Przejdź do treści

Jak zrobiliśmy 15 milionowy zasięg w sieci prawie bez budżetu?

Ile kosztuje kilka milionów zasięgu, tak aby dotrzeć do interesujących nas odbiorców? To zależy. Kilkumilionowy zasięg może kosztować kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych. 30 sekund reklamy w godzinach wysokiej oglądalności we wiodących stacjach telewizyjnych to koszt od 20 000 do nawet 90 000 złotych, osiągając zasięg maksymalnie kilkuset tysięcy widzów. Nam udało się dotrzeć do ponad 15 000 000 internautów, praktycznie bez budżetu! Jak to zrobiliśmy? Czytaj dalej! 

Zasięgi można zdobyć w różnorodny sposób. Można stworzyć viralowe video, mema czy gifa, content z którym utożsamia się pewna część społeczeństwa. Niełatwo jest jednak zainteresować ludzi merytorycznymi treściami (oczywiście nie jest to niemożliwe, ale trudne). Najpierw trzeba zadać sobie pytanie, po co to robimy, co chcemy osiągnąć, a następnie w jaki sposób to zrobić.  

Co postanowiliśmy zrobić i jak?

Współpracując z marką Flyspot (prowadzącą obecnie najlepsze tunele aerodynamiczne i symulator samolotu Boeing) w zakresie pozycjonowania strony, naszym celem było przede wszystkim zwiększenie widoczności witryny oraz wypromowanie Deepspota, który po otwarciu na wiosnę 2020 roku w Polsce, będzie najgłębszym basenem na świecie. Potencjał związany z wyszukiwaniem fraz nie był ogromny, w związku z tym trzeba było przede wszystkim zbudować zainteresowanie. Powiązania między SEO a PR i treściami prasowymi testowaliśmy już pewien czas. Uznaliśmy, że temat taki jak najgłębszy basen świata będzie pasował idealnie, aby przygotować artykuł prasowy, puścić go w świat i… liczyć na jak największe zasięgi. Notki prasowe to doskonały sposób, aby w niewielkim budżecie osiągać odniesienia do strony w postaci linków, a nawet zbudować potencjał wyszukań, co udało się w tym przypadku. Więcej o notkach prasowych i SEO będzie dalej.

Cel:

  • wypromowanie nowego produktu Deepspot
  • zwiększenie widoczności witryny

Jak:

  • za pomocą artykułu prasowego, który został rozdystrybuowany do rozmaitych redakcji

Teza:

  • tworzenie i publikacja artykułów prasowych to świetny sposób na budowanie, wzmacnianie rozpoznawalności marki oraz rozpowszechnianie informacji o niej, co ma wpływ na widoczność witryny

Metodologia działań

Po pierwsze wybraliśmy temat oraz przygotowaliśmy strukturę artykułu prasowego. W dalszej kolejności przygotowany został tytuł i zajawka. Tytuł, zajawka oraz temat to kluczowe elementy, które mogą zainteresować redakcje bądź dziennikarzy, aby opublikowali nasz materiał. Oczywiście, równie ważna jest jakość treści oraz sposób jej dystrybucji. W dalszej kolejności przygotowana została treść artykułu, odpowiednio zoptymalizowana (kilkukrotnie poprawiana ;)). Wszystkie nagłówki oraz tytuł zostały przygotowane w taki sposób, aby budzić zainteresowanie i zachęcić do dalszego czytania. Napisane zostało również podsumowanie artykułu prasowego, krótkie i zwięzłe. W tekście zostały zawarte linki brandowe oraz informacje o działalności Flyspot. Po przygotowaniu treści maila, artykuł prasowy wraz z materiałem graficznym został rozdystrybuowany do odpowiedniej bazy mediów oraz dziennikarzy. W dalszej kolejności odpowiadaliśmy na pytania redakcji oraz monitorowaliśmy zasięgi oraz sentyment.

Rezultaty działania PR

Mając doświadczenie w podobnych działaniach, biorąc pod uwagę temat, jakość i poświęcony czas, spodziewaliśmy się kilku-kilkunastu publikacji na portalach branżowych oraz ogólnopolskich. Jednak szum i zasięg, jakie udało się osiągnąć przeszły nasze oczekiwania. Artykuł był publikowany na początku marca, a pod koniec miesiąca zgodnie z narzędziem Brand24, światowy zasięg osiągnął ponad 15 000 000 odbiorców! Pod koniec marca lista kluczowych wzmianek wyglądała tak:

W następnych miesiącach, jak się okazało, w szczególności polskie media były bardzo zainteresowane wiadomościami dotyczącymi budowy najgłębszego basenu na świecie. Przeprowadzono m.in. wywiad z inwestorami, przygotowano materiały video, a niektóre portale wciąż śledzą postępy na placu budowy. Zgodnie z analizą sentymentu, wypowiedzi odbiorców były bardzo przychylne. Wiele z wypowiedzi wyrażało chęć bądź marzenie skorzystania z obiektu po jego wybudowaniu.

Przykładowe publikacje artykułu prasowego w rozmaitych portalach:

Dlaczego udało się uzyskać takie rezultaty?

W 3 słowach: Wyjątkowy temat. Jakość. Praca.

Notka prasowa a SEO

Tworzenie notek prasowych i dystrybucja materiałów związanych z marką ma duże znaczenie w kontekście pozycjonowania witryny i uzyskiwania dobrych rezultatów pod względem widoczności organicznej. Dlaczego? Dzięki nim jesteśmy w stanie uzyskać bardzo, bardzo naturalne linki do strony o różnym profilu, jak również wspomnienia brandowe (które zgodnie z patentem Google z 2014 roku mogą być traktowane na równi z linkami). Często dzięki artykułom prasowym można uzyskać odniesienia do marki czy linki strony z portali, na których publikacja artykułów sponsorowanych jest bardzo kosztowna.

Wpływ notki prasowej w wypadku Deepspotu

Jedną z największych zalet publikacji prasowych jest budowa rozpoznawalności. Deepspot przed publikacją był znany jedynie w wąskim kręgu pasjonatów. Dzięki publikacji udało się utworzyć potencjał wyszukiwania, którego wcześniej praktycznie nie było. To znaczy, że wygenerowano nie tylko wejścia na stronę, ale same wyszukiwania i zainteresowanie tematem.

Poniżej widoczny jest wykres z Google Search Console uwzględniający wejścia po publikacji, tylko na podstronę o Deepspocie:

Zaobserwowaliśmy również w narzędziu Ahrefs przyrost linków prowadzących do witryny. Zwiększyła się także liczba fraz kluczowych, na które była widoczna podstrona, jak i wskaźniki wg Ahrefsa – Domain Rating oraz URL rating. Zaznaczyć trzeba, że podstrona, do której prowadziły linki i kierowany był ruch, nie posiadała wszystkich kluczowych informacji, które mogły zainteresować czytelnika oraz roboty wyszukiwarki. Publikacja materiałów prasowych miała wpływ na widoczność całej witryny, zaobserwowano wzrosty ilości słów kluczowych w ciągu następnego 1,5 miesiąca.

Podsumowanie

Notatki prasowe, jak również artykuły prasowe warto tworzyć, nie tylko ze względu na zwiększenie rozpoznawalności marki, ale również ze względu na budowanie widoczności witryny. Takie działanie pozwala zbudować rozpoznawalność szczególnie, jeśli wprowadzamy na rynek nowy produkt lub jesteśmy mało znani na rynku. Jeśli linki i ruch są kierowane na zoptymalizowane i wartościowe podstrony może mieć to przełożenie na widoczność całej witryny. Jednak niełatwo jest stworzyć i rozdystrybuować artykuł prasowy w odpowiedni sposób. Zagrożeniem może być również brak uzyskania zadowalającej liczby publikacji, jednak można zmniejszyć to zagrożenie poprzez częste i regularne tworzenie oraz przesyłanie materiałów redakcjom. Kluczowym elementem jest wartość contentu, tak aby był on interesujący i ciekawy.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes