Przejdź do treści

Reklama na Facebooku – Facebook Ads

Według najnowszych raportów, Facebook ma na całym świecie ponad 3 miliardy użytkowników. W Polsce korzysta z niego aż 24 miliony osób. Z kolei Instagram może się pochwalić liczbą ponad 2 miliardów aktywnych użytkowników miesięcznie, a w naszym kraju jest to 18 milionów. 

Dokładne liczby nie mają jednak większego znaczenia – widać bowiem, że są imponujące. Liczy się ogromny potencjał drzemiący w mediach społecznościowych i to, że możesz go maksymalnie wykorzystać dopiero dzięki reklamom Facebook Ads, dziś zwanymi reklamami Meta Ads. O tym, jak to zrobić i dlaczego warto, piszemy poniżej – skorzystaj z naszego tutorialu, który realnie pomoże Ci ustawić własne reklamy!

Co to jest Facebook Ads?

Facebook Ads to system reklamowy, dzięki któremu możesz wyświetlać treści reklamowe precyzyjnie wybranym grupom odbiorców – na Facebooku, Instagramie i Messengerze.

Sam prawdopodobnie korzystasz z Facebooka i Instagrama albo przynajmniej jednej z tych platform. Podobnie jak Twoi znajomi i przede wszystkim – klienci Twojej firmy. Mimo tego, że warto ich stale przyciągać, należy pamiętać, że oni częściowo już tam są. Za pomocą przemyślanego marketingu możesz zwiększyć świadomość swojej marki i zachęcić ich do podejmowania konkretnych działań. 

Same posty publikowane na Twoich stronach nie wystarczą jednak, by w pełni skorzystać z tych możliwości. Ich maksymalny potencjał odkryjesz dopiero wtedy, gdy zaczniesz reklamować swoją firmę za pomocą Meta Ads.

Jak działa reklama na Facebooku?

Dzięki reklamom Meta Ads nie docierasz do przypadkowych osób, a Twoich potencjalnych klientów. Dzieje się tak za sprawą możliwości precyzyjnego targetowania. 

Nie jest w końcu żadną tajemnicą, że Facebook gromadzi ogromne ilości danych na temat korzystających z niego osób. To przede wszystkim informacje o demografii czy zainteresowaniach, ale także na temat odwiedzanych przez Ciebie stron internetowych. Przepływ tych ostatnich danych umożliwia Pixel, czyli kod śledzący, który właściciele witryn dodają do swoich stron. 

Wyniki kampanii możesz na bieżąco śledzić i w razie potrzeby – optymalizować. Pomoże Ci w tym zarówno system Facebooka, jak i dane spływające do Google Analytics. 

Dlaczego reklama na Facebooku jest tak skuteczna? Jako użytkownicy największego portalu społecznościowego na świecie udostępniamy bardzo wiele informacji, zaczynając od danych demograficznych, poprzez informację o tym co nas interesuje (obejrzenie video, przewinięcie karuzeli, obserwowanie fanpage, etc.), skończywszy na danych o profilach odwiedzanych stron internetowych, na których jest zainstalowane narzędzie analityczne Pixel FB.

Jako reklamodawcy możemy korzystać zarówno z targetowania po zainteresowaniach, zachowaniach czy stanowiskach zawodowych, jak również tworzyć grupy niestandardowe, dzięki którym możemy się odwoływać do osób, które odwiedziły naszą stronę internetową (remarketing) czy też zobaczyły zdefiniowany % naszego video. Z kolei na bazie grup niestandardowych możemy tworzyć tzw. Lookalike’i, czyli grupy podobne do osób z grupy wyjściowej (np. Lookalike z osób, które zakupiły nasz produkt w ciągu 7 dni).

Rodzaje Facebook Ads

Facebook pozwala Ci tworzyć różne rodzaje reklam. Dzięki temu możesz trafnie dopasować kreacje do swoich celów biznesowych i uwzględnić preferencje wielu grup odbiorców. 

Formaty reklamowe dostępne na FB to:

  • Reklama w formie obrazu. Najprostszy format w systemie Facebook Ads, który składa się z tekstu, grafiki i przycisku z CTA (call to action).
  • Karuzela obrazów (pokaz slajdów). Możesz dodać od 2 do 10 obrazów, które użytkownik może przesuwać, naciskając strzałki. Każdy element karuzeli może zawierać osobną grafikę, tekst i link. 
  • Reklama wideo.  Film może trwać od jednej sekundy do nawet 4 godzin, a plik może ważyć nawet 4 GB. Do wideo możesz dodać napisy i dźwięk.
  • Kolekcja. Ten format jest polecany w szczególności sklepom internetowym. Może się składać z kilku elementów – grafiki, filmu czy materiału błyskawicznego (tzw. kanwa). 
  • Relacja. To po prostu reklama w bardzo popularnych na Instagramie i nieco mniej na Facebooku stories.
Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Jakie są etapy tworzenia kampanii reklamowych na Facebook Ads?

Kampanie Facebook Ads tworzy się w specjalnym narzędziu dostępnym z poziomu Facebooka – menedżerze reklam. Cały proces przebiega następująco:

  1. Określasz cel kampanii (rozpoznawalność, ruch, aktywność, kontakty, promocja aplikacji, sprzedaż).
  2. Ustalasz targetowanie (ze względu na dane demograficzne, zainteresowania itd.), a także budżet, czas i miejsce wyświetlania reklamy. 
  3. Tworzysz reklamę – wybierasz format, uzupełniasz treść i dodajesz grafikę.
  4. Analizujesz wyniki osiągane przez Twoją kreację, korzystając z menedżera reklam i innych narzędzi. W razie potrzeby wprowadzasz zmiany. 

Dlaczego warto korzystać z reklamy na Facebooku?

Tworzenie kampanii reklamowych na FB nie bez powodu jest ważnym elementem strategii marketingowych zdecydowanej większości firm, które pozyskują klientów online. Poznaj największe zalety Facebook Ads:

Precyzyjne targetowanie

Każdy, kto korzysta z Internetu, zostawia bardzo dużo śladów, które mogą wykorzystać reklamodawcy. Planujesz odwiedzić Hiszpanię i przeglądasz blogi dotyczące podróżowania po tym kraju? A może remontujesz właśnie mieszkanie i bardzo często odwiedzasz sklepy internetowe z materiałami budowlanymi? 

Tego typu informacji można używać, by z niemal chirurgiczną precyzją docierać do przedstawicieli swojej grupy docelowej. Dodajmy do tego jeszcze wiedzę Facebooka na temat ich zainteresowań, demografii czy lokalizacji. To wszystko stwarza ogromny potencjał reklamy, który sprawi, że…

Trafisz do potencjalnych klientów

Za sprawą opisanego wyżej precyzyjnego targetowania dzięki Facebook Ads nie docierasz do przypadkowych osób, a internautów rzeczywiście zainteresowanych ofertą Twojej firmy. Z kolei dzięki remarketingowi zachęcasz osoby, które miały już kontakt z Twoją marką, by wróciły na Twoją stronę.

Co więcej, możesz także tworzyć kampanie nastawione na pozyskiwanie kontaktów (leadów). A to wszystko przy wykorzystaniu różnych form reklamy.   

Budżet zależny od Ciebie

W teorii możesz wydawać na reklamy miesięcznie zaledwie 100 zł. Masz większy budżet? Śmiało, możesz na nie przeznaczyć 10 tysięcy. Nie ma w tym zakresie żadnych ograniczeń. 

Czasem kampania z budżetem dziennym wysokości 50 zł może przynieść świetne efekty – oczywiście pod warunkiem poprawnej konfiguracji i stworzenia atrakcyjnej kreacji. Musisz jednak liczyć się z faktem, że duże znaczenie mają także wydatki reklamowe ponoszone przez Twoją konkurencję, do których niekiedy trzeba się dostosowywać. 

Budujesz świadomość i wizerunek marki

Z Google korzystasz po to, by znaleźć interesujące Cię informacje, usługi czy produkty. Jesteś tam dla konkretów – dokładnie wiesz, czego potrzebujesz i jak najszybciej do tego dotrzeć.

Social media pełnią zupełnie inną rolę. Odwiedzasz je dla rozrywki, z potrzeby bycia na czasie, w poszukiwaniu inspiracji czy po prostu dla utrzymania kontaktu z osobami, na których Ci zależy. Dla marek jest to świetna okazja, by przeniknąć do świadomości użytkowników. 

Co ważne, reklamy w mediach społecznościowych pozwalają na puszczenie wodzy fantazji i tworzenie po prostu ciekawych dla odbiorców treści. To więc świetne miejsce, by budować relacje z potencjalnymi klientami i kształtować wizerunek marki. 

Dodatkowy ruch na Twoją witrynę

Każdy kolejny kanał marketingowy to dla Ciebie szansa na sprowadzenie nowego ruchu na Twoją witrynę, a Facebook Ads nie jest wyjątkiem. Co więcej, dzięki tym reklamom przyciągasz na swoją stronę starannie wyselekcjonowanych internautów, którzy wykazują duże prawdopodobieństwo zrealizowania celów, których od nich oczekujesz – teraz lub w przyszłości. 

Warto także jeszcze raz wspomnieć, że za pomocą kampanii remarketingowych możesz później ponownie docierać z kreacjami reklamowymi do osób, które odwiedziły już Twoją stronę. 

Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja odgrywa dziś kluczową rolę w systemie reklamowym Facebooka. Algorytmy AI przetwarzają ogromne ilości danych, aby dopasować reklamy do użytkownika. Na tej podstawie dobierają m.in. zakres targetowania czy miejsce wyświetlania reklamy. 

Jest to nie tylko ogromne wsparcie dla marketerów, ale przede wszystkim maksymalizacja skuteczności kampanii. 

Skuteczne kreacje reklam

Wiesz już, że Facebook udostępnia wiele formatów reklamy. Pozwala to tworzyć kreacje, które najlepiej sprawdzą się w przypadku wybranego celu kampanii.

Chcesz zaprezentować użytkownikom Facebooka szeroką ofertę Twojego sklepu internetowego? A może podzielić się opiniami od licznych zadowolonych klientów? Skorzystaj z reklamy karuzelowej. Nagrałeś wideo case study z klientem? Chcesz podzielić się nagraniem z zachętą do zapisu na webinar? Nie ma problemu, Facebook umożliwia Ci promowanie takich treści.

Możliwości jest naprawdę wiele – trzeba tylko wiedzieć, jak z nich korzystać. 

Uzupełnienie innych działań marketingowych

Prowadzisz kampanie Google Ads? Inwestujesz w optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek? Piszesz bloga? A może wysyłasz newsletter? Tworzenie reklam w systemie Facebook Ads będzie uzupełnieniem wszystkich tych kanałów i pomoże Ci zwiększyć ich efektywność.

Załóżmy, że ktoś dotarł na Twoją stronę klikając w reklamę w Google bądź w organiczny wynik wyszukiwania. Niewykluczone, że dzięki Facebook Ads i dobrze skonfigurowanej kampanii remarketingowej trafi na Twoją witrynę ponownie i nawiąże kontakt z Twoją firmą bądź sfinalizuje zakup. Co więcej, dzięki reklamom możesz chociażby promować artykuły blogowe czy zachęcać do zapisu do Twojej bazy mailingowej.

Podobne przykłady można mnożyć. To wszystko prowadzi oczywiście do zwiększenia ruchu na Twojej stronie i realizacji zakładanych celów biznesowych. 

Facebook Ads to nie tylko… Facebook

Tak, reklamy tworzone w systemie Facebook Ads nie wyświetlają się wyłącznie na Facebooku. To także kampanie kierowane do użytkowników Messengera i Instagrama – zwane są one obecnie kampaniami Meta Ads, choć zapewne spotkasz się z nazwą Facebook Ads jako zakorzenioną w świadomości wielu twórców reklam.

Jeżeli zależy Ci więc na dotarciu do osób, które korzystają z tych aplikacji – wiesz już, co robić. 

Dla kogo są kampanie na Facebooku?

Panuje obiegowa opinia, że reklamy na Facebooku lepiej sprawdzają się w biznesach B2C. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że również firmy kierujące swoją ofertę do innych firm (B2B) odnoszą korzyści biznesowe z inwestycji w Facebook Ads. Powód jest prosty – za każdą firmą stoją ludzie. A zdecydowana część z nich korzysta w wolnym czasie z Facebooka i Instagrama.

Skuteczna reklama na Facebooku to słuszna inwestycja, jeżeli:

  • Chcesz pozyskać nowych klientów, korzystając z szerokich możliwości kierowania reklam – możesz targetować użytkowników m.in. na podstawie ich płci, zainteresowań, wieku, nawyków czy lokalizacji. 
  • Uruchamiasz nowy biznes, chcesz zwiększyć swoją rozpoznawalność i zbudować świadomość marki. Skuteczne kampanie reklamowe pozwolą Ci także na pozyskiwanie kontaktów. 
  • Chcesz promować konkretne produkty czy usługi wśród użytkowników mediów społecznościowych. 
  • Zależy Ci na ograniczeniu zjawiska porzucanych koszyków lub widzisz inne korzyści remarketingu na Facebooku, który pozwoli Ci dotrzeć do osób, które odwiedziły już Twoją stronę. 
  • Chcesz testować różne warianty reklam i analizować ich wyniki.

Kiedy reklama na Facebooku nie będzie skuteczna?

Aby reklamy Facebook Ads spełniły Twoje oczekiwania, muszą być poprawnie skonfigurowane. Co może negatywnie wpłynąć na ich skuteczność?

  • Źle dobrany cel reklam, nieodpowiadający Twoim realnym biznesowym potrzebom.
  • Zbyt niski budżet, który nie pozwala na osiągnięcie wystarczających zasięgów i konwersji.
  • Nieodpowiednie targetowanie, które nie trafia do Twojej grupy docelowej lub jest zbyt szerokie.
  • Brak spójności między reklamą a stroną, do której kieruje. 
  • Nieatrakcyjne treści lub kreacje reklamowe, które nie zachęcają użytkowników do działania. 

Warto też zdawać sobie sprawę, że kampanie reklamowe Facebook Ads nie sprawdzą się w każdej branży, co wynika z różnego rodzaju restrykcji. Chodzi tu przede wszystkim o branżę medyczną, alkoholową, erotyczną czy finansową.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Cennik reklamy

W przypadku kampanii płatnych na Facebooku nie mamy gotowego cennika. W Performance Media wierzymy, że najlepsze rezultaty przynosi indywidualne podejście do każdego klienta. Inne potrzeby będzie miał biznes lokalny, inne – firma działająca na terenie całego kraju, jeszcze inne z kolei sklep internetowy. Dodatkowo zdajemy sobie sprawę, że firmy, które zgłaszają się do nas po wsparcie marketingowe są na różnym etapie, część dopiero zaczyna swoją przygodę z on line’em, inni obecni są na rynku od wielu lat i mają ugruntowaną pozycję. Każdy siłą rzeczy będzie potrzebował trochę innych rozwiązań.

Wierzymy, że powyższa instrukcja pomoże Ci przebrnąć przez proces konfiguracji reklam Meta Ads – jeżeli jednak chcesz wiedzieć więcej albo czujesz, że potrzebujesz profesjonalnego spojrzenia i pomocy – napisz do nas! 😊

Sprawdź, jak możemy pomóc! Wypełnij formularz i porozmawiaj z ekspertem

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

Ile powinna trwać kampania?

Czas trwania kampanii zależy od potrzeb danego klienta. Rekomendujemy, aby współpraca z agencją trwała minimum 6 miesięcy. W tym czasie mamy możliwość weryfikacji przyjętej strategii oraz przetestowania różnych rozwiązań reklamowych. Uśredniając, pierwsze efekty naszej pracy widoczne są najczęściej między 2. a 3. miesiącem współpracy.

Jakie są cele kampanii?

Facebook dzieli kampanie na 3 główne etapy:

  • Świadomość (w ramach tego segmentu możemy tworzyć kampanie wizerunkowe na Rozpoznawalność marki oraz Zasięg)
  • Działania (w tej części możemy m.in. budować kampanie na Ruch, Pozyskiwanie kontaktów czy wreszcie – inicjować konwersacje w Messengerze)
  • Konwersja (w ramach tego segmentu sklepy internetowe mogą tworzyć kampanie nastawione stricte na sprzedaż: Konwersje oraz Sprzedaż z katalogu)
Jakie są zalety kampanii na Facebooku?
  • Możliwość docierania do klientów na każdym etapie lejka zakupowego
  • Możliwość precyzyjnego targetowania
  • Możliwość korzystania z systemu reklamowego obejmującej platformy: Facebook, Instagram, Messenger, Sieć reklamowa Audience Network
  • Doskonałe uzupełnienie innych działań marketingowych (SEO, Google Ads), jak również kanał, który może przynosić efekty samodzielnie
Jak mierzone są efekty i skuteczność kampanii?

Efekty prowadzonych działań mierzymy w raportach Menedżera reklam, wspierając się często dodatkowymi narzędziami wbudowanymi w Menedżera firmy, takimi jak Facebook Analytics oraz Facebook Attribution. Mierzenie wpływu reklam na Facebooku na odwiedzenie strony www, wyświetlenie karty produktu czy zakup możliwe są dzięki narzędziu jakim jest Pixel FB.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes