Kampania reklamowa Facebook Ads stanowi doskonały sposób na budowanie wizerunku marki, pozyskiwanie potencjalnych klientów czy podniesienie współczynnika konwersji. Dziś pokażemy, czego unikać planując uruchomienie reklamy na Facebooku!
System reklamowy Meta Ads (dawniej Facebook Ads) oferuje prawdziwy ocean możliwości markom, które chcą promować swoje produkty lub usługi. Przy użyciu płatnej reklamy w mediach społecznościowych możesz dotrzeć do milionów nowych odbiorców!
Zanim jednak wciśniesz przycisk „Opublikuj” powinieneś poznać najczęstsze błędy reklam Meta Ads. Nasze wskazówki pomogą Ci w optymalizacji wykorzystania budżetu marketingowego dedykowanego płatnym kampaniom w internecie.
Planujesz reklamę na Facebooku? Błędy kosztują, dowiedz się czego nie robić!
Brak podstawowej wiedzy o marketingu i reklamie to jedne z głównych przyczyn niepowodzeń w działaniach reklamowych na Facebooku. Poznaj 10 błędów najczęściej popełnianych przez reklamodawców korzystających z systemu Meta Ads.
- Zbyt częste zmiany w kampanii Facebook Ads (lub ich zupełny brak!).
- Brak klarownego określenia celu działań.
- Niewłaściwy dobór rodzaju reklamy Meta Ads.
- Kanibalizacja pomiędzy istniejącymi zestawami reklam.
- Zbyt intensywne działania reklamowe.
- Za wąskie lub zbyt szerokie targetowanie.
- Brak wykorzystania języka korzyści.
- Bagatelizowanie roli testowania skuteczności reklam.
- Brak wykorzystania remarketingu.
- Niedopasowanie lub niewyświetlanie reklamy na różnych urządzeniach.
Jak widzisz, uruchamiając kampanie na Facebooku, możesz natknąć się na szereg problemów. Bez świadomości najpopularniejszych błędów istnieje ryzyko, że nie zadbasz o najważniejsze kwestie. W efekcie Twoja reklama będzie nieefektywna.
Za dużo zmian w reklamach
Każdorazowa zmiana w raz skonfigurowanej reklamie wpływa na ponowne wejście w fazę uczenia. Algorytm ponownie analizuje ustawienia, co może wpływać na obniżenie efektywności kampanii. Oczywiście optymalizacja jest ważna, ale…
Zbyt częste zwiększanie budżetu dziennego, utrzymywanie włączonych reklam, które nie są efektywne czy uruchamianie kolejnych kreacji co kilka dni. To wszystko może odbić się negatywnie na skuteczności działań. Pamiętaj, że optymalizowanie i analizowanie kampanii jest ważne – jednocześnie „przeoptymalizowanie” i zbyt dużo zmian niesie negatywny skutek.
Określ jasny i wyraźny cel reklamy
Osoby prowadzące własny biznes często zbyt lakonicznie podchodzą do określenia celu marketingu w mediach społecznościowych. To samo dotyczy płatnych kampanii reklamowych Facebook Ads. Musisz określić jasny i wyraźny cel tworzenia kampanii – najlepiej, jeżeli będzie on również łatwo mierzalny.
Nierzadko celem jest zwiększenie przychodów. Czy jednak taki cel jest wystarczająco precyzyjny? Naszym zdaniem – nie. Najpierw zadaj sobie pytanie, co rzeczywiście chcesz osiągnąć i dopiero potem działaj. Przykładowe cele kampanii wymieniliśmy poniżej.
- Zwiększenie świadomości marki i pozyskanie nowych obserwujących.
- Wzrost ruchu w sklepie internetowym i optymalizacja konwersji.
- Dotarcie z remarketingiem do grupy odbiorców, którzy kupili nasz produkt.
- Pozyskanie nowych subskrybentów newslettera.
- Zbieranie leadów przez formularz w kampanii Facebook Lead Ads.
Wymieniliśmy zaledwie kilka popularnych celów reklamowych. To od Ciebie zależy, co chcesz zyskać poprzez reklamy Meta Ads. Bądź precyzyjny – to się opłaca zarówno przy samodzielnym prowadzeniu kampanii, jak i współpracy z agencją reklamową.
Niewłaściwy typ reklamy Facebook Ads
Częstym problemem jest również niewłaściwie dobrany cel reklamowy. Przypomnijmy, że od 2022 roku system Meta Ads udostępnia reklamodawcom 6 celów: rozpoznawalność, ruch, aktywność, kontakty, promocja aplikacji oraz sprzedaż.
Dobór właściwego celu reklamy pomaga osiągnąć właściwy efekt – budowanie zasięgów, zwiększenie ruchu w witrynie, pozyskanie nowych kontaktów czy podniesienie współczynnika konwersji. Zanim uruchomisz kampanię, poznaj specyfikę każdego z celów.
Audience overlaps – kanibalizacja zestawów reklam
Reklama na Facebooku kojarzy się wielu osobom z możliwością precyzyjnego targetowania użytkowników. Jest w tym wiele prawdy, jednak często w obrębie kampanii tworzymy wiele zestawów reklam – to właśnie na tym poziomie struktury kampanii wybieramy nasz target.
Musisz pamiętać, by wykluczyć pomiędzy sobą zestawy reklam, których grupy odbiorców się nakładają. W przeciwnym wypadku dojdzie do zjawiska „audience overlaps”, czyli kanibalizacji zestawów reklam. W efekcie reklamy zaczną ze sobą „rywalizować”, co poskutkuje przepalaniem budżetu na reklamę Facebook Ads.
Przesyt grupy docelowej – za dużo reklam
Użytkownicy Facebooka są codziennie bombardowani dziesiątkami, a nawet setkami rozmaitych reklam. Pamiętaj, że przekaz reklamowy dociera do nich również na stronach internetowych, w aplikacjach, telewizji, radiu czy świecie rzeczywistym.
Jeżeli przesycisz grupę docelową swoimi reklamami, to użytkownicy Social Media zaczną negatywnie na nie reagować. Stosuj zasadę „less is more”, czyli „mniej znaczy więcej”. Twoja kreacja reklamowa powinna być dopracowana. Monitoruj też częstotliwość wyświetlania reklamy pojedynczemu użytkownikowi.
Nie mierz za szeroko. Sprecyzuj grupę docelową!
Zdefiniowanie zbyt wąskiej lub zbyt szerokiej grupy odbiorców również może negatywnie wpływać na efekty reklamy na Facebooku. Targetuj szeroko, a jednocześnie staraj się zawężać grupę, mając na uwadze informacje na jej temat – wiek, płeć, zachowania czy demografię.
Konfigurując grupę docelową na poziomie zestawu reklam, masz możliwość sprawdzić, czy jest ona za szeroka. System reklamowy Facebooka sam podpowiada, czy warto bardziej zawęzić grupę, czy jest ona optymalna. Oczywiście warto kierować się własną wiedzą i testami.
Błędy w komunikatach reklamowych. Mów o korzyściach!
Brak precyzyjnego opisania propozycji wartości (tzw. USP) w reklamie wyświetlanej użytkownikom Facebooka to kolejny błąd popełniany przez twórców reklam. Kreacja reklamowa powinna zawierać łatwy do zrozumienia komunikat informujący o korzyściach reklamowanego produktu lub usługi.
Nie testujesz swoich pomysłów i rozwiązań
Korzystanie ze sprawdzonych schematów i poradników tłumaczących krok po kroku jak zrobić idealną reklamę na portalu Facebook nie zawsze jest dobrym pomysłem. Pamiętaj, że początkowo musisz korzystać z tego rodzaju treści, jednak z czasem zyskasz wiedzę, która pozwoli Ci podejmować niestandardowe decyzje w zakresie reklam w serwisie Facebook.
Analiza statystyk w Meta Business Suite czy spojrzenie na analizę ruchu w Google Analytics pomogą Ci w opracowaniu wniosków na temat skuteczności działań. Kolejnym krokiem jest określenie mocnych i słabych stron aktualnie prowadzonej kampanii. Na tej podstawie będziesz mógł opracować pomysły i wdrożyć rozwiązania, które podniosą skuteczność reklam.
Brak korzystania z opcji retargetingu
Ciągłe uruchamianie kolejnych kampanii czy dodawanie nowych kreacji reklamowych nie ma sensu, jeżeli nie wdrożyłeś remarketingu (nazywanego również „retargeting”). Remarketing polega na docieraniu z przekazem reklamowym do osób, które już zareagowały na naszą reklamę, kupiły produkt lub usługę albo weszły w interakcję ze stroną internetową.
W celu korzystania z kampanii remarketingowych na Facebooku należy prawidłowo dodać specjalny kod śledzący do swojej strony – tzw. Piksel Facebooka. Umożliwi on tworzenie grup remarketingowych, do których możemy docierać ze specjalnym przekazem – dopasowanym do specyfiki odbiorców (np. osoby, które już coś kupiły w Twoim sklepie albo porzuciły koszyk zakupowy przed finalizacją transakcji).
Nie wyświetlasz reklamy dla wszystkich urządzeń
Umiejscowienia to często bagatelizowany aspekt konfiguracji kampanii reklamowej. Przede wszystkim zastanów się, z jakich urządzeń korzystają potencjalni klienci Twojego biznesu. Z urządzeń mobilnych i stacjonarnych? Wszystkich? To świetnie się składa, ale… Czy masz je włączone w swojej kampanii? I czy dopasowałeś do nich swoje kreacje?
Zauważ, że większość urządzeń mobilnych ma wysokiej jakości pionowe wyświetlacze. Właśnie dlatego warto rozważyć użycie kwadratowych oraz pionowych grafik w kreacjach. Również w miejscach, gdzie Facebook sugeruje użycie formatu poziomego, w praktyce jest duża szansa, że to kwadrat i pion będą konwertować lepiej.
Najczęstsze błędy w reklamach na Facebooku – podsumowanie
Dobrnęliśmy do końca! Zapoznaliśmy Cię z dziesięcioma najpopularniejszymi błędami występującymi w kampaniach reklamowych na Facebooku. Mamy nadzieję, że zyskałeś wiedzę, która pomoże Ci maksymalnie wykorzystać potencjał menedżera reklam Facebooka i możliwości, jakie oferuje system Meta Ads. Nie zapomnij o instalacji Facebook Pixel, dopracuj swój Landing Page i ruszaj na podbój mediów społecznościowych!
Jeżeli jednak nie chcesz samodzielnie konfigurować reklam i szukasz agencji, która pomoże Ci wykorzystać potencjał kampanii płatnych na Facebooku, to skontaktuj się z nami! W lumo.media wiemy, jak poprowadzić skuteczną kampanię od początku do końca.