupełnieniem działań, które koncentrują się przede wszystkim na stronie internetowej. Wizytówka w GMF (Google Moja Firma) jest doskonałym uzupełnieniem dla działań na stronie i powinna dodatkowo je wspierać, a także wykorzystywać możliwości jakie oferuje ta usługa.

Czy pozycjonowanie lokalne wymaga rozbudowy treści na stronie?

Tak. Pamiętaj, że celem wyszukiwarki jest zwracanie wyników, które będą najlepiej odpowiadać intencjom użytkownika. W swoich wytycznych Google zwraca uwagę na tworzenie unikalnych i wartościowych treści. Bez właściwej optymalizacji i odpowiednich tekstów, uzyskanie satysfakcjonujących wyników pozycjonowania jest bardzo trudne, a czasami niemożliwe.

W usłudze Google Moja Firma możesz umieścić wszystkie dane kontaktowe: adres firmy, nazwa firmy, godziny otwarcia (także w święta i ważne uroczystości), numer telefonu, oferowane usługi, produkty, a także inne informacje. Warto tworzyć wpisy, a także prosić klientów o pozytywne opinie w usłudze GMF.

Wizytówka w Google Moja Firma to ponadto szereg innych możliwości:

  • Twoja firma będzie widoczna na mapach Google
  • potencjalni klienci zyskają możliwość nawigacji do siedziby Twojej firmy, korzystając z usług Google
  • wygodny dostęp do danych kontaktowych Twojej firmy
  • możliwość dodawania opinii przez klientów
  • budowa wizerunku i rozpoznawalności w lokalnej społeczności
  • dodatkowy kanał do promocji własnej firmy

Pozycje wizytówek w Mapach Google ustalane są według określonych czynników. Na tej podstawie algorytmy wyszukiwarki przedstawiają wizytówki, które są najlepiej dopasowane do intencji użytkownika. Czynniki rankingowe, o których mowa to:

Potrzebujesz lokalnego SEO? Zobacz jak robimy to w LUMO

Skontaktuj się z naszymi doradcami, pomożemy Tobie wybrać najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes