Przejdź do treści

Ile kosztuje reklama na Facebooku? Odkryj, co wpływa na jej koszt i określ optymalny budżet reklamowy!

Cena reklamy na Facebooku i Instagramie (Meta Ads) jest uzależniona od wielu czynników – celu kampanii, grupy docelowej czy nawet sezonowości. Dowiedz się, co wpływa na cenę działań reklamowych w mediach społecznościowych i jak optymalizować ich koszt.

Menedżer reklam to potężne narzędzie. Dzięki niemu praktycznie każdy może skonfigurować i uruchomić kampanię reklamową na FB. Pamiętaj jednak, że skuteczność oraz cena kampanii zależą od doboru odpowiedniego celu reklamy, wyboru grupy odbiorców czy atrakcyjnej kreacji reklamowej.

Dwa sposoby komunikacji reklamowej na Facebooku – działania organiczne na fanpage i Facebook Ads

Na wstępie wspomnimy o dwóch modelach działań reklamowych. Obie metody pomagają pozyskać potencjalnego klienta oraz budować świadomość marki. Mogą stać się też elementami większego lejka konwersji, wspierając sprzedaż Twojej firmy podczas akcji promocyjnych czy w trakcie Black Friday.

Działania organiczne na Facebooku

Bezpłatne działania na Facebooku przez wielu reklamodawców są uważane za sposób na darmową reklamę. W istocie nie wymagają one przeznaczania środków pieniężnych na budowanie zasięgu. Praktyka pokazuje, że z pozoru „bezpłatne” działania często wymagają przeznaczenia budżetu na prowadzenie fanpage, przygotowanie grafik czy video, wykonanie sesji zdjęciowej lub opracowanie strategii i planu komunikacji.

Darmowe działania w kanałach społecznościowych stanowią podstawę do efektywnych, płatnych kampanii na Facebooku. Prowadzenie aktywnych działań w obrębie strony na Facebooku jest rekomendowane dla reklamodawców z prostego powodu. Użytkownik, który przejdzie na fanpage polubiony zaledwie przez kilka osób, może nie zaufać reklamodawcy. Działania bezpłatne pomagają budować social proof Twojej firmy na Facebooku.

Kampanie Facebook Ads

Naturalnym wsparciem dla organicznych działań w SoMe są kampanie Facebook Ads (Meta Ads). Opłacone przez reklamodawcę reklamy pozwalają wyświetlać komunikat reklamowy osobom, które nie obserwują naszej strony na Facebooku, nie polubiły jej i z dużą dozą prawdopodobieństwa nie znają naszej marki. Reklama na FB to doskonały sposób na dotarcie do potencjalnych klientów, korzystających z Facebooka.

Potrzebujesz kampanii Facebook Ads? Zobacz jak robimy to w LUMO

Największy na świecie portal społecznościowy systematycznie ogranicza bezpłatne zasięgi markom obecnym w serwisie. Sposobem na walkę z ograniczonym dotarciem do potencjalnego klienta są właśnie reklamy Meta. Dodajmy, że system reklamowy Facebook Ads pozwala na emitowanie reklam nie tylko na samym Facebooku, lecz również w aplikacjach Meta (Messenger, Instagram, Whatsapp), Audience Network oraz w Marketplace.

Mnogość opcji dostępnych podczas konfiguracji reklamy w menedżerze reklam na Facebooku może przyprawić o zawrót głowy! Jak wygląda konfiguracja kampanii w skrócie?

  1. Najpierw wybierz cel reklamowy. Do wyboru masz kilka możliwości: rozpoznawalność, ruch, aktywność, kontakty, promocja aplikacji oraz sprzedaż.
  2. W następnych krokach określ budżet reklamowy – dzienny lub całkowity. Możesz to zrobić dla całej kampanii albo dla poszczególnych zestawów reklam.
  3. Na poziomie zestawu reklam masz możliwość wyboru grupy odbiorców według lokalizacji, wieku, płci, języka czy danych demograficznych, zainteresowań i zachowań.
  4. W zależności od wybranego wcześniej celu będziesz mógł określić lokalizację konwersji (np. strona internetowa, aplikacja czy formularze błyskawiczne).
  5. Ostatnim etapem jest stworzenie reklamy w obrębie wybranego zestawu reklam. To tutaj przygotowujesz tekst oraz graficzną kreację reklamową.

Powyżej opisaliśmy zaledwie skrótowe ujęcie procesu tworzenia reklamy. Pamiętaj, że konfiguracja oraz późniejsza optymalizacja reklamy jest zagadnieniem o wiele szerszym.

Co wpływa na koszt kampanii na Facebooku? Poznaj czynniki wpływające na koszt reklamy na Facebooku i określ optymalny budżet kampanii marketingowej!

Nie istnieje jeden precyzyjny cennik reklamy, określający koszt prowadzenia kampanii na Facebooku. Na cenę reklamy, a w konsekwencji również wyniki kampanii, ma szereg aspektów. Jakie czynniki mają największy wpływ na koszt reklamy?

  • Cel Twojej kampanii.
  • Grupa odbiorców.
  • Lokalizacja kampanii.
  • Docelowa branża i jej sezonowość.
  • Jakość i atrakcyjność reklamy.
  • Umiejscowienie reklamy.
  • Budżet i czas trwania kampanii.

W tym miejscu warto wspomnieć, że średni koszt reklamy dla danego sektora biznesu jest uzależniony również od aktualnej liczby podmiotów docierających ze swoim przekazem do określonej grupy. Wynika to z prostego faktu – kampanie na Facebooku są prowadzone na zasadzie aukcji stawek.

Cel kampanii Meta Ads

Cel kampanii Meta Ads to pierwszy element, jaki wybierasz podczas konfiguracji reklam w menadżerze Meta. Aktualnie masz do wyboru 6 możliwości, które nieco szerzej opisujemy poniżej. Wybór celu ma bezpośredni wpływ na późniejszy koszt kampanii.

  • Rozpoznawalność – cel zalecany w przypadku działań zasięgowych, budujących świadomość na temat marki czy konkretnego produktu.
  • Ruch – dedykowany dla osób, które chcą przekierować swoich odbiorców do aplikacji, na stronę docelową czy do wydarzenia na Facebooku.
  • Aktywność – pozwala kierować reklamy do osób, które chętniej zareagują na post reklamowy czy zdecydują się na polubienie profilu na Facebooku.
  • Kontakty – cel reklamy umożliwiający pozyskanie nowych kontaktów za pośrednictwem formularzy, połączeń telefonicznych czy aplikacji Messenger.
  • Promocja aplikacji – dedykowany dla podmiotów, które chcą zachęcić użytkowników do instalacji wydanej przez nich aplikacji mobilnej.
  • Sprzedaż – idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców, planujących promocję swojego sklepu na Facebooku, zachęca do kliknięcia reklamy produktu lub usługi.

W przypadku wyboru celu zasada jest prosta – im większego zaangażowania wymagasz od odbiorcy, tym wyższy będzie średni koszt konwersji. Samo kliknięcie wymaga mniejszego wysiłku, niż proces wypełniania formularza czy dokonanie zakupu.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Grupa odbiorców

Wybrana przez Ciebie grupa odbiorców ma ogromny wpływ na koszt reklamy na FB. Wbrew pozorom nie ma reguły, która mówi o uniwersalnej korelacji pomiędzy wielkością grupy docelowej a kosztem 1000 wyświetleń czy kliknięć.

W praktyce koszt będzie wyższy, jeżeli do danej grupy będzie chciała dotrzeć większa liczba reklamodawców. Innymi słowy – koszt dotarcia zależy od zainteresowania daną grupą wśród emitujących reklamy.

Lokalizacja

Duży wpływ na ceny za reklamy na Facebooku ma również lokalizacja kampanii, czyli to, w jakim regionie geograficznym kierujemy komunikaty. Pamiętaj, że menedżer reklam oferuje nam duże możliwości geotargetowania użytkowników. Możesz kierować reklamy zarówno na całe państwa, jak i ściśle określone obszary (np. wszystkie osoby w promieniu do 5 kilometrów od restauracji czy lokalu usługowego).

Docelowy biznes (rodzaj produktu lub usługi)

Rodzaj biznesu, z którym związana jest dana reklama, również wpływa na przewidywany koszt kliknięcia. Chociaż nie istnieje określony cennik reklam na Facebooku, to można zajrzeć do raportów publikowanych m.in. przez WordStream. Znajdziesz w nich ciekawe, przydatne informacje o najtańszych i najdroższych branżach na Facebooku.

Nasze doświadczenia pokazują, że najniższym kosztem dotarcia do potencjalnego klienta może pochwalić się sektor HoReCa, handel czy edukacja. Branże, w których z dużym prawdopodobieństwem będziemy musieli wydać na promocję najwięcej, to finanse i ubezpieczenia oraz sektor B2B.

Sezonowość w danym sektorze

Na koszt reklamy na Facebooku wpływa również sezonowość w danym sektorze. Dobrym przykładem może być chociażby sprzedaż choinek – łatwo przewidzieć, że szczyt sprzedażowy przypada tutaj na grudzień. Podobnie w przypadku lekkich i zwiewnych sukienek na lato – im bliżej wakacji, tym większe zainteresowanie produktami wśród klientów, a jednocześnie większa konkurencja emitujących reklamy.

Niezmiernie przydatnym narzędziem do oceny trendów w zakresie sezonowości jest bezpłatna aplikacja Google Trends. Pomocne mogą być również dane analityczne z Google Analytics, który powinien być zainstalowany na Twojej stronie internetowej.

Jakość i atrakcyjność kreacji

Przed uruchomieniem promocji w Meta Ads, warto sprawdzić nie tylko trafność reklamy w zakresie celu czy grupy odbiorców, lecz również jej jakości. Atrakcyjność kreacji reklamowej pozytywnie wpływa na późniejsze ROI. Przyciągające uwagę grafiki czy angażujące wideo to zdecydowanie lepszy pomysł, niż tania kreacja graficzna albo – co gorsza – powtarzalne zdjęcie pochodzące ze stocka, bez żadnego głębszego sensu.

Warto w tym miejscu wspomnieć o tym, że Facebook ocenia jakość reklam. Algorytmy rankingowe oceniają zarówno jakość samej kreacji, jak i późniejszy współczynnik konwersji czy wskaźnik aktywności.

Umiejscowienie reklamy

Menadżer Facebooka daje nam możliwość emitowania przekazów marketingowych w rozmaitych umiejscowieniach oraz na różnych urządzeniach. Warto zastanowić się nie tylko nad tym, w jakich miejscach chcemy pokazywać naszą kreację, lecz również nad tym, w jakich sytuacjach nasz target z największym prawdopodobieństwem zareaguje na Twój przekaz. Być może będą to osoby połączone z siecią Wi-Fi albo użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych?

Czas trwania kampanii i budżet

Wielu „specjalistów” i właścicieli firm uważa, że marketing w internecie powinien być tani i chce wydać jak najmniej, oczekując jednocześnie spektakularnych efektów. To duży błąd!

W bardziej obleganych sektorach biznesowych wydanie 100 zł miesięcznie spowoduje brak możliwości wyjścia z fazy uczenia reklamy i przepalenie budżetu. Budżet na poziomie 1000-2000 zł może Ci pomóc w lepszej optymalizacji dotarcia do zainteresowanych oraz obniżeniu realnego CPC.

Potrzebujesz kampanii Facebook Ads? Zobacz jak robimy to w LUMO

Od czego zależy efektywność reklamy na FB? Jak optymalizować kampanie reklamowe na Facebooku?

Jak widzisz, żeby reklama dotarła do potencjalnego grona najbardziej zainteresowanych klientów przy jednoczesnym zachowaniu niskiego kosztu za konwersję, musisz uwzględnić szereg aspektów. W kolejnych akapitach omówimy szerzej, od czego zależy efektywność i jak optymalizować działania reklamowe na Facebooku.

Wykluczenia – zapobiegaj kanibalizacji targetowania

Struktura kampanii na Facebooku zakłada określanie grup targetowych na poziomie poszczególnych zestawów reklam. Konfigurowanie tych samych grup w obrębie różnych zestawów reklam to jeden z podstawowych błędów, prowadzący do konkurowania ze sobą kreacji reklamowych tego samego reklamodawcy, co w efekcie podnosi koszt działań. Radą na to jest wykluczanie grup w obrębie poszczególnych zestawów.

Testy A/B – sprawdź, co przynosi najlepsze rezultaty

Porównywanie efektywności dwóch różnych kreacji to jeden z podstawowych sposób na podniesienie skuteczności promocji w Meta Ads. Wykorzystaj testy A/B zmieniając jeden element pomiędzy dwoma kampaniami i sprawdź, co przynosi najlepsze rezultaty.

Buduj Social Proof – spraw, by klienci Ci zaufali

Reklama to nie wszystko! Zadbaj, by kampanie kierowały odbiorców do dopracowanego landing page, wzbudzającego zaufanie. Zadbaj również o dobry wizerunek marki w sieci – pozyskuj rekomendacje od zadowolonych klientów i współpracuj z influencerami.

Odświeżaj kreacje – nie bądź nudny!

W menadżerze reklam Meta Ads jest dostępna kolumna „Częstotliwość”, która określa liczbę wyświetleń kreacji na jedną osobę. Jeżeli odczuwasz spadek wskaźnika konwersji, a częstotliwość przekroczyła wartość 10, to dobry moment na odświeżenie kreacji reklamowych.

Zadbaj o każdy etap lejka sprzedażowego

Pamiętaj, że reklama jest tylko elementem strategii marketingowej. Nawet najbardziej dopracowana kreacja graficzna czy wideo reklamowe nie pomoże, jeżeli nie zbudowano wcześniej odpowiedniego social proof. Warto też zadbać o UX strony internetowej czy wysoką jakość obsługi klienta.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Czy każdy może reklamować na Facebooku swoją firmę?

Nie każdy podmiot może publikować sponsorowane treści na platformie Meta. Również nie każda kreacja jest dozwolona. Zabroniona jest m.in. nagość, treści pornograficzne czy nawołujące do nienawiści. Pamiętaj również, że mogą obowiązywać ograniczenia wynikające z prawa w danym kraju, dotyczące promowania alkoholu, papierosów czy usług medycznych i beauty.

Kto powinien skorzystać z płatnej reklamy na Facebooku? Jakie są jej największe zalety?

Bezapelacyjnie każdy powinien zainteresować się możliwościami płatnej promocji na Facebooku! Do jej największych zalet należą przede wszystkim mierzalność oraz łatwa optymalizacja. Wykorzystując reklamy, możesz skutecznie docierać do użytkowników na całym świecie.

Cenną opcją jest także remarketing – umożliwia Ci ponowne dotarcie do osób, które wyraziły zainteresowanie Twoim produktem czy odwiedziły Twoją stronę.

Ile kosztuje reklama na Facebooku i jak oszacować koszt kampanii dla mojej firmy?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje reklama na Facebooku. Przynoszącą efekty kampanię, z jednym zestawem reklam i maksymalnie dwoma czy trzema kreacjami, możemy uruchomić już z budżetem miesięcznym na poziomie ok. 2000 zł. W praktyce należy jeszcze uwzględnić koszt przygotowania kreacji graficznych, a w niektórych przypadkach również cenę opracowania strategii komunikacji marki.

Wieloletnie doświadczenia pokazują, że reklama z budżetem na poziomie kilku czy kilkunastu tysięcy złotych – przy założeniu dobrej optymalizacji – przynosi wielokrotny zwrot z inwestycji. Warto jednak pamiętać, że stawki za reklamę różnią się w zależności od branży, lokalizacji czy sezonowości produktu lub usługi. Decydując się na uruchomienie płatnych działań promocyjnych w mediach społecznościowych, warto skorzystać ze wsparcia doświadczonej agencji.

Jeżeli szukasz profesjonalnego wsparcia w skutecznych działaniach reklamowych w Social Media, to skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci wykorzystać Meta Ads w Twojej strategii biznesowej i pozyskać wartościowych klientów dla Twojego biznesu!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes