Przejdź do treści

Agencja Social Media – czym jest? Jak wybrać odpowiednią?

Facebook, Instagram, LinkedIn, X (Twitter), Pinterest, TikTok … Już samych portali, które możesz uwzględnić w swojej strategii marketingowej jest dużo. Nie mówiąc nawet o ich poszczególnych funkcjach,  a także produktach i usługach, jakie możesz tam promować. 

W świecie mediów społecznościowych dzieje się naprawdę sporo, a wszystkie z tych aspektów tworzą ogromny potencjał dla Twojej marki. Jak nadążyć za nowymi trendami i wykorzystać ich potencjał do osiągania celów biznesowych? Zdecydowanie najłatwiej to zrobić z pomocą doświadczonej agencji. Dowiedz się, jak taką znaleźć. 

Agencja social media – co to jest?

Taka agencja zajmuje się prowadzeniem social media dla swoich klientów. Nie chodzi tu tylko o obsługę profili, ale także promowanie firm za pomocą wszelkich dostępnych możliwości – a jest ich bardzo dużo. 

Do jej zadań należy między innymi tworzenie i publikowanie treści, moderowanie profili i wchodzenie w interakcje z użytkownikami, prowadzenie kampanii reklamowych czy analiza i raportowanie efektów. Więcej o każdym z tych aspektów piszemy w dalszej części artykułu.  

Social Media Marketing – czego dotyczy?

Z mediów społecznościowych korzysta zdecydowana większość polskich internautów. Bardzo ciekawych danych na ten temat dostarcza raport Digital Poland 2023. 

Dowiadujemy się z niego między innymi, że 66.3% użytkowników (27,50 mln Polaków) każdego dnia spędza w social mediach aż 2 godziny i 2 minuty.  A z jakich serwisów Polacy korzystają najchętniej? Oto ranking najczęściej używanych portali społecznościowych:

  • Facebook  87,5%,
  • Messenger 79,3%,
  • Instagram 61,5%,
  • WhatsApp 52,9%,
  • TikTok 47,4%,
  • Twitter (X) 31,7%,
  • Snapchat 26,6%,
  • Pinterest 26,4%,
  • Skype 22,1%,
  • LinkedIn 17%.

W kontekście marketingu ogromne znaczenie ma także to, co tam robią. Okazuje się, że polscy internauci korzystają z social mediów przede wszystkim po to, by utrzymywać kontakt z bliskimi, wypełniać wolny czas, poszukiwać inspiracji i konkretnych produktów do zakupu. 

To dla wszystkich firm ogromna szansa. Marketing w social mediach to więc różne działania, które mają na celu budowanie społeczności wokół marki, angażowanie użytkowników i skłanianie do wykonywania przeróżnych działań – jak np. przejście na Twoją stronę, umówienie się na rozmowę, wypełnienie formularza czy dokonanie zakupu. Wykorzystuje się w tym celu wszystkie wymienione wyżej platformy lub część z nich – w zależności od obranej strategii. 

Co dokładnie zrobi dla Ciebie agencja Social Media?

Rola mediów społecznościowych we współczesnym w ostatnich latach bardzo urosła. W podobnym stopniu rozrasta się więc zakres kompetencji agencji zajmujących się mediami społecznościowymi, a co za tym idzie – możliwości, które możesz wykorzystać na korzyść swojego biznesu. 

Zanim przejdziemy do omawiania poszczególnych aspektów pracy agencji zajmującej się social mediami, warto omówić również zadania, które powinna ona wykonać przed rozpoczęciem działań stricte promocyjnych czy wizerunkowych. Oto one:

  • Analiza grupy docelowej. Kim są Twoi odbiorcy? Z jakich kanałów społecznościowych korzystają i jakie treści preferują? Co jest ich w stanie zachęcić do działania, którego od nich oczekujesz? Prowadzenie marketingu bez dobrego zrozumienia potrzeb i nawyków przedstawicieli Twojej grupy docelowej to błądzenie po omacku. 
  • Audyt dotychczasowych działań. Warto przeanalizować, co sprawdzało się do tej pory u Twoich odbiorców i zidentyfikować obszary do optymalizacji. Pomoże to uniknąć ewentualnych błędów i zmaksymalizować efekty działań, które przynosiły dobre efekty. 
  • Określenie celów. Aby współpraca układała się pomyślnie, warto ją rozpocząć od rozmowy o Twoich potrzebach biznesowych. Na tej podstawie można ustalić konkretne cele, które umożliwią weryfikację podejmowanych działań i ich optymalizację. Może to być np. wzrost ruchu na stronie, zwiększenie świadomości marki czy poprawa skuteczności reklam Facebook Ads

A oto konkretne działania, jakie realizuje agencja, po opisanym wyżej przygotowaniu:

Opracowanie strategii komunikacji

Nie każda firma zyska na obecności na Pintereście. Nie możemy także wykluczyć sytuacji, że Twoi potencjalni klienci mogą spędzać godziny każdego dnia na TikToku, a na Facebooka nie zaglądać przez miesiąc. Podobne przykłady można mnożyć. 

Właśnie dlatego tak ważne jest opracowanie indywidualnej strategii działań dotyczących obecności Twojej firmy w mediach społecznościowych, która uwzględnia Twoje cele biznesowe i potrzeby Twoich potencjalnych klientów. 

Jasne, że media społecznościowe to miejsce, gdzie można puścić wodze kreatywności – i nie warto o tym zapominać. Wiele osób szuka tam przede wszystkim rozrywki, a nudne, generyczne treści po prostu się nie sprawdzą. Nie wyklucza to jednak przeprowadzania szczegółowych analiz i bazowania na danych. 

Prowadzenie profili mediów społecznościowych

To absolutnie podstawowe zadanie każdej agencji. W oparciu o stworzony harmonogram publikacji, specjaliści umieszczają zaakceptowane przez Ciebie treści na poszczególnych profilach. 

Prowadzenie fanpage to oczywiście nie tylko publikowanie postów. To także dodawanie relacji (stories), wchodzenie w interakcje z użytkownikami (odpisywanie na wiadomości prywatne i komentarze), uzupełnianie danych w profilach, organizowanie transmisji wideo na żywo czy różnego rodzaju konkursów. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Bardzo ważne jest to, aby dopasować charakter publikowanych treści do specyfiki danego kanału i oczekiwań jego użytkowników. Inne posty sprawdzą się na LinkedInie, a inne na Instagramie czy Pintereście.

Prowadzenie płatnych kampanii

Fanpage to dopiero początek. Media społecznościowe to także płatne reklamy, które pozwalają Ci dotrzeć do osób, które nie śledzą jeszcze Twojej marki. 

Praktycznie każdy portal daje Ci możliwość tworzenia treści sponsorowanych. Najwięcej ma tu do powiedzenia jednak system Facebook Ads, dzięki któremu możesz uruchamiać kampanie reklamowe na Facebooku, Instagramie i Messengerze. Oferuje on bardzo szerokie możliwości w zakresie targetowania, a także wiele formatów reklamowych. 

Warto w tym kontekście pamiętać także o YouTube, gdzie również na różne sposoby możesz promować swoją firmę. Reklamy na tym popularnym portalu tworzy się w systemie Google Ads. 

Kreacje reklam i grafik

Doskonale wiesz, jak dużo treści przeglądasz każdego dnia w social mediach. Przyciągnięcie Twojej uwagi jest więc wyzwaniem – i jest tak w przypadku zdecydowanej większości użytkowników. 

Prowadzenie mediów społecznościowych to więc nie tylko chwytliwe teksty, wchodzenie w dialog z użytkownikami i tworzenie reklam, ale także kreatywne grafiki. To one mają przyciągnąć wzrok i angażować użytkowników – zarówno w reklamach, jak i postach organicznych. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Na tym nie kończą się jednak zadania zespołu graficznego. Jak pewnie doskonale wiesz, w ostatnich latach na znaczeniu zyskuje format wideo. To przede wszystkim TikTok i YouTube, ale także relacje na FB czy Instagramie. Takie treści mogą się okazać dużo skuteczniejsze w przypadku pewnych grup odbiorców niż statyczne grafiki. 

Śledzenie bieżących trendów

Jeszcze kilka lat temu nikt nie słyszał o TikToku. Gdy już się pojawił, wiele osób przekonywało, że można za jego pomocą dotrzeć jedynie do najmłodszych odbiorców. Dziś? Jest on jednym z wiodących portali, od którego często zaczyna się rozmowę o social mediach. Stosunkowo niedawno pojawiły się też relacje na Instagramie czy shorts na YouTube, bez których dziś trudno wyobrazić sobie skuteczne działania na tych platformach. 

A sklep na Facebooku? Przez długi czas był istotną częścią prowadzenia profili w social mediach dla e-commerce, a dziś prawie nikt już o nim nie pamięta. Pewnego dnia po prostu wycofano taką funkcję. 

Jak widzisz, media społecznościowe to bardzo dynamiczne środowisko. A specjaliści, którzy się nimi zajmują, muszą cały czas trzymać rękę na pulsie i dostosowywać działania dla Twojej marki do najnowszych trendów. 

Monitoring i raportowanie efektów

Dobra agencja podejmuje decyzje w oparciu o dane. W praktyce polega to na tym, że nie skupia się ona wyłącznie na dodawaniu postów czy uruchamianiu kampanii reklamowych. Bardzo ważną częścią jej pracy jest również analiza realizowanych działań.

Takie podejście pozwala na ich ulepszanie i optymalizację, a w konsekwencji – wzrost konwersji i jeszcze lepsze rezultaty dla Twojego biznesu. Oczywiście wnioskami płynącymi z analiz specjaliści dzielą się z Tobą w starannie opracowanych raportach. 

Marketing w mediach społecznościowych – dlaczego opłaca się zaufać specjalistom?

Umiejętna obsługa social mediów może przyczynić się do realizacji wielu założonych przez Ciebie celów biznesowych. Facebook czy Instagram mogą pomóc Ci w zdobywaniu nowych klientów, budowaniu świadomości marki czy zwiększaniu ruchu na stronie. 

Będzie tak tylko, gdy dobrze zrozumiesz potrzeby Twojej grupy docelowej i dobierzesz odpowiednie kreacje i działania. Eksperci wiedzą, jak to zrobić – i dlatego warto im zaufać. Ograniczy to ryzyko nietrafionych decyzji i zwiększy efektywność kampanii. 

Powodów jest jednak więcej:

  • Oszczędzasz czas.
  • Nie musisz śledzić aktualnych trendów. 
  • Nie marnujesz budżetu na nietrafione kampanie reklamowe.
  • Zyskujesz cenne dane do analiz, które pomagają Ci podejmować decyzje marketingowe również w innych obszarach. 

Jak wybrać odpowiednią agencję SM?

Wybór agencji rozpocznij od ustalenia celu, jak chcesz osiągnąć dzięki marketingowi w social mediach. Pomoże to dobrać ekspertów mających doświadczenie w danych branżach i platformach. Gdy, już będziesz wiedzieć, na jakich efektach Ci zależy, możesz przejść do rozważania ofert od konkretnych partnerów. 

Oto, na jakie czynniki, warto zwrócić szczególną uwagę:

Posiada know-how i doświadczenie

Jak możesz zweryfikować doświadczenie agencji? Najłatwiej sprawdzić case studies, które umieszcza na swojej stronie. Jeżeli ich tam nie znajdziesz, powody mogą być dwa – albo brakuje jej jeszcze sukcesów, którymi może się pochwalić, albo po prostu nie zna się na marketingu. 

Warto także sprawdzić opinie innych klientów, którzy korzystali z usług danych specjalistów od social mediów. Szukaj ich na stronie danej agencji, w Google i mediach społecznościowych. 

Stawia na partnerskie relacje

Skoro decydujesz się na zlecenie prowadzenie profili social media, z jakichś powodów nie chcesz się tym zajmować. Być może nie masz czasu, a może wystarczającej wiedzy. Przyczyny nie są jednak istotne. Bardzo dobrze, że chcesz powierzyć komunikację w serwisach społecznościowych profesjonalistom. 

Nie mogą oni jednak traktować Cię z góry czy podchodzić do swoich zadań tak, by tylko skreślić je z listy. Postaw na partnera, który stawia na transparentność i edukację. Jakość komunikacji jest również bardzo ważna. 

Dostarcza raporty skuteczności

Marketing internetowy ma to do siebie, że jest mierzalny. To nie baner na środku skrzyżowania, którego skuteczności możesz się tylko domyślać. Jeżeli wybrana przez Ciebie agencja dobrze wywiązuje się ze swojej pracy, znajdzie to odzwierciedlenie w liczbach.

Optymalne rozwiązanie to dostarczanie Ci raportów podsumowujących zrealizowane działania i uzyskane wyniki co miesiąc. Zwróć jednak uwagę na to, by nie znajdywały się tam przypadkowe wykresy i liczby bądź nieistotne dla Ciebie informacje. Na początku współpracy ustal z wybraną przez Ciebie agencją cele, które chcesz osiągnąć i oceniaj jej pracę na podstawie ich realizacji. 

Działa kompleksowo

Wiesz już, że social media marketing to wiele działań. Warto postawić na agencję, która jest w stanie wykonać je wszystkie – tzn. specjalizuje się zarówno w organicznym prowadzeniu fanpage, jak i realizowaniu płatnych kampanii. Świetnie, jeżeli zorganizuje dla Ciebie także profesjonalne sesje zdjęciowe, nagra wideo czy zrobi grafiki. 

Co więcej, media społecznościowe nie mogą funkcjonować w oderwaniu od innych kanałów marketingowych. Działania w firmowych social mediach powinny być spójne z ogólną strategią marketingową marki. 

Kompleksowość można także rozumieć w zakresie samych mediów społecznościowych. Nie jest żadną tajemnicą, że dość częstą praktyką jest kopiowanie postów z profilu np. na Facebooku i umieszczanie takich samych publikacji na Instagramie czy LinkedInie. Tymczasem każdy kanał powinien być prowadzony w oparciu o osobną strategię. 

Ile kosztuje współpraca z agencją social media?

To zależy – przede wszystkim od agencji, z którą nawiążesz współpracę, i zakresu działań, jaki będzie ona realizować. Na koszt wpływa między innymi częstotliwość dodawania publikacji w mediach społecznościowych, liczba obsługiwanych kanałów i ich rodzaj (tworzenie treści na TikToka wymaga innej pracy niż pisanie tweetów) czy w końcu doświadczenie specjalistów. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Musisz także liczyć się z dodatkowym budżetem, jeżeli chcesz promować swoją markę za pomocą płatnych reklam. Im większy budżet, tym większy zasięg działań – a co za tym idzie, prawdopodobnie koszt obsługi. 

Interesuje Cię dokładny koszt skutecznego marketingu w mediach społecznościowych? Skontaktuj się z nami już dziś, a przedstawimy Ci cennik i opowiemy o zaletach współpracy z naszą agencją. 


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes