Przejdź do treści

Sprzedaż na Facebook Marketplace – co to jest i jak działa?

Branża e-commerce od wielu lat przeżywa dynamiczny rozwój technologiczny – również w mediach społecznościowych. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się co to jest sprzedaż na Facebook Marketplace oraz kto może sprzedawać i kupować z użyciem tej usługi.

Praktycznie każdy z nas posiada konto na Facebooku. Większość użytkowników platformy Meta to jednocześnie aktywni użytkownicy sklepów internetowych oraz serwisów marketplace. Trudno się zatem dziwić, że sam Facebook zdecydował się na uruchomienie własnej usługi e-commerce.

W dalszej części artykułu przyjrzymy się szerzej możliwościom, jakie funkcja oferuje użytkownikom prywatnym oraz przedsiębiorcom.

Potrzebujesz kampanii Facebook Ads? Zobacz jak robimy to w LUMO

Co to jest Facebook Marketplace?

Platforma sprzedażowa Facebook Marketplace to serwis służący do handlu rozmaitymi przedmiotami w sposób podobny do Allegro, Ebay, Amazon czy OLX. Główna różnica pomiędzy wspomnianymi podmiotami polega na tym, że w zasadzie Facebook umożliwia pośrednictwo pomiędzy sprzedawcą a kupującym.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Facebook w tym przypadku nie oferuje systemu płatności online, realizacji przesyłek czy funkcji gwarantujących bezpieczeństwo transakcji. Usługę można porównać do internetowego targowiska, w którym Facebook jest jedynie podmiotem udostępniającym stronom transakcji miejsce do realizacji wymiany handlowej.

Czym różni się funkcja Marketplace od sklepu na Facebooku?

Czasami użytkownicy mylą opisywaną funkcję ze sklepem na Facebooku. W istocie Marketplace to opcja dedykowana głównie transakcjom pomiędzy użytkownikami prywatnymi na rynku lokalnym.

Sklep na Facebooku oferuje natomiast dużo bardziej rozbudowane możliwości dla przedsiębiorców oraz profesjonalnych sprzedawców e-commerce. Sklep na Fanpage można również zintegrować z zewnętrznym sklepem internetowym na platformie partnerskiej.

Kto może sprzedawać na Marketplace w serwisie Facebook?

Każda osoba posiadająca konto w serwisie Facebook może wystawiać przedmioty z użyciem funkcji Marketplace. W tym miejscu warto zaznaczyć, że usługa jest dedykowana wyłącznie osobom prywatnym. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i prowadzisz swój sklep internetowy, to powinna zainteresować Cię inna funkcja udostępniana przez środowisko społecznościowe Meta, czyli funkcja sklepu na Facebooku albo Instagramie.

Co można sprzedawać przez FB Marketplace?

Na Facebooku można sprzedawać praktycznie wszystko, co nie zostało zakazane w regulaminie serwisu albo nie jest niezgodne z obowiązującym w kraju prawem.

  • Artykuły dla dzieci – znajdziesz tutaj ubranka dziecięce, zabawki, wózki i wszelkiego rodzaju produkty związane z wychowaniem dziecka.
  • Wyposażenie domu – w szczególności możesz znaleźć tutaj sprzęt AGD i RTV, używane meble czy ozdoby.
  • Samochody i inne pojazdy – platforma sprzedażowa to również świetne miejsce do publikacji ogłoszenia o sprzedaży auta, motocykla czy roweru.
  • Sprzęt komputerowy – komputery, konsole do gier, kontrolery gamingowe, dyski twarde i części komputerowe czy laptopy to kolejne produkty, jakie możesz tu sprzedać.
  • Nieruchomości – dla wielu osób ważną informacją będzie fakt, iż można tutaj wystawić ogłoszenia o sprzedaży lub wynajmie domów, mieszkań czy biur.

Często drobni sprzedawcy oferują także rękodzieło, a także owoce i warzywa pochodzące z małych działek uprawnych.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Czego nie można sprzedawać?

Oczywiście istnieje też szereg obostrzeń, o których musisz pamiętać, planując swoją obecność w serwisie Marketplace. Czego nie można sprzedawać?

  • Fałszywych towarów oraz produktów medycznych i związanych z ochroną zdrowia, takich jak maseczki, leki czy termometry.
  • Wszelkiego rodzaju usług, niezależnie od ich celu i zgodności z obowiązującym w danym kraju prawem (nie zareklamujesz tu np. usług sprzątania).
  • Zwierząt – bezwzględnie zakazany jest handel zwierzętami. Warto wspomnieć, że zakaz obowiązuje również grupy „kup-sprzedaj” oraz ogłoszenia adopcyjne.

Dodajmy, że same ogłoszenia nie mogą zawierać zdjęć porównawczych „przed i po” – chodzi przykładowo o fotografie prezentujące utratę wagi w ofertach suplementów diety.

Jak kupować przedmioty na FB Marketplace?

Jeśli chcesz zacząć kupować przedmioty na Facebooku, to wystarczy, że przejdziesz do zakładki facebook.com/marketplace w swojej przeglądarce internetowej. Możliwe jest również przeglądanie ofert w aplikacji mobilnej. Po kliknięciu interesującej oferty i zapoznaniu się z jej treścią, możesz skontaktować się ze sprzedawcą, korzystając z jednej z dwóch metod.

  1. Klikając przycisk „Wyślij” i wysyłając standardową wiadomość z pytaniem „Czy ten przedmiot jest dostępny?”.
  2. Wybierając opcję „Wyślij wiadomość”, która umożliwia przesłanie niestandardowej wiadomości do sprzedającego przez Messenger.

Pamiętaj, że płatność czy wysyłka to operacje realizowane wyłącznie na podstawie ustaleń pomiędzy sprzedającym a kupującym. Platforma Meta jest jedynie pośrednikiem, umożliwiającym publikację oferty w serwisie.

Marketplace na Facebooku – jakie ma zalety i wady?

Stworzone przez portal targowisko online to miejsce, które ma szereg zalet, jak i wad. Dlaczego warto korzystać z tej funkcjonalności?

  • Możesz dotrzeć do odbiorców bez wychodzenia z domu, komunikując się z nimi później przez aplikację Messenger.
  • Prowadzenie sprzedaży nie wymaga ponoszenia opłat, a samo dodawanie i modyfikacja ogłoszeń to niezwykle prosty proces.
  • Nie musisz prowadzić własnej firmy czy przechodzić przez skomplikowany proces konfiguracji.

Do zalet funkcjonalności należy również wygodna obsługa z poziomu aplikacji mobilnej oraz serwisu desktopowego. Przejdziemy teraz do omówienia wad tego rozwiązania.

  • Funkcjonalność jest niedostępna z poziomu konta biznesowego.
  • Możliwości są ograniczone w porównaniu z profesjonalnym sklepem na Facebooku.
  • Platforma nie udostępnia możliwości realizacji procesu płatności czy wysyłki.

Pamiętaj, że jeżeli nie będziesz promować swoich ofert, to Twoje produkty mogą utonąć w prawdziwym oceanie konkurencji.

Bezpieczeństwo Marketplace na Facebooku

Musisz mieć świadomość, że bezpieczeństwo handlu na Facebooku w dużej mierze zależy od kupujących i sprzedających. Serwis społecznościowy należący do Meta nie jest gwarantem bezpieczeństwa transakcji. Uważaj na wszelkie podejrzane aktywności i ogłoszenia. Korzystaj wyłącznie z bezpiecznych płatności online, a całą komunikację prowadź na Facebooku. Więcej wskazówek znajdziesz w Centrum Pomocy: facebook.com/help/1156544111079919.

Jak zacząć korzystać z funkcji Marketplace?

Wystarczy, że posiadasz prywatny profil na Facebooku, by zacząć korzystać z potencjału oferowanego przez Marketplace. Pamiętaj jednak, by bacznie weryfikować oferty i nie handlować z osobami, które nie wzbudzają Twojego zaufania.

Jeżeli nie prowadzisz własnej firmy i chcesz sprzedać kilka niepotrzebnych rzeczy, to funkcja Marketplace z pewnością Ci w tym pomoże. Jeśli natomiast jesteś przedsiębiorcą i prowadzisz własny sklep internetowy, to skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci zintegrować go ze sklepem na Facebooku i dotrzeć do zupełnie nowego grona potencjalnych klientów, wykorzystując potencjał reklamy Facebook Ads.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes