Przejdź do treści

Pozycjonowanie lokalne SEO – czym jest?

Prowadzisz lokalną działalność i pozyskujesz klientów w siedzibie swojej firmy lub w najbliższym regionie? Zdobądź wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania i wykorzystaj możliwości, jakie daje świetna widoczność w Google. Zdobywaj klientów bezpośrednio z wyszukiwarki.

Pozycjonowanie lokalne (lokalne SEO) polega na wdrożeniu optymalizacji na Twoją stronę oraz na działaniach poza nią. Podnoszą one widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania na zapytania związane z Twoją branżą oraz regionem – najczęściej miastem, w którym prowadzisz działalność.

Lokalne pozycjonowanie jest polecane szczególnie firmom, które działają na terenie wybranej dzielnicy, w obrębie całego miasta, a także w jego najbliższej okolicy.

Pozycjonowanie lokalne poznaj najważniejsze korzyści

Każdego dnia ogromna liczba użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google. Szuka w niej produktów lub usług związanych z ich aktualną lokalizacją. Statystyki wskazują, że aż 46-48% wszystkich wyszukań w Google dotyczy zapytań lokalnych, z których blisko 80% kończy się konwersją. Liczby te pokazują jak ważne jest bycie widocznym w wyszukiwarce internetowej. Do tego ukazują potencjał jaki ma lokalne SEO.

Z tego względu, niemal każda firma działająca lokalnie, chce zajmować wysokie miejsce w Google na najważniejsze słowa kluczowe związane ze swoją branżą. Ponadto pozycjonowanie strony pod lokalne wyniki wyszukiwania podnosi ranking całej witryny. Osiągniecie odpowiedniej widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania przyniesie szereg korzyści dla Twojej firmy:

Potrzebujesz lokalnego SEO? Zobacz jak robimy to w LUMO

  • większa liczba potencjalnych klientów z Google
  • promocja firmy w Twojej miejscowości lub dzielnicy
  • budowa wizerunku i rozpoznawalności
  • zdobycie przewagi nad konkurencją
  • pozycjonowanie wspomaga rozwój firmy
  • bezpieczeństwo i komfort finansowy

Wyniki wyszukiwania i pozycjonowanie lokalne – jak to działa?

Wielu użytkowników Internetu wyszukuje usługi w Google dodając w zapytaniu nazwę miejscowości, dzielnicę czy też ulicę. Pozwala to zawęzić wyniki do wybranej lokalizacji. Jednak od pewnego czasu wyszukiwarka coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem intencji kryjącej się za zapytaniem.

Związane jest to z aktualizacją wdrożoną przez Google w 2015 roku i z jej kolejnymi ulepszeniami. W ten sposób część fraz jest geolokalizowanych, co ma ogromny wpływ na dotychczasowe wyniki wyszukiwania. Twórcy wyszukiwarki starają się w ten sposób odpowiedzieć na intencje użytkownika, któremu zależy na tym, aby znaleźć usługi szybko, blisko swojej lokalizacji, a także z pozytywnymi opiniami.

Wpisując w Google frazy „projektowanie mebli” czy „zakład fryzjerski” będąc w Rzeszowie nie szukamy usług w Szczecinie. Geolokalizacja wyników wyszukiwania powoduje, że także dla zapytań ogólnych, w wynikach wyszukiwania wyświetlają się nam wyniki powiązane z lokalnymi firmami (wyniki w Google Maps). Algorytmy wyszukiwarek rozpoznają naszą lokalizację poprzez adres IP, sygnał GPS czy miejsce logowania się do sieci. Właśnie w ten sposób otrzymujemy wyniki najlepiej dopasowane do naszej intencji oraz lokalizacji.

Jeśli prowadzisz lokalny biznes, to musisz go promować w Google. Dzięki geolokalizacji dotrzesz do potencjalnych klientów. Pozycjonowanie strony WWW zwiększy widoczność Twojej firmy na główne zapytania z Twojej branży i zdobędzie nowych klientów.

Strategia i etapy
pozycjonowania lokalnego

Sam proces pozycjonowania lokalnego niewiele różni się od ogólnego, najważniejszą różnicą jest optymalizacja witryny pod kątem regionalnych wyników wyszukiwania, związanych z lokalizacją lub regionem. Do tego dodać należy pozyskiwanie wysokiej jakości linków. Bardzo często w pozycjonowaniu lokalnym wykorzystywana jest nazwa miasta, co pozwala lepiej wiązać słowa kluczowe z lokalizacją.

Oczywiście istnieje więcej metod wykorzystywanych w pozycjonowaniu lokalnym, wpływających na powiązanie przez algorytmy wyszukiwarki Google Twojej domeny i firmy z daną lokalizacją. Lokalne pozycjonowanie jako główny cel stawia poprawę widoczności Twojego biznesu na frazy związane z Twoją lokalizacją.

Kluczem do skutecznej usługi pozycjonowania stron jest opracowanie odpowiedniej strategii. Zakłada ona wykonanie szczegółowej analizy kondycji strony www, zrozumienia intencji użytkowników i analizy konkurencji. W pozycjonowaniu lokalnym duży nacisk kładziemy na intencję użytkownika, aby maksymalizować konwersję i przyciągać potencjalnych klientów.

Analiza słów kluczowych i przygotowanie rekomendacji

Pierwszym etapem pozycjonowania lokalnego jest analiza słów kluczowych. Na jej podstawie są przygotowywane dalsze zalecenia optymalizacyjne. Właściwie wykonana i przygotowana analiza pozwala na wychwycenie strategicznych fraz, wokół których powinna być budowana widoczność serwisu. Analiza pozwala określić także przyszłą strukturę serwisu i zalecenia dotyczące linkowania wewnętrznego.

Na podstawie wybranych słów oraz audytu Twojej strony przygotowujemy rekomendacje dotyczące optymalizacji witryny. Do każdej podstrony przypisujemy odpowiednie frazy kluczowe, dzięki którym dostarczymy wartościowy ruch na Twoją stronę.

Analiza konkurencji

Analiza lokalnej konkurencji pozwala nam stwierdzić, jakie strony pasują najlepiej do wybranych fraz kluczowych w ocenie algorytmów wyszukiwarki. Sprawdzamy ich widoczność, aspekty techniczne stron konkurencji oraz profil linkowania. Wszystko po to, aby zaplanować przyszłe działania i wybrać strategię najlepiej pasującą do aktualnej kondycji Twojej strony internetowej.

Z reguły pozycjonowanie lokalne pozwala na osiągnięcie szybszych efektów niż pozycjonowanie ogólnopolskie. Jednak uzależnione jest to od ilości konkurencyjnych stron. W większych miejscowościach o pierwsze 10 wyników w Google potrafi rywalizować kilkadziesiąt firm.

Wdrożenie optymalizacji

W procesie pozycjonowania lokalnego bardzo ważne jest posiadanie fizycznego adresu na stronie, który dodatkowo powinien być opakowany w dane strukturalne (specjalne znaczniki w kodzie HTML).

Optymalizacja strony dotyczy również treści na stronie. Powinna być wyczerpująca i użyteczna dla czytelników, a także dobrze zoptymalizowana pod kątem zapytań lokalnych.

Warto zadbać o to, aby w tytułach oraz treści podstron wykorzystywać nazwę miejscowości. Pomaga to powiązać wybrane usługi z lokalizacją firmy.

Content marketing w lokalnych mediach

Istotnym elementem pozycjonowania strony jest reklama w postaci artykułów sponsorowanych i eksperckich w lokalnych serwisach internetowych. Przygotowujemy wartościowe treści związane z oferowanymi usługami lub produktami, które mają zainteresować potencjalnych klientów. W treści zamieszczamy linki do pozycjonowanego serwisu.

Linki z lokalnym portali są ważnym czynnikiem rankingowym. Pozwalają na skuteczniejsze powiązanie działalności z daną miejscowością. Tym samym przyczyniają się do lepszego rankingu w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Oferujemy pozycjonowanie lokalne:

Wizytówka w usłudze Google Moja Firma

Prowadzenie działalności lokalnej i pozyskiwanie klientów przez wyszukiwarkę Google wiąże się z posiadaniem wizytówki Google Moja Firma. Dodanie pełnych danych firmy wraz z adresem domeny pozwala Google skuteczniej powiązać Twój biznes z daną lokalizacją.

Ponadto wizytówka Google Moja Firma jest wygodnym i łatwym źródłem informacji o firmach, z których chętnie korzystają użytkownicy wyszukiwarki.

W usłudze Google Moja Firma możesz umieścić wszystkie dane kontaktowe: adres firmy, nazwa firmy, godziny otwarcia (także w święta i ważne uroczystości), numer telefonu, oferowane usługi, produkty, a także inne informacje. Warto tworzyć wpisy, a także prosić klientów o pozytywne opinie w usłudze GMF.

Wizytówka w Google Moja Firma to ponadto szereg innych możliwości:

  • Twoja firma będzie widoczna na mapach Google
  • potencjalni klienci zyskają możliwość nawigacji do siedziby Twojej firmy, korzystając z usług Google
  • wygodny dostęp do danych kontaktowych Twojej firmy
  • możliwość dodawania opinii przez klientów
  • budowa wizerunku i rozpoznawalności w lokalnej społeczności
  • dodatkowy kanał do promocji własnej firmy

Pozycje wizytówek w Mapach Google ustalane są według określonych czynników. Na tej podstawie algorytmy wyszukiwarki przedstawiają wizytówki, które są najlepiej dopasowane do intencji użytkownika. Czynniki rankingowe, o których mowa to:

Trafność

Zasada trafności pozwala określić czy wizytówka GMF pasuje do wyszukiwanego zapytania. Pełne i kompletne informacje o firmie pomagają Google lepiej określić rodzaj działalności i dopasować do danych zapytań.

Odległość

Google określa odległość użytkownika od firm na podstawie dostępnych danych. W ten sposób prezentuje najlepiej dopasowane firmy do wyszukanego zapytania.

Rozpoznawalność

Na podstawie tego czynnika Google określa jak znana jest firma. Dane mogą być pobierane z różnych miejsc (katalogi, linki, artykuły). Dodatkowo algorytmy wyszukiwarki zwracają uwagę na pozytywne opinie oraz ogólną widoczność serwisu w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie lokalne – ile kosztuje?

SEO lokalne wymaga z reguły niższego budżetu niż w przypadku promocji witryny na zapytania ogólnopolskie.

Oczywiście ostateczna cena pozycjonowania jest uzależniona od kliku czynników: branży, wielkości biznesu, lokalizacji (większe miasta to większa konkurencja) i konkurencji. Ponadto duże znaczenie ma technologia w jakiej wykonana została Twoja strona. Ograniczone możliwości edycji strony internetowej mają duży wpływ na jakość wdrożonej optymalizacji.

Wszystkie te aspekty brane są pod uwagę przy przygotowywaniu indywidualnej wyceny. Zastanawiasz się czy pozycjonowanie lokalne jest dla Ciebie?

Potrzebujesz lokalnego SEO? Zobacz jak robimy to w LUMO

Skontaktuj się z naszymi doradcami, pomożemy Tobie wybrać najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes