W Internecie kupuje już 77% polskich internautów. Popularność zakupów online rośnie, a wraz z nimi zwiększa się liczba sklepów, które często oferują podobne produkty. Zastanawiasz się, jak wyróżnić się na ich tle? Jednym ze sposobów jest publikowanie oryginalnych opisów, które zachęcają potencjalnych klientów do zakupu, a przy okazji zwiększają widoczność Twojego sklepu w wyszukiwarce.
Oczywiście unikalne opisy produktów są koniecznością także wtedy, gdy oferujesz oryginalny asortyment, którego jesteś jedynym producentem. Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym? Skuteczne wskazówki znajdziesz w poniższym artykule.
Zanim zaczniesz pisać, wykonaj analizę słów kluczowych
Nie przystępuj do pisania, zanim nie przeprowadzisz niezbędnych analiz.
Słowa kluczowe to po prostu zapytania, które użytkownicy kierują do wyszukiwarki, by odnaleźć interesujące ich treści czy strony. Załóżmy, że sprzedajesz wyposażenie łazienek. Prawdopodobnie zależy Ci więc na tym, aby do Twojego sklepu internetowego trafiały osoby wpisujące wyrażenia typu „umywalka nablatowa”, „lustro łazienkowe” czy „bateria prysznicowa”.
Tylko jak znaleźć wszystkie tego typu zapytania?
Nie chodzi o to, aby bawić się w zgadywanie. Budowanie pozycji w wynikach wyszukiwania należy rozpocząć od dokładnej analizy fraz kluczowych – przeprowadzonej za pomocą specjalistycznych narzędzi SEO. Umożliwi to zidentyfikowanie zapytań, które wpisują do Google Twoi potencjalni klienci, by znaleźć poszczególne towary. Następnie umieścisz je w opisach.
Opisy produktów w sklepie internetowym pod kątem SEO – co jest ważne?
SEO w sklepie internetowym odgrywa bardzo ważną rolę. Wyszukiwarka Google jest bowiem w e-commerce jednym z głównych źródeł pozyskiwania klientów. Opisy mogą Ci pomóc w ich przyciąganiu – pod warunkiem, że podczas ich tworzenia będziesz się kierować kilkoma zasadami:
Dobierz odpowiednie słowa kluczowe do danego produktu
Prowadzisz sklep, który tworzą setki, a może nawet tysiące różnych produktów? Mej na uwadze, żeby na podstronie konkretnego towaru skupić się wyłącznie na nim.
Kluczowe jest to, by wybrać i umieścić w treści odpowiednie frazy kluczowe. Nie wszystkie słowa, które znajdziesz w narzędziach SEO, nadają się bowiem do tego, by zawrzeć je w opisie. Dlaczego? Użytkownik, który wpisuje w wyszukiwarkę Google hasło: „Jaki laptop do 3000 zł”, szuka raczej zestawienia kilku produktów, a nie konkretnego towaru. Jego intencją nie jest jeszcze zakup – a rozeznanie w rynku.
W opisach powinny znaleźć się więc frazy dotyczące konkretnych modeli. Zawsze pamiętaj o intencji użytkowników.
Dodawaj frazy kluczowe w sposób naturalny
W pozycjonowaniu nie chodzi o to, by tworzyć teksty, w których słowa kluczowe pojawiają się w co drugim zdaniu. Gdyby tak było, można by po prostu do treści opisu wrzucić same frazy i nie przejmować się eksponowaniem zalet produktów czy prezentacją atrakcyjnych zdjęć.
Na szczęście jest inaczej. Ideą content marketing jest to, by treści były przyjazne i wartościowe dla odbiorców. Jasne, że jeśli nie będą one zawierać fraz kluczowych, nie dotrą do nich użytkownicy wyszukiwarek – ale warto zadbać o to, by pojawiały się one w tekstach naturalnie, nie utrudniały odbioru tekstu i by nie przytłaczały swoją liczbą.
Pamiętaj, że dobry opis uwzględnia zarówno wymagania robotów Google, jak i użytkowników. Dobra wiadomość jest taka, że w zdecydowanej większości przypadków są one spójne!
Twórz unikalne opisy. Nie kopiuj ich z innych stron
Sprzedajesz produkty pochodzące z hurtowni czy prosto od producenta? Może zatem kusić Cię opcja skopiowania opisów z ich stron. To bez wątpienia najszybsze, ale także bardzo złe rozwiązanie.
Po pierwsze, kopiując opisy nie wyróżniasz się w żaden sposób na tle konkurencji. Po drugie, takie podejście może zaszkodzić pozycjom Twojego sklepu, a już na pewno im nie pomoże. W niektórych przypadkach Google za duplikację treści może nawet nałożyć karę w postaci obniżenia pozycji danej witryny.
Jedyne słuszne rozwiązanie to więc posiadanie unikalnego opisu dla każdego produktu na Twojej stronie.
Opisy powinny być zwięzłe
Nikt nie czyta opisu po to, by docenić jego walory literackie. Użytkownicy chcą znaleźć najważniejsze informacje o produkcie i dowiedzieć się, dlaczego spośród tysięcy produktów powinni wybrać właśnie ten i kupić go u Ciebie.
Stosuj więc prosty język i krótkie zdania. Zadbaj o to, by teksty były maksymalnie zrozumiałe dla czytelników i nie wymagały od nich skupienia, jak przy rozwiązywaniu matematycznych zagadek.
Nic nie stoi na przeszkodzie, by opis był długi czy szczegółowy – jeżeli wynika to ze specyfiki danego produktu i potrzebami przedstawicieli Twojej grupy docelowej. Musisz jednak liczyć się z tym, że prawdopodobnie niewiele osób przeczyta go od A do Z – dlatego ułatw swoim klientom wyszukiwanie istotnych dla nich informacji, dzieląc teksty na sekcje, a także wzbogacając je za pomocą wypunktowań czy tabel.
Pamiętaj, że opisy mają być dla klientów, a nie botów Google
Załóżmy, że dzięki opisom podstrony z Twoimi produktami wyświetlają się na najwyższych pozycjach pierwszych stron Google. Taka sytuacja będzie dla Ciebie korzystna tylko wtedy, jeżeli użytkownicy odnajdujący Twoje produkty będą je kupować. W innym wypadku ruch z Google będzie bezwartościowy.
Właśnie dlatego opisy należy tworzyć przede wszystkim z myślą o użytkownikach. Jeżeli dobrze zrozumiesz ich potrzeby i motywacje zakupowe, a także sposób, w jaki szukają informacji – Google to doceni. Nagrodą będą wysokie pozycje i nowi klienci, a nie przypadkowi internauci.
Co jeszcze jest ważne w tworzeniu opisów produktów, atrakcyjnych dla użytkowników?
Skuteczne opisy produktów i kategorii to bardzo szeroki temat. Kluczowe jest to, by dokładnie przeanalizować potrzeby Twoich potencjalnych klientów, strony Twoich konkurentów i sytuację w wyszukiwarce.
Tworząc opisy produktowe, zwróć uwagę na:
Język korzyści
Kto potrzebuje danego produktu? Co zyska, kupując go? Jaki problem on rozwiązuje? To kwestie, nad którymi musisz się zastanowić, zanim zaczniesz tworzyć jakikolwiek content w swoim sklepie.
Idealne opisy produktów mają pełnić funkcję informacyjną, ale także sprzedażową. Taki efekt pomoże Ci osiągnąć stosowanie języka korzyści. Nie skupiaj się wyłącznie na cechach produktów. Jasne, musisz podawać ich wszystkie ważne parametry, ale nie zapominaj, by główny nacisk w opisach kłaść na to, co w praktyce oznacza ich zakup.
Atrybuty alt w grafikach
Trudno wyobrazić sobie profesjonalne opisy bez zdjęć produktów. Graficzna prezentacja towarów odgrywa w wielu branżach kluczową rolę. Warto jednak zadbać także o to, by były one przyjazne wyszukiwarkom.
Atrybut ALT jest bardzo ważny w pozycjonowaniu. To fragment kodu HTML, zawierający opis zdjęcia czy grafiki, który często składa się z fraz kluczowych związanych z konkretnym produktem.
Uzpełnianie atrybutów ALT zwiększa widoczność Twoich produktów w Google Grafika. Wykorzystują je także programy dla osób słabowidzących lub niewidomych, a więc ich dodawanie poprawia dostępność sklepu online.
Nazwa produktu w nagłówku H1
H1 to najważniejszy nagłówek na danej podstronie pod kątem SEO. Nie umknie on również uwadze użytkowników. Wykorzystaj go, by jasno przedstawić, czego dotyczy dana strona, umieszczając w nim po prostu nazwę produktu.
Zadbaj także o umieszczenie nazwy produktu w meta title, czyli tytule strony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania.
Przyjazne adresy URL
Adresy URL mają znaczenie dla pozycjonowania. Ich tworzenie z uzwzględnieniem wymagań algorytmów jest stosunkowo proste. Chodzi po prostu o to, aby nie był to przypadkowy ciąg niezrozumiałych znaków, a słowa wskazujące na zawartość danych podstron – a więc w tym wypadku nazwy produktów.
Jak wyglądają przyjazne adresy URL? Schemat powinien być następujący: www.nazwasklepu.pl/nazwa-kategorii/nazwa-podkategorii/nazwa-produktu lub po prostu: www.nazwasklepu.pl/nazwa-produktu.
Oto kilka przykładów:
- www.twojsklep.pl/sprzet-muzyczny/keyboardy/keyboard-XYZ
- www.twojsklep.pl/odziez-damska/sukienki/sukienki-dlugie/sukienka-XYZ
- www.twojsklep.pl/herbata-biała-XYZ
Ważne, aby unikać adresów URL w stylu www.twojsklep.pl/categrory243/product3286469810126. Nie są one czytelne ani dla robotów Google, ani dla użytkowników.
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne ułatwia robotom Google poruszanie się po Twojej stronie. Dzięki niemu możesz także zwiększyć konwersję, proponując swoim klientom towary, które mogą bardziej przypaść im do gustu.
Linkowanie do innych produktów może też pełnić funkcję cross-sellingową czy upsellingową. Wykorzystaj je, by proponować swoim klientom towary komplementarne do tych, którymi są zainteresowani (np. etui przy zakupie telefonu) lub droższe (np. iPhone 14 zamiast 13).
Opisywanie i porównywanie produktów na blogu
Karta produktu nie jest jednym miejscem, w którym możesz opisywać swoje towary. Doskonale w tej roli sprawdzi się także blog, który może być potężnym narzędziem napędzającym sprzedaż w e-commerce.
Oczywiście nie chodzi o to, by tworzyć artykuły, które będą skupiać się wyłącznie na jednym produkcie i poniekąd dublować jego rolę. Mowa o różnego rodzaju poradnikach czy rankingach, które edukują w kwestiach związanych z wyborem poszczególnych produktów i ich używaniem.
Oto kilka przykładowych tematów artykułów blogowych, które mogą Cię zainspirować i które mogą posłużyć do promocji produktów:
- Jaki prezent dla dziewczyny na urodziny wybrać?
- Jaki smartfon do 2000 zł kupić?
- Jak urządzić małą łazienkę?
Podobne przykłady można oczywiście mnożyć. Pamiętaj, by w tego typu artykułach linkować do opisów produktów!
Podsumowanie
Opisy produktowe pełnią przede wszystkim funkcję sprzedażową. Muszą się w nich znaleźć informacje, które zachęcą użytkowników do zakupu – podane w przystępny i atrakcyjny sposób. Dzięki działaniom SEO Twoje produkty znajdzie jeszcze więcej osób – dlatego kwestie związane z pozycjonowaniem także warto mieć na uwadze przy tworzeniu treści na strony sklepów. Pamiętaj, że optymalizacja pod SEO jest tak naprawdę dostosowywaniem treści do potrzeb współczesnych użytkowników. Dzięki temu poprawisz zarówno User Experience, jak i zwiększysz konwersję na Twojej stronie!