Co to jest Consent Management Platform (CMP)? Jakie daje korzyści?
Prywatność w sieci od lat jest zagadnieniem, które budzi wiele kontrowersji. W związku z tym powstają różne regulacje prawne (jak chociażby RODO czy Data Privacy), które mają zwiększyć bezpieczeństwo internautów i umożliwić im korzystanie z sieci w oparciu o najwyższe standardy ochrony prywatności.
Stosowanie się do tych przepisów powinno być kluczowe dla każdego właściciela strony internetowej. Jeszcze tego nie robisz? Ktoś mógłby pomyśleć, że nie zależy Ci na skutecznym analizowaniu danych czy prowadzeniu kampanii remarketingowych. Albo masz dużo pieniędzy, które planujesz przeznaczyć na kary.
My jednak wiemy, że chcesz to jak najszybciej zmienić. I jesteśmy po to, by pomóc! Narzędziem, którego potrzebujesz, jest właśnie Consent Management Platform. Czym dokładnie jest takie oprogramowanie i dlaczego jego wdrożenie jest dziś tak naprawdę koniecznością? Jak wybrać najlepszą platformę do realizacji polityki plików cookie zgodnie z aktualnym prawem? Sprawdź!
Z poniższego artykułu dowiesz się:
- dlaczego nie możesz zwlekać z wdrożeniem CMP,
- czym jest consent mode,
- jak działa platforma CMP,
- jakie powinna mieć funkcje,
- czym kierować się przy jej wyborze.
Dlaczego musisz jak najszybciej wdrożyć CMP?
Ciasteczka są bardzo przydatne w analityce i niektórych obszarach marketingu. Ich zbieranie powinno się jednak odbywać w zgodzie z jasno określonymi regulacjami prawnymi, co umożliwiają dostępne na rynku narzędzia. Ignorowanie tego faktu może się dla Ciebie okazać bardzo niekorzystne.
Oto najważniejsze powody, dlaczego nie warto zwlekać z wdrożeniem CMP:
- CMP wzbudza zaufanie użytkowników i spełnia globalne wymagania w zakresie ochrony prywatności. Większość stron, które odwiedzasz, prosi Cię o wyrażenie zgody na przetwarzanie ciasteczek. To standard, do którego współcześni internauci są przyzwyczajeni. Wdrażając więc platformę, która umożliwia sprawne zarządzanie zgodami użytkowników, pokazujesz, że dbasz o ich prywatność i zwiększasz zaufanie do Twojej firmy. Dajesz im w końcu kontrolę nad tym, w jaki sposób ich dane są wykorzystywane (i czy w ogóle ma to miejsce).
- Spełniasz wymagania Google. Od 6 marca nie będzie można emitować kampanii remarketingowej Google Ads do osób, u których cookies nie zostały zainstalowane zgodnie z prawem. Co więcej, konwersje realizowane przez użytkowników bez poprawnie pobranej zgody, nie będą uwzględnianie w analityce. W praktyce oznacza to utratę informacji dotyczących pozyskiwania klientów, skuteczności reklam i wydatków reklamowych.
- Masz pewność co do zgodności z aktualnymi przepisami prawa. Twoja strona jest dostosowana do przepisów Unii Europejskiej i regulacji krajowych.
- Unikasz kar finansowych czy innych konsekwencji prawnych związanych z nieprzestrzeganiem obowiązujących regulacji. Za naruszenie GDPR przedsiębiorstwa mogą zostać ukarane grzywną do 20 milionów euro lub do 4% globalnego rocznego obrotu – w zależności od tego, która wartość jest wyższa.
- Dzięki CMP możesz segmentować użytkowników i personalizować działania marketingowe. Jeżeli robisz to w zgodzie z zasadami dotyczącymi bezpieczeństwa, możesz śledzić aktywność użytkowników na swojej stronie, a następnie wykorzystywać zebrane dane np. w kampaniach marketingowych. Możesz także analizować ich zachowanie, by dostosowywać projekt czy treści w Twojej witrynie. Korzystanie z CPM Ci to umożliwia i znacznie ułatwia.
- Masz możliwość wygodnego zarządzania zgłoszeniami w zakresie zgód i ochrony prywatności. CMP pozwala reagować na indywidualne żądania usunięcia danych.
- Wdrażając CMP, masz gwarancję standaryzacji procesu związanego ze zbieraniem cookies w obrębie Twojej witryny. CMP docelowo adresuje potrzeby na poziomie wszystkich domen klienta w jednolity i klarowny sposób.
Czym jest Consent Mode?
Zanim przejdziemy do omówienia narzędzia, które pozwala stosować go w praktyce, wyjaśnijmy, czym w ogóle jest consent mode, czyli tryb uzyskiwania zgody.
To mechanizm, który pozwala stronom na informowanie użytkowników o korzystaniu z plików cookies, a także na zainstalowanie ich w przeglądarce użytkownika zgodnie z jego świadomymi preferencjami. Consent mode umożliwia wybór, które ciasteczka internauci akceptują, a które odrzucają, oraz zmianę tych ustawień w dowolnym momencie. Konieczność wdrożenia tego trybu wynika z różnych regulacji prawnych, związanych z prywatnością w sieci – jak RODO.
To kwestia, która jest ważna także dla Google, a więc i właścicieli stron, którzy chcą korzystać z narzędzi giganta. Wprowadził on bowiem mechanizm w postaci warunkowego uruchamiania tagów analitycznych w trybie zgody (Google Consent Mode). Chodzi o to, by dane z których możesz korzystać w narzędziach Google, były przekazywane z zachowaniem zasad prywatności i zgodnie z obowiązującymi regulacjami.
Co to jest Consent Management Platform?
Najprościej mówiąc – jest to platforma, która umożliwia wdrożenie w łatwy sposób consent mode na Twojej witrynie.
CMP pomaga stronom internetowym zbierać zgody dotyczące instalacji cookies w przeglądarkach użytkowników i nimi zarządzać. To ona sprawia, że podczas pierwszej wizyty w serwisie wyświetla się im powiadomienie, które umożliwia zapoznanie się z kategoriami instalowanych cookies, a także ich wybór, odrzucenie lub pełną akceptację. Co więcej, użytkownik musi mieć możliwość zmiany zgody po jej wyrażeniu, przez cały czas jej obowiązywania.
W efekcie pozwala więc dostosować witrynę do aktualnych wymagań prawnych, a także prowadzić skuteczne działania analityczne i marketingowe w oparciu o dane pozyskane zgodnie z prawem.
Platforma do zarządzania zgodami cookies – najważniejsze funkcje
Wdrożenie Consent Management Platform to dziś konieczność dla wszystkich stron czy sklepów internetowych, które chcą bezpiecznie i zgodnie z prawem wykorzystywać pliki cookie. Jakie są najważniejsze funkcje, które powinno oferować takie narzędzie?
- Zbieranie zgód. Chodzi tu po prostu o wyświetlanie baneru z możliwością wyboru, odrzucenia lub akceptacji wszystkich cookies.
- Zarządzanie zgodami na pliki cookie. CMP automatycznie wykrywa i blokuje ciasteczka przed wyrażeniem zgody na ich przetwarzanie, a także stale skanuje i aktualizuje listę plików cookie w Twojej witrynie.
- Zarządzanie zgłoszeniami. Chodzi o zarządzanie zgłoszeniami, co ułatwia cofnięcie zgody na instalację cookies, także od strony administratora.
- Baza zapisanych zgód, która pozwoli Ci przechowywać historię zgód użytkowników i nią zarządzać. Jest to przydatne także w razie ewentualnych audytów czy kontroli.
Jak wybrać odpowiednią platformę CMP?
Zwróć uwagę przede wszystkim na te aspekty:
Zgodność z aktualnymi przepisami prawa
Zgodnie z prawem użytkownik musi wyrazić zgodę na śledzenie jego aktywności na Twojej stronie i zbieranie danych na jego temat. Samo informowanie o tym, że witryna przetwarza ciasteczka, nie wystarczy. Użytkownik musi wybrać, czy zgadza się na:
- przetwarzanie wszystkich ciasteczek,
- tylko części z nich zgodnie z jego wyborem
- lub odrzucenie wszystkich.
Co ważne, każdy ma także prawo do wycofania wyrażonej wcześniej zgody. A wybrana przez Ciebie platforma musi na to wszystko pozwalać.
Wygodne zarządzanie danymi
Tak naprawdę chodzi o to, byś nie musiał w żaden sposób w to ingerować. Dobra platforma Consent Management w automatyczny sposób zarządza zgodami, a także dostosowuje sposób śledzenia i wykorzystywania cookies do preferencji użytkowników.
Dane zbierane przez tego typu oprogramowanie powinny być przechowywane w bezpiecznej bazie danych i aktualizowane na bieżąco. To ważne, byś w razie potrzeby mógł uzyskać do nich błyskawiczny dostęp. Upewnij się, że serwer jest zlokalizowany w Unii Europejskiej, aby uniknąć dalszych komplikacji prawnych.
Wygodne wdrożenie na stronie
Poprawne wdrożenie Consent Mode wymaga umiejętności marketingowych i technicznych, a także wiedzy prawnej. Właśnie dlatego powinni się tym zajmować specjaliści, którzy dobrze poruszają się po każdym z tych obszarów. Samo dodanie do strony wybranej platformy może wydawać się proste – jednak jej odpowiednia konfiguracja i prawidłowe dostosowanie do obowiązujących w danym kraju przepisów to już zupełnie inna historia.
Zwróć również uwagę na to, czy wybrana przez Ciebie platforma posiada gotowe integracje z Google Tag Managerem, co w razie potrzeby pozwoli dostosowywać działanie tagów Google w zależności od statusu zgody użytkowników oraz wymaganego przez giganta Consent Mode V2.
Zgodność z certyfikatem Google
Chcesz efektywnie korzystać z narzędzi Google, jak chociażby Google Analytics? Tworzyć skuteczne, spersonalizowane kampanie Google Ads? W takim razie wybrana przez Ciebie platforma musi spełniać konkretne wymagania i standardy. Mowa tu przede wszystkim o wspomnianym Google Consent Mode V2.
Platformy, które spełniają te kryteria, posiadają certyfikat od giganta. Warto więc sprawdzić, czy rozwiązanie, które Cię interesuje, go posiada.
Własny baner cookies
Wyświetlanie baneru umożliwiającego wyrażenie zgody na przetwarzanie ciasteczek lub jej odmowę to kluczowa funkcja CMP. Dobrze, jeżeli możesz maksymalnie dostosować go do swoich potrzeb.
Chodzi o to, by móc skonfigurować go tak, by był spójny z designem Twojej strony. Powinien on pozwalać na dostosowanie kolorów, czcionek czy treści w zgodzie z Twoimi preferencjami. Ważne są także kwestie związane z nawigacją i user experience. Sprawdź, czy możesz zdecydować o jego dokładnym położeniu na Twojej witrynie.
Zwróć także uwagę, by baner był dostosowany do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych.
Bezpieczeństwo danych
Bezpieczeństwo odgrywa zdecydowanie największą rolę, gdy mowa o ochronie danych osobowych.
Zweryfikuj więc, gdzie będą przechowywane dane Twoich użytkowników. Sprawdź, gdzie znajdują się serwery wybranej przez Ciebie platformy.
Masz wątpliwości co do poprawnego wdrożenia CMP?
Słusznie. W tym wypadku zdecydowanie sprawdza się powiedzenie, że przezorny zawsze ubezpieczony. Nawet niewielkie niedopatrzenia w tym zakresie mogą skutkować stratami dla Twojego biznesu. W najlepszym wypadku będą to “tylko” problemy z kampaniami Google Ads czy analityką, a w najgorszym – kary finansowe.
Pamiętaj, że poprawne wdrożenie Consent Mode spoczywa na właścicielu witryny, a nie firmie zajmującej się marketingiem. W razie ewentualnych komplikacji to Ty ponosisz konsekwencje. Właśnie dlatego warto zaufać profesjonalistom. Skontaktuj się z nami już teraz!