Przejdź do treści

Przekierowanie 301 czy rel=Canonical?

Tag rel=Canonical został wprowadzony przez Google i inne ważne wyszukiwarki w lutym 2009 r. Od tego czasu pojawiło się wiele głosów zarówno za, ale przede wszystkim przeciwko jego stosowaniu. Wielokrotnie można było przeczytać o przypadkach, kiedy jego nieumiejętne stosowanie spowodowało wyindeksowanie serwisu.

Powstało również wiele poradników dotyczących stosowania rel=Canonical (np. udostępniony przez SEOmoz „Przewodnik do rel=Canonical – jak i dlaczego nie”, który dostępny jest także na naszym blogu. Wciąż jednak dla wielu osób dużo pytań zostaje bez odpowiedzi. Kiedy należy używać tagu rel=Canonical zamiast przekierowania 301? Czy istnieje sposób, aby  mieć pewność tag rel=Canonical  nie zaszkodzi stronie? Kiedy nie należy używać tagu rel=Canonical? Co zrobić, kiedy nie ma dostępu de serwera i nie można zrealizować przekierowania 301? Poniżej przedstawiamy kolejną zaprezentowana przez SEOmoz próbę wyjaśnienia tych problemów.

Przekierowanie 301 – Kiedy i jak go używać?

Przekierowanie 301 jest zaprojektowane tak, aby pomóc użytkownikom i wyszukiwarkom znaleźć strony, które zostały przeniesione do nowego adresu URL. Dodanie przekierowania 301 oznacza, że treść strony została przeniesiona na stałe gdzieś indziej.

Co to oznacza dla użytkowników?

Użytkownicy prawdopodobnie nigdy nie zwrócą uwagi na to, że zostali przekierowania na nowy adres URL, chyba że zauważą zmianę w polu adresu URL w przeglądarce. Jednak nawet jeśli zauważą tę zmianę, to tak długo jak prezentowany kontent strony będzie taki sam jak ten pierwotnie szukany, to bardzo  mało prawdopodobne, że przekierowanie będzie miało wpływ na postrzeganie strony. Tak więc jeśli chodzi o zadowolenie odwiedzających stronę, to przekierowania 301 są w porządku tak długo, jak długo przenoszą do adresu URL, który nie myli użytkowników.

Co to oznacza dla wyszukiwarek?

Teoretycznie, jeśli wyszukiwarka znajdzie URL zawierający przekierowania 301, to podąży za przekierowaniem do nowego adresu URL, a  następnie wyindeksuje stary adres. Powinna także przekazać cały „link juice” do nowego adresu URL, choć w rzeczywistości nie przekazuje 100%  tej wartości oraz anchor tekstu. Pracownicy Google twierdzą, że przekierowanie 301 może przenieś anchor text, ale nie gwarantują tego. Wyszukiwarka powinna również usunąć z indeksu starą stronę, tak aby użytkownicy nie mogli jej znaleźć. Może to zająć trochę czasu, ale zwykle nie twa dłużej niż kilka tygodni.

Co może pójść nie tak?
Nie znajomość różnicy między przekierowaniem 301, a 302

Klasycznym, często spotykanym bledem jest pomieszanie przekierowań i użycie przekierowania 302 zamiast przekierowania 301. Różnica polega na tym, że przekierowanie 302 jest przeznaczone do stosowania, wówczas gdy zawartość strony jest niedostępna przez krótki okres czasu. Dlatego wartość strony („link juice”) oraz anchor text prawdopodobnie nie zostaną przekazane.

Przekierowanie wszystkich stron na raz do jednego adresu URL

Inny częsty błąd  obejmuje migrację serwisu. Powiedzmy, że witryna ma 300 stron, które zostały usunięte/przeniesione gdzieś indziej. W takiej sytuacji należy naprawdę umieścić 300 przekierowań 301  na tych stronach, które wskazują na najważniejszej strony w nowym serwisie. Bardzo często jednak zdarzają się sytuacje że wszystkie z tych 300 stron są przekierowywane do jednego adresu URL, zwykle do strony głównej. I mimo, że zamiar takiego postępowania może nie być celowy, zdarzały się przypadki ludzi którzy robi to specjalnie, aby spróbować skonsolidować wartość wszystkich tych  stron na jednej stronie, tak aby stała się silniejsza. Matt Cutts mówi o tym w filmie: Is redirecting a large number of domains suspicious? Tego typu działania mogą być jednak negatywnie odbierane przez wyszukiwarkę.

Kiedy należy używać przekierowania 301?
Przenoszenie witryny/serwisu

Jeśli witryna przenoszona jest do nowej lokalizacji lub zmianie ulega struktura adresów URL, należy oczywiście użyć przekierowania 301. W takiej sytuacji nie chcemy  aby użytkownicy lub wyszukiwarki zobaczyły stare strony, zwłaszcza jeśli poruszanie się po nich jest utrudnione z powodu nowego wyglądu lub zmian strukturalnych. Google dostarcza przejrzystych wytycznych i doradza stosowanie przekierowania 301 w takiej sytuacji.

Przestarzała/nieaktualna treść

Należy również korzystać z przekierowania 301 w przypadku stron zawierających nieaktualny kontent/treść, takich jak stare zasady i warunki, stare produkty i przedmioty stare wiadomości, które nie są już aktualne i użyteczne dla użytkowników.

Wiele wersji strony głównej

Jest to kolejny bardzo częsty błąd. Potencjalnie strona główna możne być dostępna pod kilkoma różnymi adresami URL, w zależności od tego, jak została zbudowana, np.:

  • http://example.com
  • http://www.example.com/home.html
  • http://www.example.com/index.html

Jeżeli strona główna jest osiągalna  za pośrednictwem tego typu adresów, należy w odniesieniu do nich zastosować przekierowanie 301 do poprawnego adresu URL, którym w tym przypadku byłby www.example.com.

Zastrzeżenie: Jedynym wyjątkiem byłoby, gdyby tych kilka wersji strony głównej było oferowanych do specjalnego przeznaczenia, takiego jak chociażby wyświetlanie tylko tym użytkownikom, którzy są zalogowani lub mają usunięte ciasteczka. W takim przypadku lepiej używać rel=Canonical, a nie przekierowania 301.

Tag rel=Canonical – Kiedy i jak go używać?

Jest to stosunkowo nowe narzędzie, ogłoszone po raz pierwszy w lutym 2009 roku. Google twierdzi, że może zlekceważyć umieszczony na stronie tag rel=Canonical, w sytuacji, kiedy uzna, że jego zastosowanie jest bezcelowe, lub może powodować szkody. Jednak doświadczenie pokazuje, że uwzględniają znaczną większość wystąpień tagu rel=Canonical – czasami nawet wówczas gdy strony wcale nie są duplikatami.

Kiedy używać rel=Canonical?
Wówczas kiedy przekierowanie 301 nie jest możliwe

Istnieją niestety sytuacje, w których wykonanie przekierowania 301 może być bardzo trudne, lub wręcz niemożliwe. Zdarza się, że twórcy strony nie wiedzą jak zrobić przekierowanie, ale dużo częściej może być to wina CMSa, który uniemożliwia wykonanie przekierowania, bądź też serwera na którym umieszczona jest strona. Tak czy inaczej, sytuacje takie się zdarzają, a technicznie tag rel=Canonical jest nieco łatwiejszy do wdrożenia, ponieważ nie wiąże się z działaniem po stronie serwera. Wymaga jedynie edycji sekcji <head> strony.

Wówczas kiedy występuje wiele sposobów nawigacji na stronie

Jest to problem powszechny szczególnie w przypadku dużych witryn e-commerce. Niektóre kategorie i podkategorie mogą być łączone w adresie URL i na przykład występować w postaci:

  • www.phoneshop.com/smartphone/3G
  • www.phoneshop.com/3G/smartphone

W teorii, obie z tych stron mogą zwrócić taki sam zestaw wyników, a zatem mogą być postrzegane jako duplikaty. Przekierowanie 301 nie będzie właściwe, jeżeli ma zostać zachowany adres URL w tym samym formacie, który wynika z nawigacji. Dlatego to właśnie rel=Canonical będzie działać lepiej w tej sytuacji. Tutaj również jednak, najpierw należy rozważyć możliwości uniknięcia takiej sytuacji (chociażby poprzez przebudowę nawigacji), ale jeżeli nie będzie to możliwe to użycie tagu kanonicznego będzie idealnym rozwiązaniem.

Wówczas kiedy dynamiczne adresy URL są generowane w locie

Chodzi o te adresy URL, które wydają się być pobierane z bazy danych i mogą się różnić w zależności od sposobu, w jaki użytkownik porusza się w witrynie. Klasycznym przykładem są identyfikatory sesji, które różnią się za każdym razem dla każdego użytkownika, więc nie jest rozsądne dodawanie przekierowania 301 do każdego z nich. Innym przykładem jest sytuacja, w której na końcu adresów URL dodany zostaje kod śledzenia, w celu pomiaru ścieżki do niektórych adresów URL bądź kliknięć w pewne linki, takie jak:

  • www.example.com/widgets/red?source=footer-nav

Kiedy nie używać rel=Canonical?
Na nowych stronach internetowych

Tag rel=Canonical  nie został zaprojektowany po to, aby używać go na nowych stronach internetowych. Tworząc strukturę nowego serwisu należy skorzystać z szansy i uniknąć sytuacji, w których można uzyskać duplikaty. Budując strukturę serwisu od początku trzeba ja wykonać tak, aby nie było konieczne użycie tagu rel=Canonical.

W stronicowaniu

Wykorzystanie tagu kanonicznego w stronicowaniu jest naprawdę trudne i nie powinno być stosowane bez pełnej świadomości tego co powoduje. Poza tym poszczególne strony stronicowania nie są ściśle zduplikowanymi stronami i czasami potencjalnie  umożliwiają  znalezienie produktów zagłębionych w witrynie. Zostało to potwierdzone przez Johna Mu w jednym z wątków na forum Narzędzi dla Webmasterów Google, w którym przedstawił  kilka innych ciekawych rozwiązań takiej sytuacji.

Skierowania całej witryny do jednej strony

Oczywiście kanonikalizacja całego serwisu do jednej strony nie jest wprowadzana celowo. Ale w przypadku nagłówków wspólnych dla całego serwisu i systemów CMS, bardzo prosto jest stworzyć w sekcji <head> tego typu znacznik, który będzie miał wpływ na cały serwis. Jest to jeden z rzadkich przypadków, kiedy można skutecznie zniszczyć wszystkie wysiłki SEO przez zmianę tylko jednej linijki kodu.

Podsumowanie

Podsumowując, należy zachować szczególną ostrożność podczas korzystania z przekierowania 301 lub tagów kanonicznych, ponieważ tego typu zmiany mają potencjał, by zaszkodzić, jeśli nie zostaną wykonane prawidłowa. Można w ten sposób łatwo zaszkodzić swojej stronie internetowej. Dlatego jeśli nie ma 100% pewności, warto przetestować reguły na kilku adresach URL i zobaczyć co się stanie i dopiero jeśli wszystko będzie ok, wprowadzać zmiany powoli do całej  witryny.

W zakresie wyboru najlepszej metody, trzeba mieć przede wszystkim na uwadze, to co najlepsze dla użytkowników i co ma być dla nich nadal widoczne. Następnie należy pomyśleć również o wyszukiwarkach, o tym które treści powinny znaleźć się w indeksie i przekazywać autorytet oraz wartość poprzez linki.

Warto mieć na uwadze również to co mówi o tym Matt Cutts: „Idealnym rozwiązaniem jest architektura serwisu, która nie powoduje tworzenia duplikatów. Poza tym, jeśli można zrobić przekierowanie 301 z duplikatów do preferowanego lub kanonicznego adresu URL, jest to najlepsze rozwiązanie. Jeżeli nie można naprawić architektury serwisu lub ustawić przekierowania 301, wtedy dopiero można użyć rel=Canonical, aby powiedzieć ten URL jest dokładnie taki sam jak ten URL.” A ponadto pamiętać, że tag rel=Canonical jest narzędziem, które należy mądrze stosować po wcześniejszym dokładnym zaplanowaniu jego użycia.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes