Przejdź do treści

Pozycjonowanie sklepów internetowych – na czym polega?

Żaden sklep internetowy nie może funkcjonować bez marketingu. W końcu skąd klienci mają się dowiedzieć o jego istnieniu? Świat online stwarza wiele różnych możliwości w zakresie promocji. A my jesteśmy przekonani, że pozycjonowanie sklepów internetowych jest jedną z najskuteczniejszych form budowania widoczności e-commerce w Internecie.

SEO efektywnie i systematycznie zwiększa sprzedaż oraz stymuluje promocję marki. Jest tak oczywiście pod warunkiem, że obierzesz skuteczną strategię i w odpowiedni sposób przeprowadzisz konieczne działania we własnym sklepie internetowym. Jak to zrobić? O tym przeczytasz poniżej. 

Efekty pozycjonowania sklepu to realne korzyści biznesowe

Zależy Ci na tym, aby pozyskiwać klientów z Internetu? Obecność w wyszukiwarce to najskuteczniejszy sposób, by uzyskać taki efekt – zwłaszcza w e-commerce. Czy wiesz, że aż 68% wszystkich doświadczeń online rozpoczyna się właśnie tam?

Nie jest również tajemnicą, że w Google liczy się przede wszystkim pierwsza strona. Nie możesz liczyć na to, że pozyskasz tłumy klientów, jeżeli wyniki prowadzące do Twojej witryny będą się pojawiać na drugiej czy dziesiątej. Istnieją dwa sposoby, aby znaleźć się na szczycie – to właśnie kompleksowe pozycjonowanie sklepu w Internecie i płatne reklamy Google Ads. 

Prowadząc swój sklep internetowy, nie możesz jednak wyłącznie opierać się na kampaniach PPC. Konieczne jest równoczesne zwiększanie widoczności w wynikach organicznych (bezpłatnych). Spowoduje to, że użytkownicy samodzielnie wyszukają informacje i podejmą decyzję zakupową z pominięciem linków oznaczonych jako reklamy.

Skuteczne pozycjonowanie sklepu przyniesie Twojej firmie wiele korzyści biznesowych. Musisz jednak liczyć się z tym, że jest to rozłożony w czasie proces, którego nadrzędnym celem jest wypozycjonowanie Twojego sklepu na istotne biznesowo frazy. Gdy już uda się osiągnąć taki stan, niesie to za sobą dalsze korzyści, które bezpośrednio przekładają się na efekt biznesowy.

Optymalizacja i pozycjonowanie sklepu internetowego to następujące korzyści:

Dotrzesz do nowych klientów

Dobra widoczność w wyszukiwarce oznacza wzrost ruchu w Twoim sklepie, a zatem także wzrost liczby klientów. Za pośrednictwem różnych słów kluczowych użytkownicy będą trafiać na swoją stronę internetową i jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem – finalizować zakup. 

Dlaczego się tak stanie? Efektywne pozycjonowanie nie polega na budowaniu widoczności na przypadkowe frazy czy takie, które właściciel sklepu internetowego uznaje za słuszne (tylko na podstawie swoich przekonań). Chodzi tu o selekcję zapytań, które są w jakiś sposób (pośredni lub bezpośredni) powiązane z Twoją ofertą i wpisują je osoby, które są teraz zaintersowane zakupem bądź będą się nim interesować w przyszłości. Ich wybór jest poprzedzony szeregiem analiz. Efekt jest taki, że do Twojego sklepu trafiają potencjalni klienci, a nie zbłądzeni internauci. 

Niewiele dziedzin marketingu daje Ci takie możliwości w zakresie personalizacji i precyzyjnego dotarcia do klienta. Nierozsądnie by było zignorować taki potencjał. 

Zwiększysz sprzedaż w sklepie

Pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce da Ci znaczący wzrost sprzedaży. Dzieje się tak dzięki temu, że widoczność Google skutkuje zwiększeniem ruchu na Twojej stronie. Ten ruch to oczywiście nie tylko cyferki, które możesz śledzić w Google Analytics, a klienci, którzy robią u Ciebie zakupy. 

Bardzo często pozycjonowanie zapoczątkuje efekt kuli śnieżnej. Nowi klienci nie tylko wracają do Twojego sklepu, ale także polecają go swoim znajomym, udostępniając linki. Zyskujesz w ten sposób systematyczny wzrost ruchu i przychodów.

Warto także wspomnieć, że SEO wiąże się w praktyce także z optymalizacją sklepu internetowego pod kątem User Experience. Udoskonalasz więc projekt swojej strony, poszczególne funkcje, a także treści, by maksymalnie skrócić i uprościć ścieżkę zakupową. To wszystko, w połączeniu ze zwiększonym ruchem organicznym, przekłada się na wzrost konwersji. 

Zbudujesz pozytywny wizerunek

SEO dla sklepów internetowych to nie tylko technikalia i kwestie związane z frazami kluczowymi. Nowoczesne pozycjonowanie e-commerce zakłada tworzenie merytorycznych treści, które dają realną wartość użytkownikom. Za ich pomocą rozwiązujesz ich problemy i podpowiadasz, które produkty najlepiej sprawdzą się w ich przypadku.

SEO to także działania mające na celu poprawę User Experience, a więc udoskonalające projekt Twojego serwisu i znajdujące się w nim treści. To wszystko przekłada się na to, że budujesz pozytywny wizerunek, a klienci polecają Twój sklep internetowy innym. 

Zwiększysz rozpoznawalność marki

Poprawnie zoptymalizowany sklep to nie tylko produkty, ale i różnego rodzaju treści. Mowa tu przede wszystkim o opisach produktów i kategorii, a także blogu. 

Dobrze zaprojektowany i zoptymalizowany blog zawiera porady i dodatkowe informacje na temat oferowanych produktów. Za jego pomocą rozwiązujesz problemy swoich klientów i edukujesz ich na temat swojej oferty. Dzięki temu budujesz wizerunek eksperta w swojej branży. Zwiększasz odwiedziny w sklepie – dzięki widoczności na frazy kluczowe z długiego ogona. 

Zbudujesz przewagę konkurencyjną 

Każdy liczący się na rynku e-sklep prowadzi działania z zakresu marketingu internetowego. Ich celem jest zawsze to samo – dotarcie do klientów i zbudowanie przewagi nad konkurencją. SEO Ci w tym pomoże. 

Oczywiście nie możesz liczyć na to, że wyprzedzisz konkurencję na wszystkie istotne frazy od razu po rozpoczęciu działań. Stopniowo jednak będziesz zbliżać się do celu. Co więcej, liczne analizy pozwolą odkryć przestrzenie, a właściwie zapytania, których Twoi konkurenci nie wykorzystują w swoich działaniach. To wręcz autostrada do tworzenia przewagi konkurencyjnej. 

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Na czym polega pozycjonowanie sklepów internetowych?

Pozycjonowanie sklepów sklepów internetowych to proces, którego celem jest zwiększenie jego widoczności w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe.

Z jakich działań dokładnie się składa? Pora na ulubioną odpowiedź wszystkich specjalistów SEO – „To zależy.”. Niestety, nie ma uniwersalnego przepisu czy instrukcji, które zagwarantują sukces w każdym przypadku. 

Wystarczy powiedzieć, że Google tworzy ranking stron internetowych w oparciu o ponad 200 czynników. Żaden specjalista SEO (jeżeli nie jest lub nie był pracownikiem giganta) nie zna ich wszystkich. 

Nie ulega jednak wątpliwościom, że na widoczność sklepu w wyszukiwarce Google wpływają trzy kluczowe obszary:

  • Treści dostarczające wartość użytkownikom i zawierające słowa kluczowe.
  • Wysokiej jakości linki prowadzące do sklepu. 
  • Aspekty techniczne, umożliwiające użytkownikom i robotom Google sprawne poruszanie się po stronie głównej i innych podstronach. 

Jest to oczywiście pewnego rodzaju uproszczenie, ale to właśnie z tymi aspektami związana jest większość działań pozycjonerskich. Warto zdawać sobie sprawę, że SEO w dużej mierze polega więc na tym, aby dostosowywać swoją witrynę do wymagań użytkowników i dostarczać coraz więcej wartościowych dla nich treści. Dzięki temu Google może im oferować najbardziej trafne wyniki wyszukiwania. Jest to więc sytuacja win-win. 

Proces pozycjonowania sklepu internetowego. Te działania SEO musisz wykonać

Pozycjonowanie nigdy nie przebiega tak samo, a przynajmniej nie powinno. Odpowiednie działania są dobierane na podstawie szeregu analiz, które skupiają się na konkretnym sklepie internetowym. 

Strategia SEO zależy między innymi od specyfiki Twojego biznesu, sprzedawanego asortymentu, aktywności konkurencji, potrzeb klientów czy nawet kwestii technicznych, związanych z oprogramowaniem, którego używasz.

Mimo wszystko istnieją pewne działania w SEO w e-commerce, które należy wykonać w niemalże każdym przypadku – choć oczywiście ich zakres może się nieco różnić. Mowa o następujących czynnościach:

Wykonaj kompleksowy audyt SEO

Audyt SEO jest bardzo ważną częścią całego procesu. Jest on zdecydowanie niezbędny, by zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego.

Czym dokładnie jest? To analiza wszystkich czynników na Twojej stronie, które wpływają na pozycje sklepu w wynikach wyszukiwania. Dzięki audytowi poznasz słabe i mocne strony Twojego serwisu i zaplanujesz optymalizację pod kątem SEO.  Pozwala on dokładne sprawdzić elementy techniczne w obrębie sklepu, które mają negatywny wpływ na aktualną widoczność i prawidłową komunikację z robotami wyszukiwarki.

Podczas audytu szczególną uwagę należy poświęcić następującym aspektom:

  • opublikowane treści (pod kątem obecności słów kluczowych, tematyki, merytoryki, wartości dla użytkownika i struktury),
  • wykorzystanie meta tagów (title, description, robots i linków kanonicznych),
  • struktura sklepu i nagłówków na stronie,
  • plik sitemap.xml,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • przekierowania,
  • optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych,
  • czas ładowania się strony sklepu,
  • architektura informacji. 

Ponadto w audycie warto uwzględnić informacje dotyczące widoczności domeny czy profilu linków przychodzących. Dzięki temu będzie on bazą, do której w przyszłości będziesz się odnosić, by oceniać osiągane wyniki. 

Co ważne, profesjonalny audyt nie powinien być jedynie wyłącznie zbiorem błędów. Jeżeli współpracujesz z agencją SEO, masz prawo wymagać, by znalazły się w nim rekomendacje i zalecenia wskazujące, jak należy rozwiązać wykryte problemy. Po ich wprowadzeniu można zacząć właściwe pozycjonowanie sklepu w Google. 

Przeprowadź analizę i dobór słów kluczowych

Słowa kluczowe mają ogromne znaczenie dla skuteczności pozycjonowania. Na jakie frazy Twój sklep internetowy powinien się wyświetlać w wynikach wyszukiwania? Odpowiedź na to pytanie jest prosta – takie, które przybliżą Cię do realizacji zakładanych celów.

Przychodzą Ci do głowy takie zapytania? Na szczęście nie muszą. W ich odnalezieniu pomogą Ci specjalistyczne narzędzia i analizy, które umożliwią selekcję takich fraz, które wpisują osoby zainteresowane ofertą sklepu. Nie chodzi przecież o to, by na Twoją stronę przyciągać po prostu ruch – a potencjalnych klientów. 

Poszukiwanie słów warto zacząć od zweryfikowania aktualnej widoczności sklepu, czyli tego, na jakie frazy już wyświetla się on w wyszukiwarce. Pozwoli to ocenić ich efektywność i zadecydować, czy dalej należy inwestować w ich pozycjonowanie. 

Kolejny krok to analiza asortymentu, kategorii produktowych i treści blogowych. Na tej podstawie można opracować poprawną strukturę oferty (o ile wymaga poprawienia) i dobrać słowa kluczowe, która najlepiej ją opisują. Podczas analiz warto zwrócić szczególną uwagę na frazy typu long tail, które okażą się bardzo pomoce w doborze tematyki artykułów na bloga. 

Skuteczne działania w tym zakresie nie byłyby możliwe bez specjalistycznych narzędzi. Mowa tu o takich programach jak Ahrefs, Google Keywords Planner, Senuto czy Semstorm. 

Sprawdź konkurencję w swojej branży i wyciągnij wnioski

Analiza słów kluczowych pozwala zrozumieć sposób, w jaki użytkownicy poszukują informacji związanych z wybraną tematyką, a także jakie słowa najlepiej ją opisują. Kolejny etap w skutecznym pozycjonowaniu sklepów internetowych to analiza konkurencji. Podczas niej szczególną uwagę należy zwrócić na konstrukcję i architekturę sklepów, zamieszczoną treść, obecną widoczność w wyszukiwarce oraz profil linkowy.

Dzięki takim działaniom możliwe jest zidentyfikowanie czynników, które decydują o pozytywnej ocenie konkurencyjnych sklepów przez algorytmy wyszukiwarki. Analiza pozwala więc poznać dobre praktyki SEO w Twojej branży, co zdecydowanie pomaga w przygotowywaniu całościowej strategii SEO. Przybliża ona także potencjalne koszty i ilość pracy, jakie są niezbędne do osiągnięcia satysfakcjonujących wyników.

Analiza konkurencji umożliwia także odnalezienie pola do zbudowania przewagi konkurencyjnej. Mowa tu chociażby o frazach, których Twoi konkurenci nie wykorzystują w swojej strategii pozycjonowania sklepu. Bardzo często są to słowa kluczowe typu long tail, które wymagają mniejszych nakładów pracy i budżetu. 

Wdróż zaplanowaną optymalizację i rekomendacje płynące z audytu

Po wszystkich analizach przychodzi czas na wdrożenie rekomendacji oraz zaleceń dotyczących zwiększenia widoczności Twojego sklepu internetowego. Bez poprawnej optymalizacji osiągniecie jakichkolwiek efektów jest bardzo trudne, a najczęściej niemożliwe.

W tym miejscu podkreślamy, że nawet jeżeli współpracujesz z agencją, kluczowe jest także Twoje zaangażowanie, bez którego nie można wykonać najważniejszych zmian. Wpływa ono na płynność prac, a zatem skuteczność naszych działań.

Z naszego doświadczenia wiemy, że wielokrotnie okazywało się, iż dobra współpraca przynosi wiele korzyści i pozwala na systematyczne wdrażanie przyjętej strategii SEO. Rozmiar rekomendacji często jest bardzo duży. Optymalizacji podlega każdy element, który ma wpływ na ranking sklepu w wyszukiwarce.

Zaplanuj działania content marketingu

W SEO sklepów internetowych kluczowe są wartościowe i unikalne treści, które są dopasowana do intencji użytkowników oraz odpowiadają na ich potrzeby. Content wpływa na pozytywny odbiór pozycjonowanego sklepu, generuje wartościowy ruch i ma wpływ na ranking Twojej witryny.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

To dzięki niemu na Twoje stronie pojawiają się słowa kluczowe. Pamiętaj jednak, że ani tematyka, ani rodzaj treści nie mogą być przypadkowe. Powinny one służyć realizacji Twoich celów biznesowych, przy jednoczesnym angażowaniu odbiorców i spełnianiu wymagań wyszukiwarek. 

Jak tworzyć treści do sklepu internetowego?

  • Uwzględniaj w nich zgodne z tematyką i intencją odbiorcy słowa kluczowe. Umieszczaj je jednak tylko tam, gdzie pasuje to do kontekstu. Upewnij się również, że nie występują one zbyt często. 
  • Dbaj o strukturę treści. Pamiętaj, że internauci nie tyle czytają, co skanują teksty w sieci. Wszelkie nagłówki, akapity, wypunktowania czy pogrubienia im to ułatwią. 
  • Stawiaj na pierwszym miejscu meteorytykę. Dostarczaj wartość użytkownikom i wyczerpuj tematy, o których piszesz. Chodzi o to, aby Twoje teksty były lepsze niż treści konkurencji. 
  • Dbaj o linkowanie wewnętrzne w tekstach. Dzięki temu poszczególne podstrony będą przekazywać sobie moc, co może przyczynić się do zwiększenia ich widoczności w Google. 
  • Używaj prostego języka i pamiętaj o poprawności językowej. A jeżeli to dla Ciebie wyzwanie – zaufaj doświadczonym copywriterom. 

Optymalizacja treści w ramach pozycjonowania sklepu dotyczy wybranych podstron, opisów kategorii i produktów oraz bloga. Warto przyjrzeć się wszystkim elementom witryny, w których znajdują się jakieś teksty, by maksymalnie wykorzystać ich potencjał w SEO. 

Linki building polega na systematycznym pozyskiwaniu linków przychodzących do pozycjonowanej domeny. Skutkuje to zwiększaniem jej autorytetu przy jednoczesnej reklamie w Internecie, dlatego jest istotnym elementem pozycjonowania sklepu.

Działania z tego zakresu najczęściej sprowadzają się do tworzenia wysokiej jakości publikacji sponsorowanych w serwisach tematycznych i różnego rodzaju blogach. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak tworzenie treści, które użytkownicy udostępniają sami z siebie – dzieląc się odnośnikami do sklepu. 

Poprzez tego typu działania podnosisz rozpoznawalność sklepu i budujesz świadomość marki. Pozyskujesz także wartościowy ruch, który może zamienić się w sprzedaż.

Linki mają duże także znaczenie dla rankingu witryn internetowych. W końcu im więcej osób udostępnia daną stronę, tym bardziej wartościowa musi być ich zawartość. Dlatego ich pozyskiwanie powinno trwać nieustannie w trakcie całego procesu zgodnie z założoną strategią w określonym budżecie.

Weryfikuj i mierz efekty swoich działań

Pozycjonowanie i optymalizacja pod kątem wymagań wyszukiwarki Google to działania, które mają wiele zalet. Jedną z nich jest precyzyjna wręcz mierzalność wyników. 

Ciągłe analizy pozwalają  śledzić na bieżąco zmiany w wyszukiwarce i ich wpływ na pozycjonowany sklep – i odpowiednio na nie reagować. Dzięki nim możliwa jest także obiektywna ocena realizowanych prac. SEO to bowiem konkretne liczby – dotyczące widoczności, ruchu i konwersji. Nie ma tu więc zbyt dużo pola na swobodną interpretację. 

Takie dane umożliwiają Ci identyfikację działań, które przynoszą zakładane efekty i tych, które zawodzą. Dzięki temu lepiej zarządzasz zasobami i budżetem. 

W mierzeniu efektów pomoże Ci przede wszystkim Google Analytics. To wręcz kopalnia danych na temat działań z zakresu SEO. Sprawdzisz tam wartości dotyczące szczegółów ruchu organicznego i zidentyfikujesz podstrony, które generują największy ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania Google. Odpowiednio skonfigurowane narzędzie pozwoli Ci również monitorować konwersje i realizację zdefiniowanych celów. 

Regularnie zaglądaj także do Google Search Console. Znajdziesz tam dane o pozycjach w Google, ale także ewentualnych błędach technicznych, które negatywnie wpływają na widoczność Twojej strony. 

Monitoruj działania konkurencji

Branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Z roku na rok coraz więcej internautów robi zakupy w sieci, a każdego dnia powstają nowe sklepy internetowe. Co więcej, ich właściciele koncentrują się na tym, aby pozyskiwać klientów online. Reklama tradycyjna ma tu marginalne znaczenie. 

Trudno więc znaleźć sklep internetowy, który ignoruje SEO. Wiele z nich traktuje wysokie pozycje w Google jako główny kanał pozyskiwania klientów. Jeżeli Tobie też zależy na widoczności w wyszukiwarce, na pewno będziesz mieć z kim rywalizować. 

Aby utrzymać wypracowane wyniki pozycjonowania, musisz stale monitorować poczynania konkurencyjnych sklepów. Co dokładnie analizować?

  • Pozycje Twoich konkurentów,
  • Frazy, na które jest widoczna Twoja konkurencja. 
  • Działania, które podejmują, by osiągnąć swoje cele. 
  • Treści tworzone przez konkurencyjne serwisy. 

W tych działaniach pomogą Ci oczywiście narzędzia SEO – jak chociażby Ahrefs czy Senuto. 

Optymalizacja sklepu internetowego to nie działanie jednorazowe

Prowadzisz już sklep internetowy? Zapewne doskonale rozumiesz, że na jego sukces składa się wiele czynników, a podtrzymywanie upragnionych wyników wymaga ciągłej pracy. Zależy on między innymi od wybranej przez Ciebie platformy e-commerce, produktów, które sprzedajesz, poziomu obsługi klienta, czasu dostawy czy polityki zwrotów i reklamacji. Te aspekty wciąż możesz doskonalić – w zależności od zmieniających się uwarunkowań rynkowych i potrzeb użytkowników. 

Dokładnie tak samo jest w przypadku pozycjonowania sklepów online – z tą różnicą, że tu o sukcesie decydują inne czynniki.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Optymalizacja i pozycjonowanie to nie jednorazowe czynności, które możesz zrealizować i o nich zapomnieć. To długotrwały proces, na który składa się wiele elementów. 

Tak naprawdę jednorazowo w znaczącej części możesz przeprowadzić techniczną optymalizację sklepu internetowego. Jednak działania związane z tworzeniem treści, pozyskiwaniem linków czy analizą powinny odbywać się regularnie – choć być może będzie możliwe, aby z czasem zmniejszyć ich intensywność. 

Co więcej, ciągła optymalizacja jest także koniecznością, jeżeli zależy Ci na utrzymaniu wypracowanych wyników. Sytuacja w wyszukiwarce jest bowiem bardzo dynamiczna – zarówno ze względu na działania konkurencji, jak i aktualizacje algorytmów Google. A jak się domyślasz, wszelkie zmiany i przetasowania w pozycjach sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania wymagają reakcji. 

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie to czasochłonny proces. Wymaga dokładnego zaplanowania wszystkich działań i czynności, których efektem będzie zwiększenie widoczności sklepu. 

Co więcej, wiesz już, że wypracowane pozycje nie są dane raz na zawsze. Dzieje się tak ze względu na różnego rodzaju zmiany na które ani Ty, ani agencja nie ma wpływu. Odpowiadają za nie algorytmy Google i Twoja konkurencja. Właśnie dlatego SEO powinno trwać tak długo, jak długo zależy Ci na utrzymaniu wysokich pozycji. 

A kiedy możesz spodziewać się pierwszych efektów pozycjonowania sklepu internetowego z agencją?

Bardzo wiele zależy od czynników zewnętrznych, takich jak: wiek domeny, jej dotychczasowa historii (w tym kary od Google – ręczne oraz algorytmiczne), profil linków zewnętrznych, branża, konkurencja oraz kondycja techniczna. Na czas pojawienia się rezultatów pozycjonowania wpływa również rozmiar sklepu oraz posiadany asortyment.

Nasza praktyka i obserwacje wskazują, że pierwsze odczuwalne zmiany widoczności pojawiają się pomiędzy 3 a 6 miesiącem pozycjonowania. Natomiast efekty w postaci zwiększonych przychodów zauważysz po kilku czy kilkunastu miesiącach – licząc od momentu rozpoczęcia działań.

Raz wypracowane efekty bardzo często okazują się długotrwałe. Oczywiście pod warunkiem odpowiedniej i regularnej optymalizacji. 

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Na wstępie warto podkreślić, że  koszt pozyskania klienta dzięki pozycjonowaniu – w porównaniu z innymi formami reklamy – jest jednym z najniższych.

Warto jednak zaplanować na działania SEO odpowiedni budżet. Jaki dokładnie? Cena pozycjonowania sklepu zależy od wielu czynników.

Na cenę usługi pozycjonowania wpływa przede wszystkim rozmiar sklepu (wielkość asortymentu), a także branża, konkurencja, stopień obecnej optymalizacji czy koszt pozyskiwania linków. Na jego koszt składa się nie tylko samo wynagrodzenie agencji, ale także wydatki związane z tworzeniem treści czy pozyskiwaniem linków. 

Najczęściej zadawane pytania:

Czy sezonowość ma wpływ na pozycjonowanie sklepu?

Sezonowość to nic innego jak wzmożone zainteresowanie danym asortymentem lub tematyką, które powtarza się cyklicznie w pewnych dostępach czasu. Produktami sezonowymi są np. ozdoby świąteczne, artykuły ogrodnicze czy niektóre rodzaje odzieży. Nasze obserwacje wskazują, że sezonowość nie ma wpływu na pozycje witryny w wyszukiwarce i proces pozycjonowania, ale ma wpływ na ruch, jaki generują dane wyniki. 

Sezonowość powoduje, że użytkownicy próbują odszukać daną informację z użyciem wielu kombinacji słów kluczowych. Skutkiem tego jest to, że linki do sklepu są częściej wyświetlane, i to na większą liczbę słów. Warto wykorzystać zwiększone zainteresowanie, czyli sezon w branży przygotowując odpowiednie promocje i planując dodatkowe akcje promocyjne (z wykorzystaniem content marketingu). W sprawdzaniu sezonowości pomoże Ci darmowe narzędzie Google Trends. 

Dlaczego pozycjonowanie sklepu nie jest tanie?

Wynika to z kilku czynników. Najważniejszy z nich to dbałość o jakość wyników wyszukiwania. To właśnie ona jest kluczowa dla twórców wyszukiwarki. Google regularnie aktualizuje swoje wytyczne dla twórców witryn internetowych. Aktualizacje zachęcają do tworzenia serwisów przyjaznych dla użytkowników i zawierających wartościowe treści. Duże znaczenie dla widoczności ma uzyskany autorytet, który buduje się wieloletnią i systematyczną pracą. Powoduje to, że proces pozycjonowania wymaga nakładów pracy i jest znacznie bardziej rozciągnięty w czasie.

Warto jednak mieć na uwadze, że pozycjonowanie stron jest jednym z tańszych działań marketingowych. Wszystko przez to, że raz wypracowane efekty mogą generować stały ruch nawet przez wiele lat – bez pochłaniania dodatkowego budżetu. Nie można tego powiedzieć np. o Google Ads. 

Jakie czynniki wpływają negatywnie na pozycjonowanie sklepu?

Proces pozycjonowania odbywa się zazwyczaj w oparciu o uprzednio przyjętą i zaplanowaną strategię. Wszelka ingerencja w ów proces zaburza jego płynność. Co ma najbardziej negatywny wpływ? To nieplanowane i niekonsultowane zmiany w serwisie. Często są to też zmiany całego layoutu i architektury serwisu lub usuwania stron produktów. Dodatkowo ma znaczenie usuwanie wprowadzonych zmian optymalizacyjnych. Dopiero w dalszej kolejności czynnikami negatywnymi są zmiany w algorytmach, które mogą skutkować obniżeniem pozycji. 

Warto w tym miejscu wspomnieć także o działaniach z zakresu tzw. Black Hat SEO. Mowa tu o takich praktykach jak przesycanie tekstów słowami kluczowymi, ukrywanie treści na stronie czy branie udziału w procederach wymiany linków. Za tego typu praktyki Google może nałożyć na Twoją witrynę karę. 

Dlaczego moja konkurencja ma mało treści, ale wyświetla się wysoko?

Każda branża w e-commerce ma swoja specyfikę. Niektóre, jak np. odzieżowa czy budowlana są bardzo popularne, a zarazem najbardziej konkurencyjne. W takich sytuacjach tworzenie treści pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Content przyda się zawsze, jeżeli zależy Ci na budowaniu relacji ze swoimi odbiorcami. 

Nie wszystkie marki skupiają się jednak na tworzeniu treści. Część brandów posiada ugruntowaną i rozpoznawalną markę, co wpływa bezpośrednio na ich widoczność. Rozpoznawalność na poziomie Ikei czy Lego wystarczy, aby klienci bez problemu odnaleźli tego typu firmy w Google. Są to jednak bardzo rzadkie przypadki. 

Czy powinienem pozycjonować swój sklep?

W zdecydowanej większości przypadków – tak. Jeżeli użytkownicy szukają produktów z kategorii, które oferujesz w Twoim , pozycjonowanie napędzi rozwój Twojego sklepu. 

Istnieją jednak sytuacje, w których skuteczniejsze okażą się inne działania, takie jak kampanie PPC, content marketing czy social media marketing. Kiedy może tak być? Jeśli oferujesz nowatorskie i nieznane produkty lub usługi. Powód jest prosty – Twoi potencjalni klienci nie szukają ich w wyszukiwarce. Musisz więc znaleźć inne sposoby, by do nich dotrzeć. Jeśli nie wiesz czego potrzebujesz, nie wahaj się do nas zadzwonić. Nasi specjaliści wybiorą dla Ciebie optymalne rozwiązanie.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes