Przejdź do treści

On page i off page SEO. Czym się różnią? Jak optymalizować on-page?

On page i off page SEO. Czym się różnią? Jak optymalizować on-page?

Pozycjonowanie to złożony proces. Jego celem jest to, aby dana strona wyświetlała się na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce – na ważne dla niej frazy kluczowe. Nie jest to jednorazowa czynność, którą można  wykonać i o wszystkim zapomnieć. Nie istnieje również uniwersalny przepis, który zaprowadzi każdą witrynę na szczyt wyszukiwarki. 

SEO to wiele różnych taktyk, które zawsze są dobierane indywidualnie – w zależności od potrzeb danej strony. Praktycznie w każdym przypadku są to jednak zarówno działania on page, jak i off page. O co dokładnie chodzi z tym podziałem? I na czym polegają poszczególne praktyki? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 

On page SEO  – czym jest optymalizacja techniczna i jakie działania obejmuje? Definicja

On-page SEO to wszystkie działania związane bezpośrednio z konkretną podstroną i jej doskonaleniem (optymalizacją) pod kątem potrzeb użytkowników i algorytmów Google. Ich celem jest zwiększenie widoczności w wyszukiwarce, ruchu na stronie i konwersji. Chodzi tu o czynności, które odbywają się w obrębie danego serwisu – a nie poza nim. 

Warto w tym miejscu nadmienić, że możesz spotkać się także z pojęciami on-site SEO i off-site SEO. Te terminy dotyczą jednak całych witryn – podczas gdy działania SEO on page i off-page SEO skupiają się na konkretnych podstronach. 

Jakie dokładnie działania składają się na on-page SEO? Sprawdźmy. 

Optymalizacja treści i nagłówków

Masz już jakieś doświadczenie z marketingiem internetowym? Na pewno wiesz więc, że content is the king. To dzięki różnego rodzaju treściom na Twojej stronie pojawiają się słowa kluczowe, a jednocześnie edukujesz swoich klientów, rozwiązujesz ich problemy i budujesz swój wizerunek jako eksperta w branży. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Content marketing jest więc kluczowy. By treści spełniały swoją rolę w SEO, muszą być odpowiednio zoptymalizowane. Zadbaj o to, by:

  • Nie przesysać tekstów frazami kluczowymi. Powinny one się w nich znajdywać, ale wplataj je w treści naturalnie i nie przesadzaj z ich liczbą.
  • Treści posiadały przejrzystą strukturę. Stosuj krótkie zdania i akapity, a także wypunktowania i pogrubienia. 
  • Teksty były poprawne językowo. Tak, przecinki mają znaczenie, a „ch” i „h” to nie to samo.
  • Treści były merytoryczne. Powinny one wyczerpywać temat, którego dotyczą i dostarczać realną wartość użytkownikom. 
  • Nie kopiować tekstów. W SEO pomoże Ci tylko unikalny content. 
  • Stosować nagłówki H1, H2, H3 itd. Umieszczaj w nich najważniejsze zapytania, ale zadbaj o to, by brzmiały naturalnie i informowały o treści konkretnych podstron czy akapitów. 
  • Przykładać dużą wagę do nagłówka H1. Powinien on być unikalny dla każdej podstrony, podsumowywać jej treść i w miarę możliwości zawierać frazę kluczową. 

Optymalizacja meta tytułu i opisów

Prawidłowa optymalizacja meta tagów ma znaczenie zarówno dla SEO, jak i użytkowników. Są to fragmenty kodu, które informują, jak prezentować dane wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce. Możesz więc dzięki nim zwiększyć CTR, czyli współczynnik klikalności, a co za tym idzie – ruch na swojej stronie internetowej. 

Do najważniejszych tagów należy meta title i description. Co warto o nich wiedzieć?

Meta tytuł (znacznik title) to nic innego jak tytuł danej strony, który wyświetla się w wyszukiwarce. Zadbaj o to, by był oryginalny dla każdej podstrony, informował o jej treści i zachęcał do użytkownika do kliknięcia. 

Z kolei meta description to opis wyświetlany pod tytułem strony. Może być on nieco dłuższy (ok. 160 znaków), dlatego wykorzystaj go do przekonania użytkowników, by kliknęli właśnie w Twój link. Zadbaj o jego oryginalność i dopasowanie do intencji szukającego. Wyróżnij się na tle konkurencji!

Optymalizacja grafik

Grafiki pojawiają się na każdej stronie internetowej. Czy wyobrażasz sobie taką, która składa się wyłącznie z tekstów? Też sądzimy, że lepiej tego nie robić. Aby Twoja strona osiągała wysokie pozycje w Google, grafiki należy odpowiednio zoptymalizować. 

Optymalizacja strony pod kątem grafik polega przede wszystkim na:

  • Dostosowaniu ich rozmiaru. Grafiki nie mogą ładować się zbyt długo – a więc po prostu nie mogą być za duże. 
  • Uzupełnianiu atrybutów ALT. W alternatywnych opisach możesz umieszczać słowa kluczowe powiązane z daną grafiką.
  • Stosowaniu odpowiednich formatów, czyli JPG czy PNG. Możesz także rozważyć wykorzystanie formatów nowej generacji – WebP, JPEG200 lub JPEG XR, które sprawiają, że grafiki ładują się jeszcze szybciej. 

Linkowanie wewnętrzne

Linki wewnętrzne pełnią bardzo ważną rolę w SEO. Ułatwiają one bowiem zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek poruszanie się po witrynie. Co więcej, odnośniki wewnętrzne przekazują moc stronom, do których linkują, zwiększając przy tym ich autorytet w oczach Google. 

Na co zwrócić uwagę podczas ich optymalizacji?

  • Stosuj linkowanie w nawigacji okruszkowej (breadcrumbs).
  • Nie przesadzaj z liczbą linków. Powinny one pojawiać się tam, gdzie rzeczywiście ma to sens. 
  • Stosuj różne anchory (kotwice), czyli teksty linków widoczne dla użytkowników. Nie twórz wyłącznie takich, które składają się z samych słów kluczowych – zadbaj także o to, by zawierały słowa zachęcające do kliknięcia. 
  • Zadbaj o ich różnorodność. Nie linkuj tylko do jednej czy dwóch stron. 
  • Najważniejsze linki umieszczaj najwyżej. Google skanuje bowiem nasze witryny od góry. 

Optymalizacja adresu URL

Adresy URL muszą mieć czytelną i przyjazną strukturę – zarówno dla robotów wyszukiwarek, jak i użytkowników. Nie mogą to być ciągi przypadkowych liter, cyfr czy innych znaków.

Najprostszym rozwiązaniem jest stosowanie URLi, które pokrywają się z nagłówkami H1. Jeżeli z jakichś względów są one za długie, nie jest to najlepsza opcja – adresy URL nie powinny składać się ze zbyt wielu słów. 

Często stosowanym rozwiązaniem jest także używanie URLi, które odzwierciedlają ścieżkę strony, czyli np. nazwasklepu.pl/swetry-swetry-damskie-sweter-xyz.  

Dobra wiadomość jest taka, że większość systemów CMS tworzy zoptymalizowane adresy URL automatycznie. 

Off page SEO – czego dotyczy?

Off page SEO to działania mające na celu pozycjonowanie konkretnej podstrony, które odbywają się poza nią. Należą do nich przede wszystkim:

Linkowanie zewnętrzne

Nie tylko linkowanie wewnętrzne ma znaczenie dla SEO. Link building jest znacznie bardziej złożony. Aby zdobyć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, musisz pozyskiwać także linki zewnętrzne. 

Tworząc zaplecze odnośników zewnętrznych dla swojej strony, pamiętaj, by:

  • Stawiać wyłącznie na linki wysokiej jakości. Nie inwestuj w linki z katalogów, których jedynym celem jest zamieszczanie odnośników, czy spamerskich forów. 
  • Nie pozyskiwać odnośników w ramach wymian linków. Takie działania mogą skutkować nałożeniem kary od Google. 
  • Stosować przemyślane anchory, zawierające istotne dla strony słowa. O wyrażeniach typu „tutaj” czy „przeczytaj więcej” lepiej zapomnieć. 

Optymalizacja Profilu Firmy w Google

Prowadzisz działalność lokalną? Profil firmy w Google może okazać się dla Ciebie jednym ze skuteczniejszych sposobów na pozyskiwanie klientów. A nawet, jeżeli nie działasz stacjonarnie, może on budować wiarygodność Twojej marki i prezentować opinie na temat Twojej firmy. 

Właśnie dlatego w działaniach SEO off-page przykłada się do niego bardzo dużą wagę. 

Działania w social mediach

Co prawa, media społecznościowe nie mają wpływu na widoczność Twojej strony internetowej, ale są cennym źródłem ruchu na stronę. W jaki sposób?

  • Wpisy z mediów społecznościowych (np. Twittera) pojawiają się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. 
  • Wspierają lokalne SEO – uzupełnienie danych na temat lokalizacji Twojej działalności zwiększa wiarygodność Twojej firmy – zarówno w oczach Google, jak i użytkowników. 

Dlaczego należy optymalizować strony?

Bez optymalizacji pod kątem wyszukiwarek po prostu nie może być mowy o jakimkolwiek sukcesie w pozycjonowaniu stron. Jeżeli nie dostosujesz swojej witryny do wymagań Google, roboty nie uznają ją za wartościową dla użytkowników. 

Nie chodzi tu jednak tylko o kwestie związane z SEO, a także właśnie o Twoich potencjalnych klientów czy odbiorców treści. 

Zauważ, że zalecenia Google są tak naprawdę spójne z oczekiwaniami współczesnych internautów. Optymalizując swoją stronę na potrzeby pozycjonowania, dostosowujesz ją do potrzeb Twoich klientów. Wszystko to przekłada się więc nie tylko na zwiększenie ruchu organicznego na Twojej witrynie, ale także wzrost konwersji i poprawę doświadczeń użytkowników. 

Powodzenia! A jeżeli szukasz doświadczonej agencji SEO, która pomoże Ci w realizacji Twoich celów biznesowych i sprawi, że Twoja firma będzie widoczna w Google – skontaktuj się z nami!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes