Przejdź do treści

Meta Tagi – co to jest? Znaczniki meta a wpływ na SEO

Pozycjonujesz już swoją stronę? A może dopiero planujesz rozpoczęcie działań SEO? Na pewno wiesz już, że konkurencja jest bardzo duża, a przyciągnięcie uwagi użytkowników wymaga przemyślanych działań. Twój sukces w wyszukiwarce zależy od wielu większych i mniejszych czynników – a jednym z nich są właśnie meta tagi. 

To dzięki nim możesz instruować roboty wyszukiwarek i decydować  o tym, jak Twoja strona wyświetla się w Google. Czym dokładnie są meta tagi? I jaki mają one wpływ na pozycjonowanie stron? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 

Czym są meta tagi?

Meta tagi to fragmenty kodu HTML, które określają, jak Twoja strona powinna wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Niektóre z nich wpływają również na to, jak przeglądarki internetowe prezentują informacje o poszczególnych witrynach użytkownikom. Umieszcza się je w sekcji <head> strony. 

Dlaczego meta tagi są ważne?

Przede wszystkim dlatego, że niektóre z nich mają pośredni, a inne bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Jeżeli zadbasz o ich prawidłowe użycie, szanse na to, że użytkownik kliknie w link prowadzący właśnie do Twojej strony, znacznie rosną. 

Meta tagi na stronie lumo.pl
Meta tagi na stronie lumo.pl

Warto jednak wiedzieć, że istnieją również takie meta znaczniki, których wykorzystanie z punktu widzenia SEO jest całkowicie bezsensowne i nie warto zaprzątać sobie nimi głowy. 

Najważniejsze z tagów opisujemy poniżej. 

Meta title i description – jaka jest ich rola?

Do najczęściej wykorzystywanych i jednocześnie najważniejszych meta tagów należą znacznik title i meta description, czyli tytuł i opis danego wyniku. Do czego służą i jak wpływają na pozycje strony? Sprawdźmy. 

Znacznik title

To tytuł strony, który wyświetla się w wyszukiwarce i w przeglądarce. To on najbardziej rzuca się w oczy użytkownikom i informuje ich o zawartości danej strony.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby tytuł prezentowany w wynikach wyszukiwania różnił się on od tego, który jest widoczny na Twojej stronie internetowej.

Znaczniki meta title i description wyświetlane są w wynikach organicznych (SERP)
Znaczniki meta title i description wyświetlane są w wynikach organicznych (SERP)

W kodzie strony znacznik title wygląda następująco:

<title> Twój znacznik title </title>

Meta description

Jest to opis strony widoczny w wyszukiwarce. Wyświetla się on tuż pod znacznikiem title. 

W kodzie źródłowym prezentuje się on następująco:

<meta name=”description” content=”opis strony widoczny dla użytkownika”>

Tag ten nie ma bezpośredniego wpływu na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Mimo wszystko jest on jednym z najważniejszych meta tagów. Dlaczego? Bo może on skutecznie zachęcić użytkowników do kliknięcia w dany link, a więc zwiększyć CTR wyniku. 

Warto także zdawać sobie sprawę, że Google nie zawsze wyświetli opracowany przez Ciebie meta opis. Może zdarzyć się tak, że na jego miejscu znajdzie się fragment treści strony, który roboty uznały za bardziej adekwatny. 

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Jak zoptymalizować meta tag title i description pod SEO?

Meta description oraz meta title spełnią swoją rolę tylko, jeżeli zostaną odpowiednio przygotowane – pomoże Ci w tym analiza słów kluczowych. Właściwa optymalizacja meta tagów pozwoli Ci przyciągnąć uwagę użytkowników i wyróżnić się na tle innych wyników wyszukiwania. 

Jak optymalizować tag meta title?

  • Zadbaj o to, aby każda podstrona miała unikalny meta title.
  • Twórz krótkie i konkretne tytuły. Postaraj się ograniczać do około 60 znaków ze spacjami. 
  • Pamiętaj o tym, by znaczniki title były zgodne z zawartością strony i dopasowane do intencji wyszukiwania. Nie wprowadzaj użytkowników w błąd!
  • Twórz meta title, które będą zachęcały do kliknięcia, ale nie będą tzw. clickbaitami. 
  • Używaj najważniejszych słów kluczowych, jeżeli jest to zasadne. Pamiętaj o tym, by naturalnie wplatać frazy w treść.  

Z kolei aby meta tag description był maksymalnie skuteczny, kieruj się poniższymi wskazówkami:

  • Stwórz unikalne meta description dla każdej podstorny.
  • W opisie krótko podsumuj treść danej strony. 
  • Nie przesadzaj z długością tagów meta description. Wystarczy około 155 – 160 znaków. 
  • Umieszczaj w opisach strony CTA (Call to Action), by zachęcić użytkowników do kliknięcia. 
  • Możesz używać w swoich meta description emotikon, by wyróżnić się na tle konkurencji. Pamiętaj jednak o umiarze.

Meta tag robots – jaką funkcję pełni na stronie?

Tag meta robots ma całkowicie inną rolę od tych, które opisywaliśmy wyżej. Służy on do informowania robotów Google, czy indeksować daną witrynę i znajdujące się na niej linki. 

Możesz używać w nim następujących dyrektyw:

  • index – opcja domyślna, używana, gdy strona ma być indeksowana,
  • noindex – to informacja dla robotów indeksujących, by nie uwzględniały w wynikach wyszukiwania tej podstrony,
  • follow – instruuje boty Google, aby indeksowały linki znajdujące się na Twojej witrynie,
  • nofollow – informuje, by roboty nie podążały za linkami z danej podstrony. 

Tag meta robots można więc stosować w różnych konfiguracjach. Przykładowy wygląda następująco:

<meta name=”robots” content=”index, nofollow” />

Pamiętaj, że jego złe użycie może spowodować problemy z widocznością strony w wynikach wyszukiwania. Stosuj więc ten tag tylko, jeżeli chcesz wskazać Google, w jaki sposób ma indeksować zawartość konkretnej podstrony. W innych przypadkach po prostu nie zaprzątaj sobie nim głowy. 

Meta tag keywords – czy warto z niego korzystać?

W różnego rodzaju materiałach poświęconych meta tagom możesz natrafić na informacje o jeszcze jednym znaczniku – mianowicie meta keywords. Musisz jednak wiedzieć, że już od 2009 roku jego używanie nie ma sensu – Google po prostu go ignoruje.

Inne wyszukiwarki poszły nawet o krok dalej. Bing postrzega wykorzystanie meta keywords jako spam. 

Najlepiej więc po prostu zapomnieć o istnieniu tego meta tagu. A jeżeli znajduje się on w jakichś miejscach w obrębie Twojego serwisu, niezwłocznie go usuń. 


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes