Przejdź do treści

Co to jest CTR? Analiza i optymalizacja współczynnika klikalności

Wysoki CTR oraz konwersje to jedne z kluczowych wskaźników sukcesu kampanii reklamowych Google Ads i działań z zakresu pozycjonowania SEO. Przeczytaj, co to jest CTR i sprawdź, na czym polega profesjonalna analiza oraz optymalizacja współczynnika klikalności.

Wielu reklamodawców kojarzy CTR ze wskaźnikiem efektywności reklam PPC. Okazuje się jednak, że współczynnik klikalności to uniwersalna miara, którą można wykorzystać do analizy i optymalizacji wszelkiego rodzaju działań marketingowych w internecie. Jeżeli planujesz lub prowadzisz kampanie pozycjonowania SEO, kampanie reklamowe Google Ads czy optymalizujesz swoją stronę www, to ten temat z pewnością Cię zainteresuje!

Co to jest współczynnik CTR i jak go obliczyć?

Zaczniemy od definicji CTR (ang. Click Through Rate). Współczynnik klikalności pozwala Ci na mierzenie efektywności reklam, słów kluczowych w kampaniach SEO czy nawet optymalizację rozmieszczenia elementów na stronie w połączeniu z testami A/B. Procentowa wysokość współczynnika CTR jest wyliczana jako iloraz liczby kliknięć reklamy oraz liczby wyświetleń reklamy, pomnożony przez 100%. Oczywiście wynik można odnieść też do innych elementów.

Jak interpretować Click Through Rate?

Parametr możesz interpretować na różne sposoby – w uproszczeniu przyjmij, że im wyższy CTR, tym lepiej. Oczywiście procentowy stosunek ilości kliknięć do ilości wyświetleń zwykle nie jest jedynym wyznacznikiem jakości i efektywności działań. Często będziesz go interpretować w połączeniu z analizą liczby konwersji oraz ich wartością. W kolejnych wersach przyjrzymy się szerzej interpretacji tego parametru dla różnych przypadków analizy.

Nie da się jednoznacznie określić, czym jest „dobry CTR”. To, jak użytkownicy są skłonni klikać Twoją reklamę, zależy od grupy docelowej, branży, konkurencji czy rodzaju kreacji reklamowej. Do konkurencyjnych branż w tym zakresie możemy zaliczyć, chociażby nieruchomości czy finanse, do mniej konkurencyjnych – modę i rozrywkę. Oczywiście przejście na stronę lądowania nie gwarantuje konwersji. Wiele zależy od optymalizacji strony.

Twoja kampania przynosi słabe efekty? Skontaktuj się z LUMO!

Wielu specjalistów za dobry poziom wskaźnika przyjmuje zakres 2-3% dla reklamy internetowej. Pamiętaj jednak, że wyszukiwania na frazy brandowe Twojej marki mogą charakteryzować się CTR przekraczającym 50% – nierzadko sięgającym nawet 80-100%. Innym zagadnieniem jest analiza tego parametru dla fraz z długiego ogona (ang. long tail). W przypadku tak precyzyjnych zapytań może on sięgnąć ok. 15-20%.

Wysoki wskaźnik CTR i niska konwersja w Google Ads

Częstym problemem wśród osób prowadzących kampanie reklamowe Google Ads jest wysoki wskaźnik klikalności przy relatywnie niskiej konwersji. Taka relacja wspomnianych parametrów generuje duże koszty – sama kampania jest nieefektywna i generuje jedynie ruch na stronie. Jeżeli również zmagasz się z podobnym problemem, to wiedz, że może ona wynikać z kilku przyczyn.

  • Brak zastosowania fraz wykluczających oraz dopasowań słów kluczowych w sieci wyszukiwania Google.
  • Błędne dopasowanie reklamy do fraz oraz jej treści do zawartości strony docelowej.
  • Nieintuicyjna ścieżka konwersji oraz niska atrakcyjność oferty.

Jak widzisz parametr Click-Through Rate nie może być jedynym wyznacznikiem efektywności działań reklamowych. Dopiero połączenie go z innym aspektami analitycznymi pozwoli Ci określić ewentualne błędy, wprowadzić zmiany i zoptymalizować kampanię Google z myślą o wzroście wartościowego ruchu na Twojej stronie.

CTR a pozycja strony w wynikach wyszukiwania

Ważnym zagadnieniem jest zależność CTR od pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Według danych advancedwebranking.com zależność prezentuje się następująco.

  • 1 pozycja = ok. 30%.
  • 2 pozycja = ok. 15%.
  • 3 pozycja = ok. 10%.
  • 4 pozycja = ok. 6%.
  • 5 pozycja = ok. 4%.

Jak widzisz pierwsza pozycja w wynikach Google generuje aż 30% całkowitego ruchu z SERP-ów. Pozycje poniżej 3 miejsca są w teorii mało znaczące – pamiętaj jednak, że wszystko zależy też od specyfiki branży i zachowań jej klientów.

Poniższa tabela pokazuje średni wskaźnik klikalności dla pierwszych 20 wyników wyszukiwania w Google:
Powyższa tabela pokazuje średni wskaźnik klikalności dla pierwszych 20 wyników wyszukiwania w Google.

Zwróć również uwagę na znaczenie urządzenia, z jakiego korzysta użytkownik. Szczególnie w przypadku ruchu mobile – smartfonów oraz tabletów – widać, że największe znaczenie mają pierwsze pozycje w wynikach. Powód jest prosty – na małym ekranie internauta widzi mniej wyników, niż na desktopie.

Czy współczynnik kliknięć pozwala mierzyć efektywność kampanii?

Współczynnik Click-Through-Rate jest ważnym elementem służącym do analizy skuteczności rozmaitych działań z zakresu marketingu w internecie. Mierzenie efektywności kampanii tylko i wyłącznie z jego użyciem nie jest jednak najlepszym rozwiązaniem. Oprócz wskaźnika klikalności uwzględnij w swoich analizach współczynnik konwersji, dane z Google Analytics oraz ścieżkę użytkownika na stronie, celem ewentualnej optymalizacji UX/CRO.

Jak optymalizować i zwiększyć CTR?

Wiesz już, czym jest oraz jak interpretować wartość wskaźnika kliknięć w prowadzonych przez Ciebie kampaniach reklamowych czy pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google. Sprawdźmy teraz, jak go zwiększać i optymalizować!

CTR w kampaniach Google Ads

Zaczniemy od przedstawienia Ci kilku wskazówek, pomocnych w optymalizacji i podnoszeniu opisywanego parametru w kampaniach Google.

  • Słowa kluczowe – zacznij od przeanalizowania użytych dopasowań fraz kluczowych, rozważ ograniczenie dopasowań przybliżonych, na rzecz ścisłych albo dopasowania do wyrażenia. Zastanów się, dlaczego niektóre reklamy mają dużo wyświetleń, ale użytkownicy w nie klikają w nie chętnie.
  • Treść reklamy – do treści reklamy koniecznie powinieneś dodać zachęcające wezwanie do działania (tzw. CTA). W nagłówku możesz też zamieścić informacje na temat oferty specjalnej. Sam tekst pisz z użyciem języka korzyści.
  • Struktura konta – ważnym aspektem jest również struktura konta reklamowego. W ramach jednej kampanii staraj się tworzyć jak największą ilość grup reklam dopasowanych do intencji użytkownika. Analizuj też ustawienia ich kierowania.
Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Oczywiście nie ma jednej recepty na podnoszenie skuteczności działań. Jedną z rekomendowanych dróg jest testowanie i współpraca z zaufaną agencją reklamową.

CTR w pozycjonowaniu strony

Sprawdźmy teraz, jak optymalizować wskaźnik klikalności w pozycjonowaniu strony.

  • Tytuł strony – to właśnie tytuł witryny jest najbardziej widoczny w wynikach wyszukiwarki. Stwórz kilka alternatywnych wersji i testować ich skuteczność. Dodatkowo pamiętaj o poprawnym formatowaniu i wyświetlaniu w SERP-ach.
  • Opis meta – Twoje meta-description nie powinno być automatycznie pobrane z treści strony – zadbaj o stworzenie unikatowego opisu. Musi on zawierać frazy kluczowe i zachęcać do przejścia na stronę. Pamiętaj o perswazji i języku korzyści.
  • Adres URL – okazuje się, że sam adres strony www również może zachęcić, bądź zniechęcić internautę do kliknięcia linku w wynikach wyszukiwarki. W adresie URL zamieść słowa kluczowe. W strukturze URL wykorzystaj też kategorie i podkategorie.
  • Dane strukturalne – są one szczególnie istotne, chociażby w branży e-commerce. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to ich użycie umożliwia wyświetlanie w wynikach informacji o dostępności produktów, cenach czy ocenie użytkowników.
  • Wydajność strony – niebagatelny wpływ na wskaźnik klikalności i prawdopodobieństwo konwersji ma również szybkość witryny. Idealny wynik oscyluje pomiędzy 1 a 3 sekundy.

Pamiętaj, by zadbać o ogólny UX witryny, co pomoże zwiększyć szansę na konwersję.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Zadbamy o Twój CTR z zespołem Lumo!

Dowiedziałeś się, czym jest CTR oraz jak go obliczyć i interpretować. Przedstawiliśmy Ci również przyczyny problemu związanego z jego wysoką wartością oraz niską konwersją w reklamie Google. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomoże Ci w poprawie efektywności prowadzonych przez Ciebie działań reklamowych oraz pozycjonowania.

Jeżeli jesteś zainteresowany profesjonalnym wsparciem w podnoszeniu efektywności działań z zakresu marketingu w internecie, to skontaktuj się z nami! W Lumo czekają na Ciebie specjaliści, którzy wiedzą, jak pozyskać wartościowy ruch w sieci dla Twojego biznesu.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes