Przejdź do treści

Przekierowanie strony internetowej – czym są? Stosowanie i rodzaje przekierowań

Przekierowania to jeden z tych elementów, który jest niewidoczny dla użytkowników, ale wpływa zarówno na ich doświadczenia, jak i pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania. To dzięki nim możesz zarządzać ruchem na swojej witrynie i decydować o tym, na jakie podstrony trafiają internauci i roboty wyszukiwarek. 

Aby tak było, musisz jednak wiedzieć, jak ich prawidłowo używać. Zastanawiasz się, jak dokładnie działa ten mechanizm? I jakie przekierowania wybierać w konkretnych przypadkach? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 

Czym jest przekierowanie?

Przekierowania to mechanizmy, które sprawiają, że użytkownik trafia pod inny adres, niż ten, który jest przypisany do danego linka.

Jak działa to w praktyce? Założymy, że wpisujesz do przeglądarki adres nazwa-strony.pl/kariera. Taka zakładka jednak nie istnieje – na potrzeby SEO zmieniono adres URL. Właściciel witryny zastosował jednak przekierowanie – i dzięki temu trafiasz na stronę nazwa-strony.pl/praca. Proste, prawda?

Przekierowania stosuje się więc przede wszystkim po to, by internauci nie trafiali na strony www z błędami 404. Ich umiejętne użycie jest konieczne także w optymalizacji pod kątem SEO. Warto rozważyć ich wykorzystanie w szczególności, jeśli:

  • Zmieniasz adres podstrony, w przypadku której udało Ci się zdobyć wysokie pozycje w Google.
  • Masz przeświadczenie, że użytkownicy znają nieaktualne adresy URL, zapamiętywali je czy dodawali do zakładek.
  • Dany link znajduje się w różnych (ważnych) miejscach w sieci. 

Jakie są rodzaje przekierowań?

Chcesz zrobić przekierowanie na swojej stronie? Warto zacząć od wyboru jego rodzaju. Prawodopodobnie będą interesować Cię tylko dwa typy, czyli 301 i 302. Wybór zależy od tego, czy na stałe przenosisz zawartość danej witryny pod nowy adres, czy tylko chwilowo.

Przyjrzyjmy się im bliżej. 

Przekierowania 301 (stałe)

Przkierowania 301 to najczęściej stosowany rodzaj przekierowań. Umożliwiają poinformowanie robotów Google, że dane treści zostały na stałe przeniesione pod inny adres i nie pojawią się już pod starym, który może zostać usunięty z indeksu wyszukiwarki. 

Używa się ich, by uniknąć duplikacji treści, a także w przypadku przenoszenia treści na nowe adresy bądź ich całkowitego usunięcia. 

Przekierowania 302 (tymczasowe)

Informuje o tym, że strona jest chwilowo niedostępna pod danym adresem, ale prawdopodobnie wróci pod niego w przyszłości. W przypadku jego zastosowania roboty indeksujące mogą wracać pod stary URL, sprawdzając, czy jego zawartość nie została przywrócona – w odróżnieniu od przekierowania 301. 

Z przekierowania 302 korzysta się przede wszystkim w trakcie różnego rodzaju prac technicznych czy testów. Często stosuje się je także w sklepach internetowych – np. w przypadku chwilowej niedostępności jakichś produktów. 

Inne typy przekierowań adresów URL

Wymienione powyżej rodzaje to zdecydowanie najczęściej wykorzystywane typy przekierowań. Możesz jednak spotkać się także z:

  • Przkierowaniami 303 – dotyczy wyłącznie danych przesyłanych metodą HTTP POST.  Uruchamia przekierowanie pod konkretny adres, bez ponownej próby wysłania informacji.
  • Przkierowaniami 304 – informuje o tym, że strona nie została zmodyfikowana od ostatniej wizyty. Przeglądarka może wyświetlić jej zawartość użytkownikom – bez konieczności jej ponownego pobierania. 
  • Przekierowaniami 305 – to informacja o tym, że dostęp do danej strony (bądź pliku) jest dostępny tylko za pomocą określonego serwera Proxy. W kodzie znajduje się zawsze adres serwera, którego przeglądarka ma użyć. 
  • Przekierowaniami 306 – to niewykorzystywane już przekierowanie, które obsługiwało starsze wersje protokołu. 
  • Przekierowaniami 307 – tymczasowe przekierowanie, które w niektórych przypadkach może być alternatywą dla 302. Różni się od niego tym, że nie zmienia metody zapytania, co wg ekspertów ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo użytkownika odwiedzającego daną stronę. 

Przekierowania a znaczenie dla SEO

To, jak przekierowania wpływają na User Experience, jest dość oczywiste. Są one również bardzo ważne dla pozycjonowania, a szczególnie jeden ich rodzaj – czyli trwałe przekierowania 301. Dlaczego?

  • Za ich pomocą eliminujesz ryzyko utraty ruchu. Dzięki ich zastosowaniu użytkownicy nie trafiają na nieistniejące już strony. Budowanie pozycji w wynikach wyszukiwania nie idzie więc na marne – efekty SEO dla konkretnych podstron utrzymują się w sile, tyle że są powiązane z nowymi adresami URL. 
  • Strony ze zmienionymi adresami URL nie tracą mocy. Linkowanie jest bardzo ważną częścią SEO. Co jednak w sytuacji, gdy strona zmienia adres, czyli w praktyce – link? Czy linkujące do niej domeny mają jeszcze jakiekolwiek znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania? Jak najbardziej – pod warunkiem, że wykonasz przekierowanie.
  • Zapobiegasz duplikacji treści. Możesz je zastosować, gdy w obrębie Twojej witryny funkcjonuje kilka wersji stron z taką samą zawartością. Google może za takie uznać np.  wersje witryny z przedrostkiem „www” i bez niego.

A co z przekierowaniami 302? Nie przenoszą one mocy linków – jedynie przekierowują ruch na nowy adres URL strony.  Stary adres wciąż jest widoczny w wynikach wyszukiwania. W niektórych przypadkach możliwe jest jednak, że roboty potraktują przekierowanie 302 tak jak 301. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Kiedy należy ustawić przekierowania adresów URL?

Przekierowania ustawia się przede wszystkim po to, aby poprawić komfort użytkowników, nie stracić efektów pozycjonowania stron i cennego ruchu. A oto konkretne sytuacje, w których stosuje się je najczęściej:

Wymuszenie wybranej wersji domeny (www lub bez)

Kiedy ostatnio używałeś członu „www” podczas wpisywania do paska przeglądarki adresu strony? Prawdopodobnie bardzo dawno temu albo nawet nigdy. 

Jednak w zależności od konfiguracji serwera Twoja witryna może być dostępna zarówno z adresem z członem “www.”, jak i bez niego. Może to zostać uznane przez Google za duplikację treści. Jak tego uniknąć? Najlepiej wykonać przekierowanie typu 301 – prowadzące do jednego adresu URL. 

Nie wiesz, jak je ustawić? To bardzo proste. Zrobisz to w pliku htaccess. Wystarczy, że umieścisz tam następującą komendę:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.
RewriteCond %{HTTPS}s ^on(s)|off
RewriteCond http%1://%{HTTP_HOST} ^(https?://)(www.)?(.+)$
RewriteRule ^ %1%3%{REQUEST_URI} [R=301,L]

Wymuszenie protokołu SSL

Certyfikat SSL to standard w przypadku współczesnych stron internetowych. To dzięki niemu zarówno roboty wyszukiwarek, jak i użytkownicy postrzegają witryny jako bezpieczne. Szyfruje on wrażliwe dane, przekazywane np. w trakcie transakcji płatniczych w sklepach internetowych. 

Właśnie dlatego warto wymusić na przeglądarkach wyświetlanie użytkownikom (i robotom) wyłącznie bezpieczniejszej wersji strony – czyli z protokołem HTTPS, a nie HTTP (bez certyfikatu). Dzięki temu unikniesz także problemu duplikacji treści. 

Zrobisz to, ustawiając globalne przekierowanie 301. W pliku .htaccess umieść następujący komunikat:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)(.*) [NC]
RewriteRule (.*) https://%2%{REQUEST_URI} [L,R=301]
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^(www\.)(.*) [NC]
RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

Migracja na nową domenę

Twoja firma zmieniła nazwę? A może z innych względów będziesz korzystać z nowej domeny? Powody są mało istotne – najważniejsze jest to, by w takiej sytuacji ustawić przekierowanie. W innym wypadku będziesz musiał budować widoczność w wyszukiwarce od zera.

To bardzo istotne także z punktu widzenia użytkowników. Jeżeli zapamiętali oni stary adres, bardzo możliwe, że będą go wpisywać bezpośrednio w pasku przeglądarki, a nie wyszukiwać w Google. 

Aby przekierowywać ruch na nową domenę, w pliku .htaccess umieść następujący kod:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www.)?domena-źródłowa.pl [NC]
RewriteRule (.*) http://domena-docelowa.pl/$1 [R=301,L]

Pamiętaj także o tym, by skopiować wszystkie treści i przenieść je na nową stronę. Oczywiście, jeżeli zależy Ci na zachowaniu efektów SEO 🙂

Zmiana dotychczasowego adresu podstrony

To naturalne, że w trakcie istnienia strony możesz zmieniać niektóre adresy URL. Może to wynikać z aktualizacji treści, zmian struktury witryny lub zaleceń związanych z pozycjonowaniem Twojej strony. Nie możesz w takich sytuacjach ryzykować sytuacji, że użytkownicy będą wpisywać stare adresy i trafiać na podstrony, które nie istnieją. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Na szczęście w łatwy sposób możesz tego uniknąć. Wystarczy, że zastosujesz przekierowanie – w tym wypadku najlepiej 301. Dzięki temu eliminujesz ryzyko wyświetlania błędu 404. 

Aby to zrobić, w pliku .htaccess umieścisz następująca komendę:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?stary-adres\.pl [NC]
RewriteRule (.*) http://nowy-adres.pl/$1 [R=301,L]

Przekierowania na kartach produktów

Sklepy internetowe to zazwyczaj setki, a nawet tysiące podstron produktowych. Jeżeli działasz w branży e-commerce, to naturalne, że co jakiś czas w jakimś stopniu zmieniasz swoją ofertę. Niektóre produkty mogą się wyprzedawać, a inne po prostu usuwasz. 

Nie możesz jednak wykluczyć sytuacji, że podstrony z niektórymi z nich zdążyły zaistnieć w wyszukiwarce i generują ruch organiczny. Czy warto go marnować? Jasne, że nie. 

Jakiego przekierowania użyć w takim wypadku?

  • 301, jeżeli dany produkt nie pojawi się już w Twojej ofercie. W takiej sytuacji najlepiej przekierować ruch na podstronę kategorii, z której pochodzi dany towar, lub innego, podobnego produktu. 
  • 302, jeśli planujesz ponownie umieszczenie produktu w sklepie. Kierunek przekierowań może być podobny, jak w sytuacji opisanej wyżej. 

Redirect a canonical – kiedy stosować?

Tag kanoniczny to fragment kodu, który stosuje się, by wskazać robotom Google, które adresy URL są oryginalne. Canonicale pozwalają więc uniknąć kłopotliwej z punktu widzenia SEO duplikacji treści. 

Nie jest to przekierowanie, ale w pewnych sytuacjach może pełnić zbliżoną rolę. Zwłaszcza, wtedy, kiedy ustawienie standardowych przekierowań jest z różnych względów niemożliwe bądź ryzykowne. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Kiedy wybrać takie rozwiązanie? W przypadku tzw. dynamicznych adresów URL. Chodzi tu o sytuacje, gdy użytkownik może trafić na daną podstronę na różne sposoby, co odzwierciedla struktura URLi. Może tak być np. w sklepach internetowych, w których jeden produkt przypisany jest do kilku kategorii czy podkategorii. 

Musisz jednak liczyć się z tym, że canonicale nie są wyraźnym poleceniem dla robotów, a raczej sugestią. 

Podsumowanie

Wiesz już, że przekierowania mają znaczący wpływ na SEO, ale także User Experience, czyli doświadczenia osób, korzystających z Twojej strony. Najłatwiej je tworzyć, korzystając z pliku .htaccess, ale możesz także ustawiać je w kodzie PHP, za pomocą JavaScript lub wtyczek – jeżeli korzystasz z systemu CMS WordPress. 

Pamiętaj o tym, aby podczas ich wdrażania zachować czujność – ewentualne błędy mogą zaważyć na pozycjach strony i odczuciach klientów. Jeżeli nie masz więc pewności, jak wykonać przekierowanie, powierz to zadanie specjalistom. W razie pytań – zapraszamy do kontaktu!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes