Tworzenie angażujących treści oraz ich skuteczna dystrybucja, przyciągająca konwertujący ruch na Twoją stronę to kwintesencja content marketingu. Pokażemy Ci, na czym polega marketing treści oraz jakie korzyści dla Twojego biznesu niesie wdrożenie przemyślanej strategii content marketingu.
Content marketing pomoże Ci zbudować świadomość i rozpoznawalność marki wśród Twojej grupy docelowej, pozyskać nowych klientów, zbudować wizerunek eksperta i wypromować nowe produkty lub usługi. Dobrze zaprojektowane treści content marketingowe pomogą Ci również podnieść pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Bez wątpienia wartościowe treści w zróżnicowanej formie odgrywają bardzo ważną rolę. Poza wsparciem działań SEO pomagają przyciągnąć do Ciebie internautów, poszukujących rozwiązań problemów, jakie prezentujesz, wykorzystując content marketing – wideo na YouTube, podcasty na Spotify czy artykuły na blogu i infografiki w mediach społecznościowych.
Content marketing – co to jest?
Content marketing to taktyki wynikające ze strategii marketingowej, oparte na tworzeniu, publikowaniu oraz redystrybucji treści. Zauważ, że treść to nie tylko teksty, lecz również wszelkiego rodzaju formy przekazu, niosące ze sobą wartość merytoryczną, wizerunkową czy sprzedażową dla marki.
Nowoczesny content marketing to nie tylko artykuły na blogu – to także podcasty, filmy, animacje, grafiki, infografiki, newslettery oraz transmisje online „na żywo” (webinary oraz wydarzenia live audio). Ważnym elementem działań content marketingowych jest nie tylko rozpowszechnianie treści, lecz również ich ponowne wykorzystanie i osadzanie tego samego przekazu w różnych formatach: artykuł na blogu, e-book, checklista, materiał audio czy film na YouTube i reels na Instagramie.
Działania contentowe cieszą się niesłabnącą popularnością. Pomagają dotrzeć bezpośrednio do potencjalnych klientów bez nacechowania czysto sprzedażowego, zapewniając rozwiązania wykorzystywane na każdym etapie lejka w standardowym modelu ToFu, MoFu, BoFu.
Cechy content marketingu
Przede wszystkim content marketing jest ukierunkowany na przekazywanie specjalistycznej wiedzy, wykorzystującej branżowe słownictwo oraz know-how fachowców z wybranego obszaru. Dużą wagę przykłada się również do personalizacji treści oraz dotarcia do ściśle określonej grupy, przez co kampanie contentowe zwykle są ukierunkowane na długotrwałe działania bez nastawienia na natychmiastowe efekty i szybką sprzedaż.
Ważną cechą content marketingu jest ponadto wykorzystanie wielu formatów. Zyskujesz w ten sposób możliwość stworzenia wielu treści na podstawie jednego researchu i stworzonego wcześniej materiału (np. fachowego artykułu na bloga).
Coraz częściej realizację strategii contentowej postrzega się jako cykliczny proces, w którym regularnie optymalizujesz treści. Wynika to głównie z faktu systematycznych zmian w algorytmie Google i dotyczy optymalizacji SEO tekstów na bloga, a czasem również całych witryn.
Strategia content marketingowa i jej elementy
Budowa strategii content marketingowej powinna opierać się na kilku elementach. Jak zbudować lepszą strategię CM?
- Zrozum potrzeby klienta lub potencjalnego odbiorcy – działaj w oparciu o strategię marketingową, wspierając się stworzonym wcześniej modelem ICP albo Buyer Persona.
- Wybierz kanały dystrybucji treści – wyselekcjonuj kanały, z których na co dzień korzystają Twoi klienci i zaplanuj publikację treści właśnie tam.
- Opracuj content-plan i zacznij wdrożenie – dobry plan z pewnością pomoże Ci poprawić skuteczność wdrożenia strategii content marketingu.
Pamiętaj również, że w budowaniu strategii kluczowe jest zrozumienie intencji nadawcy. Poznaj je, by wyróżnić się na tle konkurencji i zakomunikować interesujące potencjalnego odbiorcę cechy w Twoim USP (ang. Unique Selling Proposition).
Dystrybucja treści w content marketingu jest kluczowa
Przemyślana strategia dystrybucji treści to kluczowy element content marketingu. O czym musisz pamiętać, tworząc plan rozpowszechniania treści oraz pozyskiwania ruchu do miejsc publikacji?
- Organiczne i płatne wyniki wyszukiwania – kieruj ruch zarówno z wykorzystaniem organicznych działań SEO, jak i płatnych kampanii reklamowych w sieci wyszukiwania.
- Kampanie reklamowe CPC – wykorzystaj potencjał reklam banerowych w sieci Google Display Network. Promuj też wartościowy content poprzez emisję kampanii remarketingowych do użytkowników, którzy już zainteresowali się Twoją marką.
- Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – linkuj do swoich materiałów z różnych artykułów na blogu oraz podstron ofertowych. Pamiętaj też o potencjale, jaki oferują wpisy gościnne oraz artykuły sponsorowane.
- E-mail marketing – informuj subskrybentów swojego newslettera o nowych podcastach, materiałach wideo oraz wartościowych artykułach.
- Udostępnianie w Social Media – dziel się tworzonym przez Ciebie contentem z obserwującymi Twoje profile w mediach społecznościowych.
- Wyskakujące okienka – wykorzystaj pop-upy do komunikowania najważniejszych, nowych publikacji na stronie osobom odwiedzającym Twój serwis.
- Powiadomienia PUSH – możesz też skorzystać ze specjalnych notyfikacji PUSH, czyli krótkich komunikatów kierowanych do użytkowników aplikacji albo przeglądarki internetowej.
Sprawdź też możliwości oferowane przez narzędzia do monitoringu internetu. Stale monitoruj, czy gdzieś nie pojawił się użytkownik z problemem, jaki możesz rozwiązać swoim produktem lub usługą. Nie sprzedawaj od razu, lecz podziel się z nim contentem, który wesprze go w jego wyzwaniu i zakomunikuje Twoją markę.
Co zyskujesz? Korzyści marketingu treści!
Wiesz już, czym jest content marketing i jak podejść do niego w sposób strategiczny! Pokażemy Ci teraz, co zyskujesz, wykorzystując marketing treści w swoich działaniach.
Nowi odbiorcy
Skuteczna, wielokanałowa dystrybucja contentu pomoże Ci dotrzeć do nowych odbiorców i przyczyni się do zamiany ich w lojalnych klientów, wpływając korzystnie na Twoją sprzedaż.
Kreowanie wizerunku firmy
Tworząc wartościowe artykuły publikowane na blogu oraz w serwisach zewnętrznych, kreujesz ekspercki wizerunek swojej marki i budujesz zaufanie odbiorców.
Budowa świadomości marki
Content marketing to świetne narzędzie do budowania rozpoznawalności nowej firmy. Jeśli dopiero zaczynasz działać biznesowo, to zyskasz w ten sposób możliwość efektywnej budowy świadomości marki.
Promocja nowych produktów lub usług
Marketing treści pozwoli internautom, należącym do interesującej Cię grupy docelowej, dowiedzieć się o Twojej ofercie i usługach.
Wsparcie działań SEO
Tworzenie contentu i optymalizacja treści SEO pomoże Ci zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarkach, a w konsekwencji pozyskać konwertujący ruch z kanału organic.
Content marketing i SEO – co je łączy?
Czy content marketing i SEO to mariaż doskonały? Okazuje się, że mądrze zaprojektowane i zoptymalizowane pod kątem właściwego nasycenia wybranymi frazami kluczowymi treści, rewelacyjnie wspomagają pozycjonowanie strony. Ważne, by przygotować teksty, opierając się o dogłębną analizę słów kluczowych powiązanych z konkretną branżą. Wskazane będzie również wcześniejsze przeprowadzenie analizy konkurencji.
Na podstawie analizy słów kluczowych oraz analizy widoczność konkurencji możesz przygotować odpowiednią strukturę treści. Mamy tu na myśli zarówno artykuły blogowe, jak i opisy kategorii, produktów, usług czy teksty wizerunkowe.
Działania polegające na przygotowaniu wysokiej jakości tekstów są czasochłonne, ale przyniosą Ci ogromne korzyści i długofalowe efekty. Skuteczny content marketing wpłynie pozytywnie na ranking serwisu w wyszukiwarce oraz szereg dodatkowych czynników.
- Pomoże w pozycjonowaniu strony lub sklepu internetowego na wiele słów kluczowych,
- Wysokiej jakości treści zwiększą widoczność serwisu w wyszukiwarce,
- Content marketing pomoże Ci zyskać więcej punktów styku z użytkownikami Google.
Warto dodać, że marketing oparty o dobre treści, zoptymalizowane pod kątem czynników SEO, przyczynia się też do większej rozpoznawalności marki, dzięki większej ekspozycji w SERP-ach na branżowe frazy kluczowe.
Content marketing jest kluczowy w pozycjonowaniu sklepów internetowych
Efektywne pozycjonowanie sklepów internetowych i content marketing bezsprzecznie idą ze sobą w parze! Tworzenie wartościowych tekstów, filmów oraz podcastów, a także e-mail marketing i działania w mediach społecznościowych – to wszystko pomaga w budowaniu rozpoznawalności i wizerunku marki oraz pozyskiwaniu wartościowego ruchu. Wykorzystaj content marketing w pozycjonowaniu swojego sklepu, e-commerce, by dotrzeć do odbiorców, konsumujących treści w zróżnicowanej formie.
Content marketing a inbound marketing
Choć content marketing i inbound marketing są często ze sobą łączone, to z punktu widzenia definicji obu pojęć, możemy wyróżnić konkretne różnice pomiędzy nimi. Content marketing skupia się na przyciąganiu klientów poprzez eksperckie treści publikowane w rozmaitych kanałach bez nacechowania stricte sprzedażowego. Z kolei inbound marketing jest bardziej ukierunkowany na pozyskiwanie leadów i szybką konwersję w nowych klientów firmy.
Content marketing a marketing wirusowy
W przeciwieństwie do content marketingu, marketing wirusowy jest skoncentrowany na działaniach zasięgowych opartych o emocje odbiorców, bez skupiania się na samej wartości treści. Nierzadko wykorzystuje kontrowersyjne RTM-y oraz virale, celem dotarcia do jak największej liczby odbiorców w jak najkrótszym czasie.
Content marketing a AI (sztuczna inteligencja)
Sztuczna inteligencja jest powszechnie wykorzystywana również w content marketingu. Warto jednak zauważyć, że niedoświadczeni klienci często mylnie postrzegają potencjał AI w kontekście budowania marki oraz działań contentowych. Sztuczna inteligencja może pomóc w procesie tworzenia treści w rozmaitych formatach, ale publikowanie contentu wygenerowanego przez AI bez jakiejkolwiek ingerencji człowieka niestety może przynieść więcej szkód, niż korzyści. Teksty, grafiki czy video generowane przez AI nierzadko są generyczne, zawierają dużo błędów i zdecydowanie nie są przyjazne dla odbiorców.
Dopiero synergia doświadczenia specjalistów oraz dopasowania narzędzi AI do potrzeb marketingowych konkretnej marki pomaga wyprzedzić konkurencję. Dlatego wciąż warto współpracować z dobrą agencją marketingu internetowego.
Przykłady i rodzaje treści w content marketingu
Profesjonalny content marketing wykorzystuje różne rodzaje treści. Poszczególne kategorie możesz elastycznie dopasować do upodobań swojej grupy odbiorców. Poniżej wymieniliśmy 10 najważniejszych rodzajów contentu.
- Artykuły w serwisach zewnętrznych – artykuły sponsorowane zawierające link do Twojej strony internetowej.
- Social Media – tradycyjne posty w mediach społecznościowych, jak i bardziej unikalne formaty oferowane przez poszczególne platformy (np. artykuły i biuletyny na LinkedIn czy Reels na platformach Meta).
- Treści blogowe i case study – artykuły publikowane w obrębie Twoje strony internetowej, budujące ekspercki wizerunek marki-fachowca, w nienachalny sposób kierujące użytkowników do zapoznania się z Twoją ofertą, pokazujące również przykłady success story Twojej współpracy z klientami.
- Poradniki – treści omawiające rozwiązanie konkretnych problemów lub wyzwań Twoich potencjalnych klientów.
- Wywiady – merytoryczne rozmowy ze specjalistami oraz wpływowymi personami z Twojej branży, opakowane w format artykułu na blogu, filmu na YouTube czy podcastu na Spotify.
- Filmy – materiały video publikowanew najpopularniejszych serwisach (YouTube, Facebook czy Instagram), prezentujące produkt, realizację usługi czy recenzujące konkretne wyroby.
- Webinaria – seminaria i spotkania online, umożliwiające bezpośrednią interakcję z potencjalnymi klientami „na żywo”.
- Infografiki – wykresy i prezentacje, obrazujące najważniejsze zagadnienia i dane z raportów w czytelnej formie, atrakcyjnej dla użytkownika.
- Notatki prasowe – posiadają ogromną siłę oddziaływania. Posiadasz coś co Cię wyróżnia i może być Twoim znakiem rozpoznawczym? Media prześcigają się w szukaniu sensacji i publikowaniu unikalnej treści. Notki prasowe posiadają ogromne możliwości promocji,
- Newslettery – e-mail marketing pozwala na zachowanie bardziej tradycyjnej i bezpośredniej formy, znanej z listów. Pomaga też redystrybuować content i informować o nowych publikacjach grupę subskrybentów.
Dodajmy też, że większą ilość treści możesz zamienić w e-book, bez potrzeby pisania go od zera. Pamiętaj, by tworząc treści, zwinnie łączyć oczekiwania i potrzeby użytkowników z aktualnymi wytycznymi narzędzi wyszukiwania. W ten sposób Twoja treść będzie lepiej oceniana przez roboty wyszukiwarek i ma szansę znaleźć się wyżej w wynikach SERP.
Twórz treści z Lumo, by zyskać nowych klientów!
Wierzymy, że mądry content marketing pomaga przyciągnąć uwagę nowych klientów. Jeżeli poszukujesz strategicznego partnera w działaniach contentowych, to skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci wykorzystać content marketing, łącząc wartościowy i merytoryczny przekaz ze wsparciem działań z zakresu pozycjonowania.
Stale śledzimy aktualizacje algorytmu Google, by dopasować Twój content do zmieniających się wytycznych oraz trendów rynkowych. Gwarantujemy, że długofalowa współpraca z zespołem Lumo przyniesie Ci wymierne korzyści sprzedażowe i wizerunkowe.