Przejdź do treści

Stopka strony internetowej – co powinna zawierać? Czy jest ważna dla SEO?

Każda strona internetowa ma stopkę. Nie wszyscy przywiązują do nich dużą wagę. A szkoda! Ten niepozorny element można bowiem wykorzystać, by udoskonalać doświadczenia użytkowników, zwiększać konwersję, a nawet poprawiać widoczność witryny w Google. 

To, że znajduje się ona na samym dole strony, wcale nie oznacza, że nie pełni ona ważnej roli. Zastanawiasz się, czym jest stopka? Dowiedz się, dlaczego jest ona ważna z punktu widzenia SEO i jakie elementy umieścić w stopce strony, by maksymalnie wykorzystać jej potencjał. 

Stopka (ang. footer) to sekcja, która znajduje się na samym dole strony. Najczęściej zawiera ona podstawowe dane na temat firmy, linki do najważniejszych podstron w jej obrębie i profili w social media.

Pełni przede wszystkim funkcję informacyjną, ale także marketingową. W większości przypadków stopka jest wyróżniona graficznie – np. za pomocą innego koloru niż reszta strony.

Czy stopka ma wpływ na SEO?

Tak naprawdę zdecydowana większość elementów znajdujących się w Twojej stronie może wpływać na jej widoczność w wyszukiwarce. Od Ciebie zależy, czy będą one działać na jej korzyść, czy zignorujesz stwarzany przez nie potencjał. 

Poprawnie zaprojektowana stopka strony ma znaczenie dla jej pozycjonowania. Dlaczego?

  • Bo wspiera linkowanie wewnętrzne. Linki zewnętrzne ułatwiają robotom Google zrozumienie struktury Twojej strony internetowej i poruszanie się po niej. Co więcej, za pośrednictwem takich odnośników (a więc stopki) przekazujesz autorytet linkowanym podstronom, co zwiększa szansę na uzyskanie przez nie wysokich pozycji w wyszukiwarce. 
  • Bo poprawia User Experience. Bardzo często menu na stronach jest bardzo rozbudowane. Wystarczy wspomnieć o sklepach internetowych, składających się niekiedy z kilkudziesięciu kategorii. Stopka pozwala w łatwy sposób odnaleźć użytkownikom najważniejsze informacje. Sprawia to, że poprawiają się wskaźniki związane z zaangażowaniem (np. zmniejsza się współczynnik odrzuceń). To z kolei może skutkować zwiększeniem widoczności w wyszukiwarce. 
Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Co powinna zawierać stopka na stronie internetowej?

Budowa stopki internetowej zawsze zależy od specyfiki danej strony. Inaczej będzie wyglądać footer w sklepie internetowym, inaczej w firmie zajmującej się oferowaniem konsultacji marketingowych i jeszcze inaczej w przypadku portalu newsowego. 

Istnieją jednak elementy, które trzeba umieścić w stopce niezależnie od rodzaju danego serwisu. Są też takie, które sprawdzą się w przypadku konkretnych branż czy usług, a innych – niekoniecznie.

Zanim przejdziesz do do jej projektowania, zastanów się, jakich informacji mogą potrzebować użytkownicy, którzy docierają do tej części strony. Określ też, jakich działań od nich oczekujesz. Następnie opracuj zawartość i strukturę stopki – w zgodzie z potrzebami klientów i Twoimi celami. 

Pamiętaj, że z odnośnikami w stopce użytkownicy będą mogli się zapoznać niezależnie od tego, na jakiej podstronie się znajdują. Oto elementy i dodatkowe informacje, które możesz w niej zamieścić:

Stopki rządzą się pewnymi prawami, których po prostu się nie kwestionuje. Mowa tu np. o tym, że po prostu muszą się tam  znajdować się dane adresowe i kontaktowe Twojej firmy. 

Umieść tam przede wszystkim adres i NIP Twojej działalności. Zwiększy to jej wiarygodność i ułatwi odnalezienie siedziby Twojej firmy osobom, które tego potrzebują. 

Zadbaj również o to, by znalazły się tam dane, za pomocą których użytkownicy będą mogli się skontaktować z Twoją firmą. Podaj numer telefonu i adres e-mail. Najlepiej będzie, jeżeli będzie miał on formę linku – dzięki temu klienci od razu będą mogli do Ciebie napisać. Możesz także umieścić przycisk linkujący do podstrony z formularzem kontaktowym.

Logo jest również elementem umieszczanym w wielu stopkach. Pozwala ono stworzyć swojego rodzaju klamrę na stronie i zwiększać rozpoznawalność Twojej marki wśród użytkowników. 

Polityka prywatności i regulamin strony

W dobie RODO polityka prywatności powinna znaleźć się na każdej witrynie internetowej. To dokument zawierający informacje na temat danych, które zbiera strona www, a także sposobu ich przechowywania i wykorzystania. Chodzi tu między innymi o śledzenie, czyli ciasteczka (cookies) czy zbieranie adresów e-mail. 

Regulamin to z kolei standard w przypadku sklepów internetowych. Przede wszystkim zabezpiecza on interesy Twoje i kupujących, ale zawiera także szereg informacji istotnych z punktu widzenia niektórych klientów – chociażby na temat dostawy, zwrotów czy reklamacji. Klienci będą szukać go właśnie w stopce. 

Na niektórych witrynach (nie e-commerce) możesz też znaleźć warunki korzystania. Dotyczy to przeróżnych stron, które np. dają możliwość zakładania konta. 

Najważniejsze podstrony

Stopka pełni rolę nawigacyjną – pomaga użytkownikom znaleźć kluczowe podstrony czy informacje na temat Twojej firmy. Nie ma tam jednak miejsca na zawarcie każdej strony – musisz więc wybrać te najważniejsze. 

Zazwyczaj w stopkach znajdują się kluczowe podstrony ofertowe, ale także informacyjne (jak np. zakładka „O nas”). Dobrym pomysłem jest także umieszczenie tam odnośników do bloga, informacji o wsparciu czy pracy w Twojej firmie. 

Stopkę możesz wykorzystać także w celach marketingowych. Zastanów się, na sprzedaży jakich usług najbardziej Ci zależy? Jakie informacje zachęcą Twoich potencjalnych klientów do zakupu? Warto umieścić odnośniki do tego typu podstron w stopce. Dzięki temu zwiększasz prawdopodobieństwo, że je odwiedzą. 

Linki do profili społecznościowych

Aktywnie prowadzisz profile w mediach społecznościowych? Fajnie byłoby się nimi pochwalić i upewnić, że trafią na nie wszyscy potencjalni klienci, którzy będą odczuwać taką potrzebę.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Najbardziej oczywiste miejsce, w którym warto je umieścić, to właśnie stopka. Dodaj tam podlinkowane ikony wszystkich portali społecznościowych, w których można Cię znaleźć i się z Tobą skontaktować. 

Formularz zapisu do newslettera

Chcesz być w kontakcie z Twoimi klientami? Regularnie wysyłasz kampanie mailingowe? Zadbaj o to, by jak najwięcej osób znalazło się w Twojej bazie. Pozwoli Ci to budować grono lojalnych klientów i zachęcać do ponownego skorzystania z Twojej oferty.

Jeżeli email marketing jest istotną częścią Twojej strategii marketingowej, umieść w stopce formularz zapisu do newslettera. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownicy będą mogli się do niego zapisać przeglądając dowolną stronę w Twoim serwisie. Często okazuje się to lepszą opcją niż pop-up!

Certyfikaty, nagrody, referencje (social proof)

Decydując się na wybór przeróżnych usług, produktów czy firm konsumenci kierują się opiniami innych. Social proof to dowody na to, że powinni zdecydować się właśnie na Twoją markę.

Udało Ci się zdobyć jakieś branżowe nagrody? A może posiadasz certyfikaty, świadczące o jakości Twoich usług? Warto się nimi pochwalić. 

Najlepiej zaprezentować je w jednym miejscu na swojej stronie, czyli np. w stopce. Zbudujesz w ten sposób autorytet w oczach klientów, a przy okazji urozmaicisz projekt witryny.

Najnowsze wpisy z bloga

Blog jest bardzo istotnym elementem wielu strategii SEO. Ty również tworzysz wartościowe artykuły blogowe, by zwiększać widoczność w wyszukiwarce i angażować odbiorców? Za pomocą stopki możesz dodatkowo poprawić ich efektywność.

Przede wszystkim zwiększysz w ten sposób liczbę ich czytelników. Nie każdy wchodzi bowiem na podstronę z blogiem – a dzięki umieszczeniu linków do artykułów w stopce, zmniejszasz szansę, że je przeoczą. Co więcej, linkowanie wewnętrzne pomaga wypozycjonować nowe treści. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Oczywiście nie musisz linkować do najnowszych wpisów z bloga – to tylko jedna z możliwości. Możesz rozważyć także umieszczenie tam najlepszych wg Ciebie artykułów – na stałe. 

Mapa strony w HTML

Twoja strona składa się z wielu podstron? Możesz stworzyć jeden plik, który ułatwi zarówno użytkownikom, jak i robotom Google poruszanie się po niej i odnajdywanie najważniejszych witryn. 

Mapa HTML powinna zawierać linki do każdej podstrony w obrębie Twojego serwisu. To szczególnie przydatne, jeżeli prowadzisz duży serwis www. Jeśli Twoja strona liczy zaledwie kilka podstron, możesz zrezygnować z mapy HTML. 

Mapa dojazdu i nawigacja

Prowadzisz biznes stacjonarny? Jednym z Twoich priorytetów powinno być więc to, aby Twoi klienci mogli Cię odnaleźć – nie tylko w świecie cyfrowym, ale także fizycznym. 

Prawdopodobnie sam korzystasz z Google Maps. Wielu Twoich klientów również będzie używać nawigacji, by dotrzeć do Twojej firmy. Możesz maksymalnie im to ułatwić – umieszczając mapę z Google Maps w stopce. Dzięki temu nie będą musieli samodzielnie wyszukiwać jej adresu w aplikacji, co znacznie przyspieszy cały proces i poprawi ich doświadczenia. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Podziel się także wskazówkami dojazdu do Twojej firmy. Możesz wspomnieć np. jakie charakterystyczne obiekty znajdują się w jej pobliżu. 

Stopka strony WWW – tego nie powinieneś robić

Wiesz już, jakie korzyści może przynieść odpowiedni design stopki. Masz także świadomość, jakie elementy powinny się w niej znaleźć. Pora powiedzieć sobie, czego nie robić, aby nie zmarnować pracy włożonej w zaprojektowanie footera. 

  • Nie umieszczaj zbyt wielu odnośników w stopce. Sprawi to, że będzie ona po prostu zbyt długa, a użytkownicy będą mieć problem ze znalezieniem interesujących ich podstron. Jej obecność stanie się więc bezsensowna – zwłaszcza, że nadmiar odnośników wewnętrznych może zaszkodzić SEO.
  • Nie dodawaj do stopki elementów, które sprawdzą się lepiej w innych sekcjach witryny. Galeria zdjęć w stopce? A może informacja o bestsellerach w Twoim sklepie? Nie, i jeszcze raz – nie. Takich informacji nikt nie szuka w stopkach – nie zrobią one także różnicy w pozycjonowaniu Twojego serwisu. 
  • Nie przesadzaj z liczbą słów kluczowych w stopce. Kilkanaście lat temu takie praktyki mogły zadziałać. Dziś nie osiągniesz w ten sposób wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania – możesz tylko zaszkodzić jej widoczności. 
  • Nie zapominaj o intuicyjnej strukturze stopki. Stwórz jej przemyślaną hierarchię wraz z nagłówkami informującymi o tym, jakie podstrony znajdują się w danej sekcji. 

Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes