Przejdź do treści

Opisy kategorii w sklepie internetowym. Jak je pisać, aby pomagały w SEO?

Opisy kategorii w sklepie internetowym. Jak je pisać, aby pomagały w SEO?

Opisy kategorii są kluczowym elementem pozycjonowania sklepów internetowych. To dzięki nim docierasz do klientów, którzy szukają Twoich produktów wyszukiwarce. Oczywiście spełniają one swoją rolę tylko wtedy, gdy są odpowiednio napisane i skonstruowane. W praktyce oznacza to, że musisz uwzględnić zarówno wymagania algorytmów, jak i użytkowników. 

Warto jednocześnie zdawać sobie sprawę, że opisy kategorii często traktowane są po macoszemu. Można się spotkać z ich postrzeganiem jako typowych tekstów pod SEO, których nikt nie czyta.

Czy wiesz, co to dla Ciebie oznacza? Ogromny marketingowy potencjał, który możesz wykorzystać. Dowiedz się, jak pisać skuteczne opisy kategorii, które podbiją serca użytkowników i zdobędą przychylne spojrzenie robotów wyszukiwarek. 

Czy opisy kategorii mają wpływ na SEO i sprzedaż?

Wyobraź sobie, że zbliża się jesień i chcesz kupić nowe buty. Nie wiesz, jeszcze jaki dokładnie model Cię interesuje – dlatego chcesz zapoznać się z tym, co rynek ma do zaoferowania i dopiero potem wybrać konkretną parę nowego obuwia. Wpisujesz więc do wyszukiwarki frazy typu „damskie/męskie buty na jesień”, „sztyblety damskie/męskie” czy „kozaki zamszowe”. 

Zauważ, że w wynikach wyszukiwania pojawiają się wtedy linki prowadzące do stron kategorii produktowych, a nie podstron z towarami. I jest to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie w takim przypadku. 

To, czy Twój sklep będzie się wyświetlać na zapytania tego typu, zależy w dużej mierze właśnie od opisów kategorii. Warto więc zadbać o to, by były one zgodne z SEO i potrzebami klientów. 

Tak, opisy są nieodzownym elementem pozycjonowania, ale mogą pełnić także ważną funkcję w procesie zakupowym. Odpowiednio napisane, mogą dostarczyć użytkownikom wielu istotnych informacji i zachęcić do dokonania zakupów właśnie w Twoim sklepie. Zdecydowanie warto się więc starać. 

Gdzie najczęściej umieszczane są opisy kategorii?

Istnieją 3 najczęściej spotykane rozwiązania w tym zakresie:

1. Publikowanie opisów kategorii pod listą produktów. 

2. Dzielenie opisów, które polega na tym, że jego niewielka część jest widoczna nad towarami, a pozostała treść – pod nimi. To swoisty kompromis między SEO a User Experience. 

3. Publikowanie całego opisu nad produktami, ale wyświetlanie tylko jego niewielkiej części. Z pozostałym fragmentem można się zapoznać klikając przycisk „Czytaj dalej” czy „Dowiedz się więcej”.

Co powinien zawierać dobry opis kategorii w sklepie internetowym?

Treści w Twoim sklepie nie mogą być przypadkowe. Zdecydowanie nie jest to miejsce na przysłowiowe lanie wody. Zanim zaczniesz pisać opisy kategorii, przeprowadź analizę słów kluczowych i dowiedz się, jakich informacji poszukują Twoi klienci. 

Zadbaj o to, by teksty były treściwe, konkretne i interesujące dla czytelników. Mimo, że nie ma dwóch jednakowych opisów kategorii (a przynajmniej nie powinno być), warto w każdym z nich postarać się zawrzeć następujące elementy:

Opis produktów w kategorii

O czym pisać w opisie kategorii? Jasne, że o produktach, które ją tworzą. Opisz krótko, czym charakteryzują się towary z danego segmentu. Możesz wspomnieć o ich cechach szczególnych, ale także np. producentach, od których pochodzą. 

Możesz także wskazać klientom kilka konkretnych produktów, które szczególnie rekomendujesz. 

Informacje o podkategoriach produktowych

Jeżeli kategoria, którą opisujesz, jest kategorią nadrzędną, warto w opisie wspomnieć o podkategoriach, które ją tworzą. Umożliwisz w ten sposób klientom lepsze zrozumienie oferty Twojego e-sklepu. 

Załóżmy, że tworzysz opis dla kategorii „Meble”. Możesz w nim wymienić kategorie, które wchodzą w jej skład, czyli np. „Meble do salonu”, „Meble do kuchni”, „Meble do łazienki” itd. 

Dzięki temu użytkownikowi będzie łatwiej poruszać się po Twoim sklepie i szybciej znajdzie to, czego potrzebuje. 

Przeczytaj także na blogu:

Pozycjonowanie to bardzo szerokie działania, które dotyczą optymalizacji elementów technicznych oraz treści:

Porady związane z produktami

Opis kategorii to świetne miejsce na to, aby doradzić potencjalnym klientom, czym kierować się przy wyborze danych towarów. Podpowiedz im, na jakie parametry warto zwrócić szczególną uwagę przy zakupie. 

Załóżmy, że prowadzisz sklep z wykończeniem wnętrz, a klient jest aktualnie na podstronie z płytkami do łazienki. Jakich informacji może potrzebować? Możesz mu np. podpowiedzieć, jak obliczyć, ile kafelków powinien kupić. Poinformuj go, że nie powinien się kierować wyłącznie wyglądem płytek, a także np. ich klasą ścieralności. Podobne przykłady można mnożyć. 

Jak napisać skuteczny opis kategorii?

Prawdopodobnie doskonale zdajesz sobie sprawę, że w branży e-commerce panuje spora konkurencja. Opisy kategorii SEO to jeden ze skutecznych sposobów, by wyróżnić się na ich tle, przyciągnąć do swojego sklepu klientów i w końcu – zachęcić ich do zakupu. 

Aby tak się stało, tworząc opisy, zwróć uwagę na poniższe kwestie:

Kim jest persona, do której kierujesz treść?

Czy wiesz, dlaczego Twoi klienci decydują się na zakupy? Co przekonuje ich do konkretnych produktów? Na jakie czynniki najbardziej zwracają uwagę?

To pytania, które powinny Ci towarzyszyć na etapie planowania i pisania wszystkich treści. Stworzenie person znacznie ułatwi Ci prowadzenie działań sprzedażowych i tworzenie skutecznych tekstów. Persony to po prostu modele, reprezentujące kluczowe cechy Twoich klientów. 

W budowaniu persony uwzględnij:

  • budżet, jakim dysponuje,
  • jej potrzeby,
  • problemy, które mogą rozwiązać konkretne produkty,
  • preferowany styl komunikacji,
  • sposób podejmowania decyzji zakupowych (na jakie cechy towarów zwraca szczególną uwagę, czy kupuje spontanicznie, ile czasu potrzebuje, zanim zdecyduje się na zakup itd.

Treść powinna być użyteczna

Prawdopodobnie interesujesz się tematem opisów kategorii ze względu na ich rolę w SEO. Ich treść nie może jednak być napisana wyłącznie z myślą o robotach Google. Skup się przede wszystkim na tym, aby opisy dostarczały użytkownikom realną wartość. Postaw na merytorykę i użyteczne porady. 

Nie próbuj umieszczać w opisach kategorii zdań składających się wyłącznie ze słów kluczowych. Google za takie praktyki może nałożyć na Ciebie karę. 

Pamiętaj o formatowaniu treści 

Użytkownicy nie będą czytać opisów kategorii od A do Z. Zamiast tego będą je skanować, w poszukiwaniu interesujących ich informacji. Ty możesz im ten proces ułatwić, stosując odpowiednie formatowanie. 

Pamiętaj, by:

  • Dzielić tekst na sekcje, używając nagłówków (H2, H3 itd), które pełnią funkcję śródtytułów.
  • Stosować wypunktowania. 
  • Używać krótkich zdań i akapitów, które będą dotyczyć jednej myśli. 
  • Pogrubiać najważniejsze fragmenty opisów. 
  • Publikować zdjęcia i grafiki, jeżeli jest to zasadne. 

Stosuj linkowanie wewnętrzne

Odnośniki wewnętrzne przekazują autorytet linkowanym stronom, dlatego linkowanie pomaga w budowaniu ich widoczności. Zadbaj więc o to, aby linkować do podstron, które są w Twoim sklepie szczególnie ważne lub istotne dla odbiorców. 

W opisach kategorii możesz linkować do:

  • powiązanych kategorii podrzędnych, nadrzędnych czy kategorii producentów,
  • produktów, które szczególnie polecasz,
  • artykułów blogowych dotyczących pozycji z danej kategorii, 
  • innych podstron, które poszerzają wiedzę na temat Twojego asortymentu (np. FAQ). 

Pamiętaj o tym, by zachować umiar w linkowaniu. Wplataj linki wewnętrzne w teksty naturalnie – i tam, gdzie rzeczywiście jest to zasadne. 

Stosuj zasadę Above The Fold

Opisy kategorii są bardzo ważne. Klienci nie wchodzą jednak na stronę Twojego sklepu po to, by je czytać – a po to, by kupić konkretne produkty. Opisy mogą w im w tym pomóc, ale zdecydowanie nie powinny przeszkadzać. 

Zasada Above The Fold mówi o tym, jaki widok zastanie użytkownik tuż po załadowaniu strony bez jej przewijania. Najczęściej w sklepach internetowych pierwsze skrzypce odgrywają produkty – i słusznie. 

Czy wiesz jednak, że Google zapoznaje się z treścią stron www od góry? W związku z tym z punktu widzenia SEO warto, aby najważniejsze słowa kluczowe znajdowały się jak najwyżej.

Na szczęście istnieje proste rozwiązanie tej kwestii. Po prostu podziel opisy. Jak to zrobić? 

  • Na samej górze umieść nagłówek H1 z najważniejszą frazą kluczową.
  • Nad produktami umieść krótki fragment opisu, który będzie zachęcał do zakupu i zawierał słowa kluczowe. 
  • Pod produktami, na dole strony opublikuj pozostałą część opisu. 

Wyczerp temat, o którym piszesz

Zastanawiasz się, jak długi powinien być opis kategorii? Nie skupiaj się na liczbie znaków, a tym, by wyczerpać dany temat. 

Nie kończ pisania, gdy osiągniesz np. 500 znaków ze spacjami czy zapełnisz stronę w Wordzie. Zakończ tekst w momencie, gdy uznasz, że znajdują się w nim już wszystkie istotne dla odbiorców informacje. 

Długie opisy kategorii nie zawsze oznaczają dobre treści. Przeprowadź kompleksowy research i daj realną wartość osobom odwiedzającym Twój sklep. Takie podejście sprawi, że nie tylko dostarczysz klientowi wszystkie niezbędne informacje, ale także wypracujesz przewagę nad konkurencją. 

Poprawnie zoptymalizuj tekst pod SEO

Tworząc opis kategorii, nie możesz zapominać, że powstaje on w dużej mierze na potrzeby pozycjonowania. W końcu zależy Ci na tym, na daną podstronę docierały osoby z wyszukiwarki, prawda?

Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Jeżeli przestrzegasz opisanych powyżej zasad, jesteś na dobrej drodze do podbicia szczytów wyszukiwarki Google. Pisanie w zgodzie z potrzebami odbiorców, formatowanie, linkowanie wewnętrzne i wyczerpanie tematu – to wszystko ma znaczenie dla SEO. W końcu optymalizacja to dziś w dużej mierze dostosowywanie stron www do zasad User Experience.

Nie możesz jednak zapominać, że ważnym elementem opisów podstron kategorii pod kątem SEO są słowa kluczowe. Jak odpowiednio je wykorzystać?

  • Analizując i wybierając słowa na dane podstrony, kieruj się przede wszystkim ich potencjałem i intencją użytkownika. Frazy zawierające nazwy konkretnych modeli zostaw dla opisów produktów. Te typowo poradnikowe – np. „Jakie płytki do małej łazienki” wykorzystaj na blogu. W opisach kategorii skup się na zapytaniach typu „sztyblety damskie”, „baterie umywalkowe” czy „nawozy uniwersalne”.
  • Nie przesadzaj z liczbą fraz. Teksty, w których będą one pojawiać się nachalnie, mogą tylko działać na Twoją niekorzyść. 
  • Umieszczaj frazy w treściach naturalnie. Powinny one występować tylko wtedy, jeżeli ich użycie wynika z kontekstu i ma sens. Możesz także dowolnie je odmieniać i korzystać z synonimów. 

Zadbaj o to, aby słowa kluczowe znalazły się w:

  • nagłówku H1 (najważniejsza fraza),
  • pozostałych nagłówkach H2-H3.
  • opisach alternatywnych grafik (atrybutach ALT),
  • treści akapitów. 

Jeszcze jedna ważna kwestia – aby Twoje opisy, przyczyniły się do wysokich pozycji Twoich kategorii, muszą być unikalne. Jakiekolwiek kopiowanie czy powielanie treści nie wchodzi w grę – za duplicate content może Cię spotkać kara od Google. 

Stosuj CTA

Każdy tekst, który umieszczasz na swojej stronie, powinien mieć jakiś cel. I nie powinno być nim wyłącznie pozycjonowanie – nawet w przypadku opisów kategorii. 

CTA, czyli Call to Action, to po prostu wezwanie do działania. Najczęściej jest to link (także w formie przycisku), który wskazuje użytkownikowi, co powinien zrobić. 

Oczywiście celem opisów kategorii jest to, żeby użytkownik kupił produkt i warto ich do tego zachęcać! Możesz rozważyć także umieszczenie CTA nawołujące do kontaktu, zadawania pytań czy zapisu do newslettera. 

Przykłady wartościowych opisów kategorii

Zły opis kategorii to taki, który nie dostarcza żadnej wartości odbiorcom, a co za tym idzie – w perspektywie długoterminowej nie ma szans wspierać także działań SEO. To najczęściej po prostu duży blok tekstu, niepodzielony na akapity, bez pogrubień czy wypunktowań, pisany tylko po to, aby znalazły się w nim frazy kluczowe.

Zamiast przytaczać przykłady złych opisów, przyjrzyjmy się tym, które mogą stanowić dobry przykład dla copywriterów:

Co zasługuje na uwagę w tym opisie?

  • Użyteczna treść, która podpowiada, czym kierować się przy wyborze smartfona.
  • Formatowanie (wypunktowania), dzięki któremu można łatwo znaleźć kluczowe informacje.
  • Linki do rankingów i artykułów blogowych, które pozwalają poszerzyć wiedzę. 

Co zrobiono tutaj dobrze?

  • Nagłówki, które dzielą tekst na sekcje, zawierają frazy i wskazują na tematykę treści.
  • Linki wewnętrzne i polecenia konkretnych produktów. 
  • Krótkie akapity, które ułatwiają czytanie. 

Częstą praktyką jest publikowanie zamiast standardowych opisów kategorii najczęściej zadawanych pytań (FAQ). To świetne podejście, które stawia potrzeby odbiorców w centrum, ale pozwala także sprytnie wpleść frazy (również te z długiego ogona). 

Oto przykłady takich rozwiązań: 

(obrazki w pliku załączonym w panelu) 


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes