Przejdź do treści

Pozycjonowanie sklepów internetowych – na czym polega?

Pozycjonowanie sklepów internetowych jest jedną z najskuteczniejszych form promocji e-commerce w Internecie. Efektywnie i systematycznie zwiększa sprzedaż oraz stymuluj promocję własnej marki.

Prowadząc sklep przez Internet nie można wyłącznie opierać się na kampaniach PPC. Konieczne jest równoczesne zwiększanie widoczności w wynikach organicznych. Lepsza widoczność spowoduje, że użytkownicy samodzielnie wyszukają informacje i podejmą decyzję zakupową z pominięciem linków oznaczonych jako reklamy.

Usługę pozycjonowania można rozpocząć w dowolnym etapie funkcjonowania e-sklepu, także przed jego opublikowaniem w sieci. Współpracę rozpoczynamy od profesjonalnego audytu SEO. Pozwala on wyeliminować lub uniknąć wielu błędów optymalizacyjnych. W następnym etapie umożliwia skuteczne pozycjonowanie biznesu w Internecie.

Korzyści z pozycjonowania sklepu

Skuteczne pozycjonowanie sklepu daje Twojej firmie wiele korzyści biznesowych, lecz należy pamiętać, że nie są one osiągane błyskawicznie. W trakcie działań nad sklepem, jak na profesjonalną agencję pozycjonowania sklepów internetowych marketingu internetowego przystało przygotujemy nowe treści, zdobędziemy wartościowe linki, zbudujemy pozytywny wizerunek i zoptymalizujemy sklep pod kątem aktualnych wytycznych Google.

Najważniejszą korzyścią dla Twojego sklepu jest uznanie go za wartościowy dla algorytmów wyszukiwarki. Fakt ten niesie za sobą dalsze korzyści, które bezpośrednio przekładają się na efekt biznesowy.

Potencjalni klienci

Dobra widoczność w wyszukiwarce oznacza wzrost ruchu w Twoim sklepie, a zatem także wzrost liczby klientów. Użytkownicy trafiają do Twojego sklepu poprzez wpisanie odpowiednich słów kluczowych. W ten sposób zawartość Twojego sklepu odpowiada na zapytanie potencjalnego klienta. Zwiększa to znacząco szansę na decyzję zakupową.

Odpowiedź na potrzeby użytkowników

Prawidłowo zaplanowana strategia i wdrożona optymalizacja pozwalają na maksymalnie dopasowują sklep to słów kluczowych. W ten sposób użytkownicy wyszukiwarki uzyskują wyniki odpowiadające charakterowi zapytania. Nie zawsze są to zapytania dotyczące produktu. Często użytkownicy wyszukiwarki poszukują porad i opisów danego problemu.

Wizerunek i rozpoznawalność

Poprawnie zoptymalizowany sklep to nie tylko produkty, ale i rozbudowana sekcja bloga. Dobrze zaprojektowany i zoptymalizowany blog zawiera porady i dodatkowe informacje na temat oferowanych produktów. Dzięki temu budujesz wizerunek eksperta i znawcy swojej branży. Zwiększasz odwiedziny w sklepie oraz wyszukania po brandzie.

Wzrost sprzedaży

Pozycjonowanie umożliwia Ci znaczący wzrost sprzedaży w sklepie. Bardzo często pozycjonowanie początkuje efekt kuli śnieżnej. Nowi klienci nie tylko wrócą za jakiś czas do Twojego sklepu, ale polecą go swoim znajomym, udostępniając linki. Zyskujesz w ten sposób systematyczny wzrost ruchu i uzyskiwanego dochodu.

Dopasowanie do wyszukań mobilnych

Powszechność i praktyczność urządzeń mobilnych bardzo szybko spowodowały, że większość wyszukań w Google dokonuje się za pośrednictwem smartfonów i tabletów. Dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych zwiększy szansę na pozytywną oceną przez algorytmy wyszukiwarek.

Optymalizacja grafik

Optymalizacje grafik i zdjęć w sklepie są kluczowe. Bardzo często zdarza się, że większość wyszukań odbywa się po zdjęciach produktów. Prawidłowe optymalizacje sklepu i grafik zwiększają szanse na wyświetlenie w wynikach wyszukiwania i kliknięcia w linki prowadzące do sklepu.

Ile trwa pozycjonowanie sklepu?

Pozycjonowanie to czasochłonny proces. Wymaga dokładnego zaplanowania wszystkich działań i czynności, których efektem będzie zwiększenie widoczności sklepu. Nie ma jednoznaczniej odpowiedzi, ile może trwać całość procesu. Bardzo wiele zależy od czynników zewnętrznych, takich jak: wiek domeny, jej dotychczasowej historii (w tym kary od Google – ręczne oraz algorytmiczne), profilu linków zewnętrznych, branży, konkurencji oraz błędów technicznych. Na czas pozycjonowania wpływa również rozmiar sklepu oraz posiadany asortyment. Nasza praktyka i obserwacje wskazują, że pierwsze odczuwalne zmiany widoczności pojawiają się pomiędzy 3 a 6 miesiącem pozycjonowania. Natomiast efekty w postaci zwiększonych przychodów zauważysz po kilku czy kilkunastu miesiącach – licząc od momentu rozpoczęcia usługi. Kluczem do sukcesu jest ciągła i systematyczna praca, która trwa najczęściej od kilkunastu miesięcy do paru lat. Proces wykonujemy do osiągnięcia maksimum zaplanowanego potencjału.

Etapy pozycjonowania sklepów internetowych

Pozycjonowanie sklepu internetowego zawsze wymaga naszego indywidualnego podejścia do Klienta, czyli do Ciebie i Twojego biznesu. To znaczy poprawnego zrozumienia specyfiki branży, struktury sklepu i tego, w jaki sposób klienci wyszukują informacji związanych z tematyką Twojej działalności. Na podstawie wyselekcjonowanych słów kluczowych przygotowujemy dla Ciebie skuteczną strategię zwiększenia obecnej widoczności Twojego sklepu, która wiąże się z konkretnymi etapami. Część z tych etapów wykonywana jest równocześnie, a efekty prac zbieramy w audycie SEO.

Analiza i dobór słów kluczowych

W pierwszym etapie prac jest wykonujemy analizę i dobieramy odpowiednie słowa kluczowe. Sprawdzana jest obecna widoczność sklepu, jego asortyment, kategorie produktowe i treści blogowe. Na tej podstawie przygotowujemy poprawną strukturę oferty (o ile wymaga poprawienia) i dobieramy są pod nią słowa kluczowe, która najlepiej ją opisują.

Wyselekcjonowanie odpowiednich słów jest bardzo ważne, ponieważ nie wszystkie słowa wpisywane w wyszukiwarkę są słowami sprzedażowymi. Zdecydowana większość fraz kluczowych to zapytania informacyjne. Algorytmy wyszukiwarek nauczyły się rozpoznawać intencje użytkowników, stąd decydujące jest dobranie słów pod intencje.

Pozwoli nam to w przyszłości tak budować widoczność Twojego sklepu, aby była możliwie najlepiej dopasowana do intencji, czyli potencjalnej chęci zakupowej lub otrzymania informacji o danym zagadnieniu.

Analiza konkurencji i branży

Analiza słów kluczowych pozwala nam jako wykonawcy zrozumieć sposób w jaki użytkownicy poszukują informacji związanej z wybraną tematyką, a także jakie słowa najlepiej ją opisują. Na tej podstawie analizujemy konkurencję w danej branży. Zwracamy uwagę na konstrukcję i architekturę sklepów, zamieszczoną treść, obecną widoczność w wyszukiwarce oraz profil linkowy.

Synteza tych informacji pozwala nam przygotować analizę porównawczą, dzięki której można wyodrębnimy i wskażemy na potencjalne czynniki rankingowe – decydujące o pozytywnej ocenie konkurencyjnych sklepów przez algorytmy wyszukiwarki.

Jest to pewna poszlaka, ale bardzo istotna i uwzględniamy ją przy przygotowywaniu całościowej strategii SEO. Analiza konkurencji przybliża potencjalne koszty i ilość pracy, jakie są niezbędne do osiągnięcia satysfakcjonujących wyników.

Audyt SEO

Audyt SEO jest bardzo ważną częścią całego procesu. Pozwala nam dokładne sprawdzić wszystkie elementy techniczne w obrębie sklepu, które mają negatywny wpływ na obecną widoczność i prawidłową komunikację z robotami wyszukiwarki.

Przykładowymi elementami, które sprawdzamy to opublikowane treści, struktura nagłówków, pliki sitemap.xml, linkowanie wewnętrzne, renderowanie sklepu czy architektura informacji. Bardzo często niepoprawna budowa struktury sklepu powoduje, że ten ma niższą widoczność od konkurencyjnych domen.

Ponadto w audycie zawarte są informacje dotyczące widoczności domeny czy profilu linków przychodzących. Co kluczowe w przypadku audytu, to zawiera on także rekomendacje i zalecenia wskazujące jak należy rozwiązać wykryte problemy.

Wdrożenie rekomendacji

Przygotowanie kompleksowej analizy to pierwszy krok, jaki stawiamy w działaniach SEO. Kolejnym jest wdrożenie rekomendacji oraz zaleceń dotyczących pozycjonowanego sklepu. Bez poprawnej optymalizacji osiągniecie jakichkolwiek efektów jest bardzo trudne, a najczęściej niemożliwe.

W tym miejscu podkreślamy, że kluczowe jest także Twoje zaangażowanie, bez którego nie można wykonać najważniejszych zmian. Wpływa ono na płynność prac, a zatem skuteczność naszych działań.

Wielokrotnie okazywało się, iż dobra współpraca przynosi wiele korzyści i pozwala na systematyczne wdrażanie przyjętej strategii SEO. Rozmiar rekomendacji często jest bardzo duży. Optymalizacji podlega każdy element, który ma wpływ na ranking sklepu w wyszukiwarce.

Przygotowanie i optymalizacja treści

Wartościowa i unikalna treść, która jest dopasowana do intencji użytkowników oraz odpowiada na ich potrzeby, jest kluczowa. Wpływa na pozytywny odbiór pozycjonowanego sklepu, generuje wartościowy ruch, a ten ma pośredni wpływ na ranking Twojej witryny.

Dodatkowo algorytmy wyszukiwarek pozytywnie oceniają treści unikalne oraz wyczerpujące daną tematykę. Naszym zadaniem jest sukcesywna rozbudowa treści w obrębie sklepu, aby w możliwie najlepszym stopniu odpowiadały na zapytania użytkowników. Optymalizacja treści dotyczy wybranych podstron, opisów kategorii i produktów oraz bloga.

Linki building polega na systematycznym pozyskiwaniu linków przychodzących do pozycjonowanej domeny, a tym samym zwiększaniu jej autorytetu i jednoczesnej reklamy w Internecie. W ramach link buildingu zlecamy publikacje sponsorowane w serwisach tematycznych, blogach, forach internetowych i komentarzach.

Poprzez te działania podnosimy rozpoznawalność sklepu i budujemy świadomość marki – co jest głównym zadaniem content marketingu. W ten sposób staramy się pozyskać wartościowy ruch, który może zamienić się w potencjalną sprzedaż.

Z drugiej strony linki mają duże znaczenie dla rankingu witryn internetowych. Dlatego ich pozyskiwanie powinno trwać nieustannie w trakcie całego procesu zgodnie z założoną strategią w danym budżecie.

Monitoring i raportowanie efektów

Istotnym elementem działań SEO jest regularne raportowanie wyników i podejmowanych czynności. Pozwala to nam śledzić na bieżąco zmiany w wyszukiwarce i ich wpływ na pozycjonowany sklep, a także zrozumieć złożoność procesu. Przez raporty dostarczamy Ci najważniejszych informacji dotyczących Twojego sklepu, co pozwala obiektywnie i rzetelnie ocenić efekty naszych prac.

Cena pozycjonowania sklepów internetowych

Warto podkreślić, iż koszt pozyskania klienta dzięki pozycjonowaniu – w porównaniu z innymi formami reklamy – jest jednym z najniższych. Z tego względu warto zaplanować na działania SEO odpowiedni budżet. Cena pozycjonowania sklepu zależy od wielu czynników. Branża e-commerce rozwija się dynamicznie i jest bardzo konkurencyjna.

Na cenę usługi pozycjonowania wpływa przede wszystkim rozmiar sklepu (wielkość asortymentu), a także branża, konkurencja, stopień obecnej optymalizacji czy koszt pozyskiwania linków.

Najczęściej zadawane pytania:

Czy sezonowość wpływa na pozycjonowanie sklepu

Sezonowość to nic innego jak wzmożone zainteresowanie danym asortymentem produktowym lub tematyką, która powtarza się cyklicznie w pewnych dostępach czasu. Produktami sezonowymi są ozdoby świąteczne, artykuły ogrodnicze czy rodzaj odzieży. Nasze obserwacje wskazują, że sezonowość nie ma wpływu na pozycje witryny w wyszukiwarce i proces pozycjonowania, ale ma wpływ na jej widoczność.

Sezonowość powoduje, że użytkownicy próbują odszukać daną informację z użyciem wielu kombinacji słów kluczowych. Skutkiem tego jest to, że linki do sklepu są częściej wyświetlane, i to na większą liczbę słów. Warto wykorzystać zwiększone zainteresowanie, czyli sezon w branży przygotowując odpowiednie promocje i planując dodatkowe akcje promocyjne (z wykorzystaniem content marketingu).

Dlaczego pozycjonowanie sklepu nie jest tanie?

Koszty pozycjonowania rosną rok do roku. Wynika to z kilku czynników. Najważniejszy z nich to dbałość o jakość wyników wyszukiwania. Właśnie jakość jest kluczowa dla twórców wyszukiwarki. Co roku Google aktualizuje swoje wytyczne dla twórców witryn internetowych. Aktualizacje zachęcają do tworzenia serwisów przyjaznych dla użytkowników i zawierających wartościowe treści. Duże znaczenie dla widoczności ma uzyskany autorytet, który buduje się wieloletnią i systematyczną pracą. Powoduje to, że proces pozycjonowania wymaga większych nakładów pracy i jest znacznie bardziej rozciągnięty w czasie.

Jakie czynniki wpływają negatywnie na pozycjonowanie sklepu?

Proces pozycjonowania odbywa się w oparciu o uprzednio przyjętą i zaplanowaną strategię. Wszelka ingerencja w ów proces zaburza jego płynność. Co ma najbardziej negatywny wpływ? To nieplanowane i niekonsultowane zmiany w serwisie. Często są to też zmiany całego layoutu i architektury serwisu lub usuwania stron produktów. Dodatkowo ma znaczenie usuwanie wprowadzonych zmian optymalizacyjnych i przede wszystkim brak zaangażowania. Dopiero w dalszej kolejności czynnikami negatywnymi są zmiany w algorytmach.

Dlaczego moja konkurencja ma mało treści, ale wyświetla się wysoko?

Każda branża e-commerce ma swoja specyfikę. Część z nich jest bardzo niszowa, a inna np. odzieżowa jest bardzo popularna, a zarazem najbardziej konkurencyjna. Część brandów posiada ugruntowaną i rozpoznawalną markę, co wpływa bezpośrednio na ich widoczność. Należy w tym wypadku zadbać o odpowiedni bilans treści do posiadanego asortymentu. Ocena tego czynnika zależy od specjalisty SEO.

Czy zawsze powinienem pozycjonować swój sklep?

„Tak” nie zawsze jest dobrą odpowiedzią. Bardzo często skuteczniejsze okażą się inne działania, takie jak kampanie PPC, content marketingu czy social marketingu. Dlaczego tak jest? Być może Twoja branża nie jest odpowiednia do działań SEO, ponieważ oferujesz nowatorskie i nieznane produkty lub usługi – te zaś będą popularne, ale w dalszej przyszłości. Pozyskujesz głównie klientów biznesowych, którzy mają specyficzne i sprecyzowane potrzeby. Jeśli nie wiesz czego potrzebujesz, nie wahaj się do nas zadzwonić. Nasi specjaliści wybiorą dla Ciebie optymalne rozwiązanie.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes