Przejdź do treści

Anchor text linku. Jakie są rodzaje i wpływ na pozycjonowanie?

Google tworzy ranking stron internetowych w oparciu o setki czynników. Mówi się o ponad 250, jednak nikt nie może mieć pewności co do ich rzeczywistej liczby. Nie ulega jednak wątpliwościom, że linkowanie ma ogromne znaczenie dla pozycji danej witryny w wyszukiwarce, a bardzo istotnym elementem tego procesu jest właśnie dobór odpowiednich anchor textów linków.

Czym one są i jak ich używać, by wspierać proces pozycjonowania stron? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 

W dużym uproszczeniu anchor, zwany po polsku kotwicą, to tekst danego linku, który widzi użytkownik. Zazwyczaj jest on wyróżniony za pomocą koloru i (lub) podkreślenia. 

Zgodnie z bardziej precyzyjną definicją anchor to tekst zawarty w kodzie HTML strony pomiędzy znacznikami <a>. Może on wyglądać następująco: <a href=”https://www.lumo.pl/”>Lumo</a>

Przyjrzyjmy się jego poszczególnym elementom:

– „<a>” – tag otwierający kod anchora
– „href=”https://www.lumo.pl/” – link referencyjny, przekierowujący na inną stronę
– „Lumo” – anchor text
– „</a>” – tag zamykający kod anchor linku

Achory stosuje się oczywiście zarówno w linkowaniu wewnętrzynym, jak i zewnętrznym. 

Jakie są rodzaje anchor tekstów?

Anchory to nie przypadkowe zbitki słów – a przynajmniej nie powinny nimi być. Mają one znaczenie zarówno dla SEO, jak i odbiorów poszczególnych treści. Możemy wyróżnić co najmniej kilka rodzajów kotwic. Oto one:

Exact match anchor (pełne dopasowanie do słowa)

To zdecydowanie jeden z najczęściej wykorzystywanych anchorów w link buildingu. Zawiera on wyłącznie słowa kluczowe zgodne z zawartością linkowanej strony www. 

Bardzo często są to frazy, na które pozycjonuje się dany serwis. Warto pamiętać, aby tego typu anchory stosować z umiarem i tylko wtedy, gdy rzeczywiście jest to zasadne, czyli powiązane z treścią danego tekstu. W innym wypadku Google może uznać tego typu linki za spam. 

Partial match (częściowo dopasowane)

To zbliżona kotwica do opisywanej wyżej exact match. Z tą różnicą, że składa się ona nie tylko z frazy kluczowej, ale także innych słów wskazujących na treść linkowanej strony. Zazwyczaj są to więc bardziej opisowe wersje anchorów, które zawierają zwroty zachęcające do kliknięcia czy ułatwiające zrozumienie celu takiego działania.

Chodzi tu o anchor teksty, które zawierają jakąś nazwę własną. Może być to nazwa marki, strony internetowej czy konkretnego produktu. Tego typu kotwice przyczyniają się do zwiększenia rozpoznawalności konkretnej firmy. Używa się ich przede wszystkim w różnego rodzaju publikacjach zewnętrznych. 

Teoretycznie nie ma obowiązku tworzenia oryginalnych anchor tekstów. Można w tej roli wykorzystać same adresy URL. Tego typu linki często publikują użytkownicy na różnego rodzaju forach czy w komentarzach, dlatego są one postrzegane jako naturalne. Z punktu widzenia pozycjonowania nie ma przeciwskazań do stosowania tego typu anchorów, jednak musisz liczyć się z tym, że nie wyglądają one zbyt estetycznie. 

Generyczny (zero match)

W takich anchorach nie znajdziesz ani jednego słowa związanego z witryną, do której prowadzi link. Są to teksty tupu „Sprawdź”, „Zobacz” czy po prostu „Tutaj”, pełniące wyłącznie rolę CTA (wezwania do działania). 

Jeżeli zależy Ci na SEO, nie polecamy stosować tego typu anchorów. Nie przekazują one bowiem ani odbiorcom, ani algorytmom Google informacji na temat zawartości linkowanej strony. 

Linki w grafikach

Rolę odnośnika do strony może pełnić także plik graficzny (np. zdjęcie czy grafika). Jeżeli umieszczasz takie linki, pamiętaj o tym, aby uzupełnić atrybut ALT, który poinformuje roboty o zawartości danej witryny. Ułatwi to także pozycjonowanie w Google Grafika. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Anchor textu a pozycjonowanie – dlaczego jest tak ważny?

Celem Google jest wyświetlanie na najwyższych pozycjach wyników, które w maksymalnym stopniu są zgodne z intencją danego internauty i rozwiązują jego problem. Nie chodzi przecież o to, by przeglądał on kilka czy kilkanaście stron – a otrzymał odpowiedź jak najszybciej. 

Anchory są istotną wskazówką co do zawartości danego linku, czyli w praktyce tego, na jakie słowa kluczowe dana witryna powinna się wyświetlać w wyszukiwarce. Są one więc ważnym aspektem, który biorą pod uwagę algorytmy wyszukiwarki przy tworzeniu rankingu stron www. Stąd też linkowanie zewnęrzne jest bardzo ważne, jeśli wykonujesz lub zlecasz pozycjonowanie swojej strony.

Używając przemyślanych achorów, zwiększasz także prawdopodobieństwo , że użytkownik kliknie w dany link. Wystarczy, że poinformujesz go, co może pod nim znaleźć. 

Jak optymalizować anchor text w procesie SEO?

Jeszcze kilka-kilkanaście lat temu powszechną praktyką umieszczanie jak największej liczby linków, które były opatrzone anchorami składającymi się wyłącznie ze słów kluczowych, które nie brzmiały naturalnie. Google jednak konsekwentnie wprowadza zmiany, które mają na celu wyeliminowanie takich praktyk. 

W 2013 roku miała miejsce aktualizacja algorytmu Pingwin, która ograniczyła działania w zakresie prowadzenia nachalnego i bezwartościowego link buildingu. Od tamtego momentu liczy się przede wszystkim jakość pozyskiwanych linków (i anchorów), a nie ich liczba. 

Optymalizacja na potrzeby SEO to dziś w ogromnej mierze działania, które mają na celu przede wszystkim dostosowanie stron internetowych i publikowanych na nich treści do potrzeb użytkowników. Jak tworzyć skuteczne anchory, które są przyjazne dla SEO i użytkowników?

  • Zrezygnuj z anchorów typu „tutaj”. Zamiast tego informuj dokładnie, co znajduje się pod danym linkiem. 
  • Nie stosuj zbyt długich anchorów. Postaraj zmieścić się w około 60 znakach. 
  • Upewnij się, że kotwice są naturalnie wplecione w tekst 
  • Zadbaj o to, by anchory wyglądały estetycznie i zachęcały do kliknięcia. 
  • Korzystaj z różnych rodzajów anchor tekstów.
  • Zachowaj umiar. Nie umieszczaj linków, a więc i anchorów, w co drugim zdaniu tekstu, a tam, gdzie rzeczywiście ma to sens. 
  • Jeżeli szczególnie zależy Ci na danym linku, zadbaj, aby umieszczać anchory z nim jak najwyżej w tekście. Roboty Google czytają kod HTML strony od góry.

Masz pytania związane z link buildingiem? A może chcesz rozpocząć skuteczne pozycjonowanie Twojej strony? Zachęcamy do kontaktu!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes