Przejdź do treści

Adres URL – co to jest, z czego się składa i jak powinien wyglądać?

Prawidłowy adres strony internetowej nie tylko ładnie brzmi, ale również zapada w pamięć. Łatwo kojarzy się klientom z usługą lub produktem oraz sprzyja ponownym odwiedzinom sklepu internetowego czy bloga. Poza tym mocno wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce Google. Sprawdź, jak stworzyć unikatowy i chwytliwy adres URL.

Co to jest adres URL?

URL (z ang. Uniform Resource Locator) jest to format adresowania wszelkich zasobów internetowych. Ujmując prościej, jest to adres internetowy, dzięki któremu trafiasz m.in. na konkretne strony, blogi, portale, a nawet zakładki. Przykładem takiej strony jest witryna performancemedia.pl. Wpisując w przeglądarkę adres URL lub klikając go w formie linka w artykule, przenosisz się bezpośrednio na stronę lub podstronę – zależnie od tego, gdzie prowadzi…

A prowadzić może w inne rejony strony, ponieważ adres URL również dzieli poszczególne witryny na sekcje. Dzięki odpowiedniemu zapisowi przekierowuje użytkownika bezpośrednio m.in. do kontaktu, sklepu internetowego, bloga na stronie czy konkretnego artykułu. Zapis takiego adresu jest szerszy i bardziej szczegółowy np.: performancemedia.pl/blog/.

Jak tworzyć adres URL – najważniejsze zasady

Skoro już wiesz, co to jest adres internetowy, to dowiedz się, z czego składa się taki adres internetowy. Budowa adresu internetowego strony www wygląda tak:

  • protokół http lub protokół zabezpieczony https,
  • www – nazwa usługi internetowej (obecnie nie jest obowiązkowe stosowanie przedrostka www),
  • nazwa domeny (docelowo jest to nazwa firmy, bloga, a nawet imię i nazwisko),
  • TLD (domena najwyższego poziomu) np.: pl, eu,
  • człon adresu podstrony (np. /podstrona-ofertowa-1/).

Adres URL przykład – https://adres-strony.pl

Jak tworzyć adres URL? Przede wszystkim pamiętaj, że adres URL ma być łatwy do zapamiętania i krótki. Najlepiej, jeśli zawiera słowa kluczowe kojarzone z Twoją działalnością. Z tym, że Twoja nazwa w jakiś sposób powinna nawiązywać do profesji, usługi czy produktów promowanych na stronie. Dobry przykład to www. zegarki.xxx.pl.

Ostatni człon uzupełnij nazwą firmy, nazwiskiem, jeśli te widnieje w nazwie spółki, czy drugim słowem kluczowym charakterystycznym dla tej branży. Bezpośrednio poinformujesz klientów, jaki produkt znajdą na stronie i u kogo. Poza tym taki URL jest prosty, dobrze kojarzony i łatwy do zapamiętania.

Czym jest „przyjazny” adres URL?

Przyjazny adres URL jest prosty – zaznacz tę zasadę na czerwono i podkreśl. Prosty, czyli taki, który nie zawiera skomplikowanych wyrażeń, niezrozumiałych kodów, trudnych do zapamiętania ciągów cyfr, dat czy słów uznawanych za trudne. Przykładem takiego trudnego słowa jest homonimia. Polski wyraz, oznaczający ten sam zapis słowa, jednak mający różne znaczenia zależnie od kontekstu (pokój – znacznie pokój na ziemi i pokój jako pomieszczenie). Ładnie brzmiące słowo, ale kto je kojarzy?! Zapewne wyłącznie eksperci od filologii polskiej.

Jednym z elementów, które są analizowane podczas audytu SEO jest właśnie to czy urle w obrębie domeny są „przyjazne”.

Nie tylko prostota czyni adres URL „przyjaznym”. Przyjazny URL jest złożony ze słów bezpośrednio kojarzonych z produktem, usługą, zakładką lub jakąś czynnością. Do tego układając przyjazny URL, twórz wyraźną strukturę katalogów. Zawsze dodawaj nazwę katalogu w formie prostego słowa kojarzonego z konkretną informacją np.: blog, kontakt, o nas, zegarki-męskie, etc. Dlaczego proste słowa są lepsze niż niezrozumiałe ciągi różnych znaków?

Przykład: Łatwiej zapamiętać adres typu:  www.performancemedia.pl/blog… niż  www. performancemedia.pl/index.php?action=blog&p353587w, prawda?

Przyjazny adres URL złożony z prostych słów szybko łączy podświadomość użytkownika Internetu z usługą, produktem, wydarzeniem. Do tego:

  • łatwo zapada w pamięć,
  • szybko jest kojarzony przez internautę, gdy próbuje sobie przypomnieć jego nazwę,
  • sprzyja sprawnemu poruszaniu się po stronie,
  • ułatwia pozycjonowanie.

Jak zoptymalizować adresy URL?

Przy podziale na sekcje pamiętaj, aby adres linku był ten sam w pierwszym członie – www. performancemedia.pl… a katalog (kontakt, o nas) tylko dopełniał całości. Stosowanie różnych adresów znacząco utrudni ich zapamiętywanie klientom czy czytelnikom i źle wpływa na pozycjonowanie SEO.  Jeśli Twój adres jednak jest dłuższy, do oddzielania słów używaj separatora w postaci myślników lub znaków podkreślenia. Nie zapomnij o ważnej zasadzie optymalizacji – nie stosuj dużych liter w adresie URL, gdyż użytkownik nie zapamięta, które litery są duże w adresie, a które małe.

Przy optymalizacji adresu URL nie ignoruj użytkowników urządzeń mobilnych. Jeśli planujesz dwie wersje strony, czyli desktopową i mobilną, a nie responsywną, licz się z utworzeniem adresu URL mobilnego. Niestety, ale wiąże się to również z optymalizacją dwóch stron. W opinii wielu ekspertów lepiej zostawić stronę RWD – responsywną, pod jednym adresem, która dostosowuje się do różnego typu komputerów, smartfonów czy tabletów, dzięki czemu adresacja URL będzie ujednolicona dla komputerów jak i urządzeń mobilnych.

Używanie najważniejszych słów kluczowych w adresach URL

Adresy www powinny się składać ze słów, ale nie mogą one być przypadkowe czy wyłącznie o charakterystycznym znaczeniu dla danej usługi lub produktu. Tworząc adres www, stosuj najważniejsze słowa kluczowe. Słowa kluczowe są to frazy wpisywane do wyszukiwarki internetowej przez internautów charakteryzujące branżę, dziedzinę czy dyscyplinę. Na ich podstawie wyszukują określonych usług czy produktów. Dobrymi przykładami są:

  • zegarek sportowy,
  • zegarek męski,
  • zegarek damski,
  • mechanik samochodowy,
  • opony zimowe do… marka xxx
  • imię nazwisko – sportowca, naukowca, aktora.

Najważniejsze słowa kluczowe to te, które osiągają najwyższe liczby wyszukiwań, czyli są najczęściej wpisywane przez internautów do wyszukiwarek. Zastosowanie ich w adresie URL wpływa pozytywnie na pozycjonowanie SEO, czyli podnosi pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Adres URL ma być możliwie krótki

Tworzenie adresu URL ze słów kluczowych nie jest proste. Postaraj się zawrzeć w adresie najważniejsze frazy, a przy tym możliwie krótkie. Jeśli zastosujesz krótki URL, w pierwszej kolejności zyskuje użytkownik. Zwięzłe, niedługie, bezpośrednie i proste słowa łatwo zapadną mu w pamięć, szybko skojarzą konkretne usługi, a do tego nie sprawią problemu w pisowni.

Przykład:

Zamiast www. internetowy-sklep-zoologiczny-małpka-on-line.pl zastosuj www. małpka-sklep-zoologiczny.pl.

Oraz przykład adresu URL dla podstrony produktowej:

www. małpka-sklep-zoologiczny.pl/karmy-dla-psa/pedigree-adult-wolowina-i-drob-15-kg/

Krótki adres www to także lepsze pozycjonowanie. Zbyt duże zagęszczenie słów kluczowym może zostać potraktowane jako spam. Najgorszym, co wtedy może spotkać taki adres URL, to usunięcie z rankingu wyszukiwarki.

Stosowanie znaków łącznikowych

Jak już wspomniano powyżej, przy długich adresach URL warto stosować łączniki. Występują one w formie myślnika (wyszukiwarki-internetowe) lub znaku podkreślenia (wyszukiwarki_internetowe). Dlaczego to takie ważne? W adresach URL nie stosuje się spacji, a wyrazy należy oddzielać dla zrozumienia tekstu i lepszej czytelności.

Łatwiej i szybciej przeczytać

www. sklep-zoologiczny-on-line.pl niż

www. sklepzoologicznyonline.pl.

Najlepiej stosuj myślniki. Są one częściej używane w j. polskim niż znaki podkreślenia, dlatego są bardziej naturalne i czytelniejsze dla użytkowników Internetu.

Łączniki doskonale sprawdzają się szczególnie przy dłuższych tytułach artykułów czy szeroko opisanych zakładkach np.:

https://lumo.pl/blog/wyszukiwarki-internetowe-ranking/

Wskazany link jest długi, ale czytelny, przejrzysty, a przede wszystkim zrozumiały. Nie bez znaczenia jest to także dla SEO. Google traktuje myślnik, jak spacje, dlatego odróżnia dwa podzielone słowa (dwie frazy). W przypadku znaku podkreślenia łączy oba wyrażenia i traktuje jako jedną frazę.

Niestosowanie znaków diakrytycznych i spacji

W adresach URL można zastosować znaki diakrytyczne, czyli np.: polskie litery typu: ń, ć, ż, ź, ą, ę, ale pozycjonowanie takich domen (nazywanych IDN) jest zdecydowanie trudniejsze, a przez to droższe. Google nie zawsze rozpoznaje adresy ze znakami diakrytycznymi, a do tego pozyskanie naturalnych linków tego typu jest niemalże niemożliwe. Poza tym użytkownicy Internetu są przyzwyczajeni do tego, że adresy URL czy nawet e-mail standardowo są pisane „bez ogonków”. Bezpośrednio w przeglądarki wpisują w większości wypadków nazwy uproszczone. Ta sama zasada dotyczy znaków specjalnych w innych językach np.: niemieckim czy francuskim.

Przykład nieprawidłowych adresów URL

Spacja natomiast nie powinna być stosowana, gdyż po przejściu na dany adres strony, nie jest przepisywana. Zostaje zmieniona np.: na kod %20, co skutkuje nazwą dokumentu typu http//adres-nazwa.pl/nowy%20plik.html. Pomyśl teraz, jak wygląda adres z kilkoma słowami i spacjami? Zamiast niej zastosuj lepiej wspomniany myślnik, a unikniesz niezrozumiałych ciągów literowo-cyfrowych w adresie.

Stosowanie protokołu HTTPS

Różnica między protokołem HTTP a HTTPS polega na tym, że ten drugi ma standard SSL, czyli Secure Sockets Layer. Jest to uwierzytelnienie serwera i gwarancja bezpieczeństwa transmisji danych. Ujmując rzecz prosto, protokół HTTPS w URL strony zabezpiecza Twoje dane oraz klienta przed atakami hakerów np.: podczas wpisywania ich w formularz kontaktowy, formularz zakupowy lub przelew bankowy.

Wszelkie dane takie jak adres domowy, numer telefonu, numer karty płatniczej, login, hasła są zabezpieczone przed kradzieżą. Jeśli budujesz pod adresem URL sklep internetowy, zabezpiecz go certyfikatem SSL. Niestety, gdy utworzysz adres www wyłącznie na protokole HTTP, to narazisz swój sklep i dane klientów na łatwe przychwycenie. Ze względu na to, że posiadanie poprawie wdrożonego certyfikatu SSL jest czynnikiem rankingowym musisz to zrobić jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu sklepu internetowego.

Obecnie algorytm wyszukiwarki Google bierze pod uwagę to czy domena ma certyfikat SSL i jest kierowana poprzez protokół HTTPS, natomiast często strony mające połączenie zabezpieczone szyfrowaniem są wyżej pozycjonowane w wynikach wyszukiwania niż strony nie posiadające zabezpieczonego połączenia.

Czy adresy URL mają wpływ na SEO?

Adres URL strony internetowej jest również szalenie istotny dla indeksowania stron w Google. Odpowiednia budowa adresu ułatwia wyszukiwanie informacji np.: o sklepie, marce, usłudze czy produktach. Im precyzyjniejsze adresy stron www i ich sekcji, tym lepiej jest zoptymalizowana witryna. Lepsza optymalizacja adresów znów wpływa pozytywnie na ranking strony w Google.

Poza przejrzystością adresu i prostą nawigacją strony liczą się także:

  • wymienione wyżej bezpieczeństwo,
  • brak spacji,
  • stosowanie myślników,
  • użyte słowa kluczowe.

Wszystkie te składowe przyjaznego adresu URL wpływają na pozycjonowanie. Dlaczego to takie ważne? SEO friendly URL (przyjazny) to wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.  Im wyższa pozycja Twojej strony w wyszukiwarce, tym więcej osób ją odwiedzi. Większy ruch to znów więcej potencjalnych klientów lub czytelników.

Podsumowanie

Prawidłowe stosowanie adresów URL strony umożliwi proste wyszukanie go internautom przez skojarzenie z usługą czy produktem, łatwe zapamiętanie oraz wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie SEO. Podczas jego tworzenia zastosuj proste i zrozumiałe słowa kluczowe. Wykorzystaj możliwie najkrótszą komplikację wyrazów. Tej czynności warto poświęcić wiele godzin analiz SEO – wyszukać słowa często wpisywane w wyszukiwarki internetowe, a potem wybrać najbardziej charakterystyczne dla swojego profilu działalności.

Sam adres URL podziel myślnikami dla przejrzystości i nie stosuj spacji czy znaków specjalnych. Zasada ta dotyczy także polskich znaków typu ą, ę, ż, ź, ale również wielkich liter. Na koniec nie zapominaj o zabezpieczeniu strony protokołem SSL, czyli o wyborze wersji HTTPS dbającej o bezpieczeństwo danych. Tak zoptymalizowany adres URL z pewnością zwiększy ruch na Twojej stronie, a w perspektywie czasu wpłynie pozytywnie na dochody.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes