Przejdź do treści

Pozycjonowanie biznesu lokalnego – Na co zwrócić uwagę? [Case Study – SMB]

Masz stronę internetową i prowadzisz lokalny biznes? Chciałbyś zwiększyć widoczność witryny w wynikach organicznych i pozyskać nowych Klientów? Sprawdź jak zwiększyliśmy liczbę odwiedzin strony naszego Klienta i dowiedz się, na co zwrócić uwagę w kampaniach SEO o zasięgu lokalnym!

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

SEO lokalne, zwane także potocznie pozycjonowaniem lokalnym, to typ SEO, który jest skoncentrowany na pozyskaniu widoczności strony www na frazy lokalne, np. „psi fryzjer warszawa”. Jeśli mamy do czynienia ze stroną, która ma historię i jest zaindeksowana w wyszukiwarce Google od jakiegoś czasu, celem takiego pozycjonowania jest zwiększenie widoczności na kluczowe frazy, zwiększenie wyświetleń linków do strony oraz, co za tym idzie, wzrost liczby odwiedzin.

Źródło: Strona główna https://merdanieczesanie.pl/
Źródło: Strona główna https://merdanieczesanie.pl/

W przypadku pozycjonowania lokalnego, ale również SEO o zasięgu ogólnokrajowym czy dla e-commerce’ów musimy liczyć się z tym, że na pierwsze efekty w postaci wzrostu ruchu będziemy musieli poczekać średnio 4-12 miesięcy – taki okres rekomenduje dla agencji SEO w oficjalnym video również Google. Dla nowych domen ten okres bywa nawet dłuższy. Narzędzie analityczne Ahrefs w swojej pogłębionej analizie wskazuje, że tylko 5,7 % wszystkich nowych stron uzyska widoczność w TOP10 w ciągu 1 roku! W przypadku naszego Klienta było inaczej, ale warto pamiętać o tej perspektywie planując marketing dla swojego biznesu.

Strona internetowa dobra „pod SEO” – Od tego wszystko się zaczyna

Klientka była zainteresowana współpracą z naszą firmą w ramach pozycjonowania, ale rozglądała się również za wykonawcą strony. Oprócz marketingu on line realizujemy również strony internetowe m.in. na WordPressie, które rekomendujemy wielu naszym Klientom ze względu na duże możliwości optymalizacyjne (kompleksowe wtyczki, np. Yoast SEO) oraz brak ograniczenia jeśli chodzi o rozbudowę kategorii. Tak było i w tym przypadku. Wskazaliśmy zakładki, które będą konieczne z punktu widzenia prezentacji biznesu w Internecie oraz zaproponowaliśmy nowoczesny i dostosowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych szablon.

Wygląd strony https://merdanieczesanie.pl na urządzeniu mobilnym
Wygląd strony https://merdanieczesanie.pl na urządzeniu mobilnym

Zadbaliśmy również o bezpieczeństwo strony, instalując protokół bezpieczeństwa https. Od dłuższego czasu SSL jest czynnikiem rankingowym. Dodatkowo nowe wersje najpopularniejszej przeglądarki w Polsce, czyli Google Chrome dla stron bez takiego zabezpieczenia wyświetlają komunikat „Niezabezpieczona” przy adresie strony w oknie przeglądarki. Witryna została również przygotowana pod kątem szybkości ładowania się, co jest ważne zarówno w kontekście oceny strony przez Google, jak i pod kątem doświadczeń użytkownika na stronie.

Jeśli planujesz zbudować nową stronę internetową, a później promować ją on line, warto zgłosić się do agencji, która ma doświadczenie w prowadzeniu kampanii SEO i skonsultować projekt, aby nie ponosić dodatkowych nakładów finansowych wynikających z potrzeby dostosowania własnej strony do wymogów SEO, takich jak np. dodanie pól meta title, meta description czy wreszcie pól na opisy kategorii.

SEO on site i off site

Działania SEO, jakie prowadzimy w Performance Media dzielą się zasadniczo na dwie części: on site, czyli w dużym uproszczeniu działania optymalizacyjne i związane z rozbudową treści oraz działania off site, skoncentrowane na budowaniu autorytetu pozycjonowanej strony za pomocą linków prowadzących do tej witryny z innych miejsc w sieci.

Działania dla strony merdanieczesanie.pl rozpoczęliśmy od wnikliwej analizy słów kluczowych oraz analizy ich potencjału, co powinno być punktem wyjścia dla każdego pozycjonera. Dzięki tej aktywności agencja wie, które frazy są często wyszukiwane przez użytkowników Google, a co za tym idzie, mają szansę na sprowadzenie dużego i wartościowego ruchu dla Klienta. Na podstawie analizy słów kluczowych oraz pogłębionej analizy wszystkich aspektów działania strony mogących mieć wpływ na SEO przedstawiliśmy rekomendacje, które po sprawnej akceptacji Klienta zaczęliśmy wdrażać w życie.

Klient nie posiadał wizytówki w Google Moja Firma, więc w jego imieniu zweryfikowaliśmy usługę oraz uzupełniliśmy o aktualne dane kontaktowe, godziny otwarcia oraz zdjęcia. Wykorzystaliśmy również potencjał nowych funkcjonalności, które oferuje ta usługa, jak np. „Opis firmy” czy strona „Business Site”. Optymalizacja wizytówki oraz konsekwentna nad nią opieka zaowocowały bardzo dobrymi wynikami, które widać na poniższym screenie:

Źródło: Screen z panelu statystyk Google Moja Firma, dane za kwartał
Źródło: Screen z panelu statystyk Google Moja Firma, dane za kwartał

Jak widać, w ostatnich 3 miesiącach Klienci wykonali łącznie 187 działań, w tym: 94 wizyty na stronie, 53 zapytania o trasę dojazdu oraz 40 połączeń telefonicznych.

Może Cię zainteresować: Jak założyć wizytówkę google moja firma. Dodanie firmy do Google Maps krok po krokuW pierwszym etapie nasze prace skoncentrowaliśmy na optymalizacji meta tagów oraz nagłówków Hx, głównie tych pierwszego rzędu. Bardzo istotne z punktu widzenia zwiększania widoczności było przygotowanie treści odpowiednio nasyconych słowami kluczowymi oraz, po ich akceptacji ze strony Klienta, implementacja na stronę główną oraz na strony ofertowe poświęcone poszczególnym usługom, np. „Trymowanie psa”, „Strzyżenie psa”. Tematyczność strony została dodatkowo zbudowana poprzez blog, na którym Klient regularnie publikuje wpisy poświęcone swojej dziedzinie – ze swej strony jako agencja aktywnie wspieramy te działania poprzez dobór słów kluczowych, proponowanie tematów, a także przygotowywanie samych treści. Zadbaliśmy również o wykonanie linkowania wewnętrznego, aby użytkownicy oraz roboty indeksujące mogli w sposób swobodny i intuicyjny poruszać się po witrynie.

Działania on site przyniosły w krótkim czasie na tyle dobre rezultaty, że działania związane z linkowaniem traktowaliśmy jako wspierające. Skupialiśmy się na pozyskiwaniu linków do strony Klienta z artykułów sponsorowanych oraz blogów premium. Przykładowo jeden z artykułów sponsorowanych o zasięgu lokalnym wygenerował 458 odsłon w ciągu jednego dnia od publikacji oraz 54 sesje wg Google Analytics.

Co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić?

Wspólnie ustalonym z Klientem celem kampanii SEO było zwiększenie widoczności strony w wynikach organicznych, czego efektem jest wzrost ruchu. Aby dodatkowo zwiększyć CTR, czyli współczynnik klikalności, zainstalowaliśmy wtyczkę do ocen poszczególnych podstron serwisu. Dzięki temu w wynikach wyszukiwania linki do strony Klienta pojawiały się z dodatkowym snippetem gwiazdek, a wynik bardziej wyróżniał się spośród linków konkurencyjnych.

Źródło: Screen z wyniku strony Klienta, wersja na komputery
Źródło: Screen z wyniku strony Klienta, wersja na komputery

Od lipca 2018 r. szybkość ładowania się strony na urządzeniach mobilnych jest czynnikiem rankingowym, dlatego warto inwestować w technologie, które zapewniają jak najlepsze doświadczenia użytkownikom na smartfonach. Dla strony merdanieczesanie.pl wdrożyliśmy tzw. AMP, czyli przyśpieszone strony mobilne. Dzięki temu, ktoś kto odwiedza stronę Klienta na urządzeniu mobilnym nie musi czekać na załadowanie się strony, ponieważ ta uprzednio ładuje się w pamięci podręcznej Google.

Źródło: Screen z wyniku AMP na urządzeniu mobilnym
Źródło: Screen z wyniku AMP na urządzeniu mobilnym

Samo pozyskanie potencjalnego klienta na stronę jest dużym wyzwaniem, ale może być niewystarczające, jeśli nie zadbamy o jego doświadczenia w naszej witrynie.

Dlatego zaproponowaliśmy naszemu Klientowi aktywny link do połączenia telefonicznego, dzięki któremu użytkownik odwiedzający stronę na smartfonie może jednym kliknięciem skontaktować się z firmą bez konieczności wybierania numeru telefonu. Takim udogodnieniem są również przyciski CTA, które ułatwiają nawigację w serwisie.

Źródło: Screen z przycisku CTA na stronie https://merdanieczesanie.pl/blog/fryzury-dla-shih-tzu/
Źródło: Screen z przycisku CTA na stronie https://merdanieczesanie.pl/blog/fryzury-dla-shih-tzu/

Wyniki kampanii SEO

Jak te wszystkie działania przełożyły się finalnie na wyniki? Poniżej przedstawiam screen z narzędzia analitycznego Senuto, który pokazuje wzrost liczby słów kluczowych w TOP10:

Źródło: Wykres Senuto, liczba słów w TOP10 dla https://merdanieczesanie.pl/
Źródło: Wykres Senuto, liczba słów w TOP10 dla https://merdanieczesanie.pl/

Klient rozpoczął z nami współpracę na początku grudnia 2017 roku. Jak widać systematyczne i przemyślane działania przełożyły się na bardzo dobre wyniki we wszystkich najważniejszych parametrach – poniżej dodatkowo przedstawiam dane na podstawie narzędzia Google Search Console. Porównywane są okresy 04.12.2017-31.12.2017 (pierwszy raport) oraz 03.12.2018-30.12.2018 (ostatni raport).


Liczba słów kluczowych: 7 -> 1966

Liczba słów kluczowych w TOP10: 5 -> 243

Liczba wyświetleń: 60 -> 59 680

Kliknięcia: 9 -> 443


Bardzo pozytywnie wyglądają również pozycje kluczowych dla Klienta fraz:

Źródło: Screen z wyników wyszukiwania na zapytanie „psi fryzjer warszawa”, 23.01.2019
Źródło: Screen z wyników wyszukiwania na zapytanie „psi fryzjer warszawa”, 23.01.2019

Jak widać na słowo kluczowe z wysokim potencjałem wyszukiwań  (720 miesięcznie wg Senuto) strona Klienta wyświetla się na 2. pozycji, tuż za ogromnym serwisem ogłoszeniowym OLX. Ruch na stronę pozyskiwany jest oczywiście z innych słów o większym lub mniejszym potencjale.

Magiczny składnik SEO

Czym jest magiczny składnik, bez którego nie moglibyśmy uzyskać tak dobrych rezultatów dla strony merdanieczesanie.pl?

Jest nim bez wątpienia bliska współpraca z Klientem, bez której na efekty trzeba by prawdopodobnie czekać znacznie dłużej. Co jest ważne w takiej współpracy? Przede wszystkim szybka akceptacja rekomendacji oraz proponowanych zmian, sprawna akceptacja treści pozycjonujących i, nie można o tym zapominać, zaufanie do specjalistów SEO.

Strona podoba się klientom, ma dobrą widoczność w wynikach organicznych i to zaowocowało również zaproszeniem naszego Klienta do udziału w programie TVP.

Prowadzimy kampanie SEO dla biznesów lokalnych, ale również stron ogólnopolskich i sklepów internetowych. Jeśli chcesz poznać szczegóły oferty, kliknij poniższy przycisk.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes