Google Ads i Facebook Ads to konkurencyjne systemy reklamowe, których zalety możesz wykorzystać w swojej strategii marketingowej. Jeżeli nadal zastanawiasz się, co będzie lepsze Facebook Ads czy Google Ads, to sprawdź, co zyskasz, korzystając z obu rozwiązań!
Platformy reklamowe firmy Google oraz Facebook nierzadko są postrzegane przez użytkowników jako podobne. Jeżeli chcesz generować wartościowy ruch z reklam w internecie, to musisz poznać najważniejsze różnice oraz korzyści, wynikające z zastosowania kampanii w wyszukiwarce Google oraz w mediach społecznościowych. Dzięki temu Twoja firma zyska nowe kanały skutecznego dotarcia do grupy docelowej oraz remarketingu.
Google Ads i Facebook Ads – jak działają kampanie?
Zaczniemy od przedstawienia Ci, jak działają oba rodzaje kampanii – Facebook Ads i Google Ads. Sprawdź, jak wygląda oraz gdzie wyświetla się reklama na Facebooku oraz w Google, a także jakie są zalety korzystania z obu platform reklamowych.
Gdzie wyświetlają się reklamy Google Ads?
Reklamy w Google wyświetlają się zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i sieci reklamowej GDN (Google Display Network). Reklamy tekstowe w wyszukiwarce wyświetlają się ponad organicznymi rezultatami wyszukiwania oraz pod nimi. Dodatkowo jako reklamodawca masz możliwość skorzystania z reklam zakupowych.
Możesz też opublikować kampanię banerową z użyciem atrakcyjnych banerów graficznych na stronach sieci partnerskiej GDN. Twoje kreacje reklamowe mogą być także wyświetlane w Mapach Google, a także na karcie Discovery w aplikacji mobilnej czy w serwisie YouTube.
Jakie są zalety kampanii Google Ads?
Marketing w Google Ads niesie ze sobą szereg korzyści dla reklamodawców. Co zyskasz, reklamując się z użyciem narzędzi Google?
- Ogromny zasięg reklam – firma Google jest potentatem na rynku marketingu internetowego. Według danych z 2019 roku strona google.com została odwiedzona ponad 62 mld razy, a co sekundę narzędzia wyszukiwania skutecznie obsługują – bagatela – nawet 75 tysięcy zapytań!
- Różnorodność formatów – dzięki rozbudowanym możliwościom konfiguracyjnym możesz tworzyć zarówno reklamy tekstowe, jak i banery graficzne czy video. Zyskujesz w ten sposób opcję atrakcyjnej prezentacji swojej oferty oraz budowania świadomości marki w internecie.
- Większą konkurencyjność – zaawansowane algorytmy decydujące o tym, która reklama jest wyświetlana Twojemu odbiorcy w danym momencie, pomagają w prowadzeniu efektywnych działań, nawet jeśli Twój budżet jest mniejszy niż konkurencji. Wystarczy, że zadbasz o trafność i jakość kreacji, a obniżysz CPC.
- Szerokie możliwości kierowania – w zależności od branży Twojego biznesu możesz kierować swoje reklamy z wykorzystaniem rozmaitych opcji targetowania. Dzięki temu trafisz do kluczowych odbiorców i zwiększysz swoją sprzedaż.
- Zaawansowane narzędzia analityczne – narzędzia reklamowe Google Ads to także szerokie możliwości analizy wyników oraz możliwość wykorzystania potencjału Google Analytics.
Pamiętaj, że planując pozyskiwanie potencjalnych klientów z użyciem reklam Google, powinieneś współpracować z dobrą agencją reklamową, taką jak Lumo.
Kampanie Facebook Ads – jak wyglądają?
Kampanie reklamowe Facebook Ads to złożony system reklamowy, udostępniający Ci aktualnie aż 6 zróżnicowanych celi reklam – rozpoznawalność, ruch, aktywność, kontakty, promocja aplikacji oraz sprzedaż. W zależności od wybranego przez Ciebie celu, zyskujesz dostęp do odmiennych możliwości promocji marki. Platforma umożliwia ponadto emisja kilku rodzajów reklamy – obraz, wideo, karuzela, kolekcja oraz relacja.
Reklama wideo oraz w formie grafiki czy karuzeli kilku obrazów są wyświetlane użytkownikowi jako post sponsorowany podczas przeglądania przez niego tzw. wall’a. Podobnie w przypadku relacji na Facebooku i Instagramie – są one wyświetlane użytkownikowi podczas oglądania przez niego Stories. Innym formatem jest kolekcja – może być złożona z kilku elementów, tj. materiału błyskawicznego, filmu czy grafiki.
Jakie korzyści daje kampania w Facebook Ads?
Reklama na Facebooku to szereg korzyści dla Twojej marki. Jakie zalety ma kampania Facebook Ads?
- Zaawansowane kierowanie – masz możliwość targetowania swoich kampanii z użyciem zachowań użytkowników, ich zainteresowań czy geolokalizacji. Możesz też dopasować umiejscowienia reklamy do potrzeb konkretnej grupy docelowej.
- Szeroki zasięg działań – kolejna zaleta reklamy na Facebooku to oczywiście możliwość dotarcia do bardzo szerokiej publiczności. Tylko w Polsce w 2019 roku z platformy korzystało aż 16 milionów osób. Dodajmy, że pojedynczy użytkownik spędzał wówczas średnio ok. 4 godzin na przeglądaniu treści w serwisie.
- Atrakcyjność formatów – wizualny charakter kreacji reklamowych na Facebooku sprawia, że reklamy umożliwiają jeszcze skuteczniejsze przyciągnięcie uwagi użytkownika, co zachęca do kliknięcia i pomaga pozyskać nowe konwersje.
Nie bez znaczenia są również koszty reklamy na Facebooku. Szczegółowe targetowanie kampanii i możliwość tworzenia w jej obrębie wielu zestawów reklam kierowanych do różnych grup, pomaga w dokładnym i efektywnym kosztowo dotarciu do użytkownika.
Google Ads czy Facebook Ads, który system reklamowy ma większą skuteczność?
Zastanawiasz się, czy lepiej wybrać Google Ads, czy Facebook Ads? To świetnie, bo w kolejnych akapitach sprawdzimy, który system reklamowy ma większą skuteczność!
Jakim budżetem reklamowym dysponujesz?
Realizacja określonego celu sprzedażowego wymaga podjęcia działań, do których realizacji potrzebujesz odpowiedniego budżetu na reklamę. Jeżeli zadbasz o optymalizację kampanii, to odpowiednia kwota wydana na działania reklamowe pomoże Ci pozyskać maksymalną liczbę konwersji. Co będzie lepszym wyborem w zależności od budżetu?
Okazuje się, że przy mniejszych możliwościach budżetowych odpowiedniejszym rozwiązaniem będzie system reklamowy Facebooka. Z jego pomocą możesz zacząć efektywną promocję nawet za kilkaset złotych, przy użyciu stworzonych przez Ciebie postów czy reels. Pamiętaj jednak, że opracowanie dodatkowych grafik czy filmów zwiększy koszt kampanii.
Jeśli dysponujesz kwotą z przedziału 2000-3000 złotych, to możesz pomyśleć o promowaniu się na określone frazy z użyciem reklamy tekstowej Google Ads. Dysponując wyższym budżetem, uruchomisz kampanię banerową w sieci GDN oraz remarketing. Jeżeli możesz wydać na reklamę co najmniej 5000-6000 zł, to rozważ uruchomienie reklamy z użyciem zarówno Facebooka, jak i systemu reklamowego Google.
Branża i konkurencja, gdzie najczęściej się reklamuje?
Niezmiernie ważnym aspektem jest również analiza konkurencji. Sprawdź, gdzie najczęściej reklamują się inne firmy z Twojej branży. Jeśli rozważasz uruchomienie kampanii Google, to możesz skorzystać z tzw. Planera Słów Kluczowych, by zweryfikować działania potencjalnej konkurencji. Pamiętaj, że w zależności od branży koszt kliknięcia może się diametralnie różnić i być wielokrotnie wyższy w systemie Google, niż na platformie Meta (np. branża finansowa).
W przypadku branż, w których użytkownicy lubią wpisywać w wyszukiwarkę zapytania, by znaleźć dostawcę interesujących ich produktów lub usług, zdecydowanie powinieneś wybrać kampanię w Google. Jeżeli prowadzisz lokalną firmę działającą na ograniczonym obszarze, możesz w ten sposób dotrzeć do osób, wpisujących w pole wyszukiwania tzw. frazy lokalne. Przykładowo – „fryzjer jelenia góra” czy „mechanik samochodowy sandomierz”.
Facebook Ads jest doskonałym wyborem w branżach, gdzie ważna jest atrakcyjność kreacji graficznej lub video. Do takich branż zdecydowanie należy gastronomia, fashion czy beauty. Oczywiście oba rodzaje kampanii mogą się uzupełniać – ruch ze sponsorowanych wyników wyszukiwania może przenosić użytkowników na Twoją stronę. Remarketing na Facebooku przypomni im o Twojej ofercie.
Jaki cel marketingowy chcesz osiągnąć?
Równie ważnym aspektem, co wymienione wcześniej, jest cel marketingowy, jaki zamierasz osiągnąć. Celem większości reklamodawców jest rzecz jasna zmaksymalizowanie zwrotu z inwestycji i pozyskanie nowych klientów, a w konsekwencji – podwyższenie przychodów. Pamiętaj jednak, że wspomniane efekty osiągniesz tylko wówczas, gdy rzeczywiście zaplanujesz swoją kampanię strategicznie – od A do Z. Co to oznacza?
Musisz pamiętać, że pierwszym krokiem na drodze do pozyskania klienta jest zbudowanie w jego umyśle świadomości Twojej marki. To właśnie budowa wizerunku firmy powinna być jednym z pierwszych etapów kampanii. Dopiero później próbuj zacieśniać relację z klientem i zachęcać go do zakupu. Oczywiście wszystko zależy od branży, budżetu i specyfiki odbiorcy – wiedz jednak, że od strony psychologicznej zasada lejka sprzedażowego pozostaje niezmienna.
Twoi klienci, gdzie i jak szukają produktów lub usług, które oferujesz?
Zastanów się też nad tym, gdzie i jak Twoi klienci szukają produktów lub usług, które oferujesz. Sprawdź, jaki jest potencjał wyszukiwania słów kluczowych związanych z ofertą Twojej firmy. Zweryfikuj też, jakie pytania wpisują w pole wyszukiwarki potencjalni klienci. Może się okazać, że uruchomienie kampanii kierującej nie bezpośrednio do produktów, lecz artykułów na blogu odpowiadających na ich pytania pomoże podnieść Twoją sprzedaż.
Jeśli prowadzisz salon piękności czy klub fitness, to może się okazać, że Twoi klienci woleliby obserwować Twoją działalność na Facebooku. System reklamowy Meta Ads udostępnia Ci także szerokie możliwości targetowania reklam według zachowań oraz zainteresowań. Możesz dotrzeć do nowych odbiorców poprzez kampanię prezentującą Twoje usługi, jednocześnie rozbudowując treści na swoim fanpage oraz stronie internetowej.
Unikalny produkt, jak go reklamować?
Reklama unikalne produktu, szczególnie nieznanego, to zadanie, w którym możesz wykorzystać potencjał obu systemów reklamy – Google Ads i Facebook Ads. Zastanów się, jakie problemy rozwiązuje Twój produkt, opisz to na swoim blogu i skieruj tam reklamę odpowiadającą na zapytania użytkowników wpisywane do wyszukiwarki. Buduj też świadomość marki poprzez reklamę banerową w sieci Google Display Network.
W budowaniu świadomości marki oraz informowaniu użytkowników o problemach, jakie pomagasz rozwiązać, niezastąpiony będzie też system Facebook Ads. Z jego pomocą uruchomisz atrakcyjną, a zarazem angażującą reklamę video. Skierujesz również ruch na swojego bloga. W kolejnym etapie uruchomisz działania remarketingowe z użyciem zarówno reklamy Google Ads, jak i Facebook Ads.
Gdzie zacząć budowę wizerunku?
Omówiliśmy najważniejsze aspekty wyboru odpowiedniej platformy reklam płatnych dla Twojego biznesu. Jeśli zastanawiasz się, gdzie zacząć budowę wizerunku, to zwróć uwagę na następujące kwestie. Przede wszystkim, przemyśl, czy użytkownicy zainteresowani Twoimi produktami wyszukują ich w Google. Jeśli nie, to może szukają rozwiązań problemów, które pomaga pokonać Twój produkt? Jeśli tak, to uwzględnij Google Ads w swojej strategii!
Budowa wizerunku może odbywać się również z użyciem reklamy na Facebooku. Masz możliwość emitowania atrakcyjnych kreacji, prezentujących Twoje produkty i usługi zarówno na portalu Facebook, jak i na Instagramie, Messengerze, w aplikacjach mobilnych czy w sieci Audience Network. W przeciwieństwie do Google Ads, skuteczną reklamę na Facebooku uruchomisz już z budżetem kilkuset złotych – w zależności od branży i oczekiwanych efektów.
Reklama Facebook Ads vs Google Ads? Podsumowanie
Dobrnęliśmy do końca! Wiesz już, czym różni się reklama Facebook Ads od możliwości, jakie oferuje Google Ads. Facebook pozwoli Ci na prowadzenie działań w zamkniętym ekosystemie platformy Meta – również na Instagramie, WhatsApp czy Messengerze oraz sieci Audience Network i aplikacjach partnerskich. Google Ads pomoże Ci z kolei dotrzeć do użytkowników, którzy wpisują do wyszukiwarki zapytania związane z Twoimi usługami, bądź produktami.