Przejdź do treści

Real time marketing (RTM) – na czym polega? Siła trendów! Wykorzystaj ją w swojej strategii!

Pamiętasz zasadę akcji i reakcji? Szybka reakcja na wydarzenia ważne z punktu widzenia Twojej społeczności to kwintesencja dobrego real time marketingu (RTM)! Pokażemy Ci, na czym polega marketing w czasie rzeczywistym i jak skutecznie osadzić kreację marki w kontekście najnowszych wydarzeń na świecie!

Real time marketing – na czym polega marketing RTM?

Definicja real time marketing opisuje tę taktykę marketingową jako działania nawiązujące do bieżących wydarzeń, osadzone w kontekście wizerunku brandu, spójne z jej strategią komunikacji. To komunikowanie brandu w połączeniu z aktualnymi, często sensacyjnymi, budzącymi emocje newsami, interesującymi Twoją grupę docelową.

Możesz nawiązać do wydarzeń politycznych, kulturalnych, sportowych, obyczajowych czy… Stających się aktualnym trendem publikacji o charakterze marketingowym. Możliwości jest cała masa, o czym wspominamy również w sekcji „Przykłady real time marketingu w praktyce”. Pamiętaj jednak, że liczy się czas reakcji – musisz mieć świetny refleks!

Śledzenie newsów branżowych, rozpoznawalnych wydarzeń czy , takich jak Super Bowl, gala rozdania Oscarów czy skandali obyczajowych celebrytów – to wszystko pomoże Ci stworzyć dobry RTM. Real-time marketing w czasie rzeczywistym reaguje na bieżące wydarzenia, więc musisz szybko ocenić potencjał nowych wzmianek z kraju i świata.

Nie rób jednak nic „na siłę”! Liczy się jakość contentu, pomysł, viralowy charakter i spójność z brandem. Marketing czasu rzeczywistego to jedna z taktyk wynikających ze strategii marketingowej, a nie strategia sama w sobie!

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Odkryj zalety RTM i sprawdź, dlaczego musisz być na bieżąco!

Pokazanie odbiorcom, że brand jest częścią społeczności i reaguje na bieżące wydarzenia. Budowanie zasięgów i rozpoznawalności w sposób organiczny. Kreowanie wizerunku firmy w bardzo kreatywny sposób. To jedne z zalet RTM, o których szerzej piszemy w kolejnych sekcjach!

Odpowiadasz na nowe potrzeby klientów

Dobry RTM trafia w potrzeby klientów związane z rozrywką w Social Media oraz innych kanałach dystrybucji contentu. Odwołuje się do sytuacji, które Twoi fani lub potencjalni klienci już znają. Może też odwoływać się do innych, głębszych potrzeb związanych z codziennymi problemami, wyzwaniami czy aspiracjami grupy docelowej. W tym miejscu podkreślamy, że marketing w czasie rzeczywistym wymaga też poszukiwania insightów.

Organiczny wzrost rozpoznawalności na rynku

Lubisz docierać do odbiorców za darmo? To świetnie się składa, bo akurat tworzenie treści RTM świetnie Ci w tym pomoże!

Dzięki przemyślanej, viralowej kreacji, w której osadzisz swój produktu lub usługę w kontekście aktualnych wydarzeń, możesz organicznie budować rozpoznawalność i świadomość brandu, docierając do ogromnej liczby nowych klientów. Zyskasz zaangażowanie odbiorców, a dzięki mądremu zaprojektowaniu lejka, osiągniesz wyraźny wynik sprzedażowy.

Budowanie zaufania do marki w kanale online

RTM to również sposób na pokazanie „ludzkiej twarzy brandu”. Zakomunikowanie odbiorcom, że nie jesteś tylko firmą, lecz żywą organizacją, interesującą się tym, co dzieje się na świecie i w kraju. W ten sposób możesz zdobyć zaufanie wśród fanów w mediach społecznościowych i innych kanałach marketingu wykorzystywanych przez Ciebie na co dzień.

Unikalny content RTM przyciągający uwagę

Wydarzenia będące na językach milionów ludzi budują emocje. Unikalny content RTM, bazujący na aktualnym kontekście „z życia”, pozwala skutecznie przyciągnąć uwagę. Pamiętaj jednak, że marketing w czasie rzeczywistym wymaga szybkiego reagowania na trendy. Musisz publikować niemalże natychmiast, co determinuje potrzebę zwinnego podejścia do procesu kreatywnego i wykonawczego. Tu nie ma czasu na podejmowanie decyzji przez cały tydzień.

Warto wykorzystać real-time marketing w strategii marketingowej!

Zdecydowanie warto uwzględnić real-time marketing jako jedną z taktyk wdrożeniowych Twojej strategii marketingowej.

Niezależnie, czy planujesz działania na Facebooku, LinkedIn, Instagramie czy Twitterze i TikToku, czy patrzysz na Social Media holistycznie i opracowujesz plan obecności w każdym kanale – dobry marketing real time zdecydowanie pomoże Ci w odniesieniu sukcesu. Uwzględnij koniecznie śledzenie bieżących trendów i newsów w swojej strategii.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Przykłady real time marketingu w praktyce

Przedstawiliśmy Ci najważniejsze zalety prowadzenia działań promocyjnych w czasie rzeczywistym. Pokażemy Ci teraz 3 najciekawsze naszym zdaniem przykłady RTM!

McDonald’s i zniszczenie obrazu Banksy’ego

Jednym z rewelacyjnych przykładów jest kreacja przygotowana przez sieć restauracji szybkiej obsługi McDonald’s, nawiązująca do zniszczenia obrazu Banksy’ego podczas jednej z aukcji. Sprawa stała się bardzo medialna ze względu na fakt, iż tuż po sprzedaniu obrazu za 1,2 mln dolarów dzieło w 50% zostało zniszczone przez niszczarkę wbudowaną w ramę obrazu.

McDonald podchwycił to i osadził w tym kontekście… Frytki, które nawiązywały do pociętego w paski obrazu. Genialna kreacja bezapelacyjnie zdobyła serca fanów oraz uznanie specjalistów z branży reklamowej.

IKEA i Oscar dla każdego klienta

Są wydarzenia i okazje, które powtarzają się każdego roku. Wielu marketerów uważa, że nawiązania do nich nie można określić mianem marketingu real-time. Okazuje się jednak, że są wyjątki, czego rewelacyjnym przykładem jest grafika stworzona przez IKEA.

Ponad połowę swojego życia musiał czekać na statuetkę znany na całym świecie aktor Leonardo DiCaprio i… Wciąż go nie dostawał. Nawet fani trzymali kciuki, co bardzo kreatywnie wykorzystała IKEA, okraszając reklamę ozdoby GESTALTA sloganem „Od nas każdy może wyjść ze statuetką.”.

Sidolux i siatkarze – mistrzowie parkietu

Jak wykorzystać sukcesy sportowe Polaków w kampanii środków czystości? Odpowiedź na to pytanie z pewnością zna producent płynu do pielęgnacji parkietów Sidolux! Grafika opracowana przez Sidolux to jednocześnie rewelacyjny przykład zaplanowanego RTM. Firma przygotowała się na zwycięstwo siatkarzy w finałach mistrzostw świata i… Po prostu opublikowała kreację z butelką-kibicem oraz sloganem „Mistrzowie parkietu!”.

Jak wykorzystać marketing w czasie rzeczywistym w swojej kampanii?

Brandy takie jak IKEA, Oreo, Sidolux, LEGO, Żywiec czy sklep e-commerce x-kom wielokrotnie pokazywały, jak wykorzystać taktyki real time w kampaniach reklamowych i codziennej komunikacji w Social Media. Pokażemy Ci teraz, jak Ty możesz wykorzystać RTM w swojej kampanii. Przygotowaliśmy dla Ciebie X sprawdzonych wskazówek!

  1. Spróbuj zaplanować RTMy – nie przewidzisz zdarzeń losowych, ale możesz z wyprzedzeniem przygotować się na organizowane w niedalekiej przyszłości imprezy sportowe czy koncerty gwiazd. Przeanalizuj je, zastanów się, co interesuje Twoich fanów i wykorzystaj to w swoim marketingu, osadzając brand w tym kontekście.
  2. Nie komplikuj – pamiętaj, że w przypadku trendujących wydarzeń wielu odbiorców wciąż może nie wiedzieć, co tak naprawdę się wydarzyło. Szczególnie, jeśli rzeczywiście działasz szybko. Dlatego staraj się kierować zasadą „less is more” i spraw, by Twój odbiorca od razu wiedział, do czego nawiązujesz.
  3. Stosuj hashtagi – w przypadku kreacji nawiązujących do trendów powiązanych z określonymi #hasztagami koniecznie wzbogać treść swojej publikacji właśnie o odpowiednie oznaczenia. To szczególnie ważne w przypadku publikowania kreacji na Twitterze.
  4. Skorzystaj z zasady 3xR – o czym mówi zasada 3R (Recent, Relevant, Real)? Recent to odniesienie do zdarzeń, które rzeczywiście wydarzyły się niedawno. Relevant mówi, że dana sytuacji powinna być związana z Twoją firmą lub branżą, spójna w odpowiedni sposób. Real to oczywiście „prawdziwy”, czyli nawiązujący do czegoś, co rzeczywiście się wydarzyło.
  5. Pamiętaj, kim jesteś – osadzaj swoją działalność w danym kontekście, ale nie próbuj robić tego na siłę. Jeżeli nie masz pomysłu na zwinne połączenie wydarzenia z Twoją ofertą, to po prostu tego nie rób. Czekaj na kolejne okazje!

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Ci tworzyć efektywniejsze i efektowniejsze RTMy!

Real time marketing – poznaj potencjalne zagrożenia!

Czy real time marketing może mieć jakieś wady? Okazuje się, że nieprzemyślany RTM stanowi pewne zagrożenie! Przede wszystkim chodzi o zagrożenie dla Twojego wizerunku, jeżeli osadzisz brand w niewłaściwym kontekście albo sam charakter wydarzenia jest negatywny i nawiązanie do niego ma jedynie charakter budowania zasięgu bez patrzenia na aspekt wizerunkowy – słynne „nieważne jak, ważne, że mówią!”. Nie polecamy tego podejścia.

Jednocześnie podkreślmy, że wykorzystanie RTM wymaga poświęcenia określonych zasobów. Śledzenie bieżących zdarzeń i analiza ich zastosowania w kontekście marketingu real-time wymaga zwinnego podejścia procesowego, wykorzystania zasobów ludzkich, a niejednokrotnie również odpowiedniego know-how i dostępu do narzędzi analitycznych.

Skuteczny real time marketing – pomożemy opracować kampanie RTM dla Twojej marki!

Wiesz już, na czym polega i od czego zacząć wykorzystanie RTM, czyli „marketingu dziejącego się w czasie aktualnych wydarzeń”. Jeżeli potrzebujesz strategicznego wsparcia marketingowego, nie tylko w wykorzystaniu marketingu real-time, lecz całościowym spojrzeniu na Twój brand, to odezwij się do nas! Pomożemy Ci opracować kampanie RTM i stworzyć skuteczne reklamy, przynoszące wyniki na każdym etapie Twojego lejka.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes