SEO (search engine optimization) to proces optymalizacji strony internetowej w celu zwiększenia widoczności i ruchu z wyników wyszukiwania. Fundamentem skutecznego SEO jest optymalizacja strony pod kątem algorytmów wyszukiwarki Google, a także zwiększenia autorytetu strony. Głównymi składowymi SEO są: On Page SEO oraz Off Page SEO.
SEO, często zwane pozycjonowanie i optymalizacją stron WWW – to pojęcia, które na dobre weszły do użycia w świecie nowoczesnego biznesu. Przedsiębiorcy już dawno odkryli, jak istotne jest przestrzeganie wytycznych Google w zakresie optymalizacji serwisów pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Dzięki odpowiednio przygotowanej i poprowadzonej strategii pozycjonowania i optymalizacji możesz znacznie poprawić pozycje witryny w wynikach wyszukiwania. W naszym poradniku znajdziesz dokładny opis SEO, dowiesz się także co to SEO. Do sprawy podeszliśmy kompleksowo. Skupiliśmy się zarówno na podstawowych pojęciach, jak i na kwestiach stricte technicznych.
Podstawy SEO – Przepis na klientów z Google
Klienci, którzy trafiają na Twoją stronę internetową z organicznych wyników wyszukiwania, generują niezwykle wartościowy ruch. Nie są to bowiem wejścia przypadkowe. Każdy, kto w ten sposób znajdzie się w serwisie, wpisał wcześniej w pole wyszukiwarki hasło, które jakoś jest powiązane z Twoją witryną. Oznacza to, że potencjalny klient faktycznie jest zainteresowany którymś z elementów Twojej oferty.
Inwestując w pozycjonowanie stron, zwiększasz szansę na to, że internauci za pośrednictwem naturalnych wyników wyszukiwania znajdą najkrótszą drogę do Twojego serwisu. Nasz SEO poradnik to zbiór informacji na temat tego SEO co to jest, czy pozycjonowanie różni się od optymalizacji oraz jak te dwa procesy poprowadzić, aby przyniosły najwięcej korzyści. Z nami poznasz absolutne podstawy SEO.
Co to jest SEO?
SEO nie jest pojedynczym działaniem. To proces, którego ostatecznym celem ma być taka optymalizacja witryny internetowej (on-page i off-page), aby roboty, tworząc indeks bezpłatnych wyników wyszukiwania, umieściły właśnie ten serwis na jak najwyższej pozycji, oczywiście na zapytania, które będą powiązane z tematyką strony.
Efekt tych działań można będzie zaobserwować w zwiększeniu organicznej widoczności strony, wyższej konwersji oraz w statystykach odwiedzin. Skuteczne pozycjonowanie to proces rozłożony w czasie – pierwsze efekty mogą być widoczne po kilku tygodniach (lub nawet miesiącach) od rozpoczęcia działań.
SEO Definicja wg Wikipedii
Co to jest SEO wg Wikipedii? Wikipedia w następujący sposób określa, czym jest SEO:
SEO, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. search engine optimization) – to proces, który ma konkretny cel. Chodzi o osiągnięcie jak najwyższej pozycji konkretnych, wyselekcjonowanych fraz kluczowych w wyszukiwarce internetowej, w wynikach organicznych.
Z czego się składa proces SEO?
Proces SEO to szereg zróżnicowanych działań, które powinny być wykonywane w określonej kolejności. Zanim zostanie podjęta decyzja o optymalizacji serwisu, trzeba wcześniej wykonać audyt SEO. Jest to szczegółowa analiza różnych czynników (znajdujących się na stronie i poza nią), które mogą utrudniać pozycjonowanie i sprawiają, że strona nie spełnia wymagań robotów Google.
Proces SEO to także szczegółowa analiza słów kluczowych (na podstawie wybranych fraz można prowadzić skuteczne działania content marketingu). To jednak jeszcze nie wszystkie elementy, które powinny znaleźć się w optymalnie zaprojektowanych procesie SEO.
W ramach pozycjonowania wykonywany jest szereg czynności, do których zaliczamy:
- analiza widoczności,
- audyt SEO,
- analiza konkurencji,
- optymalizacja techniczna (techniczne SEO),
- analiza słów kluczowych (keywords research),
- optymalizacja treści,
- pozyskiwanie linków,
- monitorowanie widoczności i pozycji najważniejszych fraz.
Czym SEO nie jest?
SEO nie powinno być utożsamiane z marketingiem internetowym. To dwa różne pojęcia – nie należy ich używać zamiennie. SEO to jeden z elementów rozbudowanej strategii marketingu internetowego. SEO nie jest również reklamą w Google.
SEO często jest także mylnie utożsamiane z samą optymalizacją kodu strony czy treści na niej zawartych, bez uwzględnienia czynników spoza serwisu (off-page SEO). SEO nie jest zatem ani marketingiem internetowym, ani jednym konkretnym działaniem (np. zmianą w kodzie czy w treści) – to proces, w którym wyróżnić należy szereg działań o niezwykle różnorodnym charakterze.
SEO a SEM
SEM i SEO to dwa skróty, których używa się najczęściej, rozmawiając o strategii promocji stron internetowych w sieci. Akronimy te nie mogą być używane zamiennie. Jedno z tych pojęć jest o wiele szersze i tyczy się całości działań podejmowanych na rzecz promocji serwisu, głównie z nastawieniem na wyszukiwarki internetowe (zwłaszcza wyszukiwarkę Google, która znajduje się na czele rankingu popularności wśród polskich użytkowników).
Różnice pomiędzy SEO a SEM
Jaka jest różnica pomiędzy SEO a SEM? SEO to Search Engine Optimization – optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. SEM (Search Engine Marketing) to z kolei pojęcie o wiele szersze – jest to marketing internetowy skupiający się na wyszukiwarkach. SEO jest jednym z elementów SEM. Prócz SEO, na SEM składają się także działania promocyjne obejmujące kampanie linków i artykułów sponsorowanych (PPC – Pay per Click).
Optymalizacja a pozycjonowanie
W sieci można znaleźć wiele sprzecznych ze sobą informacji na temat tego czy optymalizacja stron internetowych i ich pozycjonowanie to te same pojęcia, czy jednak oznaczają coś innego. Niektórzy twierdzą, że pozycjonowanie oraz optymalizację należy traktować oddzielnie, uważając, że w ramach optymalizacji uwzględnia się wyłącznie poprawę kondycji strony (poprzez optymalizację różnych czynników wpływających na jej widoczność w sieci), podczas gdy pozycjonowanie rozumieją wyłącznie jako proces zdobywania linków prowadzących do serwisów.
Pozycjonowanie to zespół takich działań, których efektem finalnym mają być wyższe pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Ciężko jest sobie wyobrazić, aby takie pozycje mógł osiągnąć serwis, który nie wypełnia wytycznych stawianych witrynom przez wyszukiwarkę Google. Optymalizacja strony pod kątem wytycznych od Google powinna być zatem integralnym elementem strategii pozycjonowania.
Dlaczego najlepiej skupić się na Google
Z wyszukiwarki Google korzysta niemal każdy polski internauta. Niemal, bo ocenia się, że narzędzie to wykorzystywane jest w blisko 95% przypadków. Taki wynik robi wrażenie, nieprawdaż? Liczby mówią same za siebie. Wyszukiwarka Google cieszy się w Polsce ogromną popularnością. Dostosowując swoją stronę internetową pod wymagania algorytmu wyszukiwarki Google, możesz sprawić, że cały ruch dotyczący konkretnych zapytań (słów kluczowych) będzie mógł trafić właśnie na Twój serwis.
Jak działa wyszukiwarka Google?
Z wyszukiwarki internetowej korzysta każdy, kto chce trafić na stronę internetową o określonej tematyce (np. sprzęt rowerowy, wycieczki zagraniczne, serwis informacyjny), jednak nie zna konkretnego adresu. Wyszukiwarka Google jest swego rodzaju mostem, który łączy użytkowników ze serwisami internetowymi. Wpisując w pole wyszukiwania konkretne, interesujące nas wyrażenie, otrzymamy listę wyników z adresami witryn WWW. Znajdują się wśród nich darmowe (organiczne, naturalne) wyniki wyszukiwania oraz płatne wyniki wyszukiwania (reklamy).
Z punktu widzenia użytkownika, to czy na daną stronę wejdzie, klikając w link pochodzący z wyników naturalnych, czy płatnych, nie ma żadnego znaczenia. Zupełnie odmiennie prezentuje się jednak punkt widzenia przedsiębiorcy. Za wejścia z wyników organicznych nie jest pobierana żadna opłata. Natomiast za każdego użytkownika, który dostanie się na stronę przez linki z kampanii reklamowej, trzeba będzie zapłacić.
Jak działa wyszukiwanie i dlaczego słowa kluczowe są najważniejsze?
Za ułożenie wyników wyszukiwania w określony ranking odpowiedzialne są roboty wyszukiwarki Google. Odwiedzają strony internetowe, skanują ich zawartość i na podstawie szczegółowych wytycznych składających się na algorytm wyszukiwarki tworzą zestawienie witryn WWW prezentowanych w ramach organicznych wyników wyszukiwania.
Biblia dla seowców powinna się zaczynać:
“Na początku było słowo … kluczowe …”
W tym procesie bardzo istotną rolę odgrywają frazy kluczowe. To m.in. na ich podstawie boty wyszukiwarki Google mogą się zorientować, jaka jest zawartość serwisu. Chcąc poprawić widoczność strony w sieci, warto się skoncentrować na szczegółowej analizie słów kluczowych. Keyword research to ważny element strategii, na którą składają się pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych.
Jak zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania?
Widoczność swojej strony możesz zwiększyć na kilka sposobów. Nieoceniony w tym przypadku okaże się marketing internetowy. Korzystając z możliwości oferowanych przez SEM, jesteś w stanie sprawić, że na Twoją witrynę www będzie trafiało coraz więcej użytkowników.
Marketing internetowy okazuje się przydatny dla serwisów o różnym charakterze. Przynosi wymierne korzyści zarówno stronom firmowym, sklepom internetowym, jak i blogom. Nie ważne, czy celujesz w klienta z rynku lokalnego, czy chcesz pozyskać potencjalnych klientów z obszaru całego kraju. Wdrażając rozbudowaną strategię SEM, skutecznie zwiększysz ruch na swojej stronie internetowej. Tworząc plan działań, uwzględnij takie elementy marketingu internetowego jak SEO oraz reklamy PPC.
Dlaczego warto stosować te dwie drogi jednocześnie?
SEO to proces, który wymaga czasu. Zanim zaczniesz obserwować pierwsze efekty, może minąć kilka tygodni lub miesięcy. Warto jednak poczekać – pozycje osiągnięte dzięki wdrożeniu wytycznych Google przekładają się na stabilność pozycji w rankingu wyszukiwania.
Z kolei dzięki reklamom (Google Ads, Facebook Ads) jesteś w stanie osiągnąć efekty tu i teraz. Inwestując w płatne linki, zwiększysz widoczność serwisu do czasu, aż osiągnie on wysokie pozycje strony w Google.
Usługi SEO
Pod hasłem usługa SEO kryje się wiele różnych elementów. Ich połączenie daje spójną i kompleksową strategię skupioną na pozycjonowaniu i optymalizacji serwisu internetowego. Wyrywkowe stosowanie pojedynczych działań, może nie przyczynić się do efektywnego wzrostu widoczności strony w sieci. Jeżeli jesteś nastawiony na konkretny cel i zależy Ci na jego osiągnięciu, podejdź do kwestii SEO wielowymiarowo. Wówczas zyskasz stronę internetową zgodną z wytycznymi, jakie są rekomendowane przez Google.
Audyty SEO
Szczegółowa analiza oparta na czynnikach on-site i off-site pozwoli ustalić, czy w procesie tworzenia Twojej witryny zostały uwzględnione rekomendacje Google. Na podstawie otrzymanych wyników, można będzie stwierdzić, które elementy wymagają natychmiastowej poprawy.
Techniczne SEO
Działania SEO w ujęciu technicznym to eliminacja problemów, na które przy skanowaniu witryny natrafiają roboty wyszukiwarki. Do działań na tym etapie zalicza się między innymi dodanie atrybutów ALT do grafik zamieszczonych w serwisie, uzupełnienie danych strukturalnych oraz optymalizację kodu witryny.
Optymalizacja treści
Optymalizacja treści polega na stworzeniu nowych tekstów lub udoskonaleniu tych, które już zostały opublikowane. Działania przeprowadzane na tym etapie koncentrują się głównie na optymalnym użyciu właściwych słów kluczowych, wdrożeniu poprawnej architektury treści, optymalizacji metadanych czy usunięciu treści powielanych na różnych podstronach.
Link building
Rozbudowa profilu linków powinna być optymalnie rozłożona w czasie. Nagły przyrost odnośników przekierowujących użytkownika na Twoją stronę internetową może wzbudzić podejrzenia robotów wyszukiwarki. W procesie linkbuildingu uwzględnia się nie tylko ilość zdobywanych linków, lecz także ich wartość oraz różnorodność.
Analiza logów serwera
Analiza logów serwera pozwala sprawdzić, jak robot wyszukiwarki Google odpowiedzialny za skanowanie zawartości strony zachowuje się, odwiedzając dany serwis. Do analizy logów serwera wykorzystywane są specjalistyczne programy, które znacznie usprawniają pracę.
Migracja i przebudowa stron
Niekiedy, aby usprawnić proces SEO, trzeba przeprowadzić migrację strony np. na inny CMS lub na inną domenę. Działania te powinny zostać odpowiednio zaplanowane. W przeciwnym razie mogą przynieść niekorzystne konsekwencje. Często, do migracji stron wykorzystuje się przekierowania 301.
Analiza spadków i kar od Google
Jedną z usług SEO jest analiza spadków pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki takiej analizie można poznać przyczynę, z powodu której, obecne pozycje dla konkretnego słowa kluczowego są niższe niż dotychczas. Taki stan może wynikać np. ze zwiększenia działań prowadzonych przez konkurencyjne serwisy. Może jednak okazać się, że niższe pozycje są skutkiem nałożenia kary przez Google. Wówczas warto przeprowadzić szczegółową analizę profilu linków, a po jego starannym wyczyszczeniu, zgłosić stronę do ponownego rozpatrzenia.
6 elementów SEO, które decydują o widoczności twojego sklepu lub strony
Problemy z widocznością Twojej strony lub sklepu internetowego mogą mieć różne przyczyny. Kompleksowo przygotowana oraz prawidłowo wdrożona strategia SEO zwraca uwagę na każdy z elementów, jaki wpływa na widoczność serwisu. Poniżej znajdziesz 6 aspektów, które stanowią niezwykle istotne elementy dla każdego procesu SEO.
Komunikacja z robotami Google
Każda relacja powinna opierać się na właściwej komunikacji. Nie inaczej jest w przypadku relacji na poziomie strona internetowa i roboty indeksujące jej zawartość. W sytuacji, gdy serwis jest niepoprawnie zoptymalizowany, boty Google napotykają na szereg problemów znacznie utrudniających im właściwe zrozumienie zawartości witryny.
Im więcej będzie takich błędów, tym ostateczna ocena SEO strony w rankingu może okazać się niższa. Chcąc zadbać o poprawną komunikację z botami, a tym samym o to, aby umieściły one serwis na wyższych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania, należy dołożyć wszelkich starań, aby ułatwić im skanowanie strony internetowej.
Czy strona się indeksuje (site:)?
Podstawowy dylemat, który należy rozwikłać już na samym początku, tyczy się tego, czy strona internetowa znalazła się w indeksie wyszukiwarki Google. Każdy może sprawdzić to samodzielnie, wykorzystując komendę site:adres.witryny.com. Jeżeli po wpisaniu takiej komendy w pole wyszukiwania otrzymasz listę podstron swojego serwisu, to znaczy, że zostały one już zaindeksowane przez roboty wyszukiwarki.
Meta robots – noindex, index na stronie
Jeżeli w Twoim serwisie znajdują się strony internetowe, które z jakichś przyczyn nie powinny zostać uwzględnione w indeksie wyszukiwarki Google, wówczas możesz posłużyć się tagiem noindex. Dzięki niemu zablokujesz dostęp botom na konkretne podstrony.
Robots.txt
To właśnie ten plik jest odpowiedzialny za to, aby we właściwy sposób poinformować roboty Google, do których podstron w ramach serwisu mają dostęp, a które zostały przed nimi zablokowane. Atrybuty zakazujące indeksacji określonych podstron możesz wykorzystać np. wówczas, gdy wiesz, że nie będą one przydatne dla użytkowników i z tego powodu nie powinny znaleźć się wśród innych wyników wyszukiwania.
Sitemap.xml
Warto zadbać o to, aby serwis nie tylko posiadał mapę strony, ale również o to, aby była ona poprawnie stworzona. Mapa serwisu zamieszczona w formacie sitemap.xml ułatwia robotom wyszukiwarki Google nawigację na stronie. To właśnie przy jej pomocy możesz wskazać botom te podstrony, które są istotne (np. w ostatnim czasie zostały zaktualizowane). Mapy są szczególnie przydatne w bardzo rozbudowanych serwisach, w których znajduje się kilkadziesiąt podstron.
Certyfikat SSL
Certyfikat SSL zwiększa bezpieczeństwo danych przesyłanych przez użytkowników. O taki standard powinny bezapelacyjnie zadbać wszelkie serwisy, które wymagają podania danych wrażliwych. Certyfikat SSL odpowiada za szyfrowanie przesyłanych danych. Dzięki zastosowaniu protokołu HTPPS są one trudniejsze do przechwycenia.
Kary ręczne w GSC
Google nakłada kary na strony, które nie trzymają się wytycznych. Nałożenie filtra może być wynikiem podejrzanego profilu linków, cloakingu (polegającego na generowaniu różnych treści dla robotów i użytkowników), niewielkiej ilości treści (lub rozbudowanej treści, ale o zerowej wartości dla użytkownika).
Skutkiem nałożenia kary jest spadek pozycji w naturalnym rankingu Google. Można starać się o cofnięcie kary, jednak zanim zostanie wysłana prośba o ponowne rozpatrzenie witryny, należy zoptymalizować serwis w taki sposób, aby był on zgodny z rekomendacjami Google.
Błędy w GSC – błąd 500
Błąd 500 to popularne określenie na Error 500 Internal Server Error. To komunikat, który informuje o tym, że niemożliwe było nawiązanie połączenia z serwerem. Do najczęstszych przyczyn zaliczyć można np. przeciążenie serwera lub błędną konfigurację pliku .htaccess.
Strony 404 – strona błędy i błędy 404 w GSC
Poza błędem 500 często też zdarza się, że użytkownicy natrafiają na błąd 404. Pojawia się wówczas komunikat informujący o tym, że nie udało się odnaleźć żądanej strony. To jeden z tych błędów, które mogą mieć negatywne skutki dla widoczności serwisu.
Jeżeli chcesz sprawdzić swoją stronę pod kątem błędów 404, to dodaj ją do GSC (Google Search Console). Przechodząc do sekcji Indeks, a następnie Stan, znajdziesz informacje o błędach występujących na Twojej stronie internetowej.
Statystyki indeksowania
W Google Search Console oprócz informacji o błędach występujących na Twojej stronie internetowej możesz znaleźć także statystyki indeksowania. Dowiesz się z nich, jak przebiegała historia indeksowania Twojej strony internetowej przez roboty wyszukiwarki Google. Raport ten będzie bardzo pomocny dla osób, które chcą ustalić np. ilość wysyłanych żądań czy teść odpowiedzi generowanych przez serwer.
Indeksowanie treści dynamicznych
Użytkownicy coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych. Dobrą praktyką będzie zatem wdrożenie wersji witryny dostosowanej do tych urządzeń. Warto poinformować roboty wyszukiwarki, jeżeli używasz dynamicznego wyświetlania treści.
Elementy techniczne w SEO
Wpływ na widoczność serwisu ma także to, czy strona internetowa została prawidłowo zoptymalizowana pod kątem technicznym. Techniczna optymalizacja SEO będzie skutkować lepszą dostępnością serwisu dla robotów. Jest to bardzo ważny element całej strategii. Błędy techniczne mogą zniweczyć inne działania zmierzająca do poprawy widoczności. Audyt SEO pozwoli sprawdzić, czy z Twoją stroną jest wszystko w porządku.
Jedna wersja domeny
Umieszczanie jednej wersji strony pod różnymi domenami mija się z celem. Takie działanie nie pomoże w pozycjonowaniu, a może jedynie zaszkodzić. Jaki będzie efekt? W indeksie pojawi się zduplikowana treść, a w rezultacie, wszystkie domeny mogą zostać ukarane. Nawet jeżeli zdecydujesz się na to, aby wykupić różne domeny (np. w obawie przed działaniami konkurencji), to nie zamieszczaj na nich tej samej witryny.
Przyjazne adresy URL
Adresy url powinny być skonstruowane w taki sposób, aby były przyjazne i dla użytkowników i dla robotów skanujących zawartość serwisu. Przyjazne linki to takie, które usprawniają nawigację. Pomagają one zorientować się w tym, jak została zaprojektowana struktura strony internetowej. Dodatkowa korzyść jest taka, że łatwiej zapadają w pamięć użytkownikowi.
Adresy kanoniczne
Linki kanoniczne pozwalają ustalić, który link prowadzący do serwisu internetowego powinien być zaindeksowany. Adresy kanoniczne stosuje się, aby unikać sytuacji, w których w indeksie mogłaby znaleźć się zduplikowana treść. Atrybyt rel-canonical powinien zawierać źródłowy adres url i powinien znajdować się w części <head> każdej strony.
Mobilna wersja strony
Mobilna wersja strony wyświetla się prawidłowo na urządzeniach przenośnych. Biorąc pod uwagę fakt, że stale rośnie liczba użytkowników przeglądających zawartość Internetu na smartfonach oraz tabletach, a Google zmierza do stworzenia indeksu wyszukiwania promującego strony z mobilnymi wersjami, inwestycja w takie rozwiązanie jest ważna zarówno z punktu widzenia SEO, jak i potencjalnych zysków firmy.
Wydajność strony – szybkość ładowania strony
Problemy z szybkim ładowaniem się witryny mogą obniżyć ocenę wystawianą przez roboty wyszukiwarki. Problem ten niekorzystnie wpływa również na doświadczenie użytkowników, którzy sfrustrowaniu czasem oczekiwania na wgranie się witryny, mogą ją opuścić, zanim zapoznają się z jej treścią.
Trailing slash
Pojęcie trailig slash związane jest z budową adresów url. W niektórych adresach, na samym końcu występuje slash. Kiedyś, takie oznaczenie było stosowane w przypadku katalogów. Jeżeli w ramach serwisu są zamieszczone dwie podstrony o niemal identycznym adresie (url różni się tylko obecnością slasha na końcu), to może dojść do duplikacji treści. Warto ten problem rozwiązać jak najszybciej.
Dane strukturalne
Dane strukturalne są stosowane w kodzie HTML. Pomagają one zrozumieć robotom wyszukiwarki, z czym mają do czynienia. Prawidłowe stosowanie danych strukturalnych ułatwia botom rozumienie zawartości strony. Dodatkowa korzyść jest taka, że dzięki nim, można w bezpłatnych wynikach wyszukiwania umieścić dodatkowe informacje dotyczące witryny.
Uszkodzone linki wewnętrzne i zewnętrzne
Uszkodzone linki wewnętrzne i zewnętrzne (broken links) to wszystkie te odnośniki, które nie działają. Użytkownik, gdy w nie kliknie, nie zostanie przeniesiony na stronę, do której powinny prowadzić. Broken links mogą przyczynić się do niższej pozycji w rankingu wyszukiwarki. Warto na bieżąco usuwać uszkodzone linki i zastępować je poprawnie działającymi odnośnikami.
Plik .htaccess
W pliku .htaccess zostały zapisane ustawienia dla danych znajdujących się w katalogach na serwerze. Niewłaściwa konfiguracja tego pliku spowoduje, że strona zostanie wyświetlona.
Walidacja kodu HTML
Walidacja kodu HTML to proces, podczas którego sprawdza się, czy składnia dokumentu jest poprawna oraz, czy spełnia określone standardy. Poprawny kod odpowiada między innymi za to, że strona będzie się prawidłowo wyświetlała w przeglądarkach internetowych.
Architektura informacji na stronie
Troska o poprawną architekturę informacji na stronie sprawi, że będzie ona łatwiejsza w odbiorze dla użytkownika. Usprawni też pracę robotów skanujących jej zawartość. Na architekturę informacji wpływa wiele elementów. Wśród nich ważna jest struktura strony, menu nawigacyjne, okruszki, stopka, a także strony sieroce.
Struktura strony
Zanim zaczniesz układać strukturę strony, postaraj się przeprowadzić wnikliwą analizę słów kluczowych. Wykorzystaj je do stworzenia optymalnej budowy serwisu internetowego. W strukturze witryny powinna znaleźć się strona główna, strony z kategoriami, a także strony konkretnych produktów. Nie może zabraknąć również sekcji poradnikowej.
Nawigacja w menu
Przejrzysta nawigacja w menu pozwoli na łatwe przechodzenie pomiędzy kolejnymi podstronami serwisu. Im lepiej będzie zaprojektowane menu nawigacyjne, tym większy będzie komfort użytkownika. Warto zadbać o to, aby nawigacja była maksymalnie intuicyjna.
Breadcrumbs
Menu okruszkowe (breadcrumbs) to nieoceniana pomoc w intuicyjnej nawigacji wewnątrz serwisu. Jest to menu pomocnicze umożliwiające orientację, w którym miejscu witryny znajduje się użytkownik.
Stopka
Stopka zamieszczona na stronie internetowej to kolejny z elementów nawigacyjnych, który w żadnym wypadku nie powinien zostać pominięty podczas optymalizacji architektury informacji w serwisie. W tym miejscu można zamieścić np. dane kontaktowe (wraz z mapką lokalizacyjną), mapę strony oraz odnośniki do profili firmowych w mediach społecznościowych.
Orphan pages – strony sieroce
O niepoprawnym linkowaniu wewnętrznym można mówić także w sytuacji, gdy w ramach serwisu występują orphan pages, czyli tzw. strony sieroce. Są to wszystkie podstrony, na które nie można wejść przy pomocy linkowania wewnętrznego – nie prowadzą do nich żadne odnośniki umieszczone na stronie internetowej – ani w menu, ani na innych podstronach.
Optymalizacja treści
Tworząc treści na strony internetowe trzeba pamiętać o jednym – roboty wyszukiwarki Google doceniają jedynie te serwisy, w których użytkownik może znaleźć przydatne i wartościowe informacje. Publikowane artykuły powinny cechować się aktualnością i unikalnością. Duplikacja treści wpłynie na obniżenie rankingu, podobnie jak nieprawidłowa struktura treści – w tym przypadku, istotną rolę odgrywają prawidłowo stosowane nagłówki.
Aktualność i tematyczność treści
Strona internetowa powinna być nieustannie uzupełniana o nowe treści. Nie mogą to być jednak treści przypadkowe. Muszą być powiązane tematycznie z serwisem. Rozbudowa contentu powinna być dokładnie przemyślana i zaplanowana. Warto stworzyć kalendarz publikacji. Taki harmonogram znacznie ułatwi proces optymalizacji treści w serwisie.
Meta tagi – title i description
Znaczniki meta (meta tagi) umieszczane są w sekcji strony internetowej. Przy ich użyciu informuje się roboty o zawartości konkretnej witryny. Główne meta tagi to title oraz description. To od nich zależy to, jak będą wyglądały wyniki wyszukiwania. Meta title to tytuł strony. Na jego podstawie roboty poznają tematykę serwisu. Drugi tag, o którym warto pamiętać to description. Meta description wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania.
Nagłówki H1-H6
Jednym z elementów działań skupiających się na optymalizacji treści w ramach serwisu internetowego jest stosowanie poprawnej struktury nagłówków. Dzielą one tekst na mniejsze sekcje. Dzięki temu użytkownik może łatwo zorientować się w tematyce każdego fragmentu.
Nagłówki to także pomoc dla robotów, które dzięki nim łatwiej orientują się w tym, jaka jest tematyka treści. Hierarcha nagłówków obejmuje 6 różnych nagłówków. Nagłówek H1 powinien wystąpić na stronie tylko raz – używany jest najczęściej jako tytuł SEO. Najpopularniejsze (oprócz H1) nagłówki to H2 oraz H3. Nie mogą być wstawiane losowo – musi zostać zachowana określona kolejność – przed nagłówkiem niższym zawsze musi stać nagłówek, który w hierarchii ma wyższą pozycję. Najrzadziej wykorzystywane są nagłówki H4, H5 oraz H6.
Treści na poszczególnych stronach: głównej, kategorii, ofertowej, karcie produktów, artykułu blogowe
Każda ze stron znajdujących się w serwisie, powinna być zbudowana w określony sposób. Nie można wychodzić z założenia, że ważna jest jedynie strona główna. Wręcz przeciwnie – na stronie głównej znajdują się przeważnie treści o charakterze bardzo ogólnym.
Każda ze stron powinna zostać zoptymalizowana pod kątem określonych słów kluczowych. Strony kategorii powinny nakierować użytkownika, który jeszcze nie podjął ostatecznej decyzji co do procesu zakupowego, na konkretny produkt.
To, ile stron z kategoriami zamieścisz w swojej witrynie, w dużej mierze zależeć będzie od rodzaju działalności, jaką prowadzisz. Karty produktów powinny być szczegółowe, a content na nich maksymalnie wartościowy. Użytkownik musi w tym miejscu znaleźć wszystkie informacje na temat produktu/usługi, jakich potrzebuje.
Linki wewnętrzne
Tworząc architekturę treści, warto zadbać o to, aby w publikowanych artykułach uwzględnić linkowanie wewnętrzne. Zamieszczając w tekstach odnośniki do innych podstron, poprawia się nawigację wewnątrz serwisu. Wyróżnić w tym miejscu można np. linki kontekstowe, listy wpisów o podobnej tematyce czy powiązane kategorie. Im lepsze będzie linkowanie wewnętrzne, tym użytkownikowi łatwiej będzie się poruszać po całej stronie internetowej i zwiększa się szansa na to, że zapozna się on także z innymi podstronami.
Duplikacja treści – wewnętrzna i zewnętrzna
Unikalność i niepowtarzalność treści zamieszczanych w ramach serwisu, to sprawa absolutnie podstawowa. Niedopuszczalne jest kopiowanie treści z zewnętrznych stron, ani z innych podstron tej samej witryny internetowej. Duplicate content może skutkować znacznym obniżeniem pozycji strony w rankingu organicznych wyników wyszukiwania.
Thin content
Thin content, czyli strony o niskiej jakości – to jeden z tych elementów, które pod żadnym pozorem nie powinny się znaleźć na Twojej stronie internetowej. Co można zaklasyfikować jako niską jakość? Są to przede wszystkim treści, które nie są tworzone przez człowieka, a generowane przez automaty. Użytkownik nie tylko nie znajdzie w nich żadnej wartości merytorycznej, lecz także będzie miał problemy, aby w ogóle zrozumieć, co zostało napisane.
Do kategorii thin content zaliczane są także podstrony zawierające zduplikowaną treść. Mała wartość płynie również z tekstów przesyconych słowami kluczowymi. Owszem, tworząc content należy zwrócić uwagę na to, aby zawierał kluczowe frazy, jednak z umiarem. Niedopuszczalne jest ukrywanie tekstu na stronie. Takie praktyki spotkają się ze zdecydowanym sprzeciwem robotów Google, a witryna może zyskać karę.
Optymalizacja grafiki
Zamieszczanie grafik w treściach publikowanych na stronach internetowych znacznie podnosi ich atrakcyjność. Zdjęcia i obrazy przyciągają uwagę użytkownika i mogą być tym “języczkiem u wagi”, który przyczyni się do tego, że użytkownik zdecyduje się na to, aby zagłębić się w content prezentowany w serwisie.
Publikując grafiki, dobrze jest zadbać o to, aby były atrakcyjne i unikalne. Niezbędne w procesie SEO jest uwzględnienie działań zmierzających do optymalizacji grafik. Korzystając z określonych praktyk, można sprawić, że obrazy nie będą zanadto obciążać strony (co przyspieszy jej ładowanie). Odpowiednia optymalizacja pomoże także robotom wyszukiwarki w lepszym zrozumieniu contentu.
Kompresja
Z jednej strony, grafiki w dużej rozdzielczości są atrakcyjniejsze dla użytkownika. Jednak patrząc z drugiej strony, ich zbyt duży rozmiar może spowodować, że strona będzie ładowała się wolniej. Pomocne będą programy umożliwiające kompresję plików graficznych. Rozmiar pliku zostanie zmniejszony, jednak jakość grafiki za bardzo na tym nie ucierpi.
Nazwy plików
Wbrew pozorom, nazwa zamieszczanego pliku graficznego jest bardzo ważna. Tworząc jego nazwę, staraj się wykorzystać słowa kluczowe, jednak nie umieszczaj ich na siłę. Zrób tak, aby przy pomocy wyrażeń kluczowych opisać to, co użytkownik może na grafice zobaczyć.
Atrybuty alt grafik
Oprócz nazwy istotny jest także atrybut alt. W przeciwieństwie do ludzi, roboty wyszukiwarki nie mają oczu. Nie są w stanie zobaczyć tego, co przedstawia grafika. Jeżeli chcesz umożliwić robotom poprawne odczytanie zawartości strony internetowej, musisz sięgnąć po konkretne atrybuty. Atrybut alt umożliwia stworzenie tekstu alternatywnego dla grafiki. Tworząc alt-y postaraj się o to, aby były one unikalne.
Wykorzystanie CDN do ładowania grafik
CDN (Content Delivery Network) to rozwiązanie, dzięki któremu odciążysz serwer macierzysty, a co za tym idzie, poprawisz czas ładowania się strony. Cała tajemnica tkwi w tym, że grafiki wykorzystywane na stronie internetowej są przechowywane na serwerach zewnętrznych. Jest to jedna z praktyk zalecanych przez Google do optymalizacji grafik.
Pozyskiwanie linków
Jednym z kluczowych elementów mających wpływ na widoczność Twojej strony w sieci jest profil linków. Niegdyś panowało przekonanie, że im więcej odnośników prowadziło do serwisu, tym był on wartościowszy. Przekonanie to jednak umarło wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmu wyszukiwarki, jakie miały miejsce na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Obecnie, znacznie istotniejsze jest to, aby linki pochodziły z wartościowych serwisów. Ich ilość jest czynnikiem o drugorzędnym znaczeniu.
Poprawny profil linków
Poprawny profil linków powinien być zdywersyfikowany. Oznacza to, że w jego skład powinny wchodzić linki różnego typu. Można wyróżnić liki graficzne (np. zdjęcia) oraz linki tekstowe. Wśród linków tekstowych występuje rozróżnienie na linki:
- EMA – exact match anchor – linki zawierające słowa kluczowe,
- Brand – linki z nazwą konkretnej marki,
- ZMA – zero match anchor – linki neutralne,
- PMA – patrial match anchor – linki mieszane,
- url – to linki umieszczane pod postacią adresu url.
Im bardziej różnorodny będzie profil linków, tym lepiej. Jeżeli będą dominować w nim EMA, to istnieje duże ryzyko, że roboty Google zaczną podejrzewać ręczne manipulacje przy jego tworzeniu, a to może wiązać się z nałożeniem na witrynę filtra.
Jak i skąd pozyskiwać linki?
Jeżeli nie masz zupełnie pomysłu na to, skąd pozyskiwać wartościowe odnośniki prowadzące do Twojej strony internetowej, możesz podejrzeć, jak wygląda to u konkurencji. Dobrym pomysłem może być także wykorzystanie marketingu treści. Zamieszczanie w zewnętrznych serwisach wartościowych artykułów sponsorowanych to jeden ze skutecznych sposobów rozszerzania profilu linków w bezpieczny sposób.
Jak nie należy linkować?
Farmy linków to przeszłość, o której należy jak najszybciej zapomnieć. Jednak ich wykorzystywanie to nie jedyny błąd, na jaki można natrafić podczas rozbudowywania profilu linków. Jeżeli nie chcesz narazić się na karę od Google, unikaj przewagi linków EMA. Jeżeli już umieszczasz linki pod słowami kluczowymi, to zadbaj o odpowiedni kontekst, tak by nazwa linku była bezpośrednio powiązana ze stroną, na którą odnośnik prowadzi.
Za dużo informacji na raz? Porozmawiaj z ekspertem Lumo!
Zobacz, jak możemy pomóc Ci w rozwijaniu Twojego biznesu – złóż formularz, a oddzwonimy!
Czego unikać w pozycjonowaniu stron w Google?
Google od wielu lat stara się walczyć ze stronami, które stosują nieuczciwe praktyki pozycjonowania. Aktualizacje algorytmu wyszukiwarki (m.in. Panda czy Pingwin) sprawiły, że roboty wyszukiwarki skanujące zawartość witryn internetowych są w stanie wykryć takie metody. Serwisy stosujące m.in. spamerskie linki, ukryty tekst czy linkowanie typu “extact match” nie tylko są negatywnie oceniane, lecz również mogą zostać ukarane ręczną karą od Google, tzw. filtrem.
Spamerskie linki
Unikaj ich jak ognia. Farmy linków, które były niezwykle popularne jeszcze kilka lat temu, obecnie nie przyniosą Twojej stronie internetowej żadnej korzyści. Dodawanie do profilu linków odnośników spamerskich obniży ocenę witryny wystawioną przez roboty Google i może doprowadzić do nałożenia kary ręcznej.
Linkowanie anchorami typu “exact match”
Anchor to tekst linku, który jest widoczny dla użytkownika przeglądającego zawartość serwisu internetowego. Profil linków powinien posiadać odpowiednią dywersyfikację anchorów. Jeżeli w profilu linków prowadzących do Twojej strony internetowej będą znacząco przeważać frazy typu “exact match”, to wówczas, roboty mogą nabrać podejrzeń, że doszło do manipulacji, co najczęściej kończy się nałożeniem filtra.
Ukryty tekst
Ukrywanie tekstu na stronie to kolejna z technik zaliczanych do Black Hat SEO. Umieszczanie fraz kluczowych w niewidocznym tekście już dawno zostało uznane za nieetyczne i przyczynia się do tego, że Twoja strona może znacząco spaść w rankingu tworzonym przez wyszukiwarkę Google.
Cloaking, doorway pages
Pod określeniem cloaking kryje się metoda pozycjonowania, która polega na tym, że roboty wyszukiwarki skanujące witrynę internetową natrafiają na zupełnie inną zawartość, niż ta, która jest prezentowana użytkownikom.
Flash, iframes
Technologia Flash znacznie utrudnia (a w wielu przypadkach wręcz uniemożliwia) robotom wyszukiwarek prawidłowe określenie wszystkich elementów znajdujących się w ramach serwisu. W efekcie, bez kompletu informacji, roboty nie są w stanie rzetelnie ocenić zawartości witryny (dzieje się tak np. w sytuacji, gdy tekst został zaprezentowany jako grafika – roboty “nie widzą” co jest na obrazku). Często pojawiają się też spore problemy z samą indeksacją.
Skuteczne SEO oparte jest na 3 filarach
Skutecznie prowadzona strategia SEO podstawy swojego działania powinna skupiać na trzech filarach. Zalicza się do nich: technical SEO, On Page SEO oraz Off Page SEO. Pominięcie któregoś z wymienionych elementów może skutkować mniejszą wydajnością całego procesu. Kompleksowa optymalizacja strony uwzględnia zarówno problemy, które udało się wykryć w ramach serwisu, jak i błędy poza serwisem.
Technical SEO
Pod pojęciem technical SEO (techniczne SEO) kryją się działania zmierzające do tego, aby roboty wyszukiwarki mogły dobrze zrozumieć witrynę, którą indeksują. W tym przypadku trzeba skupić się na bardzo wielu elementach, bowiem każdy z nich może okazać się istotny. Szczególnej analizie trzeba poddać m.in. pliki robots.txt, mapę witryny, przekierowania czy błędy pojawiające się na stronie. SEO w ujęciu technicznym jest odpowiedzialne za poprawę szybkości i wydajności indeksacji strony.
On Page SEO
On Page SEO (inna nazwa to on-site seo) to rozbudowane działania, które skupiają się na elementach wewnątrz serwisu. Dokładnej analizie poddawana jest cała zawartość serwisu (treści, grafiki), a także elementy techniczne. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na optymalizację kodu html witryny. Analizie poddawana jest również treść publikacji (to, czy teksty są wartościowe dla użytkownika oraz, czy występują w nich określone frazy kluczowe). Niebagatelne znaczenie ma także prawidłowa architektura informacji na stronie.
Off Page SEO
Off Page SEO (inaczej off-site SEO) to z kolei wszelkie działania SEO wykonywane poza konkretnym serwisem internetowym. To filar SEO, bez którego osiągnięcie zamierzonych efektów nie będzie możliwe. Na co trzeba zwrócić uwagę? Szczegółowej analizie powinien zostać poddany między innymi profil linków prowadzących do strony. Musi on być odpowiednio zdywersyfikowany, a odnośniki powinny prowadzić wyłącznie z wartościowych serwisów.
Agencja SEO – w czym może Ci pomóc?
Samodzielne prowadzenie działań SEO to zadanie niezwykle skomplikowane oraz czasochłonne. Działając na własną rękę, musisz poświęcić przede wszystkim czas (mógłbyś go przeznaczyć na inne aspekty działalności, np. kontakt z klientami), a także powinieneś zdobyć wiedzę dotyczącą tego, jak przeprowadzić działania SEO w sposób bezpieczny. Niezbędne okażą się również wydatki związane np. z uzyskaniem dostępu do specjalistycznego oprogramowania SEO. Chcesz znacznie ułatwić sobie zadanie? Zdecyduj się na współpracę z agencją SEO.
W czym może Ci pomóc agencja SEO?
Specjaliści z agencji SEO stworzą dla Twojej strony indywidualny plan działań. Uwzględnione zostaną w nim wszystkie najważniejsze elementy strategii, prowadzące do zwiększenia widoczności serwisu w sieci. Taka współpraca pozwoli Ci znacznie zredukować koszty związane z optymalizacją i pozycjonowaniem serwisu, a także pozwoli na oszczędność Twojego czasu. Specjaliści działający w branży od wielu lat, doskonale znają wytyczne optymalizacyjne Google, śledzą zmiany algorytmu wyszukiwarki i są w stanie na nie reagować na bieżąco.
Jak wybrać najlepszą agencję SEO?
Nie da się ukryć, że ilość dostępnych ofert dotyczących pozycjonowania oraz optymalizacji witryn WWW jest obecnie ogromna. Jak przy tak dużej różnorodności dostępnych propozycji wybrać spośród nich najlepszą? Jest kilka elementów, które pomogą Ci podjąć słuszną decyzję.
Co możesz zrobić? Po pierwsze, zapoznaj się z rekomendacjami wcześniejszych klientów, sprawdź portfolio agencji. Nie kieruj się przy wyborze wyłącznie finalną ceną usługi. Dokonaj dokładnej analizy oferty. Sprawdź, na jakie działania możesz liczyć w ramach konkretnej ceny. Postaw na jakość, bezpieczeństwo oraz doskonały kontakt z przedstawicielami agencji – dzięki temu zawsze będziesz wiedzieć, na jakim etapie są działania związane z Twoją stroną.
Jakich agencji unikać?
Nie brakuje w sieci ofert dotyczących pozycjonowania, które już na pierwsze spojrzenie wyglądają bardzo podejrzanie. Jeżeli jakaś agencja oferuje osiągnięcie wysokich pozycji w bardzo krótkim czasie, możesz podejrzewać, że w procesie SEO zostaną zastosowane spamerskie techniki zaliczane do Black Hat SEO. To droga, którą zdecydowanie nie warto podążać.
Unikaj także tych agencji, które nie przedstawiają jasno zasad współpracy, nie informują o tym, jakie elementy składają się na zakres prowadzonych prac związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją serwisu internetowego. Jeżeli uważasz, że już na wstępnym etapie wymiany maili “coś nie gra”, występuje opieszałość w odpowiedzi na Twoje pytania, to zaufaj swojej intuicji i nie podejmuj takiej współpracy.
Najważniejsze zasady SEO
Jest kilka zasad, których trzeba się bezwzględnie trzymać, kreując strategię nastawioną na sukces. W planie działań nie może zabraknąć szczegółowej analizy słów kluczowych, naprawy błędów o charakterze technicznym oraz troski o to, żeby w ramach serwisu oraz na stronach zewnętrznych umieszczać content o ponadprzeciętnej wartości. Kompleksowe uwzględnienie najważniejszych wytycznych przełoży się na lepszą wydajność procesu pozycjonowania Twojej strony internetowej. Poniżej znajdziesz najważniejsze zasady SEO.
Wybór odpowiednich słów kluczowych
Właściwy dobór słów kluczowych to fundament strategii SEO. Wyobraź sobie taką sytuację. Analiza słów kluczowych zostanie przeprowadzona w zły sposób. W jej efekcie wytypowane będą błędne frazy. Co miesiąc będziesz ponosić koszty związane z pozycjonowaniem serwisu. Po czasie może nawet okazać się, że na niektóre z tych zapytań, Twoja strona zacznie pojawiać się w SERP-ie.
Tylko co z tego, skoro wejścia do serwisu w żaden sposób nie przełożą się na wzrost konwersji? Efekt będzie taki, że wydatki pójdą na marne. Wyróżnić można różne rodzaje słów kluczowych. Ich dobór w procesie SEO powinien być uzależniony od celu pozycjonowania, grupy docelowej (weź pod uwagę czy celujesz w klientów z całej Polski, czy zależy Ci na pozyskaniu użytkowników lokalnych) oraz charakteru prowadzonego biznesu (niekiedy nieocenione efekty może przynieść zastosowanie strategii long tail).
- Ogólne słowa kluczowe – to frazy, które składają się z jednego, bądź dwóch słów. Cechują się dużą ogólnością, przez co nie zawsze przekładają się na konwersję. Ich plusem jest duża ilość wyszukań. Jednak im większa konkurencyjność, tym trudniejsze może okazać się wypozycjonowanie serwisu właśnie na te fazy. Przykłady fraz ogólnych to np.: rowery, sklep odzieżowy, fotograf.
- Słowa kluczowe z długiego ogona – to frazy long tail. Ich zaletą jest większa precyzja. Użytkownik wpisujący w pole wyszukiwarki frazę “wynajem rowerów kraków” zdradza o wiele bardziej swoją intencję, niż ktoś, kto wpisze samo hasło “rower”. Trudność może pojawić się w sytuacji, gdy fraz z długiego ogona będzie bardzo dużo. Trzeba się wówczas zdecydować na te, które pozwolą znacznie zwiększyć konwersję.
- Frazy brandowe – to słowa kluczowe powiązane z konkretną marką. Użytkownik może wpisać w pole wyszukiwania np. frazę “rower Trek” czy “rower Romet”. Interesuje go konkretny produkt, a Ty, włączając do strategii SEO frazy brandowe, możesz to wykorzystać.
- Frazy lokalne – to słowa kluczowe powiązane z lokalizacją. Frazą lokalną będzie m.in. wspomniane wcześniej wyrażenie “wynajem rowerów kraków”. Wyrażenia kluczowe mogą być powiązane z miastem lub regionem. Taka strategia doboru fraz sprawdzi się w przypadku biznesów o charakterze lokalnym.
Naprawa błędów technicznych
Diagnoza (przeprowadzona w ramach audytu SEO) oraz naprawa błędów technicznych, jakie uda się wykryć na stronie internetowej, to jeden z filarów sprawnego procesu SEO. Błędy techniczne to jedna z ważniejszych przeszkód na drodze do sprawnego pozycjonowania. Eliminacja tych błędów sprawi, że witryna będzie przyjazna dla robotów wyszukiwarek. Poprawi się także doświadczenie użytkownika (np. dzięki skróceniu czasu oczekiwania na załadowanie się strony).
Jakość tekstów na stronie
Teksty umieszczane na stronie internetowej muszą być dobrej jakości. Koniec i kropka. Ten punkt nie podlega żadnej dyskusji. Teksty spamerskie, zduplikowana treść czy publikowanie treści, które nie niosą żadnego merytorycznego przekazu, tylko zaszkodzą Twojej witrynie. Zadbaj o to, aby teksty (niezależnie od tego czy są to teksty ofertowe, informacje dotyczące Twojej firmy, czy opisy produktów) cechowała wysoka jakość. Muszą również być unikalne. Takie praktyki są doceniane przez roboty wyszukiwarki Google.
Profesjonalny Link building
Prawidłowy profil linkowania powinien być zaplanowany na samym początku rozpoczęcia procesu pozycjonowania. A jego budowę powinna poprzedzić optymalizacja kodu strony.
Content Marketing
Gdy już zadbasz o to, aby treści w ramach serwisu spełniały najwyższe standardy, pora zająć się marketingiem treści w serwisach zewnętrznych. Załóż bloga, na którym regularnie będziesz zamieszczać ciekawe artykuły. Pod względem SEO blog może być bardzo pomocny. Zastanów się także, w jakich serwisach możesz umieścić artykuły sponsorowane dotyczące Twojej marki. Content marketing daje szerokie możliwości promocyjne, a publikacja merytorycznych artykułów w zewnętrznych serwisach przyczyni się także do rozbudowy profilu linków prowadzących do Twojej strony internetowej.
Ile kosztuje SEO?
Pozycjonowaniem swojego serwisu internetowego możesz zająć się na własną rękę. Alternatywą (przeważnie o wiele korzystniejszą) jest zlecenie prac polegających na optymalizacji i pozycjonowaniu witryny WWW doświadczonej agencji SEO. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, którą drogą podążać, dokonaj skrupulatnego bilansu kosztów i zysków.
W jakich widełkach cenowych należy rozpatrywać koszt SEO dla strony internetowej? Miesięczne wydatki mogą wahać się od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Skąd taka rozbieżność?
Ostateczny koszt zależy bowiem od tego, w jakim stopniu rozbudowana będzie strategia, którą będziesz chciał wdrożyć w życie. Wiedza – to jeden z tych elementów, bez których niemożliwe okaże się zaprojektowanie procesu SEO.
Chcąc podjąć działania na własną rękę, będziesz musiał, albo poświęcić czas (bardzo dużo czasu) na zagłębienie się w tajniki SEO, albo będziesz musiał zatrudnić specjalistę. Koszt stworzenia etatu to kilka tysięcy złotych.
Doskonała znajomość branży pozwala zaplanować i przeprowadzić każdy z etapów pozycjonowania (m.in. audyt strony, jej optymalizację, analizę konkurencji czy dobór odpowiednich fraz). Prócz wiedzy, potrzebować będziesz też odpowiednich narzędzi (posłużą np. do analizy strony). Jako laik, zapewne nie masz do nich dostępu, a także nie bardzo wiesz, jak się nimi posługiwać (i tu po raz kolejny przydadzą się konkretne umiejętności).
Dostęp do internetowych narzędzi wspierających SEO, to nawet kilkaset złotych na miesiąc. Koszt SEO zależy w dużym stopniu także od tego, jak bardzo rozbudowany jest Twój serwis internetowy i w jak bardzo konkurencyjnej branży działasz. Istotne jest również, czy Twoja strona internetowa została zbudowana zgodnie z wytycznymi od Google. Jeżeli pojawiają się na niej poważne błędy, wówczas trzeba będzie podjąć kroki optymalizacyjne, a to dodatkowe wydatki.
Chcąc zredukować koszty związane z optymalizację strony internetowej, możesz zdecydować się na współpracę z agencją SEO. To miejsce, w którym pracują specjaliści dysponujący odpowiednimi zasobami (m.in. wiedzą oraz narzędziami), które umożliwią prowadzenie skutecznym działań zmierzających do podniesienia pozycji Twojego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania.
Błędy w SEO, które mogą Cię drogo kosztować
Nieodpowiednio poprowadzona strategia SEO może Cię sporo kosztować. Gdy wybierzesz niewłaściwą drogę postępowania, nie tylko w przysłowiowe błoto wyrzucisz pieniądze przeznaczone na optymalizację serwisu WWW. Negatywnych skutków może być znacznie więcej. Zamiast wzrostu pozycji strony w rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania zaczniesz obserwować znaczne spadki. W skrajnych przypadkach Twoja strona może otrzymać tzw. filtr, czyli ręczną karę nakładaną przez Google.
Brak strategii
W żadnej dziedzinie nie można osiągnąć sukcesu bez planu działania. Optymalnie zaprojektowana strategia SEO pozwoli na wytyczenie ścieżek, którymi należy podążać, aby zoptymalizować serwis internetowy w taki sposób, żeby osiągnąć wyższe pozycje na frazy kluczowe w rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania. Bez strategii działania prowadzone są po omacku, co może skutkować wieloma błędami o bardzo poważnych skutkach.
Brak analizy konkurencji
Analiza konkurencyjnych stron to niezwykle istotny element każdej strategii SEO. Pozwala na lepsze zrozumienie specyfiki konkretnej branży. Pomaga również w doborze słów kluczowych, które są chętnie wyszukiwane przez użytkowników. Analizując sposób optymalizacji stron konkurencji, można wyciągnąć wartościowe wnioski przydatne przy planowaniu szczegółowych działań związanych z pozycjonowaniem serwisu.
Źle wykonana analiza słów kluczowych
Optymalizację i pozycjonowanie stron internetowych przeprowadza się z uwzględnieniem konkretnych słów kluczowych. Powinny to być frazy popularne wśród grupy docelowej, do której skierowana jest treść serwisu. Jeżeli pojawią się błędy na poziomie analizy słów kluczowych, to może dojść do sytuacji, że strona, owszem, znajdzie się na wysokich pozycjach w rankingu Google, jednak będzie wyświetlała się na wyrażenia, które w żaden sposób nie będą przekładały się na wzrost konwersji.
Błędy techniczne na stronie
Błędy techniczne, które pojawią się na pozycjonowanej stronie internetowej, mogą zaprzepaścić wszystkie wysiłki włożone w to, aby witryna poprawiła swoje pozycje w organicznym rankingu wyszukiwania. Problemy te mogą być związane m.in. z nieprawidłowym używaniem pliku robots.txt (np. sytuacja, w której zablokowany zostanie dla robotów dostęp dla całej witryny). W czasach, kiedy coraz więcej ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, kardynalnym błędem jest także brak mobilnej wersji strony. Wśród innych niedociągnięć można wskazać np. na zbyt wolne ładowanie się serwisu.
Brak bloga firmowego
Firmowy blog to jedno z lepszych miejsc do tego, aby umieszczać na nim rozbudowane, tematyczne i wartościowe dla użytkownika wpisy. W treściach prezentowanych na blogu można ponadto umieszczać linki do innych podstron (np. wpisów o konkretnej tematyce czy produktów) dbając tym samym o prawidłowe linkowanie wewnętrzne w ramach serwisu. Blog firmowy pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku marki, a także przyczynia się do lepszego pozycjonowania stron internetowych.
Brak analiz strony
Prawidłowa SEO optymalizacja strony może zostać przeprowadzona jedynie po jej wcześniejszej analizie. Jedynie znając problem, jesteśmy w stanie wprowadzić takie zmiany, które przyczynią się do lepszego dostosowania witryny pod kątem wymagań algorytmu wyszukiwarki Google.
Źle zaplanowane treści
Treści zamieszczane na stronie internetowej powinny być właściwie zaplanowane. Ważne jest zarówno to, aby rozpisać tematykę konkretnych podstron, jak i to, aby odpowiednio teksty zoptymalizować. Do istotnych elementów zaliczyć trzeba np. właściwą strukturę nagłówków, jak i optymalne nasycenie frazami kluczowymi.
Brak treści lub zbyt mała ilość treści
Zbyt mała ilość treści lub treść o niskiej wartości dla użytkownika to jeden z tych elementów, z którymi wyszukiwarka Google stara się prowadzić ciągłą potyczkę. Specjalistom z Google zależy na tym, aby użytkownik trafił na stronę, na której znajdzie wartościowe informacje. Zadbaj zatem o to, aby optymalnie rozbudować teksty, które zostaną umieszczone w serwisie.
Kanibalizacja treści
Niestabilne pozycje podstron w organicznych wynikach wyszukiwania, nieustanne spadki i wzrosty w rankingu, mogą być wywołane przez kanibalizację treści. Występuje ona najczęściej w sytuacji, gdy dwie (lub więcej) podstrony zostaną zoptymalizowane pod kątem tych samych wyrażeń kluczowych. Trzeba wówczas zdecydować się na jedną wersję – dzięki temu, strony te przestaną ze sobą konkurować.
Duplikacja treści
O duplikacji treści jest mowa w sytuacji, gdy identyczny tekst można znaleźć na więcej niż jednej stronie internetowej. Tworząc content trzeba zadbać nie tylko o to, aby tekst był merytoryczny i użyteczny dla użytkownika, lecz także istotna jest jego unikalność. Jeżeli chcesz uniknąć duplikatów w swoim serwisie, nie kopiuj żadnych tekstów (np. opisów produktów) ze stron producentów lub od konkurencji. Trzeba też zwrócić uwagę na problem zduplikowanych treści w ramach jednej witryny.
Brak linkowania wewnętrznego
Na cały serwis internetowy składają się różne podstrony. W zależności od wielkości witryny, takich podstron może być kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt (a w sklepach internetowych jeszcze więcej). Aby zapewnić użytkownikowi możliwość przechodzenia do kolejnych części serwisu, trzeba zadbać o prawidłowe linkowanie wewnętrzne. Z takiej sieci dróg i ścieżek łączących kolejne podstrony korzystają także roboty wyszukiwarki. Gdy zabraknie prawidłowego linkowania wewnętrznego, zaczynają pojawiać się problemy z nawigacją. Może to skutkować wyższym współczynnikiem odrzuceń, a także niekorzystnie wpłynie na proces SEO.
Narzędzia SEO
Oprócz umiejętności Specjalista SEO potrzebuje narzędzi. Skuteczne pozycjonowanie stron wymaga przeprowadzenia wielu działań, które nie obędą się bez wykorzystania profesjonalnych i rozbudowanych narzędzi zarówno online jaki i desktopowych.
Darmowe narzędzia SEO vs płatne
Spośród setek narzędzi SEO znajdą się zarówno darmowe, jak i takie, które kosztują kilka tysięcy złotych rocznie. W zależności od skomplikowania projektu do pozycjonowania stron zostanie wybrany różny toolset narzędzi. Niezbędnym narzędziem bez względu na stronę będzie Google Search Console (GSC), Google Tag Manager (GTM) czy Google Analytics (GA).
Darmowe narzędzia od Google
Google Search Console
GSC to niezbędne narzędzie każdego specjalisty SEO. Weryfikacja domeny w tym narzędziu pozwoli na uzyskanie dostępu do szeregu istotnych informacji. Począwszy od skuteczności strony – możemy poznać liczbę kliknięć i wyświetleń w wynikach wyszukiwania, a także średnią pozycję wyszukiwanych fraz kluczowych. W GSC możemy sprawdzić stan zindeksowania podstron, podpiąć mapę strony, przeanalizować jak Google widzi stron poprzez ulepszenia np. podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vital).
Możemy sprawdzić stan i efekty optymalizacji strony. Istotną sekcją jest Bezpieczeństwo i ręczne działania mówiące czy strona posiada nałożony filtr lub występują zagrożenia zagrażające bezpieczeństwu potencjalnych klientów.
Google Tag Manager
GTM jest narzędziem usprawniającym umieszczaniu kodu na stronie np. linków kanonicznych czy danych strukturalnych. Ułatwia również integrację z GA.
Google Analytics
GA jest bardzo istotnym narzędziem, który pozwala na analizę statystyk odwiedzin i działań na stronie potencjalnych klientów. Pozwala na mierzenie efektów działań. A także na wielu parametrów, np. wskaźnik odrzuceń, średni czas przebywania na stronie, a także miejscowość, z której pochodzą użytkownicy.
Google PageSpeed Insights
GPSI podaję ocenę wydajności stron w wersji mobilnej oraz desktopowej. Wynik ten jest „zbierany” poprzez uruchomienie Lighthouse, a następnie przeanalizowany. Wynik 90 i więcej uważany za dobry, od 50 do 89 jako wynik wymagający poprawy, a poniżej 50 za bardzo słaby.
Google Mobile Friendly Test
W ramach audytu warto przeanalizować stronę i sprawdzić czy jest ona dostosowana dla urządzeń mobilnych. Ze względu na rosną liczbę zapytań z urządzeń mobilnych, warto ją zoptymalizować. Zapewnienie komfortu użytkownikom podczas korzystania ze strony powinno być priorytetem.
Narzędzia do On Page SEO
Audyt SEO – On Page
Do najważniejszych narzędzi analitycznych pod kątem SEO są tzw. crawlery, czyli oprogramowanie crawlujące (skanujące wszystkie podstrony i zasoby na danej stronie) domeny. Do najbardziej popularnych narzędzi tego typu należą:
- Screaming Frog,
- Deepcrawl,
- Sitebulb,
- OnCrawl,
- JetOctopus,
- Ahrefs,
- SEMrush,
- Ryte,
- Botify,
- WebSite Auditor.
Analiza fraz kluczowych – Keyword Research
Skuteczne pozycjonowanie wymaga przygotowania odpowiednich słów kluczowych i „przydzieleniu” do pasujących stron WWW. Przeanalizowanie konkurencji oraz oferty klienta pozwoli na znalezieniu odpowiednich fraz, a następnie zoptymalizowaniu podstron pod kątem SEO, co pozwoli na osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Do niezbędnych narzędzi do keyword researchu zaliczamy:
- Planer słów kluczowych – Google Keyword Tool,
- Google Trends,
- Google Search Console,
- Senuto,
- Semstorm,
- Ahrefs,
- SurferSEO,
- Wordtracker,
- MOZ Keyword Explorer,
- Answer the Public,
- Google „People also ask”.
Analiza i optymalizacja treści na stronie
Po analizie słów kluczowych należy dokonać analizy treści na stronie, a w tym przypadku można użyć narzędzi:
- SurferSEO,
- Cont.ai,
- Similarcontent,
- Page optimizer pro,
- Website auditor,
- Ultimate keyword hunter,
- Cora.
Analiza szybkości ładowania strony
Szybkie ładowanie strony pozwala na lepszy komfort korzystania ze strony, ale zmniejsza wskaźnik odrzuceń (bounce rate), co wpływa pozytywnie na zwiększenie konwersji w sklepie i na stronie.
W najbliższym czasie Core Web Vitals (CWV) stanie się czynnikiem rankingowym i będzie miał wpływ na wyniki wyszukiwania i widoczność całych stron.
Do wskaźników wchodzących w skład CWV zaliczamy: LCP – Largest Contentful Pain (mierzy wydajność ładowania strony), FID – First Input Delay (czas interakcji z przeglądarką) oraz CLS – Cumulativ Layouut Shift (stabilność wizualna).
Czas ładowania strony i wpływ najważniejszych elementów można mierzyć za pomocą następujących narzędzi:
- Google PageSpeed Insights,
- Web.Dev,
- Lighthouse (w przeglądarce Chrome),
- GTmetrix,
- WebPageTest,
- Pingdom Website Speed Test.
Narzędzia do Off Page SEO
Audyt SEO powinien zawierać analizę Off Page, czyli wszystkiego poza stroną. Głównie dotyczy analizy profilu linkowania. Przeprowadzenie gruntownej analizy rodzajów, liczby i jakości linków jest niezbędne.
Analiza profilu linków
Link building to proces tworzenia optymalnego dla danej strony WWW profilu linkowania. Optymalny profil linkowania uwzględnia różne rodzaje i typy linków, a odpowiednie źródła linkowania. Za prawidłowy profil linków odpowiada przede wszystkim jakość i autorytet stron, z których prowadzą linki do naszej strony.
Najważniejszymi narzędziami do analizy linków prowadzących do strony:
- GSC – zawiera linki (próbkowanie),
- Ahrefs,
- Majestic,
- Moz,
- Link Research Tools,
- Monitor Backlinks,
- SEO SpyGlass,
- SurferSEO,
- Clusteric,
- Siteliner.
Wtyczki SEO do przeglądarek
Wtyczki do przeglądarek usprawniają życie każdego specjalisty SEO. Do najważniejszych z nich należą:
- SEOMinion,
- SEOQuake,
- Ahrefs SEO Toolbar,
- SEO Analysis & Website Review by WooRank,
- Mangools SEO extension,
- Wappalyser,
- Majestic Backlink Analyzer,
- Keyword Surfer,
- Core SERP Vitals,
- GMBspy,
- Web Developer.
Wtyczki do WordPressa
Wtyczki SEO do wordpressa pozwalają zoptymalizować poszczególne podstrony i posty pod kątem danego słowa kluczowego. Do najważniejszych wtyczek należą:
- All in One SEO Pack,
- Yoast SEO,
- Rank Math SEO.
Oprócz powyższych wtyczek istnieją dziesiątki wtyczek do cache’owania, optymalizacji grafik, przekierowań, linkowania wewnętrznego i wielu innych zastosowań.
Dlaczego warto zainwestować w SEO
Inwestycja w SEO zwraca się w długim okresie i zazwyczaj stanowi najlepszą inwestycję w marketing internetowy. Do największych zalet inwestycji optymalizację stron i sklepów stanowią poniższe działania.
Zwiększenie widoczności w Google
Działania optymalizacyjne i content marketingowe stabilnie i regularnie zwiększają widoczność strony w wyszukiwarce Google, ale także w Bing, czy nawet Yandex. Większa widoczność stron to nie tylko więcej słów kluczowych w TOP3, czy TOP10, to pojawianie się na słowa kluczowe nie koniecznie sprzedażowe, ale także informacyjne.
Pomagając klientom rozwiązać ich problemy poprzez tworzenie artykułów poradnikowych zwiększamy ich zaufanie do naszej marki oraz tworzymy w ich umysłach wizerunek ekspertów.
Zwiększenie widoczności własnej strony lub sklepu oraz aktywny i przemyślany marketing treści pozwoli na zwiększenie świadomości marki i dotarcie do potencjalnych klientów, którzy wcześniej nie mieli styczności z naszym brandem.
Zwiększenie sprzedaży i zysków
Większy ruch organiczny na stronie, która się szybko ładuje zwiększa sprzedaż w sklepie internetowym. Na stronie firmowej skutkuje to zwiększoną liczbą realizacji celów w postaci nawiązania kontaktu, pobrania e-booka, cennika lub foldera z ofertą, czy zapisów na newsletter.
W długim okresie zwiększona widoczność i ruch na stronie zwiększa sprzedaż produktów i usług.
Zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić w ramach SEO!
Źródła:
https://developers.google.com/search/docs/beginner/seo-starter-guide?hl=pl
https://backlinko.com/seo-tools
https://seosly.com/technical-seo-audit/
https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/685/na-czym-polega-pozycjonowanie-w-google-maps
https://www.senuto.com/pl/blog/marketing-internetowy/
https://www.onely.com/blog/javascript-seo-how-to-crawl-javascript-rich-websites/