Przejdź do treści

Przyjazne Adresy URL – co to jest? Jak je tworzyć?

www.sklepinternetowy.pl/sksjf-hsjh/dsa=djksa/23djk0!2=92 czy www.sklepinternetowy.pl/odziez/odziez-damska/koszule/nazwa-koszuli – który z tych adresów URL prezentuje się lepiej? Który z nich informuje o zawartości danej podstrony i zachęca do kliknięcia? Raczej nie będziesz mieć problemów ze wskazaniem, że chodzi o drugi link. 

Jest to przykład przyjaznego URL-a. Właśnie takie linki powinny prowadzić do Twojej strony. Dowiedz się, jak je tworzyć i dlaczego warto się starać, by prezentowały się one jak najlepiej. 

Jak wygląda przyjazny adres URL?

Zacznijmy od początku. 

URL to skrót od Uniform Resource Locator, co oznacza ujednolicony format adresowania. Służy on do określenia lokalizacji zasobów dostępnych w sieci Internet. 

Większość adresów URL składa się z 3 podstawowych elementów:

  • protokołu (http, https),
  • hosta, czyli nazwy domeny (nazwa-strony.pl),
  • ścieżki dostępu (/buty/trampki).

To, w jaki sposób je skonstruujesz, wpływa na doświadczenia użytkowników i pozycje strony w Google. Warto zdawać sobie sprawę, że adresy URL są widoczne także w wyszukiwarce, a nie tylko w pasku przeglądarki. Wyświetlają się one między tytułem a opisem strony internetowej. 

Oto kilka przykładów przyjaznych linków:

  • htttps://www.nazwa-strony.pl/blog/co-to-jest-seo
  • https://www.nazwa-strony.pl/oferta/pozycjonowanie-stron
  • https://www.nazwa-strony.pl/smartfony/smartfony-iphone/iphone14-pro

Z kolei nieprzyjazny adres URL to np.:

  • https://www.nazwa-strony.pl/kjd21d/akjs=sdff

Jak stworzyć przyjazne adresy URL?

Adresy URL powinny być zrozumiałe dla użytkowników i ułatwiać robotom wyszukiwarki zrozumienie zawartości Twojej strony czy sklepu internetowego. Jak je skonstruować, by to osiągnąć? 

Zadbaj o prawidłową strukturę adresów URL

Adresy URL powinny odzwierciedlać strukturę Twojej strony. Najłatwiej wyjaśnić to na przykładzie. Prawidłowy schemat przyjaznego URLa w e-sklepie wygląda następująco:

  • https://nazwa-sklepu.pl/nazwa-kategorii/nazwa-podkategorii/nazwa-produktu

Zasady tworzenia skutecznych adresów URL nie są więc skomplikowane. To tak naprawdę zapis ścieżek, którymi poruszają się użytkownicy na Twojej stronie, by dotrzeć do miejsca docelowego. Pamiętaj tylko, by były one kompaktowe – nazwy katalogów również nie powinny być za długie. 

Co ważne, warto trzymać się jednego schematu tworzenia linków w obrębie całego serwisu. Wszystkie Twoje adresy URL powinny mieć taką samą strukturę. 

Używaj łączników 

W przypadku długich adresów URL warto stosować znaki łącznikowe, które sprawią, że będą one bardziej czytelne. Mowa tu o myślniku (spodnie-damskie), który jest najczęściej wybieranym rozwiązaniem, lub znaku podkreślenia (spodnie_damskie). 

W adresach URL nie można stosować spacji. W niektórych przypadkach tylko za sprawą wspomnianych znaków możesz więc sprawić, że będą one przyjazne w odbiorze.

Pamiętaj tylko, aby w linkach nie używać żadnych innych znaków specjalnych!

Stawiaj na zwięzłość

Przyjazny URL nie może być zbyt długi. Niektórzy eksperci twierdzą nawet, że Google docenia krótsze URL-e, plasując takie wyniki na wyższych pozycjach. Nie ulega także wątpliwościom, że są one łatwiejsze do zapamiętania, a w niektórych przypadkach – także skopiowania. 

Aby skracać linki, pozbywaj się niepotrzebnych parametrów i innych przypadkowych znaków – np. końcówek informujących o tym, że strona jest napisana w języku HTML. Usuwaj także wszystkie zbędne słowa, które nie dostarczają ważnych informacji użytkownikom czy robotom. 

Umieszczaj w adresach URL słowa kluczowe

Linki powinny zawierać słowa kluczowe. Pamiętasz, że są one widoczne w wynikach wyszukiwania? Dzięki uwzględnieniu określonych słów, zostaną one pogrubione, jeżeli będą pokrywać się z zapytaniem skierowanym do wyszukiwarki. 

Nie przesadzaj jednak z liczbą fraz kluczowych. Powinny się one znaleźć w linku tylko pod warunkiem, że odzwierciedlają strukturę danej strony. 

Używaj tylko małych liter

Wielkość liter nie ma znaczenia w przypadku samej domeny. Bez względu na to, czy wpiszesz XYZ.pl czy xyz.pl, trafisz na tę samą stronę internetową. 

Ta kwestia jest jednak istotna w przypadku ścieżki. Adresy xyz.pl/ABC i xyz.pl/abc to dwie różne strony. Wpisanie przez użytkownika złej wersji spowoduje, że trafi on na stronę błędu 404.

Aby tego uniknąć, stosuj w adresach URL wyłącznie małe litery. Proste, prawda? 

Dlaczego należy tworzyć przyjazne adresy URL?

Adresy URL mają znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i pod kątem SEO. Potrzeba ich optymalizacji nie powinna budzić Twoich wątpliwości – chociażby ze względu na czytelność i zwyczajną estetykę. 

Oto najważniejsze powody, dla których warto dbać o adresy stron:

Ze względu na użytkowników

Adresy URL strony informują o zawartości danej witryny. Dlaczego użytkownik miałby klikać w losowy ciąg znaków, w przypadku którego nie ma zielonego pojęcia, dokąd go zaprowadzi? Przyjazne URLe zwiększają więc CTR (współczynnik klikalności) wyników w Google prowadzących do Twojej strony. 

Co więcej, przyjazne linki pomagają internautom odnaleźć się w strukturze witryn www. Informują także, w którym konkretnie miejscu użytkownik znajduje się na stronie i umożliwiają szybki powrót do wcześniej przeglądanych podstron czy podkategorii. Zoptymalizowane adresy URL są także łatwiejsze do zapamiętania. 

Aby poprawić widoczność strony w wyszukiwarce

Odpowiednio zoptymalizowane linki wspierają pozycjonowanie i mają pozytywny wpływ na proces. Przede wszystkim informują one roboty o strukturze danej strony w Internecie. Ułatwiają także indeksowanie danego serwisu – jeżeli linki są odpowiednio uporządkowane, algorytmy z łatwością docierają do wszystkich podstron. 

Z kolei znajdujące się w nich najważniejsze słowa kluczowe umożliwiają robotom Google skategoryzowanie danej witryny. Przyjazne linki także lepiej wyglądają w wyszukiwarce. 

By zwiększyć szanse na naturalne pozyskiwanie linków

Nieprzyjazne linki nie sprawiają wrażenia wiarygodnych. Te odpowiednio zoptymalizowane wzbudzają znacznie większe zaufanie internautów. Istnieje więc większe prawdopodobieństwo, że będą je udostępniać, co pozwoli Ci na osiągnięcie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania. 

Optymalizacja adresów URL pod SEO – podsumowanie

Na SEO wpływa wiele elementów. Jednym z nich są właśnie adresy URL, które mogą ułatwiać zarówno robotom wyszukiwarek, jak i użytkownikom poruszanie się po stronie. Ich poprawna optymalizacja może przynieść Ci wiele korzyści – a wcale nie wymaga dużego wysiłku. 

Dobra wiadomość jest taka, że systemy CMS czy popularne oprogramowania e-sklepów tworzą przyjazne adresy URL automatycznie. Twoim zadaniem jest więc tylko upewnienie się, że dany link jest poprawnie zoptymalizowany i wprowadzenie ewentualnych zmian. 


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes