Przejdź do treści

Artykuł sponsorowany – jak go napisać i wykorzystać w SEO?

Chwytliwe i wartościowe artykuły sponsorowane, zawierające linki do strony Twojej firmy, to jedna z kluczowych taktyk skutecznej strategii SEO. W artykule sprawdzimy, czym jest artykuł sponsorowany oraz jak go napisać i wykorzystać w SEO, by zyskać nowy punkt styku z potencjalnym klientem i lepszą widoczność w Google!

Czym są artykuły sponsorowane?

Żeby napisać artykuł sponsorowany dobrze, musisz najpierw wiedzieć, czym właściwie jest tekst sponsorowany, prawda?

Mianem artykułu sponsorowanego SEO określamy teksty publikowane w zewnętrznych serwisach internetowych, zawierające wzmiankę o marce, ofercie firmy, konkretnym produkcie czy usłudze. Zazwyczaj sponsorowany artykuł SEO zawiera również podlinkowaną frazę kluczową – jedną lub kilka – kierującą do strony głównej lub konkretnej podstrony firmy, o której mowa w treści tekstu.

Celem artykułów sponsorowanych, zawierających link do strony, jest wzbogacenie profilu linków kierujących do Twojego serwisu (tzw. link building). Teoretycznie im więcej takich odsyłaczy, tym wartościowsza dla algorytmu Google jest Twoja witryna. Jednocześnie artykuł sponsorowany jest formą reklamy – promuje określone segmenty oferty albo buduje rozpoznawalność marki i jest skierowany do wybranej grupy docelowej.

Artykuł sponsorowane są kojarzone głównie z pozycjonowaniem i publikacjami internetowymi. Okazuje się jednak, że definicja artykułu sponsorowanego dotyczy zarówno tekstów publikowanych w internecie, jak i w tradycyjnych gazetach – choć obecnie już w dużo mniejszym stopniu.

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Aby napisać merytoryczny artykuł sponsorowany z myślą o pozycjonowaniu SEO w wyszukiwarce Google oraz dotarciu do potencjalnego odbiorcy, musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Tekst powinien być w odpowiednim stopniu nasycony frazami kluczowymi, powiązanymi z danym produktem lub usługą. Musi być pisany z użyciem branżowego słownictwa specjalistycznego, przemyślany i klarowny w odbiorze.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

W napisaniu profesjonalnego tekstu może pomóc Ci doświadczony copywriter SEO. Więcej informacji o tym, jak napisać dobry artykuł sponsorowany, znajdziesz w sekcji: „Zasady tworzenia wartościowego dla domeny artykułu sponsorowanego”.

Co powinien zawierać artykuł sponsorowany?

Treści pisane z myślą o SEO są owiane wieloma mitami – wiele osób uważa, że nikt ich nie czyta, są nudne, ale trzeba je mieć. To błędne przekonanie!

Wiele artykułów oznaczonych jako „sponsorowane” nie cieszy się dużym zainteresowaniem – mówi to jednak jedynie o tym, że są to niskiej jakości treści, niemające nic wspólne z profesjonalnym artykułem sponsorowanym. Jakie elementy powinien zawierać skuteczny artykuł sponsorowany?

  1. Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi – tworzenie treści SEO musi być poprzedzone pogłębioną analizą artykułów znajdujących się w TOP10 na dane słowo kluczowe. W analizie pomogą Ci odpowiednie narzędzia, a przede wszystkim doświadczony specjalista SEO. Dzięki temu dowiesz się, ile oraz jakich fraz użyć. Pamiętaj, by rozmieścić oraz osadzić je w treści w sposób naturalny.
  2. Chwytliwe nagłówki, zawierające frazy kluczowe – tekst sponsorowany, podobnie jak każda treść marketingowa, powinna być ustrukturyzowana. Podziel ją na nagłówki – jeden nagłówek H1, kilka nagłówków H2 oraz (opcjonalnie) H3. W nagłówkach uwzględnij frazy, o których wspomnieliśmy w poprzedniej wskazówce.
  3. Bezpośrednie zwroty do czytelnika oraz CTA – nie zapominaj, że piszesz nie tylko dla Google, ale (przede wszystkim) z myślą o czytelniku. Dopasuj język do potencjalnego odbiorcy, stosuj branżowe słownictwo i CTA zachęcające do podjęcia określonego działania (np. przejścia na stronę oferty, zapis do newslettera czy zakup produktu).
  4. Struktura czytelna również na mobile – używaj krótkich bloków tekstów, list wypunktowanych i numerowanych, tabel oraz grafik i infografik, urozmaicających treść artykułu sponsorowanego. Pamiętaj, by tworzyć treści SEO czytelne zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych.
  5. Linkowanie do Twojego serwisu – umieść w odpowiedni sposób odsyłacz do Twojej strony internetowej. Może to być podlinkowana fraza „anchor text”, specjalnie przygotowany przycisk CTA czy tzw. czysty URL. My rekomendujemy stosowanie przemyślanego linkowania z użyciem frazy kluczowej.

Pamiętaj też o zastosowaniu podstawowych zasad perswazji i modelu AIDA. Kierując się opisanymi wyżej wskazówkami, wniesiesz swój content marketing na wyższy poziom i zyskasz przewagę nad konkurencją nie tylko w wyszukiwarce Google!

Gdzie publikować artykuły sponsorowane? Kilka zasad wyboru miejsca publikacji

Oprócz samego tworzenia treści równie istotne jest miejsce publikacje artykułu! Gdzie powinieneś publikować artykuły sponsorowane? Poznaj najważniejsze wskazówki!

  • Sprawdź, gdzie zamieszcza artykuły sponsorowane Twoja konkurencja (np. z użyciem narzędzi Ahrefs czy SEO SpyGlass).
  • Zweryfikuj DR (ang. Domain Rating) domeny. Im większy DR, tym lepiej.
  • Przeanalizuj widoczność witryny i sprawdź, czy jest widoczna na zapytania interesujące Twoich potencjalnych klientów (np. zobacz wykres widoczności w Semrush).
  • Poproś właściciela serwisu o udostępnienie statystyk ruchu.
  • Sprawdź, ile odsyłaczy wychodzących jest już umieszczonych na stronie oraz czy są umieszczone wraz z atrybutem „rel=dofollow”.

Pamiętaj, że nie ma „złotej zasady” doboru serwisów, gdzie najlepiej umieścić artykuł sponsorowany. Testuj, a w razie potrzeby skontaktuj się z przedstawicielem Lumo – pomożemy Ci w publikacji i pisaniu artykułów sponsorowanych zgodnych z Twoją strategią SEO.

Zasady tworzenia wartościowego dla domeny artykułu sponsorowanego

Wiesz już, z jakich elementów powinien składać się dobrej jakości artykuł sponsorowany oraz w jaki sposób dobrać miejsce, gdzie warto go opublikować. Sprawdź teraz, jak krok po kroku stworzyć artykuł sponsorowany wartościowy dla Twojej domeny.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Rozpocznij od dobrego researchu

Podobnie jak przy tworzeniu dowolnego rodzaju treści, również w przypadku artykułów sponsorowanych, bardzo ważny jest wstępny research. Nie staraj się jedynie sprawdzić, co na temat danego produktu czy usługi pisze Twoja konkurencja. Wręcz przeciwnie – skup się na Twoim kliencie!

Zastanów się, jakich informacji szukają klienci, potencjalnie zainteresowani Twoją ofertą? Jakie pytania zadają? Jakie problemy kupujących rozwiązuje Twoja propozycja? Jakie są obiekcje Twoich potencjalnych klientów? Czym Twoje produkty i usługi wyróżniają się na tle konkurencji? Pamiętaj, by odpowiadać na te pytania w swoich artykułach!

Poznaj grupę odbiorców i ich potrzeby

Przemyśl, do kogo piszesz! Czy Twoja modelowa Buyer Persona to ekspert w swojej branż, czy laik? Specjalista pracujący w firmie, która może skorzystać z Twoich usług lub produktów? A może osoba decyzyjna C-level? Prezes zarządu, dyrektor operacyjny lub właściciel firmy?

Sprzedajesz produkty lub usługi B2C, kierowane do zwykłych konsumentów? Zastanów się, jakie są ich zainteresowania, problemy i aspiracje? Czy są osobami technicznymi, czy nietechnicznymi? Zwracają uwagę na cenę, jakość, a może są smart shopperami?

Charakter i styl tekstu musi pasować do odbiorcy!

Wybierz miejsce publikacji

Wykorzystaj wskazówki z sekcji „Gdzie publikować artykuły sponsorowane? Kilka zasad wyboru miejsca publikacji”, by dobrać miejsce publikacji artykułu i odpowiedz sobie na kilka dodatkowych pytań!

  1. Czy prowadzisz biznes lokalny, czy ogólnopolski? Dopasuj miejsce do jego specyfiki!
  2. Do jakiej grupy odbiorców chcesz trafiać?
  3. Budujesz artykułem ogólną rozpoznawalność marki wśród szerokiego grona potencjalnych klientów, czy chcesz trafiać stricte do grupy specjalistów z branży?

Określi również budżet na publikacje i miej świadomość, że oszczędzanie na publikacjach sponsorowanych nie zawsze jest dobrym pomysłem.

Zadbaj, aby treść artykułu zawierała elementy reklamowe Twojego produktu

Umieść w treści artykułu fragmenty w naturalny sposób opisujące Twój produkt, usługę lub markę w myśl zasady CZK: cecha, zaleta, korzyść. Pamiętaj, że nachalna reklama wprost nie jest najlepszą drogą do promocji – możesz subtelnie porównać swoje rozwiązanie na tle innych, konkurencyjnych propozycji, komunikując jednocześnie swoje USP. Wykorzystaj też wezwanie do działania (CTA) i zachęć do przejścia na Twoją stronę.

Najważniejsze zalety artykułów sponsorowanych

Tworzenie i publikacja sponsorowanych treści SEO, to aktualnie jedna z podstawowych taktyk budowania widoczności firmy w internecie. Jakie są najważniejsze zalety artykułów sponsorowanych?

Wsparcie działań SEO

Oczywiście publikowanie artykułów sponsorowanych wspiera rozwój profilu linkowania zewnętrznego, a w konsekwencji pomaga w budowaniu widoczności Twojej marki w sieci, a szczególnie w wyszukiwarkach internetowych.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Artykuł sponsorowany buduje pozytywny wizerunek firmy i świadomość marki

Bez wątpienia artykuły sponsorowane to również treści, wspierające budowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz świadomości marki w internecie.

Możliwość dotarcia do nowych klientów

Regularne umieszczanie artykułów sponsorowanych na portalach branżowych i na specjalistycznych stronach związanych z Twoją ofertą, to doskonały sposób na docieranie do nowych klientów.

Pozyskanie dodatkowego ruchu na stronę

Niezależnie, czy czytelnik trafi na artykuł sponsorowany z Google, mediów społecznościowych, newslettera czy organicznie, przeglądając dany portal – zyskasz możliwość zbudowania źródła dodatkowego ruchu na Twoją stronę.

Pisz teksty sponsorowane razem z Lumo i wznieś swój SEO content na wyższy poziom!

Poznałeś już znaczenie artykułów sponsorowanych w pozycjonowaniu w Google. Wiesz, że dobry artykuł sponsorowany to nie tylko odpowiednie nasycenie treści frazami kluczowymi, lecz przede wszystkim wartość dla Twojego nowego klienta. Tekst powinien być chwytliwy, angażujący, merytoryczny i opublikowany w serwisie, którego specyfika koresponduje z Twoją strategią oraz zachowaniami grupy docelowej.

Jeżeli szukasz profesjonalnego wsparcia w tworzeniu artykułów sponsorowanych, to skontaktuj się z Lumo! Pomożemy Ci w przygotowaniu i publikacji treści, a także przygotujemy dla Ciebie kompleksową strategię pozycjonowania w Google!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes