Przejdź do treści

Pozycjonowanie za efekt. Czy ten model płatności za SEO ma sens?

Z pozycjonowania korzysta dziś każda firma, której zależy na pozyskiwaniu klientów z Internetu. Bez względu na to, czy jest to potężny sklep internetowy czy niewielka, lokalna działalność. Nie da się ukryć, że zdobycie wysokich pozycji w wyszukiwarce jest dużo trudniejsze niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu – przede wszystkim ze względu na ciągłe aktualizacje algorytmów, rosnące wymagania użytkowników i aktywność konkurencji. 

Zmieniają się także sposoby rozliczeń. Jeszcze do niedawna dużą popularnością cieszyło się tzw. SEO za efekt, które dziś z wielu powodów odchodzi do lamusa. Czym właściwie jest pozycjonowanie za efekt i czy w obecnych czasach warto postawić na takie rozwiązanie? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu!

Co to jest pozycjonowanie za efekt?

Pozycjonowanie może być rozliczane w różny sposób. Najczęściej wybieraną opcją jest model abonamentowy, w którym płacisz stałą kwotę za obsługę Twojej strony pod kątem SEO. Wiele osób interesuje się jednak sposobem naliczania opłat za pozycjonowanie dopiero po osiągnięciu określonych rezultatów. 

Na czym to dokładnie polega?

To model rozliczania, w którym wysokość opłaty za pozycjonowanie jest uzależniona od jego efektów. Opłata jest pobierana tylko wtedy, gdy zdefiniowany cel zostanie osiągnięty. Może nim być np. wypozycjonowanie strony na określone słowa kluczowe. Zazwyczaj chodzi tu o jej obecność w top10 czy top3 na dane frazy. Oczywiście im lepsze rezultaty, tym koszt usługi będzie wyższy.  

Szczegóły zawsze są uzgadniane indywidualnie i są częścią umowy między agencją a klientem.

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Pozycjonowanie za efekt w postaci pozycji w TOP10 – czy to daje klientów i ma sens?

Skupianie się na efekcie ma swoje wady i zalety. Te drugie są pewnie dla Ciebie oczywiste. W końcu w teorii, jeżeli agencja SEO źle wykonuje swoją pracę, nie zarabia. To sprawia, że ma odpowiednią motywację i szybciej osiąga zakładane rezultaty. Czy jest tak w rzeczywistości?

Jeżeli chcesz w ten sposób rozliczać się z agencją, musisz liczyć się z tym, że z wielu powodów nie jest to rozwiązanie idealne. Dlaczego? Marketing internetowy w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. Dziś coraz mniejsze znaczenie mają „sprytne” sztuczki czy taktyki, a coraz większe – skrupulatna, regularna optymalizacja strony i prowadzenie działań marketingowych ukierunkowanych na oczekiwania użytkowników.

Twoja strona powinna się wyświetlać na najwyższych pozycjach na jak najwięcej fraz kluczowych. Jednak tylko pod warunkiem, że przedstawiciele Twojej grupy docelowej rzeczywiście wpisują dane zapytania do wyszukiwarki. 

Co więcej, dziś w pozycjonowaniu nie liczą się krótkofalowe działania, które przynoszą szybkie rezultaty, a ich jedynym celem jest przechytrzenie algorytmów Google. Skuteczna strategia powinna uwzględniać przede wszystkim potrzeby potencjalnych klientów i realizację działań, które będą procentować w perspektywie długofalowej i przyniosą trwałe rezultaty.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

SEO za efekt – jakie są modele rozliczeń?

Płatność za efekt może odbywać się w różnych wariantach. Do najpopularniejszych należą:

Rozliczenie za frazy w top10

W takim wypadku płatność jest uzależniona od tego, czy określone frazy znajdują się w top 10 pozycji w wyszukiwarce Google lub tego, ile z nich się tam znajduje. 

Ten model jest niekorzystny z wielu względów. Przede wszystkim warto sobie zdawać sprawę, że pozycje są jedynie środkiem do uzyskania innych celów. Chodzi Ci przecież raczej o wzrost zainteresowania Twoją marką, zwiększenie ruchu organicznego czy przyrost konwersji. 

Wybór tego modelu prowadzi do skupiania się wyłącznie na miejscach w Google. Przed podpisaniem umowy, dobrze się zastanów, czy na pewno właśnie na tym zależy Ci najbardziej. 

Rozliczenie za ruch organiczny

Wzrost pozycji w Google powinien przekładać się na zwiększenie ruchu na stronie. To bardziej korzystny model rozliczeń od tego opisywanego powyżej – agencja ma znacznie większe pole co do wyboru fraz i zakresu działań. Klienta interesuje bowiem wzrost odwiedzin, a nie pozycje poszczególnych (często nieistotnych z punktu widzenia biznesowego) fraz w wynikach wyszukiwania. 

Rozliczenie za prowizję ze sprzedaży

Wysokie pozycje strony w wyszukiwarce sprzyjają zwiększeniu sprzedaży czy zapytań kierowanych do Twojej firmy. Takie efekty również mogą być przedmiotem rozliczeń. Agencja pobiera wtedy po prostu prowizję od sprzedaży. 

Model hybrydowy

Model hybrydowy może zawierać w sobie wszystkie powyższe warianty bądź np. dwa z nich. Bardzo często oznacza on także płatność za stałą obsługę + prowizję za efekty w postaci zwiększenia ruchu czy sprzedaży. 

Pozycjonowanie za efekt – czy to ma wady?

Model rozliczania pozycjonowania za efekt może się wydawać najbardziej opłacalny i po prostu kuszący dla wielu przedsiębiorców. Wiąże się ono jednak z pewnymi wadami, z których warto zdawać sobie sprawę. 

Trudność w określeniu efektów

Jak już wiesz, działania SEO można rozliczać za efekt na co najmniej kilka sposobów. Najczęściej jednak wiąże się on z zajmowaniem przez stronę określonych pozycji na wybrane frazy. 

Czy na pewno jest to jednak dobry wyznacznik skuteczności pozycjonowania? Jasne, że pozycje da się łatwo mierzyć – można wyciągnąć średnią np. z Google Search Console, ale różnice w notowaniach są olbrzymie ze względu na np. historię wyszukań czy geolokalizację danego użytkownika. Poza tym, jak już wiesz, to nie pozycje są najważniejsze w pozycjonowaniu.

Pozycjonowanie na wybrane frazy nie ma sensu

Pozycjonowanie za efekt zazwyczaj wygląda tak:

  1. Przychodzisz do agencji SEO z listą fraz, na których wypozycjonowaniu Ci zależy.
  2. Pozycjonerzy robią wszystko, aby jak najszybciej dostarczyć Ci zakładane efekty SEO. 
  3. Dalej istnieją dwie możliwości:

a) Twoja strona wyświetla się na wysokich pozycjach na wybrane przez Ciebie słowa kluczowe, ale nie obserwujesz zakładanych efektów biznesowych. 

b) Mimo szczerych chęci i starań, Twoja witryna nie podbiła szczytów Google na wybrane frazy, co rodzi obustronną frustrację i przesądza o zakończeniu współpracy. 

Dlaczego tak się dzieje? Realny sukces działań SEO zależy przede wszystkim od dokładnych analiz i umiejętnego doboru słów kluczowych. Czy wiesz, jakie zapytania użytkownicy wpisują można powiązać z Twoją ofertą? Czy na pewno dobrze określasz frazy kluczowe, które powinny być priorytetem?

Wybierzesz prawdopodobnie ogólne frazy, a więc takie, które cechują się największą konkurencyjnością. W interesie agencji nie będzie w takiej sytuacji przeprowadzanie analiz czy pozycjonowanie na słowa o większym dla Twojego biznesu potencjale (np. z tzw. długiego ogona) – skupi się ona na dostarczeniu ustalonych wyników. 

To nie opłaca się jednej i drugiej stronie

Zależy Ci na szybkich efektach? Musisz pogodzić się z tym, że rezultaty SEO pojawiają się dopiero po pewnym czasie.

W teorii mogą pojawić się one co prawda szybciej, ale w praktyce często oznacza to stosowanie praktyk z zakresu tzw. black hat SEO, które mogą prowadzić do nałożenia kar przez Google. Nawet jeżeli ten czarny scenariusz się nie ziści, skupienie na krótkoterminowych celach może sprawić, że specjaliści SEO zaniechają działań długofalowych, jak np. tworzenie wartościowych treści czy pozyskiwanie wysokiej jakości linków w oparciu o publikacje sponsorowane. 

Musisz także liczyć się z tym, że pozycjonowanie stawia agencję na przegranej pozycji. SEO jest bardzo dynamiczną dziedziną marketingu online. Google często aktualizuje algorytmy wyszukiwarki, a konkurencja prowadzi różnego rodzaju działania. To wszystko może prowadzić do zmian w rankingu, a więc – chwilowego spadku efektów, co jest niezależne od podjętych działań. SEO wymaga ciągłej analizy i optymalizacji, a nie ślepego podążania za liczbami.  

Pozycjonowanie za efekt to więc dla agencji SEO ogromne ryzyko. Aby je ponieść, musiałoby jej się to naprawdę opłacać, co oznacza, że zapłaciłbyś więcej niż rozliczając się w modelu abonamentowym. 

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Pozycjonowanie stron za efekty czy abonament?

Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, zastanów się, na jakich efektach pozycjonowania naprawdę Ci zależy. Wzrost widoczności czy ruchu to przecież tak naprawdę tylko środek do budowania rozpoznawalności marki czy pozyskiwania nowych klientów.

Musimy wspomnieć także o tym, że taki model płatności może skłaniać niektóre agencje czy freelancerów do podejmowania nieuczciwych działań. Chodzi tu o praktyki niezgodne z wytycznymi Google, a także proponowanie fraz, które może brzmią dobrze dla nieświadomego klienta, ale nie cieszą się popularnością wśród użytkowników, a więc nie wpłyną na rozwój Twojej firmy. 

Musisz liczyć się także z tym, że upragnione pozycje mogą pojawić się wcześniej niż realne efekty biznesowe. Pamiętaj także, że w przypadku długofalowego pozycjonowania efekty mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach, ale będą o wiele bardziej stabilne. Co więcej, taki model rozliczeń zawęża pole działania agencji, która skupia się np. wyłącznie na wypozycjonowaniu konkretnych fraz i umyka jej szerszy obraz sytuacji. 

Pozycjonowanie w abonamencie nie sprawia, że agencja się nie stara. Wręcz przeciwnie – przecież zależy jej na tym, by utrzymać klientów jak najdłużej – a może to zrobić tylko rzetelnie wywiązując się ze swoich zadań i wdrażając działania, które przynoszą zakładane efekty. 

Podsumowanie

Pozycjonowanie stron internetowych to proces, który wymaga wdrożenia wielu długofalowych działań i cierpliwości – zarówno ze strony pozycjonerów, jak i przedsiębiorców. Kluczem do powodzenia całego przedsięwzięcia jest obustronne zaufanie.

Po Twojej stronie leży określenie mierzalnych celów współpracy, udostępnienie kluczowych danych i jasne komunikowanie swoich potrzeb. A po stronie specjalistów SEO – przeprowadzenie rzetelnych analiz i podjęcie działań wynikających ze specyfiki Twojej branży i Twoich oczekiwań. 

Zakładasz, że jeśli agencja nie będzie rozliczana za efekt, to nie będzie się przykładać do swojej pracy? Przecież jeśli rezultaty się nie pojawią, nikt nie zmusi Cię do kontynuowania współpracy. Każdą umowę można wypowiedzieć.

Co więcej, zdecydowana większość agencji SEO doskonale rozumie internetową rzeczywistość. Rzetelna praca wynika nie tylko z uczciwości i chęci osiągnięcia zawodowej satysfakcji, ale jest także elementem budowania wiarygodnej marki i eksperta w danej dziedzinie, co procentuje w przyszłości. 

A jeżeli zależy Ci na błyskawicznych efektach marketingowych, postaw na kampanie Google Ads czy Facebook Ads. W tym także możemy Ci pomóc – skontaktuj się z nami już teraz!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes