W obliczu aktualizacji wyszukiwarki Google, które mają na celu promowanie unikalnych i wartościowych treści w wynikach wyszukiwania (Panda, Pingwin), coraz częściej w branży SEO mówi się, że antidotum na spadki jest „content marketing„. Właściciele serwisów prześcigają się w tworzeniu kolejnych treści, które mają przyciągać użytkowników i linki. Blogi pękają w szwach od nowych wpisów.
Niektórzy zapominają jednak o tym, że liczy się nie tylko wartościowa treść, ale także sposób jej prezentacji – przystępny, czytelny, atrakcyjny dla przeciętnego czytelnika. „Readability” to ważny, ale niedoceniany element optymalizacji i pozycjonowania.
„Readability” w służbie SEO
Czytelność (ang. readability) to sprawianie, że zawartość jest dostępna w komfortowy sposób, który nie jest uciążliwy dla odbiorcy.
Nieczytelna treść automatycznie traci na wartości – jest trudniejsza w odbiorze, a przez to rzadziej udostępniana innym. Zmniejsza to społecznościowy oddźwięk i szanse na pozyskanie naturalnych linków.
Tekst atrakcyjny merytorycznie i wizualnie
Wiele badań wykazuje, że odwiedzający strony internetowe nie czytają tekstu, tylko go skanują. Z własnego doświadczenia wiem, że zanim przeczytam jakiś artykuł, skanuję go wzrokiem, wyłapując nagłówki i wyróżnione lub losowe fragmenty, żeby ocenić czy warto tracić czas na jego dalszą lekturę.
Nie można jednak założyć, że nikt nie czyta naszych tekstów i skupić się wyłącznie na wizualnej prezentacji. Wartościowa zawartość powinna iść w parze ze strukturą, która sprzyja pobieżnemu skanowaniu i pozwala na szybką analizę zawartości.
Rozmiar (czcionki) ma znaczenie
Wielkość czcionek ma duże znaczenie przy skanowaniu tekstu. Nie wystarczy pogrubienie nagłówka. Nagłówek powinien znacząco wyróżniać się wielkością czcionki od zwykłego tekstu i być czytelny z pewnego dystansu, np. 1,5 metra. Dobrze, jeśli nagłówki mieszczą się w jednej linijce – są zwięzłe, ale skutecznie opisują zawartość kolejnych sekcji tekstu.
Nagłówek jako reklama
Odwiedzający powinien na pierwszy rzut oka móc wyodrębnić sekcje artykułu. Dlatego nagłówki powinny być wystarczająco duże i opisowe. Nagłówki spełniają w pewnym stopniu rolę reklamy danego fragmentu treści i powinny zachęcać do jej przeczytania. Nagłówki pozwalają również nakreślić logiczną strukturę zawartości. Pisanie tekstu można zacząć od stworzenia szkicu w postaci nagłówków opisujących zawartość kolejnych sekcji.
Czcionka czcionce nierówna
Sam dobór czcionki może przesądzić o czytelności tekstu. Źle dobrana czcionka męczy wzrok i na samym wstępie zniechęca do czytania tekstu. To nic, że badanie wykazało lepsze przyswajanie informacji przy zastosowaniu nietypowych czcionek. Co z tego, że 5 osób lepiej zapamięta przekaz artykułu, skoro 100 innych zrezygnuje w ogóle z jego przeczytania.
Odstępy między liniami mają być w sam raz
Bardzo ważnym elementem składającym się na czytelność tekstu są odstępy między jego wierszami. Za małe, jak i za duże odstępy między liniami tekstu utrudniają jego czytanie. W kalkulatorze szerokości linii można sprawdzić sugerowane odstępy, które zapewniają czytelność.
Tło jest tylko tłem
Nie można pozwolić, aby wymyślne kolory czcionek i tła zmniejszyły czytelność tekstu. Najprostszym rozwiązaniem jest czarny tekst na białym tle. Jeśli uprzemy się na wprowadzenie bogatszej kolorystyki, warto skorzystać z narzędzia Contrast Analyzer i sprawdzić czy nasze zestawienie przejdzie testy kolorów.
Przekaz z grubej rury
Celem jest dotarcie z ważnymi komunikatami do czytelnika. Dlatego najważniejsze fragmenty należy wyróżniać pogrubieniem.
Krótkie pragrafy
Długie paragrafy tekstu odstraszają czytelników. Paragrafy tekstu mogą składać się z kilku, a nawet tylko jednego zdania.
Niezrozumiałe zaimki
Nadmierne stosowanie zaimków może sprawić, że skanowany tekst jest niezrozumiały. Zdanie „Jest to bardzo przydatne narzędzie” pozbawione kontekstu staje się bezwartościowe. Należy mieć na uwadze, że rzeczowniki pomagają użytkownikom i wyszukiwarkom na lepsze rozumienie treści. Oczywiście nie jest to zachęta do upychania słów kluczowych.
A gdzie są obrazki?
Jedno zdjęcie może być warte tysiąca słów. Obrazki mogą nam posłużyć do rozbicia jednostajnego strumienia tekstu, zilustrowania zawartości i wzmocnienia komunikatu tekstowego. Każdy tekst (np. wpis na blogu) powinien zawierać choć jedną ilustrację.
Osadzanie grafiki ma także znaczenie ze względu na serwisy społecznościowe, gdzie linki udostępnione bez miniaturki zginą w gąszczu bogatszych wizualnie treści. Brak dobrego obrazka na stronie znacząco zmniejsza szanse, że tekst zostanie przeczytany i udostępniony innym.
Wartościowa pustka
Pozostawienie pustej przestrzeni na stronie sprawia, że pozostała zawartość jest wyeksponowana. Nie powinno dążyć się do całkowitego wypełnienia dostępnej przestrzeni. Umieszczenie zbyt wielu elementów (banera, wyskakującego okna, subskrypcji newslettera, paska udostępniania strony, itd.) może rozpraszać użytkowników.
Content is king
Jest jeszcze wiele innych czynników, które wpływają na czytelność tekstu oraz metod oceny tej czytelności. Tekst powinien być spójny i czytelny. Świetny merytorycznie, ale trudny w odbiorze tekst będzie miał mniejszy zasięg, co może wpływać na pozycje w wynikach wyszukiwania.
Readable content is king!