Przejdź do treści

Pozycjonowanie szerokie – czym jest? Jakie zalety ma long tail SEO?

Pozycjonowanie szerokie - czym jest? Jakie zalety ma long tail SEO?

Każdego dnia do wyszukiwarki Google wpada ponad 3,7 miliarda zapytań. Dotyczą one najróżniejszych tematów. Czasem składają się z zaledwie jednego słowa, a kiedy indziej – nawet z 10.

Jeżeli dokładnie przeanalizujesz swoje zapytania kierowane do Google, zauważysz, że jedne z nich są bardziej, a pozostałe mniej szczegółowe. Celem niektórych jest ogólne rozeznanie się w jakimś zagadnieniu, a innych – znalezienie informacji na konkretny temat czy zakup określonego produktu. To właśnie na tych drugich opiera się strategia pozycjonowania szerokiego, które umożliwia precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów i tworzenie treści, których oni rzeczywiście potrzebują. 

Na czym polega pozycjonowanie szerokie? I co możesz zyskać, wdrażając takie podejście? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 

Czym jest pozycjonowanie szerokie (długi ogon)? 

Pozycjonowanie szerokie to działania SEO, które koncentrują się na słowach kluczowych z długiego ogona. Zapytania typu long tail składają się z co najmniej kilku wyrazów (najczęściej minimum 3-4) i cechują się wysoką szczegółowością. 

Ich specyfikę najłatwiej wyjaśnić na przykładach: 

  • frazy ogólne: buty, kosmetyki
  • frazy typu long tail: mokasyny damskie 37, szampon do włosów kręconych wysokoporowatych

Warto zdawać sobie sprawę, że są to wyrażenia, które ogółem generują aż za 69-71% ruchu w wyszukiwarce. Mimo, że pojedyncze zapytania tego typu nie cechują się zbyt dużą liczbą wyszukań, odznaczają się one znacznie wyższym współczynnikiem konwersji.

Właśnie dlatego pozycjonowanie szerokie należy do stałego repertuaru działań marketingowych większości firm, które pozyskują duży, jakościowy ruch organiczny – ze sklepami internetowymi na czele. 

Jakie są zalety pozycjonowania long tail?

Wyszukiwarki internetowe to dziś podstawowe źródło wiedzy i… klientów. Oczywiście pod warunkiem doboru odpowiednich fraz, narzędzi i działań.

Skuteczne pozycjonowanie long tail pozwala wykorzystać ten potencjał. Oto jego najważniejsze zalety:

Skuteczniejsze dotarcie do klienta

Przyjrzyjmy się przykładowym zapytaniom użytkowników z długiego ogona:

  • jak ugotować kaszę jaglaną
  • jaki laptop gamingowy do 5000
  • rower szosowy do 5000
  • buty adidas dziecięce
  • koszule damskie eleganckie plus size

Jak widzisz, są one bardzo precyzyjne, a intencja wpisującego je użytkownika – jasna. Dbając o widoczność na tego typu frazy, docierasz więc do swojej grupy docelowej, a nie przypadkowych internautów. Proces long tail SEO to jeden z najskuteczniejszych przykładów personalizacji działań w marketingu. 

Pozyskujesz wartościowy ruch

Załóżmy, że prowadzisz sklep z obuwiem, który wyświetla się na pierwszej pozycji na frazę „buty”. Na Twoją stronę internetową mogą zatem trafiać osoby zainteresowane jakimkolwiek obuwiem – także np. dziecięcym. A co, jeśli nie masz butów dla dzieci w swojej ofercie?

Właśnie dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem w takim przypadku jest wykorzystanie w strategii SEO słów kluczowych z długiego ogona, która świetnie sprawdza się w sklepach z dużym asortymentem. Chodzi tu o zapytania, które zawierają charakterystykę poszukiwanych produktów czy nawet nazwy konkretnych modeli – np. „damskie buty do biegania” czy Nike Air Max Plus. Osoby wpisujące takie frazy są zdecydowane na zakup, a nie tylko przeglądanie Internetu. 

Osiągasz efekty SEO szybciej 

Dzięki mniejszej konkurencyjności słów long tail upragnionymi efektami możesz cieszyć się znacznie szybciej niż w przypadku tradycyjnego pozycjonowania. Dlaczego? To proste – aby Twoja witryna znalazła się na najwyższych pozycjach, musisz stworzyć mniej treści i pozyskać mniej linków niż w przypadku fraz cieszących się większą popularnością. (Oczywiście to tylko przykładowe działania -ich dobór zawsze zależy od konkretnego przypadku).

Co więcej, raz wypracowane rezultaty znacznie łatwiej utrzymać niż w przypadku bardziej konkurencyjnych fraz. 

Obniża koszty SEO

Ogólne, najpopularniejsze słowa kluczowe typu „zabawki”, „buty” czy „kosmetyki” są najbardziej konkurencyjne. Oznacza to, że o wysokie pozycje na nie walczy wiele firm, które przeznaczają na to niemałe pieniądze. Podbicie szczytów wyszukiwarki na tego typu frazy wymaga więc długich lat kompleksowych działań i dużego budżetu. 

Zupełnie inaczej sytuacja prezentuje się w przypadku fraz long tail. Ich znacznie mniejsza konkurencyjność sprawia, że nie wypozycjonowanie na nie strony nie pochłania tak dużych nakładów finansowych. Ucieszy Cię też pewnie fakt, że efekty pojawiają się znacznie szybciej. 

Zwiększa współczynnik konwersji

Jak już wiesz, dzięki frazom typu long tail nie przyciągasz na swoją stronę przypadkowych internautów. Docierasz do potencjalnych klientów, zainteresowanych Twoją ofertą bądź publikowanymi przez Ciebie treściami. To wszystko przekłada się na zwiększenie ruchu na stronie i konwersji. 

Poprawia widoczność wszystkich fraz kluczowych

Czy wiesz, że działania z zakresu szerokiego SEO to szansa na przysłowiowe upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu? Dzieje się tak ze względu na to, że rozbudowane frazy z długiego ogona zawierają w sobie słowa ogólne, których pozycje również mogą poszybować w górę. 

Nie ryzykujesz filtrem od Google

Pozycjonowanie szerokie wymaga przeprowadzenia dokładnej analizy słów kluczowych. Konieczny jest wybór takich zapytań, które wpisują użytkownicy rzeczywiście zainteresowani Twoją ofertą lub treściami, a następnie optymalizacja wybranych podstron w zgodzie z ich potrzebami. 

Takie podejście sprawia, że działasz w myśl wytycznych Google, co sprawia, unikasz ryzyka nałożenia na Twoją stronę kar (filtrów). 

Wykorzystaj zalety pozycjonowania szerokiego dla Twojej firmy!

Pozycjonowanie na długi ogon to szansa dla wielu biznesów. Na pewno docenisz jego zalety, jeśli:

  • Dopiero rozpoczynasz pozycjonowanie w danej branży. Szerokie pozycjonowanie pozwoli Ci uzyskać efekty znacznie szybciej niż koncentracja wyłącznie na ogólnych zapytaniach.
  • Oferujesz szeroką gamę produktów lub usług. SEO long tail pozwoli Ci dotrzeć do osób zainteresowanych konkretnymi aspektami Twojej oferty. 
  • Chcesz wyróżnić się na tle konkurencji. Dzięki strategii long tail znajdziesz swoją niszę i zbudujesz przewagę nad konkurentami. 
  • Nie dysponujesz dużym budżetem. Pozycjonowanie na frazy z długiego ogona to w SEO jedna z najtańszych opcji skutecznego dotarcia do klientów w świecie online. 
  • Pozycjonujesz swoją stronę internetową już od długiego czasu i brakuje Ci pomysłów na dalszy wzrost widoczności w wynikach wyszukiwania. Analizując słowa z długiego ogona, na pewno odkryjesz nowe obszary do zagospodarowania.
  • Dużą rolę w Twoim biznesie odgrywają działania content marketingowe. Frazy długiego ogona to wręcz kopalnia tematów przeróżnych treści!

Nie masz już chyba wątpliwości, że pozycjonowanie szerokie sprawdzi się praktycznie w każdej branży. Włączenie fraz z długiego ogona do strategii pozwoli Ci maksymalnie wykorzystać potencjał SEO i efektywnie promować konkretne produkty czy usługi. 

Nasza agencja chętnie Ci w tym pomoże. Skontaktuj się z nami już teraz!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes