Przejdź do treści

Migracja sklepu internetowego – jak wykonać, aby nie stracić ruchu?

Według statystyk nawet 91% klientów podejmuje decyzję zakupową na podstawie wyników wyszukiwania Google. Właśnie dlatego podczas migracji sklepu musisz zadbać o utrzymanie dobrej widoczności w internecie.

W artykule pokażemy Ci, jak przeprowadzić migrację sklepu internetowego i nie stracić ruchu! Przedstawimy Ci najczęściej popełniane błędy SEO sklepu i krok po kroku przeprowadzimy Cię przez proces przeniesienia starego sklepu na nową platformę. Przed Tobą praktyczny, kompletny przewodnik!

Nie popełniaj tych błędów! Jakie błędy SEO popełniamy najczęściej?

Migracja sklepu internetowego zawierającego dziesiątki rozmaitych kategorii i tysiące różnych produktów to skomplikowany proces, podczas którego nietrudno o pomyłkę! Jakich błędów musisz unikać w trakcie przenoszenia swojego e-commerce na nową platformę?

Wybierz platformę sklepową w konsultacji ze specjalistą!

Dział IT czy zespół digital marketingu, nieposiadający kompetencji w zakresie sprzedaży internetowej nie powinien decydować o wyborze nowej platformy! Oczywiście warto zaprosić do współpracy członków różnych działów, ale tylko doświadczony konsultant może Ci pomóc w podjęciu właściwej decyzji, uwzględniając Twoje cele i dobro biznesowe.

Nie zapomnij o przekierowaniach!

Brak przekierowań to jeden z grzechów głównych, popełnianych przez niedoświadczone osoby, przeprowadzające „na własną rękę” proces migracji. Nie powielaj ich błędów i pamiętaj, że prawidłowo zaplanowane i wdrożone przekierowania 301 to klucz do zachowania dobrej widoczności serwisu po uruchomieniu nowego sklepu.

Pamiętaj o statycznych adresach URL!

Kategorie oparte na filtrach i dynamicznie generowanych URL typu „https://przykładowysklep.pl/kat/?cid=6978#” nie tylko są nieestetyczne i niejasne dla użytkownika, lecz przede wszystkim niezgodne z dobrymi praktykami SEO. Pamiętaj, by używać statycznych przyjaznych adresów URL typu „https://przykładowysklep.pl/buty/buty-zimowe/”.

Wdrażaj meta tagi z głową!

Niepoprawne meta tagi albo ich całkowity brak to kolejny grzech niedoświadczonych wdrożeniowców. Meta tytuł oraz meta opis to jedne z podstawowych elementów SEO w sprzedaży internetowej. To właśnie ich poprawna konstrukcja pomoże Ci znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania Google i zwiększyć CTR.

Przenieś content!

Przeanalizuj całą strukturę starej platformy sklepowej z pomocą narzędzi takich jak Screaming Frog. Dokładnie zaplanuj migrację wszystkich rodzajów treści: stron kategorii, stron produktowych, artykułów blogowych i innych zasobów. Postaraj się odzwierciedlić 1:1 całą strukturę sklepu. Jednocześnie pamiętaj, że niektóre treści mogą wymagać poprawy, dlatego…

Zrób audyt SEO przed migracją!

Brak audytu SEO zarówno starych treści, jak i nowego sklepu przed samym uruchomieniem skryptu migracji to działanie „na oślep”. Zacznij od sprawdzenia, jakie treści ze starszej wersji platformy e-commerce warto przenieść, a jakie należy poprawić. Zrób to przed ostatecznym uruchomieniem nowszej platformy!

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Jak wykonać migrację sklepu internetowego na nowe oprogramowanie, aby nie stracić ruchu?

Przede wszystkim zacznij od strategii i zastanów się, dlaczego chcesz migrować sklep na nowe oprogramowanie do zarządzania e-commerce? Czego Ci brakuje na aktualnej platformie? Sprawdź, czy na pewno konieczny jest transfer i nie można wdrożyć zmian w aktualnym serwisie?

Gdy dokładnie określisz cele, jakie chcesz osiągnąć i wraz z doświadczonymi konsultantami e-commerce wybierzesz platformę, musisz przygotować konkretny plan. Dzięki temu płynnie, krok po kroku i bez błędów przeniesiesz cały sklep, bez utraty widoczności oraz bezpłatnego ruchu z Google. W kolejnej sekcji podpowiemy Ci, co zrobić przed uruchomieniem nowego sklepu.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Co sprawdzić i zrobić przed uruchomieniem nowego sklepu?

Zanim przystąpisz do uruchomienia nowego sklepu, dokładnie przeanalizuj swój stary e-commerce. Wśród działań, jakie musisz uwzględnić, są m.in.: przygotowanie nowej mapy wszystkich przekierowań oraz sitemapy w XML, skonstruowanie i optymalizacja meta-tagów, opracowanie strategii linkowania on-site oraz optymalizacja wydajności i crawl budgetu. W kolejnych akapitach szerzej opiszemy, jak dopilnować każdego z tych aspektów.

Przygotuj mapę przekierowań dla migracji SEO

Mapa przekierowań (nazywana też „macierzą przekierowań”) to lista wszystkich podstron starego serwisu z przyporządkowanymi adresami URL w nowym serwisie e-commerce. Jeżeli migracja dotyczy bardzo dużego sklepu, gdzie migrowanie każdej podstrony 1:1 nie jest możliwe, to zacznij od wyboru najważniejszych elementów witryny – stron kategorii, artykułów blogowych czy adresów z największym ruchem lub najlepszą widocznością.

Jednocześnie moment migracji może być dobrą okazją dla zmniejszenia lub zmiany asortymentu, dodania nowych podstron czy modyfikacji architektury informacji. Pamiętaj też, by zredukować ilość tzw. shallow content.

W zależności od wybranego systemu zarządzania treścią, platformy SaaS oraz strategii SEO, przekierowanie na nowe adresy możesz zrealizować poprzez modyfikację pliku .htaccess albo dedykowany moduł w CMS (np. wtyczkę dla WooCommerce).

Przygotuj meta tagi dla kategorii

Chwytliwe marketingowo i zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach meta tagi – w szczególności meta-title oraz meta-description – mają ogromne znaczenie dla widoczności sklepu w wynikach Google, Bing czy Yahoo. To właśnie te informacje są odczytywane przez roboty indeksujące i wykorzystywane do prezentowania linków do Twojej witryny w SERP-ach (ang. Search Engine Result Page).

Meta-tagi muszą zawierać słowo kluczowe powiązane z określoną stroną serwisu – główną frazę kategorii albo produktową lub zapytanie powiązane z artykułem poradnikowym na blogu. Jednocześnie powinny być chwytliwe i zachęcać użytkownika do kliknięcia, zwiększając tym samym wskaźnik CTR i wpływając na CRO (ang. Conversion Rate Optimization). O czym jeszcze musisz pamiętać, projektując strukturę meta-tagów w nowej wersji sklepu?

Tagi powinny łączyć kilka aspektów: marketingowy, informacyjny, SEO oraz brandowy. Jeśli to możliwe meta-tytuł oraz meta-opis powinny zarówno informować użytkownika o treści strony docelowej, jak i zachęcać go do kliknięcia, jednocześnie zawierając odpowiednie frazy kluczowe. Dobrą praktyką jest wzbogacenie meta-tagów o nazwę brandu.

Pamiętaj jednak, że meta-tagi mają ograniczoną długość! W ich projektowaniu pomoże Ci darmowy symulator Google SERP Simulator stworzony przez firmę Mangools.

Przenieś wszystkie treści i zaktualizuj linkowanie wewnętrzne

Zmiana platformy sklepowej determinuje również konieczność migracji wszystkich ważnych treści. Najlepiej, jeżeli zdołasz zmigrować cały content i ponownie zweryfikujesz wspomniane wcześniej linkowanie wewnętrzne oraz przekierowania z atrybutem 301. Pamiętaj jednak, że nie zawsze przeniesienie wszystkich treści 1:1 to najlepsza praktyka! Pomocne będzie przeprowadzenie audytu contentu.

Warto zweryfikować jakość wszystkich tekstów – opisów oraz artykułów, a także treści na stronach serwisu typu „landing page”. W przypadku niskiej oceny jakości, rozważ aktualizację contentu i jego optymalizację z myślą o lepszej widoczności Twojego serwisu. W ten sposób nie tylko unikniesz spadku pozycji po migracji, ale przede wszystkim zyskasz szansę na szybkie pojawienie się w TOP10, a nawet TOP3 SERP na nowe, konwertujące frazy!

Zadbaj o wydajność nowego sklepu

Bardzo ważne! Zadbaj również o wydajność sklepu. Migracja może być dobrym momentem do rozważenia zmiany aktualnego dostawcy usług hostingowych albo rozmowy na temat przejścia na inny pakiet obsługi. Szybki serwer z możliwością łatwego skalowania zasobów zdecydowanie pozytywnie wpływa na pozycjonowanie Twojego serwisu oraz pozytywne doświadczenia użytkowników.

Wykonaj crawl nowego sklepu i zoptymalizuj kod

Crawler to aplikacja skanująca wszystkie zasoby sklepu. Odczytuje zawartość podstron, może też pomóc w weryfikacji poprawności przekierowań, ilości treści czy kodów błędu lub problemów z kodem samej strony. W kolejnym kroku wykonaj crawlowanie z użyciem Screaming Frog, DeepCrawl lub innego dostępnego narzędzia.

Zoptymalizuj crawl budget

Mając informacje na temat wszystkich zasobów, możesz zoptymalizować crawl budget, czyli budżet indeksowania. Czym jest crawl budget? Oznacza on ilość stron, jaką może zaindeksować bot wyszukiwarki. W optymalizacji budżetu crawlowania pomoże Ci praca nad szybkością działania sklepu, poprawa linkowania on-site, eliminacja duplicate content oraz usunięcie przekierowań do uszkodzonych zasobów witryny.

Co zrobić po uruchomieniu nowej platformy e-commerce?

Zanim zdecydujesz się na całkowite przeniesienie sklepu internetowego na inną platformę e-commerce i udostępnienie go dla klientów, przeprowadź jeszcze mały audyt! Na co musisz zwrócić uwagę?

  1. Ustaw prawidłowe przekierowania 301 i unikaj błędów 404.
  2. Zoptymalizuj i zgłoś plik mapy strony w XML do Google Search Console (GSC).
  3. Pamiętaj o odpowiedniej konfiguracji narzędzi analitycznych Google.
  4. Pozwól na indeksację nowego serwisu robotom indeksującym.
  5. Zweryfikuj dostępność zasobów dla botów indeksujących i monitoruj stan indeksacji swojego sklepu internetowego w Google.

W kolejnych sekcjach przygotowaliśmy dla Ciebie wskazówki, dzięki którym lepiej zrozumiesz wszystkie elementy do wykonania przed właściwym uruchomieniem nowego silnika sklepu.

Wdróż prawidłowe przekierowania 301 adresów URL

Ponownie zweryfikuj strukturę serwisu. W razie wykrycia jakichkolwiek zmian, pamiętaj o skonfigurowaniu przekierowań 301. Wiemy, że robiłeś to wcześniej, ale pamiętaj, że po postawieniu nowego serwisu założenia teoretyczne mogą rozminąć się ze stanem aktualnym.

Sprawdź i skonfiguruj analitykę Google Analytics

Pamiętaj też o ustawieniu tagów UTM przy użyciu Google Tag Managera i konfiguracji analityki Google Analytics, bądź innego narzędzia, z którego korzystasz.

Zdejmij noindex i nofollow, i pokaż się robotom indeksującym

Gdy wszystko zostało dopięte na ostatni guzik, czas pokazać się światu! Zmień włączone blokady indeksowania na poziomie atrybutów „noindex” oraz „nofollow” i daj zaindeksować swoją witrynę robotom wyszukiwarek internetowych.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Zgłoś sitemap.xml nowego sklepu internetowego w GSC

Wszystko gra? Stwórz lub wygeneruj i zweryfikuj ręcznie mapę strony sklepu. Następnie zgłoś nowy plik sitemap.xml przy pomocy Google Search Console. Pamiętaj, że indeksowanie całego serwisu może potrwać nawet kilka tygodni.

Zobacz, czy najważniejsze zasoby są dostępne dla botów indeksujących

Pamiętaj, że nie wystarczy wygenerowanie mapy strony i zgłoszenie jej do GSC. Zobacz, czy narzędzie nie informuje o błędach indeksowania. Zdiagnozuj ewentualne problemy i usuń je jak najszybciej.

Stale monitoruj stan indeksacji sklepu w Google Search Console

Czy uruchomienie sklepu po migracji na nowszą platformę to koniec przygody? Zdecydowanie nie – naszym zdaniem to dopiero początek budowania lepszej widoczności i wizerunku sklepu w internecie! Stale monitoruj stan indeksacji sklepu w aplikacji Search Console od Google oraz widoczność na najważniejsze frazy kluczowe przy użyciu narzędzi takich jak Ahrefs, Semrush czy Senuto. Pamiętaj o regularnym audycie SEO.

Kiedy najlepiej zaplanować proces migracji sklepu?

Jeśli aktualna platforma ma ograniczone funkcjonalności i nie ma możliwości ich rozbudowy. Kolejny przypadek to sytuacja, gdzie próba naprawy błędów architektury aktualnego serwisu byłaby bardziej kosztowna i czasochłonna, niż uruchomienie nowego systemu e-commerce.

Brak optymalizacji SEO to przepis na katastrofę!

Bez wątpienia migracja sklepu internetowego bez optymalizacji on-site to piękny przepis na spektakularną katastrofę! Z niemalże 100% pewnością możesz założyć, że takie podejście zaowocuje znacznymi spadkami widoczności w Google, a w konsekwencji niższą sprzedażą. Z pomocą ekspertów Lumo możesz tego uniknąć!

Migruj z nami po lepszą widoczność w sieci!

Wiesz już, jak migrować sklep internetowy, by nie stracić wartościowego ruchu organicznego i zyskać więcej nowych zamówień. Pamiętaj, że konsultanci Lumo pomogą Ci nie tylko na etapie zmiany systemu e-commerce, lecz również holistycznie zajmą się widocznością Twojego sklepu w sieci!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes