Przejdź do treści

Pozycjonowanie stron. Poradnik

Pozycjonowanie stron to jedna z najskuteczniejszych form reklamy w Internecie i budowy pozytywnego wizerunku własnej marki. Dodatkowo pozycjonowanie strony w Google stwarza szereg możliwości dotarcia do potencjalnego klienta i rozwijania własnego biznesu.

Potwierdza to rosnąca liczba użytkowników, zwiększająca się wartość sprzedaży przez Internet i dynamiczny rozwój samego medium. Czy zdajesz sobie sprawę jak ogromne możliwości stwarza widoczność Twojej strony lub sklepu w Google?

Z doświadczenia wiesz, że poszukując usług, produktów, czy informacji robisz to przez wpisywanie fraz w wyszukiwarkę Google. Usługa pozycjonowania strony internetowej uwidoczni ofertę Twojej firmy właśnie w tych wynikach wyszukiwania. W ten sposób zyskasz przewagę nad konkurencją, czy pozyskasz bezpłatny ruch tzw. organiczny.

Jednak jeśli zastanawiasz się, czy warto być widocznym w wynikach wyszukiwania, odpowiedz sobie szczerze na te dwa pytania: „Które wyniki Google najczęściej klikasz?”, „Czy w ogóle docierasz na piątą lub szóstą stronę wyników wyszukiwania?”.

Odpowiedzi są proste, zazwyczaj jest to pierwsza strona i pierwsze kilkanaście pozycji na liście wyszukiwania.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych to szereg działań optymalizacyjnych, które wdrażamy na Twojej stronie oraz poza nią, aby zwiększyć lub utrzymać dotychczasową widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe. Jest to proces rozłożony w czasie.

W ramach pozycjonowania wykonywane są różne działania związane z optymalizacją strony internetowej oraz działania poza nią, które przyczyniają się do pozytywnej oceny przez algorytmy wyszukiwarki (zdobywanie linków, udostępnianie postów w mediach społecznościowych).

W zdecydowanej większości osiągnięcie wysokiej widoczności na określone słowa kluczowe, które opisują daną branżę czy tematykę, wymaga dużych nakładów czasu i środków – przez cały czas trwania usługi. Osiągnięcie satysfakcjonujących wyników z reguły zajmuje od kilku do kilkunastu miesięcy, choć zdarzają się przypadki, że proces trwa krócej.

Gdy mowa o pozycjonowaniu strony koniecznie należy wspomnieć o skrócie SEO.

Czy terminy SEO i pozycjonowanie stron WWW to to samo?

SEO (ang. Search Engine Optimization) to w dosłownym tłumaczeniu znaczy „optymalizacja pod kątem silnika wyszukiwarki”. W Polsce przyjęło się, aby termin SEO odnosił się wyłącznie do działań optymalizacyjnych wykonywanych w obrębie strony. Pozycjonowanie polegać miało na pozyskiwaniu linków przychodzących do witryny.

Tak naprawdę oba terminy znaczą to samo i można ich używać zamiennie. Jednak poprawną formą wydaje się być pozycjonowanie i optymalizacja lub wyłącznie pozycjonowanie (obecnie odnosi się do obu czynności).

Jeśli poszukujemy usług pozycjonowania stron, to tak naprawdę chodzi o pełne wsparcie dla naszego biznesu w Internecie przez jak najlepszą widoczność. Pamiętaj, że pozycjonowanie jest jednym z elementów marketingu internetowego. Obecnie dzięki dynamicznemu rozwojowi tego medium istnieje wiele sposobów na promocję firmy.

Jaki jest cel pozycjonowania stron?

Głównym założeniem pozycjonowania strony internetowej jest zwiększenie i utrzymanie obecnej widoczności na wybrane słowa kluczowe. Cel ten osiągamy wieloma działaniami na stronie, które związane są z jej optymalizacją (on-site). Dopełniamy je działaniami poza stroną (off-site), czyli pozyskiwaniem linków przychodzących (link building) oraz marketingiem szeptanym.

Optymalizacja ma na celu dostosowanie strony WWW do wytycznych wyszukiwarek internetowych. Google co jakiś czas aktualizuje wytyczne (Search Quality Rater Guidelines), które powinny spełniać witryny. Robi to po to, aby były pozytywnie oceniane przez algorytm oraz użytkowników.

Jednym z kluczowych aspektów oceny strony przez algorytmy jest jasne określenie jej celu, a to znaczy sprecyzowania potrzeby jaką strona realizuje. Błędnie określony cel powoduje, że algorytmy wyszukiwarek mają problem z poprawnym jej rozumieniem, a zatem dopasowaniem do słów kluczowych.

W czasie analizy strony WWW oceniamy jej tematyczność, czyli zgodność z tematem. Sprawdzamy również, w jakim stopniu jest odpowiedzią na potrzeby użytkowników. Bardzo często okazuje się, że tematyczność strony jest zaburzona, ograniczona i niedostatecznie rozbudowana. Z tych powodów strona w sposób niekompletny realizuje swój cel, a zatem nie jest wystarczającą odpowiedzią na potrzeby użytkownika.

Tą odpowiedzią może być dostarczanie wiedzy, aktualności czy rozwiązywanie problemów. Na podstawie analizy obecnej widoczności oraz analizy słów określamy te obszary, które wymagają poprawy w celu dostosowania strony internetowej do zmieniających się zapytań użytkowników. Wdrożenie prawidłowej optymalizacji strony sprawia, że ta jest pozytywnie oceniana przez algorytmy. To znów skutkuje jej lepszym rankingiem w wyszukiwarce. Przyspiesza zatem proces pozycjonowania strony.

Ponadto efekt pozycjonowania stron wzmacniamy poprzez pozyskiwanie wartościowych linków z różnych źródeł. Linki zewnętrzne działają jako czynniki, które podnoszą autorytet strony. Do tego jednocześnie zwiększają jej wiarygodność, zarówno w oczach użytkowników jak i w ocenie algorytmów wyszukiwarki.

  • Budowa i zwiększenie autorytetu pozycjonowanej strony, a tym samym jej rankingu.
  • Sprecyzowanie i ustalenie jej celu (dostarczenie odpowiedniej treści oraz zawartości użytkownikom).
  • Tworzenie wartościowych i unikalnych treści, angażujących czytelników i utrwalających wizerunek eksperta.
  • Optymalizacja strony pod kątem aktualnych wytycznych wyszukiwarki Google.
  • Eliminację błędów technicznych wykrytych i opisanych w audycie SEO.

Efektem realizacji celów pozycjonowania będzie uzyskanie wysokiej widoczności w wyszukiwarce Google i pozyskanie wartościowego ruchu, czyli osób, które wchodząc na Twoją stronę internetową znajdują odpowiedź na wpisane w wyszukiwarce zapytanie.

Pozycjonowanie stron w Google. Poznaj korzyści z bycia widocznym w wyszukiwarce

Codziennie miliony użytkowników korzysta z wyszukiwarek internetowych do poszukiwania odpowiedzi na wpisywane zapytania. W ten sposób każdego dnia wpisuje się w nie miliardy zapytań. Znaczna część z nich kończy się wizytą, na wyświetlanych w wynikach wyszukiwania stronach internetowych. W Polsce niekwestionowanym liderem na rynku wyszukiwarek jest Google, z której korzysta około 93% wszystkich internautów. Dlatego też pozycjonowanie jest jedną z najskuteczniejszych form marketingu w Internecie, gdyż potencjalni klienci sami trafiają na usługę czy produkt, którego potrzebują! Jednak, aby tak się stało, Twoja witryna musi być dopasowana do aktualnych wytycznych Google, czyli realizować określony cel.

W tym momencie powinieneś już rozumieć o co chodzi i dlaczego pozycjonowanie stron jest tak ważne. Dzięki systematycznej pracy budujemy jej widoczność, a tym samym zyskujemy możliwość dotarcia do ogromnej liczby potencjalnych klientów.

Tak jak wspomnieliśmy cele stron internetowych są różne, mogą to być odpowiedź na pytanie czy zdobycie pożądanej wiedzy. Celem jest także znalezienie odpowiedniego produktu lub wybranej usługi.

Znając tematykę Twojej strony internetowej określamy słowa kluczowe, które ją opisują i są wyszukiwane przez użytkowników. Rozumiejąc intencje kryjące się za słowami kluczowymi, dopasowujemy treść i zawartość Twojej witryny, aby możliwe najlepiej odpowiadała danej intencji.

Warto wspomnieć, że ostatnie wymienione cele (znalezienie produktu, usługi) są najczęściej wybieranymi czynnikami KPI, na podstawie których oblicza się współczynnik ROI w SEO. Uzyskanie pozytywnych efektów szybko zwraca poniesione koszty inwestycyjne.

Dlaczego warto zdecydować się na pozycjonowanie stron?

Wysoka pozycja strony w Google to bardzo skuteczna forma reklamy w Internecie. Użytkownicy sami trafiają na Twoje usługi, szukając stron internetowych o określonej tematyce. Powinieneś zadbać o widoczność swojej witryny, ponieważ:

  • miliony osób w  Polsce korzysta z wyszukiwarki Google
  • pozycjonowanie w Google to możliwość dotarcia do  zdecydowanie większej liczby klientów
  • użytkownicy szukają informacji i opinii o  produktach czy firmach
  • sprzedajesz usługi w Internecie
  • prowadzisz inną działalność w Internecie
  • prowadzisz sklep w Internecie
  • prowadzisz serwis z wyszukiwarką ofert
  • prowadzisz lokalną działalność usługową

W naszej agencji SEO każdego dnia wykonujemy wiele analiz i przygotowujemy nowe rekomendacje. Wszystko po to, aby jak najlepiej dostosować Twój biznes do intencji użytkowników. Dlatego, jeśli prowadzisz sprzedaż w Internecie, to musisz zadbać o widoczność swojej strony WWW. Jej obecność na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania to jedna z najskuteczniejszych i najtańszych metod pozyskiwania klientów oraz zapewnienie swojej firmie stałego źródła dochodu.

Pozycjonowanie stron może być ukierunkowane na odbiorców lokalnych, ogólnopolskich, a nawet globalnych. Pozycjonowanie lokalne jest idealną opcją dla firm oferujących swoje usługi i produkty w stacjonarnych sklepach czy punktach lub w bliskiej odległości od swojej siedziby. Wśród biznesów lokalnych, które wiele zyskują przy korzystaniu z lokalnego pozycjonowania wymienić można: restauracje, salony kosmetyczne, producentów mebli, sklepy ze zdrową żywnością, salony optyczne i wiele innych.

Pozycjonowanie to długofalowe efekty dla Twojej firmy

Pozycjonowanie strony internetowej jest procesem długofalowym, ale przynosi też długofalowe i trwałe efekty. Wzrost widoczności Twojej witryny nie jest wynikiem krótkotrwałym, lecz osiągnięty systematycznymi działaniami cechuje się stabilnością i przynosi ogromne korzyści Twojemu biznesowi przez długi czas. Wysokie pozycje i znalezienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania oznacza stały napływ klientów z wyszukiwarki.

Rozpoznawalność i budowa zaufania do marki

Silna marka wpływa pozytywnie na odbiór firmy przez klientów. Pozycjonowanie strony w Google zwiększa wiarygodność firmy, budując jej renomę poprzez obecność w wynikach wyszukiwania. Dobra rozpoznawalność przekłada się na zyski, które osiąga się między innymi dzięki dotarciu do większej grupy potencjalnych klientów.

Wysokiej jakości ruch z wyszukiwarki Google

Osiągnięcie wysokich pozycji w Google przekłada się bezpośrednio na przypływ nowych klientów. Nie musisz czekać jak ktoś Cię poleci wśród znajomych. Klienci sami trafią do Twojej firmy. Z tego względu pozycjonowanie strony to jedna z najskuteczniejszych i najtańszych form reklamy dla Twojej firmy. Dodatkowym atutem usługi jest to, że również umacniającą jej działania marketingowe i biznesowe.  Warto wybrać takie usługi pozycjonowania, które okażą się skuteczne .

Szybki zwrot z inwestycji. Klienci sami trafiają na Twoją stronę

Skuteczne pozycjonowanie stron w Google gwarantuje znaczny zwrot z inwestycji. Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania przyczyniają się do kliknięć w linki do Twojej strony WWW, a zatem stałego napływu potencjalnych klientów. Oznacza to, że środki zainwestowane w pozycjonowanie zwracają z wielokrotną nawiązką!

Pozycjonowanie to przewaga nad konkurencją

Pozycjonowanie stron zapewnia przewagę nad konkurencją. Pamiętaj, że nie tylko Ty jeden prowadzisz działalność w Internecie. Poza Twoją firmą jest szereg innych, które posiadają zbliżoną lub identyczną ofertę. Chwytliwe hasła reklamowe czy unikalne podejście do biznesu nie pomogą na tym etapie. Najpierw ktoś musi Cię znaleźć, aby móc Cię poznać i przekonać się, że warto Cię polecić. Pozycjonowanie stron internetowych i usługi wspierające SEO pomogą zbudować Twoją przewagę nad konkurencją.

Odpowiedź na potrzeby użytkowników wyszukiwarki

Wysokie pozycje w Google to jedno, Twoja strona musi również być przydatna i użyteczna dla internautów. Algorytmy Google coraz częściej zwracają uwagę na zaangażowanie użytkowników na Twojej stronie WWW. Odpowiednia zawartość Twojej strony internetowej, a więc angażujące i przydatne treści, ciekawe grafiki czy filmy wideo sprawiają, że użytkownicy spędzają na niej więcej czasu i generują więcej zdarzeń. Tym samym Twoja strona może stać się ważną częścią internetowej społeczności.

Pozycjonowanie stron – jakie działania obejmuje?

Pozycjonowanie strony WWW to czasochłonny, wieloetapowy i złożony proces, który wymaga indywidualnego podejścia. Najpierw jest wykonywany profesjonalny audyt. Następnie prowadzone są systematyczne i konsekwentne działania przynoszące zamierzone rezultaty.

Proces pozycjonowania obejmuje szereg czynności, które związane są z optymalizacją i poprawą czynników na Twojej stronie oraz poza nią. Działania związane z optymalizacją strony internetowej określa się działaniami on-site, natomiast realizowane poza nią off-site.

Audyt stron i sklepów internetowych

Dlaczego potrzebujesz audytu SEO? Przede wszystkim jest to źródło wartościowych informacji o stanie Twojej witryny przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania. Dowiesz się, jaką obecnie widoczność notuje Twój serwis w zestawieniu z najważniejszą konkurencją. Poznasz też błędy, jakie posiada i zalecenia ich eliminacji.  Ponadto audyt jest podstawą do określenia strategii SEO, którą będziemy realizować w naszej agencji. Chodzi dokładnie o działania, które będą podejmowane w obrębie Twojej witryny i poza nią. Wszystko po to, aby osiągnąć pozytywne usługi wykonując odpowiednie działania. W końcu najskuteczniejsza reklama to ta, która się sama finansuje i jeszcze zwiększa przychody.

Optymalizacja On-site

Działania on-site SEO dotyczą optymalizacji elementów technicznych strony, które mają wpływ na jej widoczność. Obejmują ocenę i optymalizację treści (semantyki) np. opisujących produkty, kategorie produktów, podstrony ofertowe czy artykułów znajdujących się w sekcji blogowej. Poza zawartością WWW (contentem) optymalizowany jest kod strony, struktura nagłówków, architektura serwisu, grafiki i wiele innych elementów, które nie są widoczne dla zwykłego użytkownika.

Prawidłowa optymalizacja przyczynia się do wyższej oceny przez algorytmy, co w konsekwencji przekłada się na lepsze dopasowanie strony do większej ilości słów kluczowych. Wdrożenie optymalizacji on-site ma ogromny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych, gdyż pozwala na poprawę wybranych elementów i eliminację błędów wykrytych w czasie audytu SEO.

Off-site

Działania takie są wykonywane poza stroną internetową. Dotyczą przede wszystkim pozyskiwania linków z serwisów, które są tematycznie zbliżone i często odwiedzane przez użytkowników. W ramach działań off-site przygotowywane są treści artykułów sponsorowanych. Odpowiednia jakość artykułów, z których kierują linki do pozycjonowanej strony ma wpływ na jej widoczność, rozpoznawalność marki i pozytywny odbiór brandu.

Pozycjonowanie stron to proces. Poznaj etapy i zobacz co dostajesz w Performance Media

W Performance Media działania pozycjonowania stron dla małych oraz średnich przedsiębiorstw (w odróżnieniu od SEO dla korporacji, gdzie warunki są uzgadniane indywidualnie) wykonujemy wg wypracowanego i stale rozwijanego procesu biznesowego. Sprawność i skuteczność tego procesu zależy w dużej mierze od niżej wymienionych elementów, które stale rozwijamy i udoskonalamy.

Specjalizacja procesu SEO

Prace związane z pozycjonowaniem stron, które wykonujemy dla naszych klientów podzieliliśmy na kilka zespołów: specjaliści SEO, opiekunowie klienta, copywriterzy. Taki system pracy pozwala nam na wykorzystanie mocnych stron specjalizacji.

Specjaliści SEO skupiają się na nieustannym rozwoju w kierunku dostarczania klientom usług pozycjonowania stron (SEO) o najwyższej jakości. Dbają o stałe podnoszenie umiejętności w ciągle zmieniającym się środowisku wyszukiwarki Google. Dzięki wieloletnim doświadczeniu w pozycjonowaniu stron z różnych branż zaproponują klientom najlepsze rozwiązania w zakresie optymalizacji technicznej stron oraz rozwoju wartościowych treści.

Opiekunowie specjalizują się sprawnej i skutecznej komunikacji z naszymi klientami (przekładając często hermetyczny język specjalistów na zrozumiały dla Klientów). Na bazie wiedzy i doświadczenia doradzają klientom ciekawe rozwiązania z obszaru marketingu internetowego.

Copywriterzy dostarczają wysokiej jakości treści na strony i blogi naszych klientów, dopasowując je do wytycznych przekazywanych przez Klientów oraz pozycjonerów.

Dzięki powyższemu modelowi współpracy dostarczamy usługę o wysokim poziomie elastyczności, ukierunkowaną na poprawę widoczności w wyszukiwarce. Jednocześnie jest ona przystępna cenowo dla Klientów z sektora średnich i małych biznesów (SMB).

Autorski system zarządzania procesem

Realizacją naszych prac zarządza stale rozwijany i aktualizowany autorski system informatyczny. Usprawnia on naszą pracę oraz pilnuje kolejności zadań i spójności całego procesu SEO. Dzięki niemu pamiętamy o każdej najdrobniejszej czynności, które wykonujemy w wybranym przez Ciebie pakiecie.

Dodatkowo służy także do zbierania i monitorowania stanu widoczności Twoich stron internetowych, m.in. w zakresie pozycji fraz kluczowych, ilości wyświetleń i kliknięć w wyszukiwarce, stanu zoptymalizowania i poprawności działania stron i wielu innych.

Zagregowanymi informacjami (w zależności od wybranego wariantu współpracy) dzielimy się z naszymi Klientami. Dostarczamy raporty z audytu SEO, analizy słów kluczowych, zrealizowanych prac (w tym zamówionych przez klienta treści na stronę WWW oraz artykuły sponsorowane) oraz dane z aktualnego stanu widoczności strony w wyszukiwarce Google.

Bardzo cenimy sobie wszystkie uwagi naszych klientów dotyczące informacji pochodzących z raportów. Właśnie dzięki nim uzyskujemy feedback, który pozwala na zaimplementowanie niezbędnych zmian w prowadzonych działaniach SEO.

Dostępy do Twojej strony WWW

Podczas rozpoczęcia współpracy prosimy naszych klientów o zapewnienie dostępów, które pozwolą nam sprawnie wprowadzać wszystkie najistotniejsze zmiany on-site (np. CMS, FTP) oraz monitorować stan (m.in. Google Anatytics, Google Search Console). Dopiero po zweryfikowaniu poprawności dostępów startujemy z działaniami SEO. Dzięki przekazaniu nam ww. dostępów mogą Państwo zaoszczędzić czas i energię na prowadzenie własnego biznesu, pozostawiając wdrażanie zmian optymalizacyjnych w naszych rękach.

W przypadku braku dostępów dostarczamy naszym klientom raport z audytu i rekomendacje do wdrożenia. Jednak nie jest to preferowany przez nas tryb współpracy. Bez tego nie dostarczymy odpowiedniej jakościowo usługi, a tym samym nie wpłyniemy efektywnie na osiągane wyniki pozycjonowania. Z wielu lat doświadczenia wiemy, że rekomendowane zmiany są bardzo często realizowane ze znacznym opóźnieniem.

Rodzaje procesów SEO zależą od skali Twojej działalności

Oczywiście nasz proces biznesowy nie jest taki sam dla wszystkich grup klientów. Zaprojektowaliśmy bowiem odpowiednio dostosowane działania z podziałem na następujące grupy:

  • Pozycjonowanie stron lokalnych
  • Pozycjonowanie stron krajowych
  • Pozycjonowanie sklepów internetowych

W każdej usłudze proponujemy po kilka przedziałów cenowych, dzięki czemu wybierzesz odpowiadający Ci zakres prac oraz dopasujesz budżet do spodziewanych wyników widoczności strony. O sprawną realizację każdej z takich grup dba nasz zespół specjalistów.

Oprócz działań ciągłych, typowo procesowych prowadzimy także działania jednorazowe o charakterze projektowym (np. audyt SEO) lub będące fragmentem procesu SEO (content marketing, marketing szeptany). Część działań jednorazowych możesz zakupić jako odrębną usługę.

Wybierając usługę pozycjonowania stron otrzymujesz stały pakiet działań, które wykonany jednorazowo lub cyklicznie, w zależności od specyfiki Twojego biznesu oraz branży, w której działasz. Wszystko po to, aby najefektywniej wykonywać naszą pracę. Zobacz zatem, czym jest pozycjonowanie stron internetowych w Performance Media.

Audyt SEO, czyli analiza czynników, które mają wpływ na widoczność

W pierwszym miesiącu współpracy z klientem nasze działania są skupione na rozpoznaniu i zrozumieniu biznesu klienta.

Badamy stan i kondycję strony internetowej oraz czynniki, które wpływają na widoczność w wyszukiwarce Google. Istotnym elementem, który wpływa na sprawność i kompletność audytu jest to dostęp do danych z konsoli Google Search Console.

Podczas prowadzenia audytu nie wykonujemy jeszcze działań optymalizacyjnych, aby nie wpływać na jego wyniki. Niestety, ale zastosowanie optymalizacji na tym etapie wymusi czasochłonne korekty, a tym samym obniży wydajność i jakość włożonej pracy.

Na zakończenie tej analizy powstaje raport z audytu SEO. Zawiera on stan bazowy współpracy, mocne i słabe strony witryny naszego klienta oraz niezbędne rekomendacje. Poza pozycjonowaniem stron wykonujemy także jednorazową usługę profesjonalnego audytu SEO.

Analiza słów kluczowych, które opisują Twój biznes

Również na początku współpracy przeprowadzamy pełną analizę fraz kluczowych, które powinny opisywać biznes klienta. Frazy te sprawią, że użytkownicy Internetu łatwo odnajdą witrynę WWW (a tym samym produkty lub usługi) klienta w wyszukiwarce . Jest to strategiczny element całego procesu SEO, bowiem wiele duża część następujących zadań bazuje na wynikach tej analizy.

Podsumowaniem tej analizy jest zestaw fraz kluczowych, który jest dobrany z jednej strony pod kątem biznesu klienta, a z drugiej możliwości uzyskania dzięki niemu najkorzystniejszych efektów.

Podsumowanie to jest aktualizowane w kolejnych miesiącach współpracy. Dlaczego? Ponieważ stan fraz kluczowych (na które strona jest widoczna w wyszukiwarce Google) nie jest stały, ze względu na zmieniające się algorytmy wyszukiwarki, warunki rynku i działania konkurencji.

Analiza widoczności i działań konkurencji

Analiza widoczności pokazuje aktualną pozycję strony internetowej klienta, jaką osiąga ona w wyszukiwarce internetowej Google. Sprawdzamy m.in.:

  • liczbę fraz kluczowych, na które pojawia się ona w wynikach wyszukiwania (Top3, Top10, Top50),
  • częstotliwość, z jaką witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania (tygodniowo/miesięcznie),
  • częstotliwość, z jaką użytkownicy odwiedzają stronę Klienta (podejmują akcję),
  • profil linków prowadzących do strony WWW.

Dodatkowo analizujemy pod kątem wpływu na widoczność takie elementy jak: strukturę i architekturę informacji, teksty, tematyczność, linkowanie wewnętrzne oraz zawartość bloga.

Tymi samymi parametrami, co wymienione powyżej, mierzymy konkurencyjne strony internetowe do strony naszego klienta.  Dzięki temu jesteśmy w stanie ustalić, jakie nakłady finansowe trzeba ponieść i w jakim czasie, żeby osiągnąć wyniki, z których nasz klient będzie zadowolony.

Analiza treści na Twojej stronie

Pozycjonowanie stron internetowych opiera się na dokładnej analizie słów opisującej Twój biznes i treści na stronie internetowej.  Z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi oceniamy aktualny stan treści (tzw. contentu) na stronie, tj. jej jakość i istotność ze względu na potrzeby Twoich klientów.

W tym zakresie weryfikujemy stan użytych fraz kluczowych oraz wartość tekstów z punktu widzenia zarówno klienta, jak i wyszukiwarki Google.  Na podstawie przeprowadzonych analiz opracowujemy rekomendacje odpowiednich zmian w obecnych tekstach oraz przygotowujemy propozycje nowych treści.

Wdrożenie zalecanej optymalizacji

Opierając się na wcześniej wykonanych analizach wdrażamy wszystkie niezbędne działania optymalizacyjne. Mowa jest o:

  • naprawieniu błędów wskazywanych przez narzędzia do analiz SEO (m.in. Google Search Console, Screaming Frog, Arefs),
  • optymalizacji technicznej strony WWW (robots.txt, sitemap.xml, przekierowania 301, strona błędu 404 i wiele innych),
  • optymalizacji struktury strony,
  • optymalizacji meta tagów podstron.

Zaleceń wdrażanych przez naszych specjalistów jest znacznie więcej, ich ilość zależy od rozmiaru Twojej witryny i błędów, które znajdziemy w czasie audytu.

Linki są ważnym czynnikiem rankingowym, stąd sporo uwagi przykładamy do analizy tego elementu. W codziennej pracy korzystamy z profesjonalnych narzędzi, które pozwalają nam na sprawdzenie aktualnego profilu linków Twojej konkurencji oraz tych prowadzących do Twojej witryny.  Po analizie odnośników opracowujemy strategię budowy lub rozbudowy obecnego profilu linków.

Proces zaczynamy m. in. od dodania strony do zweryfikowanych przez nas katalogów branżowych, a kończymy na pozyskiwaniu linków z artykułów sponsorowanych opublikowanych w odpowiednich portalach. Cały ten etap rozkładamy w czasie, aby odbywał się w sposób najbardziej zbliżony do naturalnego przyrostu linków. Dbamy o ich różnorodność i powiązanie tematyczne z Twoją witryną. Dzięki temu pozyskiwanie wartościowych linków dla Twojej strony przynosi pozytywne rezultaty.

Tworzymy wartościowe treści w ramach usługi content marketing

Na podstawie przeprowadzonej wcześniej analizy słów kluczowych oraz audytu wstępnego SEO opracowujemy strategię rozbudowy treści (content marketing). Przygotowujemy listę tematów na:

  • podstrony serwisu WWW,
  • bloga (szczególnie, gdy strona WWW nie może zawierać obfitych treści),
  • do zewnętrznych serwisów – tzw. artykuły sponsorowane.

Na podstawie przygotowanych tematów (wraz z rekomendacjami pochodzącymi od klientów oraz pozycjonerów) copywriterzy przygotowują wysokiej jakości treści. Po akceptacji klienta publikujemy je we wskazanych miejscach. W ten sposób poprawiamy tematyczność Twojej strony i jej powiązanie ze słowami kluczowymi. Optymalizacja i ciągła aktualizacja treści podnoszą wartość pozycjonowania.

Monitoring efektów i raportowanie prac

Bardzo istotnym elementem naszego procesu jest monitorowanie efektów pozycjonowania i raportowanie prac. Dzięki temu uzyskujemy informację zwrotną (feedback) o prawidłowym kierunku podejmowanych działań i odpowiednio szybko reagujemy, jeżeli efekty są niezadowalające.

Znaczna część czynności monitujących odbywa się codziennie. Zaliczamy do nich m.in. wykrywanie i reagowanie na alerty związane z dostępnością Twojej strony dla robotów indeksujących, pojawiające się wszelkiego rodzaju błędy mające wpływ na widoczność, stanu pozycji fraz kluczowych.

Najistotniejszymi informacjami uzyskiwanymi podczas monitorowania dzielimy się z naszymi klientami w postaci cyklicznie przedstawianych raportów. Są to m.in. raporty ze stanu realizowanych prac oraz widoczności serwisu WWW w wyszukiwarce internetowej Google.

Pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo skomplikowanym i do tego rozłożonym w czasie procesem. Dlatego poza wyżej wymienionymi działaniami bardzo ważna jest ścisła współpraca klienta z naszymi specjalistami praktycznie na każdym etapie. To umożliwia sprawniejsze działanie i wpływa na szybkość dostarczenia zadowalających efektów.

Sposoby na pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron WWW to gotowy pakiet usług, który dopasowany jest do typu, rozmiaru i skali prowadzonej przez Ciebie działalności. W ten sposób wybieramy najskuteczniejsze metody oraz działania optymalizacyjne, aby osiągnąć najlepsze efekty w możliwie jak najkrótszym czasie.

Musisz zdać sobie sprawę, że różnice między optymalizacją sklepu, a biznesu lokalnego są znaczące i wiążą się z odmiennym sposobem optymalizacji. Wymagają także większych nakładów pracy, głównie z powodu nieporównywalnie większej konkurencji w przypadku biznesów działających na rynku krajowym (sklepy internetowe).

Poniżej przedstawiamy metody pozycjonowania, które wykorzystujemy w codziennej pracy.

Pozycjonowanie szerokie

Pozycjonowanie strony internetowej w naszej agencji SEO odbywa się z wykorzystaniem metody pozycjonowania szerokiego long tail (ang. long tail SEO). Jest to bardzo skuteczny sposób pozycjonowania, który sprawdza się niezależnie od skali prowadzonej działalności – nie ważne czy działasz lokalnie, czy ogólnokrajowo.

Bez względu na nazewnictwo chodzi o metodę, która polega na zgoła odmiennej koncepcji niż typowe pozycjonowanie na efekt. Typowe SEO zakłada, że klient wybiera kilka fraz, po których chce być widoczny, czyli jest to promowanie Twojej strony po kilku wybranych frazach.

Natomiast w pozycjonowaniu szerokim zasadniczym celem jest osiągnięcie widoczności na trzy czy cztero wyrazowe słowa kluczowe. Cechują się one małą liczbą wyszukań, ale znacznie wyższą konwersją niż najpopularniejsze zapytania. Jest to szczególnie istotne w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych, ale sprawdza się również w przypadku biznesów lokalnych.

W ten sposób Twoja witryna może być dopasowana od kilkudziesięciu fraz do nawet kilku tysięcy słów kluczowych. Te z kolei bardzo trafnie i szczegółowo opisują Twoją branżę, a do tego są codziennie używane przez użytkowników do odszukania danej informacji. Pamiętaj jednak, że ten typ pozycjonowania wymaga zmian na stronie i Twojej ścisłej współpracy z naszymi specjalistami.

Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne ma na celu poprawę widoczności Twojej witryny w lokalnych wynikach wyszukiwania. Nie wiem czy wiesz, ale zdecydowana większość wyszukań w Google dotyczy zapytań lokalnych. Dlatego prowadząc biznes zorientowany na klientów z Twojej miejscowości lub regionu nie możesz zapomnieć o promocji firmy w Google.

Głównym założeniem lokalnego SEO jest skupienie się na użytkownikach, którzy szukają produktów, sklepów lub usług w swojej najbliższej lokalizacji. W przypadku większych miejscowości obszar poszukiwań może być jeszcze węższy i dotyczyć tylko dzielnicy. W pozycjonowaniu lokalnym wykorzystujemy również metody pozycjonowania szerokiego, ponieważ zależy nam na jak największej liczbie fraz opisujących Twój biznes.

Natomiast różnice pojawiają się w sposobie optymalizacji. Skupia się ona na poprawie lub wdrożeniu rozwiązań pozwalających powiązać treści Twojej witryny z lokalizacją użytkownika. Dodatkowo koncentrujemy się na promocji Twoje działalności w lokalnych serwisach internetowych. Dzięki tym działaniom Twoja witryna będzie częściej wyświetlać się w lokalnych wynikach wyszukiwania, także na zapytania bez miejscowości np. „mechanik samochodowy” czy „restauracja włoska” lub „catering firmowy”.

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Jeśli prowadzisz sprzedaż przez Internet, to pozycjonowanie sklepów internetowych jest jednym z najchętniej wybieranych sposobów do promocji biznesu w sieci. Przyczyn jest kilka. Przede wszystkim pozycjonowanie sklepu wiąże się z relatywnie niskim kosztem pozyskania nowego klienta w odniesieniu do poniesionego budżetu. Pozwala na promocję i budowę rozpoznawalności wizerunku własnej marki. Osiągnięcie wysokich pozycji oraz widoczności w wyszukiwarce wiąże się ze stałym napływem klientów, a sam efekt utrzymuje się długo oraz ma stały poziom.

Warto również wspomnieć, że pozycjonowanie sklepów internetowych jest trudne i czasochłonne. Do tego wymaga wysokich kosztów i nakładów pracy po stronie agencji. Wynika to z dużej konkurencyjności, która wpływa na czas, jaki jest niezbędny do osiągnięcia satysfakcjonujących efektów.

Dlatego wybierając pozycjonowanie sklepów nastaw się na długą i angażującą współpracę. W czasie trwania umowy wykonamy sporo działań, związanych z optymalizacją całego sklepu. Obejmą one także budowę i wdrażanie nowych treści oraz promocję oferty sklepu w zewnętrznych serwisach internetowych.

Ile kosztuje pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie jest procesem rozłożonym w czasie, który wymaga realizacji wielu etapów działań oraz wewnętrznych projektów. Dlatego koszt pozycjonowania strony w Google nie jest jednorazowy. Naszym klientom proponujemy umowy terminowe oraz bezterminowe, tak aby mogli wybrać rodzaj usługi według własnego uznania.

Cena pozycjonowania (wszystkie poniesione koszty) jest uzależniona od kilku czynników, czyli wielkości Twojego serwisu, konkurencyjności branży, w której działasz czy ilości błędów na stronie. Ponadto do skutecznej realizacji usługi potrzebujemy dostępu do profesjonalnych narzędzi. W ten sposób obliczymy koszt adekwatny do ilości działań, które są niezbędne do osiągnięcia pozytywnego rezultatu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Jak wygląda współpraca z agencją SEO?

Przez cały okres współpracy przydzielamy indywidualnego doradcę klienta oraz eksperta SEO, który odpowiada za zaplanowanie i wdrożenie strategii pozycjonowania. Nad treściami, które publikujemy na Twojej stronie WWW oraz poza nią czuwają nasi copywriterzy.

Każde działanie, które planujemy wykonać na Twojej stronie konsultujemy z Tobą, prosząc o akceptację dla naszych propozycji. Co miesiąc otrzymujesz od nas raport z naszych prac oraz widoczności strony w wyszukiwarce Google.

Na jak długo podpisywana jest umowa na pozycjonowanie strony?

Jest to jedno z najczęściej zadawanych pytań, które pada na etapie zawierania umowy. Naszej agencji SEO zależy przede wszystkim na długofalowej formie współpracy, ponieważ tylko taki wariant daje nam możliwość wykonywania efektywnych działań, czyli wprowadzenia niezbędnych zmian optymalizacyjnych na Twojej stronie, przygotowania nowych czy poprawy istniejących treści oraz publikacji artykułów sponsorowanych.

Umowy długoterminowe dają nam możliwość odpowiedniego planowania budżetu zgodnie z założonych harmonogramem działań oraz właściwych reakcji na zmiany w algorytmach wyszukiwarki, a także samego weryfikowania naszych działań. Z tego względu oferujemy umowy na 12 i 24 miesiące, udzielając atrakcyjnych rabatów.

W naszej ofercie jest także wariant umowy na czas nieokreślony, która nie uwzględnia rabatów.

Czego potrzebujemy do rozpoczęcia pozycjonowania?

Na początku współpracy niezbędną są dostępy do Twojej strony WWW oraz do serwera FTP, na którym umieszczona jest strona lub sklep. Jeśli posiadasz już dostęp do Google Search Console oraz Google Analitycs udostępnij nam dostęp do danych.

Czy pozycjonowanie to jednorazowa usługa czy stałe zlecenie?

Pozycjonowanie stron to proces, który jest rozłożony w czasie i jest nastawiony na długofalowe efekty. Z czego wynika taka metodyka? Wykonanie audytu i wdrożenie rekomendacji to tylko kilka etapów pozycjonowania. Następnie należy obserwować zmiany w widoczności i wprowadzać bieżące korekty, często na efekty wdrożonych zmian musimy czekać do kilku miesięcy do parunastu, albo dłużej.

Ponadto ważnym argumentem przemawiającym za stałym pozycjonowaniem strony są zmieniające się nieustannie algorytmy wyszukiwarki. Z tego względu współczesne SEO wymaga ciągłych analiz, zmian, wdrożeń, monitoringu.

Czy musimy wspominać, że Twoja konkurencja nie śpi i także pozycjonuje swoją stronę? Jeśli przegapisz moment, to Twoja konkurencja przegoni widoczność Twojej witryny w wyszukiwarce, a nadrobienie tego dystansu może zająć nawet parę lat.

Na ile słów mogę pozycjonować swoją stronę?

Nie istnieje limit słów, na które możesz pozycjonować swoją witrynę. Wszystko zależy od tematyki i branży, w której działasz. W zależności od produktów lub oferowanych usług Twoi potencjalni klienci mogą wykonywać niemal nieograniczoną kombinację wyszukań (wszystko zależy od tego co wpisują w wyszukiwarkę).

Nasza praktyka pokazuje, że z reguły jest to od kilkudziesięciu do kilkuset fraz, które mogą opisywać jeden produkt. Dlatego też pozycjonując Twój serwis staramy się, aby był dopasowany do możliwie największej liczby słów kluczowych, które użytkownicy wpisują w Google.

Czy mogę przyspieszyć proces pozycjonowania strony?

Tak. Zaangażowanie naszych klientów w proces pozycjonowania jest bardzo ważne, a często wręcz kluczowe. W wielu przypadkach pozycjonowanie nie przynosi pożądanych rezultatów z powodu różnych czynników. Możesz pomóc nam w pozycjonowaniu poprzez:

  • udzielenie nam dostępów do strony WWW oraz serwera ftp,
  • konsultację z nami wszelkich zmian jakie planujesz wdrożyć na swoim serwisie,
  • wykonywanie zmian w serwisie zgodnie z naszymi rekomendacjami,
  • tworzenie treści blogowych i innych według naszych wytycznych.

Zależy nam, aby pozycjonowania witryna jak najszybciej zwiększyła swój ranking. Konsultacja z naszym specjalistą pozwoli przyspieszyć proces.

Czy otrzymam od was raporty pozycjonowania?

Tak, naszym klientom wysyłamy kilka typów raportów m. in. raport z realizowanych prac, raport z widoczności serwisu w wyszukiwarce Google czy raport z analizy słów kluczowych. Raporty SEO wysyłane są cyklicznie.

Dbamy o transparentność oraz rzetelność naszych działań, a dzięki wysyłanym informacjom jesteśmy w stanie szybko reagować na sugestie naszych klientów i weryfikować skuteczność pozycjonowania.

Czy pozycjonowanie wymaga zmian w wyglądzie i strukturze strony?

Zmiany związane z wyglądem strony pojawiają się bardzo rzadko. Najczęściej zmiany, które chcemy wdrożyć na stronie związane są z redakcją obecnych lub publikacją nowych treści.

Rekomendujemy także rozbudowę lub zmianę obecnej struktury, a to wiąże się ze zmianą nawigacji. Zmiany te są po to, aby roboty Google oraz użytkownicy wygodniej poruszali się na stronie i łatwiej odnajdywali najważniejszą treść.

Zmian nie wprowadzamy bez Twojej zgody, więc nie musisz się martwić, że zrobimy coś bez Twojej wiedzy. Nasi specjaliści poinformują Cię o naszych pomysłach i zaleceniach.

Od czego zależy cena pozycjonowania i usług SEO?

Usługa pozycjonowania dla każdego serwisu jest wyceniana indywidualnie, ponieważ jest pochodną kilku czynników. Ostatecznie cena naszej usługi wynika z poziomu trudności projektu i pracy jaką musimy wykonać, aby osiągnąć zamierzony efekt.

Koszt wynika z konkurencyjności fraz kluczowych oraz branży, w jakiej działa Twoja firma.

Brany pod uwagę jest także obecny stan strony internetowej, czyli jej architektura i zawartość. Wpływa to na pracochłonność i ilość elementów do optymalizacji, jakich trzeba będzie dokonać w trakcie trwania usługi pozycjonowania.

Bierzemy pod uwagę także budżet zaplanowany na promocję serwisu, a następnie proponujemy Ci optymalne rozwiązanie, pozwalające na osiągnięcie zamierzonych efektów.

Kiedy pojawiają się pierwsze efekty pozycjonowania?

Bardzo często słyszymy takie pytanie w czasie pierwszych rozmów, ponieważ większość osób, które chcą usługi SEO zależy na szybkich efektach współpracy. Pozycjonowanie stron to proces i niestety efekty mogą pojawić się w różnych odstępach czasu, a ich wypracowanie wymaga odpowiednich nakładów pracy oraz środków.

Dodatkowo czas potrzebny na osiągnięcie pierwszych efektów zależy od wielu czynników, wśród których wymienić można konkurencyjność słów kluczowych, specyfiki branży, a także Twojego zaangażowania we współpracę.

W rezultacie duża ilość czynników wpływających na efekty pozycjonowania umożliwia nam dokładne określenie czasu potrzebnego do osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Z reguły jest to kilka miesięcy.

Planuję zmienić stronę WWW. Czy pozycjonowanie rozpocząć przed czy po migracji na nowy serwis?

Wiele firm i osób planują rozpocząć usługę pozycjonowania dopiero po zmianie strony lub migracji na nowy serwis. Jest to jeden z najczęstszych błędów, gdyż równie często zdarza się, że nowa strona WWW zawiera poważne błędy, które uniemożliwiają skuteczną usługę.

Pozycjonowanie na tym etapie może zakładać doradztwo i konsultacje, obejmujące przygotowanie audytu, na podstawie którego możliwe jest przygotowanie witryny przyjaznej dla użytkowników. Dzięki temu uda się zaoszczędzić sporo czasu i środków, które trzeba by było ponieść w związku z eliminacją błędów.

Dzięki temu migracja na nowy serwis może odbyć się bezproblemowo i płynnie, bez utraty dotychczasowej widoczności i ruchu z wyników organicznych.

Jak sprawdzić czy pozycjonowanie przynosi efekty i moja widoczność rośnie?

Istnieje kilka sposobów na weryfikację efektów pozycjonowania. Efekty naszych działań przedstawiamy w wysyłanych przez nas raportach. Obszernie opisaliśmy zagadnienie na naszym blogu: Efekty pozycjonowania – jak je sprawdzić.

Wzrost widoczności można sprawdzić w narzędziu Google Search Console, zaś wzrost wartości ruchu w Google Analytics. Oba narzędzia są darmowe i udostępniane są przez Google.

Istnieją także płatne narzędzia jak Ahrefs, Senuto, Semstorm czy SEMrush, które pozwalają na zobrazowanie aktualnej widoczności serwisu. Pamiętajmy jednak, że wartości podawane przez narzędzia zewnętrzne to estymacja widoczności (szacunek) analizowanej witryny. Z tego względu powinny stanowić uzupełnienie dla narzędzi udostępnianych przez Google.

Czy można zagwarantować efekty pozycjonowania?

Niemożliwe jest zagwarantowanie efektów pozycjonowania. Radzimy wystrzegać się firm i freelancerów, którzy obiecują i gwarantują wyniki.

Samo Google wypowiedziało się w tej sprawie. Dlaczego nie można zagwarantować efektów? Sposób działania algorytmów wyszukiwarki jest najbardziej skrywaną tajemnicą twórców wyszukiwarki.

Największym atutem firm oferujących pozycjonowanie jest własna wiedza i doświadczenie poparte sukcesami. Z naszej strony dokładamy wszelkich starań, aby posiadać aktualną wiedzę, niezbędną do przeprowadzania skutecznych działań, pozytywnie wpływających na widoczność serwisów naszych klientów. W ciągu ponad 17lat funkcjonowania zaufało nam wiele firm, posiadamy doświadczenie w różnych branżach, co pozwala nam być skutecznym i efektywnym.

Czy warto skupiać się na jednej frazie czy wybrać pozycjonowanie szerokie?

Kilka lat temu bardzo często, a obecnie coraz rzadziej można spotkać oferty SEO, które dotyczą pozycjonowania paru lub kilku fraz. Zmieniające się algorytmy wyszukiwarek są odpowiedzią na aktywność użytkowników, którzy wpisują coraz dokładniejsze i precyzyjniejsze zapytania. Odpowiedź zatem wydaje się jasna, nie ma sensu pozycjonować paru fraz czy skupiać się na jednej frazie, ponieważ liczba zapytań związanych z daną tematyką może sięgać nawet kilkuset, albo tysięcy zapytań.

Pozycjonowanie szerokie, czyli long tail SEO (frazy długiego ogona) to działania, które skupiają się na promowaniu fraz składających się z kilku wyrazów (np. sukienki rozkloszowane czerwone jesień 2020). Tego typu frazy cechują się małą liczbą zapytań, ale dość wysokim współczynnikiem konwersji. Optymalizacja serwisu pod pozycjonowanie szerokie przynosi dużo lepsze rezultaty i efekty niż pod frazy ogólne.

Jakie działania SEO są najskuteczniejsze?

Nie ma konkretnego działania, które jest najskuteczniejsze, ponieważ wpływ na pozycje Twojej witryny w wyszukiwarce ma ponad 200 czynników.

Z tego względu uważamy, że najskuteczniejsze działania SEO to te, które prowadzone są systematycznie i według przyjętej strategii. Naszą pracę rozpoczynamy od dokładnego audytu Twojej strony oraz analizy konkurencji. Jest to podstawą do przygotowania indywidualnej strategii pozycjonowania. W trakcie trwania usługi na bieżąco monitorujemy i analizujemy efekty naszych działań.

Czy pozycjonowanie w Google wpływa na widoczność w innych wyszukiwarkach?

Działania SEO skupiamy przede wszystkim na wyszukiwarce Google, z której korzysta zdecydowana większość osób w Polsce. Mimo to, zauważamy, że nasze działania przynoszą pozytywne efekty również w innych wyszukiwarkach.

Dlaczego tak się dzieje? Wyszukiwarki internetowe tworząc ranking biorą pod uwagę podobne czynniki rankingowe, dlatego niektóre zmiany optymalizacyjne są uniwersalne i wpływają na widoczność w innych wyszukiwarkach.

Czy linki sponsorowane w Google Ads mają wpływ na pozycjonowanie?

Linki sponsorowane nie wpływają na pozycję witryny w wynikach organicznych Google, a tym samym nie mają żadnego wpływu na pozycjonowanie. Reklamy w Google Ads są usługą firmy Google, która polega na płatnym wyświetlaniu linków reklamowych w wynikach wyszukiwania.

Mimo braku wpływu na pozycjonowanie warto łączyć obie usługi w celu zwiększenia efektu biznesowego. Warto zapoznać się z informacjami, które udostępniamy na naszej stronie WWW w ofercie Google Ads.

Czy pozycjonowanie jest dla każdego? Kiedy SEO nie zadziała?

Nie każda branża i rodzaj świadczonych usług potrzebuje SEO. W przypadku działalności, które są niszowe, czy mało popularne lub zorientowane na klienta biznesowego nie wymagają pozycjonowania, które w tych wypadkach może nie przynieść spodziewanych efektów. Wówczas warto rozważyć inny rodzaj promocji jak Google Ads, Facebook Ads lub content marketing.

Poradnik pozycjonowania. Jak tworzyć przyjazne witryny dla użytkowników?

Celem pozycjonowania stron nie jest wyłącznie skupienie się na budowie widoczności serwisu w wyszukiwarce Google, choć jest to główne założenie naszej pracy. Cel ten osiągamy kilkoma sposobami. Jednym z nich jest dostosowanie Twojej witryny do aktualnych wytycznych Google. Współczesne SEO nie polega wyłącznie na dodawaniu linków do strony, ale wymaga także ingerencji w obecny layout czy jej strukturę, aby architektura informacji w możliwe najlepszy sposób odpowiadała intencjom użytkowników.

Skąd zatem wiemy, czego szukają użytkownicy oraz jakiego podziału informacji oczekują? W tym właśnie miejscu niezbędna jest wiedza specjalisty SEO i jego doświadczenie w optymalizacji stron internetowych. Na podstawie narzędzi udostępnionych przez  Google, profesjonalnych narzędzi SEO, wiedzy własnej, analizy słów kluczowych oraz serwisów konkurencji możliwe jest określenie przybliżonej architektury informacji, jaka opisuje Twoją branżę. Brzmi to enigmatycznie? Nie przejmuj się, nasz poradnik przybliży Tobie nasze spojrzenie na pozycjonowanie stron i na to, w jaki sposób działa wyszukiwarka Google.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Gdy w 1998 roku dwóch amerykańskich doktorantów Uniwersytetu Stanforda Larry Page i Siergiej Brin stworzyło Google, nikt nie mógł przypuszczać, że zmienią internetową przestrzeń na zawsze.

Początkowo algorytmy tej wyszukiwarki były bardzo proste. W praktyce oznaczało to, że aby poprawić pozycję strony w wynikach organicznych, wystarczyło zgrabnie manipulować słowami kluczowymi, które wówczas stanowiły podstawy wszelkich działań SEO. Słowa kluczowe w odpowiedniej ilości dodawało się w treści strony, czyli w nagłówkach, w menu, a także w kodzie strony (w sekcji).

W kolejnym etapie rozwoju algorytmu konieczne było dodanie odpowiedniej ilości linków do pozycjonowanej strony. Najważniejsze, aby strona, z której kierował link do naszej miała wysoki PR (PageRank). Współczynnik ten oznaczał, czy strona ma silny profil linkowy czy nie, a zatem czy będzie mieć pozytywny wpływ na pozycję naszej witryny w Google.

Nie trzeba było długo czekać, by okazało się, że sprawniejsi webmasterzy czy prekursorzy pozycjonowania doskonale potrafili manipulować frazami kluczowymi. Mało tego, działali wykorzystując nawet te, które z samą tematyką strony nie miały wiele wspólnego.

Twórcy wyszukiwarki bardzo szybko dostrzegli problem, dlatego kolejne aktualizacje ograniczyły próby manipulowania algorytmem. Tym samym na przestrzeni ostatnich kilku lat Google wypuściło prawdziwy zwierzyniec. Dlaczego zwierzyniec? Nazywali w ten sposób poszczególne części swojego algorytmu, które odpowiadały za ocenę wybranych czynników rankingowych.

Współczesna wyszukiwarka Google w bardzo małym stopniu przypomina tę sprzed 20 lat.

Algorytmy Google, czyli sztuczna inteligencja i cały zwierzyniec

Tak jak wspomnieliśmy, wyszukiwarki internetowe dały nam wiele nowych możliwości. Jednym z nich była i jest sposobność pozyskania potencjalnych klientów, co jest bardzo pożądane przez właścicieli firm. Z tego powodu osoby prowadzące własny biznes chciały, aby ich strony wyświetlały się najwyżej w wynikach wyszukiwania. Skala manipulacji i wpływania na ranking witryny była ogromna. Wymusiło to rozpoczęcie nieustannego i trwającego do dziś zjawiska rozbudowywania i udoskonalania algorytmów wyszukiwarek.

Dzisiaj Google bierze pod uwagę ponad 200 różnych czynników, na podstawie których ustala kolejność w wynikach wyszukiwania. Ranking witryn obliczany jest przez zaawansowane algorytmy. Szacuje się, że Google dokonuje około 500-600 zmian w swoich algorytmach rocznie! Oczywiście większość z nich służy jedynie delikatnym udoskonaleniom. Jednak niektóre są znacznie poważniejsze i mogą zaważyć na tym, jak strona poradzi sobie w wynikach wyszukiwania. Największe zmiany są ogłaszane oficjalnie, jednak ich pierwsze działanie można zauważyć jeszcze przed zakomunikowaniem światu kolejnej modyfikacji.

Z tego względu pozycjonowanie strony w Google jest procesem ciągłym. Wymaga nieustannego ulepszania optymalizacji, zmian i aktualizacji w treści, czy pozyskiwania nowych linków przychodzących. Wszystko to jest niezbędne do utrzymania wysokich pozycji.

Page Rank

Page Rank był pierwszym algorytmem. Jego zadaniem była ocena jakości strony internetowej w dziesięciostopniowej skali. Brał pod uwagę między innymi popularność witryny i jej moc, jak również to, czy inne strony przekazywały witrynie swoją moc poprzez linkowanie. Nie trudno się domyślić, że w tym przypadku szybko znaleziono sposoby na masowe pozyskiwanie linków z innych stron i inne techniki, które niekoniecznie odzwierciedlały to, czy strona będzie tą, której naprawdę potrzebuje użytkownik. To, co działo się wokół Page Rank zmusiło Google do rozbudowy swojego asortymentu algorytmów.

Panda

Gdy mówimy o algorytmie o wdzięcznej nazwie Panda, myślimy o treści, którą zawiera nasza strona. Panda odpowiada między innymi za:

  • sprawdzenie ilości i jakości tekstu na naszej stronie
  • wyłapuje duplikujące się treści
  • ocenę treści (tego, czy rzeczywiście została stworzona z myślą o użytkownikach, czy w celu sztucznego wpływania na ranking)

Pingwin

Pingwin to algorytm, który w dużym skrócie odpowiada za linki. Został stworzony głównie po to, by:

  • sprawdzać,  ile linków prowadzi do strony i jakie są ich źródła
  • ocenić jakość i naturalność linków, które kierują na naszą stronę

Jeśli ktoś zdecyduje się na praktyki polegające na masowym pozyskiwaniu linków, stawiając na ich ilość, kosztem jakości, może narazić się na wykluczenie swojej strony z indeksu Google.

Koliber

Kolejny algorytm o wdzięcznej nazwie Koliber wprowadzono, by jeszcze dokładniej móc zrozumieć intencje użytkownika i wyświetlać mu odpowiedzi zgodne właśnie z nimi. I, oczywiście, by robić to jak najszybciej. Oprócz tego odpowiada za wyszukiwania lokalne czy pojawienie się Knowledge Graphs – szybkich odpowiedzi, które zauważamy już na stronie wyników Google’a.

Gołąb

O ile Koliber powoli już ingerował w kwestię wyszukiwania lokalnego, to Gołąb stał się algorytmem, który przygląda się między innymi wyszukiwaniu związanemu z lokalizacją, wprowadzeniu danych strukturalnych (schema.org), danych teleadresowych, tworzeniu wizytówek w Google My Business (Google Moja Firma).

Rank Brain

Końcówka 2015 roku był to czas, w którym Google przedstawił Rank Brain. W dużym uproszczeniu jest to algorytm, którego zadaniem jest możliwie jak najbardziej dokładne zrozumienie intencji użytkownika i dostosowania do jego potrzeb wyników wyszukiwania. To on potrafi połączyć ze sobą synonimy, odgadnąć, co mamy na myśli i czego właściwie szukamy.

Mobile First Index

To było nieuniknione. Przez kilka ostatnich lat z łatwością można było zaobserwować jak zmieniały się proporcje ruchu na stronach, a szala przesuwała się z ruchu z komputerów (desktop) na urządzenia mobilne (mobile). W marcu 2018 roku Google oficjalnie ogłosił Mobile First Index, wskazując tym samym, że powinniśmy się skupić na mobilnej wersji strony, gdyż wyniki wyszukiwania będą filtrowane i wyświetlane między innymi na podstawie właśnie mobilnych wersji serwisów.

YMYL

W sierpniu 2018 roku Google ogłosił znaczący update swojego głównego algorytmu. Dotknął on głównie stron zakwalifikowanych do YMYL (Your Money Your Life), czyli takich o tematyce zdrowotnej, finansowej, wszystkich, które mogą bezpośrednio mieć wpływ na nasze życie offline. Wyraźnie wskazał, jak istotna jest dla niego wartościowa, tworzona przez ekspertów, wyczerpująca dane zagadnienie, podparta źródłami i dobrze zoptymalizowana treść.

Algorytmów jest wiele, bo mamy jeszcze m.in. Phantom (optymalizacja techniczna), Pirat (prawa autorskie w Internecie), Page Layout (architektura strony i komunikacja z wyszukiwarką) i wiele innych. Warto pamiętać, że współczesne algorytmy bazują na machine learningu i sztucznej inteligencji – uczą się same, gromadzą potrzebne dane, analizują je. Wszystko po to, by użytkownik dostał możliwie jak najlepszy rezultat poszukiwań.

Jak wygląda strona z wynikami wyszukiwania?

Algorytmy Google starają się zrozumieć zapytania wpisywane przez użytkowników. Dlatego nieustannie gromadzą i analizują operacje, jakie użytkownicy wykonują w obrębie listy wyszukiwań, jak i na stronach internetowych. W ten sposób przygotowane są listy wyszukiwań, czyli SERP-ów (Search Engine Result Page – strona pojawiająca się w wynikach wyszukiwarki), które najbardziej odpowiadają danemu zapytaniu. Wyniki podzielone są na dwa typy: naturalne, czyli organiczne oraz płatne linki reklamowe.

Wyniki organiczne to lista witryn, które zostały uznane przez Google za najbardziej pasujące do wpisanego zapytania (frazy kluczowej). Takich wyników jest zazwyczaj 10 na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a ich obecność jest zwykle rezultatem pozycjonowania.

Jak Google ustala kolejność w wynikach wyszukiwania?

Obecnie algorytmy Google biorą pod uwagę ponad 200 czynników rankingowych w obrębie strony, a także poza nią (linki przychodzące, opinie, wystąpienia brandu, media społecznościowe).

Z najważniejszych czynników on-site wymienić należy: treści na stronie (wyczerpujące i unikalne), struktura nagłówków, meta tagi,  architektura informacji, linkowanie wewnętrznie, wydajność strony WWW czy dostępność dla robotów indeksujących. Na podstawie tych informacji algorytm Google oblicza czy nasza strona pasuje do intencji kryjącej się za danym zapytaniem i wyświetla ją na określonej pozycji.

Na kolejność w wynikach wyszukiwania mają także inne czynniki. Ważne są także nasze osobiste preferencje wyszukiwania. Jak to działa?

Google bierze pod uwagę Twoją dotychczasową aktywność w wyszukiwarce i może podpowiadać wyniki wyszukiwania na podstawie poprzednich zapytań. Zapewne często odwiedzasz jakiś serwis informacyjny. Szukasz informacji, czy zadajesz pytania na jego temat w wyszukiwarce Google. Na podstawie Twojej dotychczasowej aktywności, Google może wyżej wyświetlać (podpowiadać Ci) linki do wspomnianego serwisu, abyś trafił na niego w pierwszej kolejności..

Kolejnym czynnikiem wpływającym na kolejność wyświetlania naszej strony w wynikach wyszukiwania ma lokalizacji. Kolejne aktualizacje algorytmu zaczęły uwzględniać adres fizycznej lokalizacji w jakiej znajduje się urządzenie, z którego korzystamy z wyszukiwarki.

Dlatego zupełnie inne wyniki wyszukiwania otrzymamy wpisując zapytanie „pozycjonowanie stron” będąc w Lublinie i Warszawie. Dzieje się tak, ponieważ Google wykrywa lokalizację po adresie IP, sygnale GPS lub lokalizacji w której logujemy się do sieci komórkowej.

Następnym czynnikiem, który wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania jest urządzenie, z którego korzystamy. Obecnie więcej wyszukiwań odbywa się na urządzeniach mobilnych. Z tego względu ważne jest dostosowanie stron internetowych do tych urządzeń. Nie bądźmy zdziwieni, gdy na to samo zapytanie otrzymamy inne wyniki na komputerze i smartfonie.

Jak często zmieniają się wyniki wyszukiwań?

Wyniki organiczne są stale optymalizowane przez Google, aby były jak najlepiej dopasowane do oczekiwań użytkowników. Dlatego każdy użytkownik, może otrzymywać różne wyniki, nawet w perspektywie kilku godzin i w dodatku na to samo zapytanie.

Wpływ na różnice w wyglądzie wyników ma historia wyszukiwań, pliki cookies, urządzenie z którego korzystamy, czy nasza lokalizacja. Do tego w zależności od zapytania, Google może też prezentować innego typu wyniki (Mapy, Grafiki, Filmy, Wiadomości), których obecnie wyróżnia się ponad 20 typów.

Także wyniki w formie reklam są odpowiedzią na wpisane zapytania. Za ich wyświetlanie odpowiedzialna jest usługa Google Ads. Linki sponsorowane widoczne są zazwyczaj nad listą wyników organicznych, jak również poniżej tych wyników.

Ich widoczność jest niezależna od listy TOP10 wyników organicznych, w której znajdują się zawsze najbardziej wartościowe witryny.

Czym są darmowe i płatne wyniki wyszukiwań?

Chcąc zrozumieć różnicę między darmowymi i płatnymi wynikami wyszukiwań, trzeba wyjaśnić pojęcie SEM (z ang. Search Engine Marketing, czyli marketing prowadzony w wynikach wyszukiwania). Jest to zbiór działań wykonywanych w ramach SEO, jak również reklamy płatnej (PPC – Pay Per Click) oraz artykułów sponsorowanych. Zobacz: SEO a SEM na czym polega różnica?

O ile SEO stara się dostarczać najlepsze jakościowo wyniki wyszukiwania naturalnego, to SEM skupia się na używaniu mechanizmów wyszukiwarek do efektywnego reklamowania treści wśród użytkowników oraz kierowaniu ruchu na daną witrynę. SEO jest tylko jednym z elementów kampanii marketingowych (SEM) w wyszukiwarkach. Bardzo często firmy korzystające z usług SEO decydują się na kampanię w Google Ads.

  • Płatne wyniki wyszukiwań trafiają do określonej grupy odbiorców w danym regionie oraz w określonym czasie,
  • Reklamy wyświetlają się natychmiast po uruchomieniu kampanii, przynosząc natychmiastowe rezultaty,
  • Dzięki działaniom reklamowym można łatwiej ocenić opłacalność działań i skuteczność kampanii.

Efekty uzyskiwane dzięki pozycjonowaniu strony wymagają więcej czasu, ale są oparte na darmowych wynikach wyszukiwania, nie wymaga więc płatności za każde kliknięcie w reklamę. Wyniki organiczne są też częściej wybierane przez użytkowników, którzy mniej chętnie klikają w reklamy.

Optymalnym rozwiązaniem jest synergia działań w ramach darmowych i płatnych wyników wyszukiwania. Kampania Google Ads pozwoli od razu zaistnieć Twojej marce oraz będzie wartościowym źródłem ruchu.

Słowa kluczowe to podstawa pozycjonowania. Skąd je brać i jak analizować?

Pozycjonowanie strony nie będzie skuteczne, jeśli nie wykonamy dokładnej analizy słów do SEO. Dzieje się tak ponieważ to na ich podstawie wiemy, w jaki sposób użytkownicy szukają informacji na dany temat. Zatem skąd je brać?

Dobór odpowiedniego słowa kluczowego powinien zacząć się od naszej obserwacji:

  • podpatrujemy, co robi konkurencja i jakich słów kluczowych używa na swojej stronie WWW,
  • zwracamy uwagę na frazy, dla których wyświetlają się reklamy w wynikach wyszukiwania – oznacza to, że dane słowo jest istotne i często wpisywane przez użytkowników szukających danej usługi,
  • zwracamy uwagę na podpowiedzi słów (wyszukiwania podobne), które wyświetlane są na dole strony z wynikami wyszukiwania,
  • określamy także cel naszej strony WWW i odbiorców, do których ma trafiać.

Ta krótka analiza powinna nam dostarczyć przybliżonej wiedzy o tym, jak użytkownicy szukają danego zagadnienia i jakie frazy mogą wpisywać w wyszukiwarce. Kolejną pomocą będą darmowe narzędzia, które pozwolą nam dokładniej sprecyzować najważniejsze słowa.

Poszukując fraz opisujących nasz biznes, zwróćmy szczególną uwagę na ich rodzaj, czyli kryjącą się pod nimi intencję. Rozróżniamy frazy informacyjne, poradnikowe czy sprzedażowe. Żeby je sprawdzić wpiszmy je w wyszukiwarkę Google. Tytuły stron powinny nam zasugerować, z jakim typem frazy mamy do czynienia. Sprawdźmy słowo „pozycjonowanie bloga”.

Wyraźnie widzimy, że mamy do czynienia z poradnikami. Z tego względu także nasz tekst powinien posiadać dokładnie taką charakterystykę.

Darmowe narzędzia, które pomogą w analizie

Dalsza analiza słów powinna być wykonana na podstawie narzędzi SEO. Tylko one dostarczą nam twardych danych o popularności wybranych przez nas fraz. Podpowiedzą nam również inne słowa, które powinniśmy uwzględnić w naszej strategii. Pamiętajmy, że pozycjonowanie stron opiera się na poprawnej analizie słów, zatem przyłóżmy się do tego zadania.

Google Keyword Planer

Pierwszym darmowym narzędziem, z którego warto skorzystać jest Google Keyword Planer, czyli Planer Słów Kluczowych. Jest to narzędzie udostępniane przy okazji planowania kampanii w płatnych wynikach wyszukiwania. Także w przypadku płatnej kampanii skuteczność zależeć będzie od trafnego doboru słów.

Dane udostępnione przez Google dostarczą nam informacji o popularności słowa kluczowego, ale także dadzą podpowiedź dotyczącą innych słów, powiązanych z wybranym przez nas.

Nowe słowa możemy znaleźć również wpisując adres podstrony naszej witryny lub witryny konkurencji.

keywordtool.io

Kolejnym narzędziem, o którym warto wspomnieć jest keywordtool.io (dostępne w wersji darmowej i płatnej). Twórca narzędzia korzysta z danych pochodzących z kilku wyszukiwarek; Google, Bing, Amazon i innych. Narzędzie pobiera sugestie fraz z wyszukiwarek, które np. w Google wyświetlane są pod listami wyszukiwań. Dane te następnie prezentowane są w interfejsie narzędzia.

Ubersuggest

Trzecie narzędzie, które może nam pomóc w analizie słów kluczowych jest Ubersuggest (dostępne w wersji darmowej i płatnej). Z narzędzia dowiemy się o popularności danego słowa kluczowego, jak często jest wpisywane w wyszukiwarce przez użytkowników. Poznamy koszt kliku w kampanii płatnej, poznamy konkurencyjność frazy, a także podpowiedzi innych słów. Narzędzie korzysta z danych Planer oraz Google Suggest.

Gdzie można umieścić słowa kluczowe na stronie WWW?

Mamy gotową listę słów. Teraz powinniśmy wiedzieć, gdzie można je umieścić na stronie czy w tekstach. Od razu podkreślamy, że najważniejsze frazy powinny być wplecione w treść w sposób naturalny. Gdy słów jest za dużo, to występuje wówczas negatywne zjawisko, które określa się keyword stuffing (upychanie słów kluczowych). Może to negatywnie odbić się na rankingu naszej witryny.

Najważniejszą wskazówką jest, aby używać słów w taki sposób, aby wyczerpać dane zagadnienie. Częstość użycia słowa kluczowego nie jest w tym wypadku najważniejsza.

Edycja i optymalizacja meta tagów na stronie internetowej

Nie sposób wyobrazić sobie pozycjonowania stron bez optymalizacji tego elementu. Meta tagi to  ważny element każdej strony internetowej, który wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania. Czasami zdarza się, że Google samo wybiera informacje, które wyświetla użytkownikom. Oznacza to, że powinniśmy jeszcze raz zastanowić się, czy tytuł i opis strony jest odpowiedni. Ale po kolei.

Na meta tagi składa się meta tytuł oraz meta opis. W meta tytule umieszczamy informację o zawartości strony, tak aby użytkownik klikając w link do naszej strony wiedział jakich informacji oczekiwać.

W meta opisie zaś podkreślamy korzyści jakie użytkownik znajdzie odwiedzając naszą podstronę. Jednak staramy się unikać określeń najlepsze czy najniższe ceny. Bardzo często takie zwroty nie działają. Lepiej umieścić informacje o bogatym wyborze pościeli z wysokogatunkowej bawełny – w końcu chodzi nam o jakość produktu.

Warto inspirować się istniejącymi opisami konkurencji lub w innych branż, aby wybrać rozwiązanie, które będzie nam najbliższe.

Optymalizacja nagłówków na stronie

Nagłówki są ważnym elementem treści na stronie internetowej. Pełnią kilka funkcji. Porządkują treść, wskazują o czym jest dany podtytuł, ułatwiają użytkownikom odnalezienie interesującego ich zagadnienia. Kluczowym nagłówkiem jest H1 (tytuł strony), który wskazuje nam jak nazwa wskazuje na to o czym jest dana strona. Nagłówki niższego rzędu (H2-H6) wskazują na zawartość kolejnych śródtytułów.

Przy używaniu nagłówków pamiętajmy o zachowaniu prawidłowej hierarchii. Na danej podstronie może być tylko jeden nagłówek H1, w nim zawarte są nagłówki H2, a w tych H3 i tak dalej.

Czy warto w nagłówkach umieszczać słowa kluczowe? Oczywiście, że tak! Jednak tak jak wspomnieliśmy, te powinny występować wówczas, jeśli tematyka danego nagłówka odpowiada treści pod nim.

Jeśli w tekście piszemy o procesie produkcji mebli, to w nagłówków powinniśmy uwzględnić taką informację. Dzięki temu szybko i jasno wskażemy użytkownikom co zawiera dany śródtytuł i jakiej treści się spodziewać.

Nie ma znaczenia też, jak długi jest podtytuł. Ważne jest, aby opisywał to, co dokładnie zawiera.  W przypadku dłuższych tekstów wizualnie lepiej prezentują się długie śródtytuły (z racji dużej różnicy w wielkości fontu).

1

2

3

Nagłówki na stronie wskazują na to o czym jest tekst

Pamiętajmy też, że wybrane przez nas słowa kluczowe wskazują nam po jakich frazach użytkownicy szukają danej informacji. Pokazują zatem, w jaki sposób powinniśmy rozbudować treść oraz jakie nagłówki stosować.

Tworzenie przydatnych i wartościowych treści na stronie

Posiadając już wybrane przez nas słowa i określoną strukturę nagłówków, przechodzimy do ostatniego etapu, a więc przygotowania odpowiedniej treści.

Czytając nasz tekst na pewno zwróciłeś już uwagę na to, że treści na stronie powinny być wyczerpujące. Właśnie od tego zależy ich długość. Nie zapominaj również, że oraz powinny angażować Twoją uwagę. Informacje warto przedstawiać w taki sposób, aby użytkownik przez cały czas zachowywał odpowiedni poziom koncentracji.

Ponadto rodzaj treści uzależniony jest od celu jaki dana podstrona realizuje. Dla przykładu celem tego tekstu jest dostarczenie wiedzy odbiorcy, który szuka informacji o pozycjonowaniu. Mowa o odbiorcy, który jest albo zainteresowany usługą pozycjonowania strony internetowej lub być może jak ty, szuka wiedzy o wspomnianym zagadnieniu.

Sam opis zagadnienia wymusza stosowanie głównego słowa w różnych odmianach. W ten sposób dowiadujesz się, że pozycjonowanie strony firmy, którą prowadzisz możesz wykonać samodzielnie lub z pomocą agencji.

Dodatkowo wyczerpująca treść wymusza stosowanie tzw. LSI keywords, czyli wyrażeń powiązanych semantycznie. Gdy opisujemy na czym polega pozycjonowanie stron w Google, nie sposób nie wspomnieć o optymalizacji, SEO, czy jak wyglądają wyniki wyszukiwania. Tworzenie długich treści jest lepiej odbierane przez użytkowników, ponieważ dokładniej opisują one zagadnienie, a zatem są także lepiej oceniane przez algorytmy wyszukiwarki Google.

Pozycjonowanie stron, które elementy techniczne należy zoptymalizować?

Wartościowe treści to tylko jeden z elementów, które są kluczowe do poprawy obecnej widoczności Twojej strony w Google. Na pewno spotkałeś strony internetowe, które nie były intuicyjne. Po prostu przeglądając je, gubiłeś się w ich zawartości oraz w nawigacji. Nic dziwnego, że później nie chciałeś ich odwiedzać.

W takim razie już wiesz, że konieczne jest także wdrożenie poprawnej optymalizacji strony, w taki sposób, aby jej struktura była logiczna i intuicyjna dla użytkowników. To działanie ma jeszcze jeden powód.

Warto podkreślić, że poprawna architektura informacji na stronie pozwala robotom wyszukiwarki na skuteczniejsze powiązanie treści ze słowami kluczowymi wpisywanymi przez użytkowników wyszukiwarki. Zatem prawidłowy podział informacji powoduje, że roboty lepiej rozumieją jej zawartość, a tym samym poprawia się ranking Twojej strony.

Skuteczne pozycjonowanie stron wymaga wdrożenia poprawnej architektury informacji

Czym jest architektura informacji? Pod tym terminem kryje się kilka elementów, które są bardzo ważne w kontekście pozycjonowania stron. Architektura informacji na stronie to:

  • struktura podstron w obrębie całego serwisu. Na tej podstawie wskazana jest zależność pomiędzy poszczególnymi podstronami i ich umiejscowienie w strukturze całego serwisu,
  • prawidłowe stosowanie nagłówków w obrębie podstrony, które pozwalają na porządkowanie i prawidłowe eksponowanie treści,
  • stosowanie odpowiednich wyrażeń semantycznych (prawidłowo dobranych fraz), związanych z daną tematyką. Pomagają użytkownikom oraz robotom indeksującym prawidłowo rozumieć treść serwisu oraz jego podstron.

Nie sposób zatem przejść obojętnie obok tak ważnego zagadnienia jakim jest poprawna architektura informacji. Jest ona ważna na każdym etapie posiada strony internetowej.

Jeśli dopiero projektujesz nową stronę WWW lub sklep, to błędna struktura sprawi, że nie będziesz w stanie przegonić swojej konkurencji. Do tego poniesiesz dodatkowe koszty związane z wdrożeniem poprawnej struktury. Wydłuży to także cały proces pozycjonowania strony, ponieważ będziesz zmuszony wdrożyć najpierw poprawną strukturę.

Z kolei jeśli już posiadasz serwis, ale rozbudowujesz go w sposób błędny, to wkrótce Twoja widoczność może zacząć spadać.

Tworząc poprawną strukturę strony zwróć uwagę na to, aby ta:

  • poprawnie opisywała Twój biznes – jeśli jesteś producentem mebli, zbuduj odrębną podstronę każdemu produktowi,
  • wynikała z logicznego podziału oferty, pożądanego przez klientów. Produkty możesz podzielić ze względu na pomieszczenie – meble kuchenne, łazienkowe oraz sam rodzaj mebla – szafki, stoły, krzesła,
  • oryginalna – nie twórz dwóch podstron na ten sam temat, ponieważ to prowadzi do zaburzenia w poprawnej strukturze i wprowadza w błąd użytkowników.

Jeśli zadbasz od początku o prawidłową architekturę informacji to pozycjonowanie stron znacznie szybciej przyniesie pozytywne efekty.

Przyjazne adresy URL

Twoja strona powinna bazować na przyjaznym dla użytkowników adresie URL. Jak wygląda przyjazny adres URL?

twojadres.pl/podstrona/produkt/

Ponadto przyjazne adresy URL mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie stron, ponieważ składają się ze słów kluczowych, a to pozwala robotom wyszukiwarek powiązać je z zawartością Twojej strony internetowej.

Prawidłowa konstrukcja adresu URL pozwala użytkownikom:

  • dowiedzieć się o czym jest odnośnik i jakiej oczekiwać zawartości,
  • zorientować się w strukturze strony internetowej,
  • chętniej udostępnić link do strony, która posiada przyjazne adresy URL,
  • łatwiej zapamiętać adres niż enigmatyczny ciąg znaków.

Pozycjonowanie wymaga szybkości ładowania strony WWW

Twórcy wyszukiwarki Google już jakiś czas temu ogłosili, że wydajność witryn internetowych także będzie brana pod uwagę przy obliczaniu jej rankingu. Oznacza to nic innego, iż jeśli Twoja strona jest wolniejsza (dłużej się wczytuje) niż strony konkurencji, to pod tym względem będzie niżej oceniona.

Dodatkowo wolne strony internetowe powodują bardzo negatywne odczucia użytkowników. Słowo bardzo nie jest tu nadużyciem, jeśli musimy długo czekać na wczytanie zawartości strony WWW, to zwyczajnie ją porzucamy. Jak zatem poprawić wynik naszej strony WWW?

Po pierwsze musisz pamiętać, że to jak Twoja strona WWW wczytuje się, wynika z kilku powodów:

  • technologii w jakiej została wykonana (duża liczba skryptów spowalnia ich działanie),
  • serwera, na którym została umieszczona,
  • wielkości załączników jakie opublikowałeś na swojej stronie,
  • ilości zainstalowanych pluginów na stronie (strony na WordPress czy Joomla),
  • braku wdrożenia reguł kompresujących i opóźniających ładowanie skryptów,

Niestety nie wszystko jest zależne od Ciebie i osiągnięcie maksymalnej wydajności strony jest bardzo trudne. Jest także bezpośrednio związane z użytą technologią.

Przede wszystkim staraj się zmniejszać rozmiar i kompresować grafiki zanim opublikujesz je na swojej stronie WWW, dodaj odpowiednie reguły do pliku .htaccess (domyślny dla serwerów Apache), które spowodują kompresję kodu i zapisywanie elementów statycznych w pamięci podręcznej przeglądarki.

Szybkość swojej strony możesz sprawdzić w kilku narzędziach, polecamy Google Speed Insights oraz GT Metrix.

Strona dostosowana do urządzeń mobilnych

Dodatkowo ranking witryn internetowych jest obliczany na podstawie mobilnej wersji serwisu. Zaś od marca 2021 roku Google będzie obniżać ranking witryn, które nie są dostosowane do urządzeń mobilnych. Nie zwlekaj i sprawdź czy Twoja strona jest dostosowana czy potrzebujesz pilnej zmiany layoutu. Zastanawiasz się jak możesz to sprawdzić? Zajrzyj do usługi Google Mobile Friendly.

Dodatkowo ranking witryn internetowych obliczany jest na podstawie mobilnej wersji serwisu. Zaś od marca 2021 roku Google będzie obniżać ranking witryn, które nie są dostosowane do urządzeń mobilnych. Nie zwlekaj i sprawdź czy Twoja strona jest dostosowana, czy potrzebujesz pilnej zmiany layoutu. Zastanawiasz się jak możesz to sprawdzić? Zajrzyj do usługi Google Mobile Friendly.

Stosuj intuicyjne linki wewnętrzne

Większość użytkowników najprawdopodobniej odwiedzi tylko jedną podstronę z naszej witryny, jednak wszystko tak naprawdę zależy od tematyki, którą opisujemy. Jeśli użytkownicy szukają informacji na dany temat zapewne odwiedzą więcej niż jedną podstronę witryny.

W naszym tekście na pewno zauważyłeś dużą liczbę linków wewnętrznych oraz zewnętrznych (do opisywanych narzędzi). Czy były one pomocne? Linki wewnętrzne pełnią kilka funkcji:

  • pomagają użytkownikom poruszać się po stronie internetowej,
  • ułatwiają dotarcie do poszukiwanej informacji,
  • pomagają robotom wyszukiwarek powiązać ze sobą linkowane zawartości,
  • zwiększają stopień zaangażowania użytkowników,
  • przyczyniają się do dłuższego czasu spędzonego na naszej stronie WWW,
  • wskazują na najważniejsze treści w naszym serwisie.

Dodając linki wewnętrzne w swojej stronie pamiętaj o kierowaniu się wymienionymi zasadami. Spowoduje to pozytywne odbiór Twojej witryny, a także przyczyni się do lepszego rozumienia jej zawartości przez roboty wyszukiwarek.

Samodzielne pozycjonowanie strony, a zlecenie pozycjonowania agencji SEO

Pozycjonowanie stron to bardzo obszerne zagadnienie, a działania z nim związane należy wykonywać w sposób systematyczny i ciągły. Jeśli na przeanalizowałeś swoją stronę internetową, przygotowałeś nową strukturę i wdrożyłeś poprawne treści, to po jakimś czasie (najczęściej jest to kilka tygodni) musisz sprawdzić efekty swoich działań, a następnie (po jakimś czasie) czynność powtórzyć. Pozwoli Ci to ocenić, czy witryna zareagowała pozytywnie na Twoje korekty czy nie.

W tym miejscu dochodzimy do sedna. Pozycjonowanie to proces, dlatego każde działanie podlega analizie i ocenie, co pozwala na znalezienie najskuteczniejszego rozwiązania. Jeśli zdecydowałeś się na działanie samodzielne, to nie możesz zapomnieć o ocenie swoich działań. Oceń, co dokładnie chciałeś osiągnąć i czy udało Ci się to zrobić. Pamiętaj też, od czego zależy trudność i czasochłonność pozycjonowania, czyli od konkurencyjności fraz i tematyki, którą wybrałeś do pozycjonowania.

Wiemy doskonale jak dużo czasu oraz jakich nakładów pracy wymaga skuteczne pozycjonowanie stron. Wiemy też, z jakimi problemami przychodzą klienci do naszej firmy. Zapewne w tym miejscu też zastanowisz się, czy chcesz podjąć trud samodzielnie czy zlecić usługę zewnętrznej firmie.

Wybór pozostawiamy Tobie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu i optymalizacji odwiedź nasz blog SEO.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes