Przejdź do treści

Spadek pozycji w Google – poznaj 11 najczęstszych powodów

Inwestujesz w pozycjonowanie. Po miesiącach czy nawet latach działań SEO udaje Ci się zdobyć wymarzone pozycje. Cieszysz się ruchem z wyszukiwarki i nowymi klientami, ale nie trwa to wiecznie. Skoro jednak tu jesteś, prawdopodobnie zauważyłeś, że widoczność Twojej domeny zmalała.  

Niestety, efekty pozycjonowania nie są dane raz na zawsze. Pozycjonowanie stron wymaga ciągłej pracy i optymalizacji. Wahania w pozycjach się zdarzają – można im jednak skutecznie zapobiegać, a gdy już się pojawią – odpowiednio na nie reagować. Poznaj najczęstsze powody spadków i dowiedz się, co robić, by jak najszybciej o nich zapomnieć. 

Dlaczego pozycja i widoczność strony spada?

Nagły spadek pozycji w Google bez wątpienia nie należy do przyjemnych scenariuszy. Nie jest to jednak powód do paniki czy tym bardziej tracenia wiary w potencjał SEO. Najważniejsze to zidentyfikować przyczynę takiego stanu rzeczy. 

Co mogło spowodować spadek pozycji strony w Google? Możliwości jest wiele – w końcu na pozycje witryn w wyszukiwarce wpływa ponad 200 czynników! 

Potrzebujesz audytu SEO? Zobacz jak robimy to w LUMO

Przyjrzyjmy się najczęstszym przyczynom spadków pozycji w Google:

Wdrożyłeś nową wersję strony

W Internecie zmiany zachodzą bardzo szybko. To jasne, że chcesz za nimi nadążać – a aby to robić, musisz nieustannie rozwijać swój biznes. W związku z tym i zmieniającymi się oczekiwaniami użytkowników, wprowadzanie istotnych ulepszeń na stronie czy nawet wdrażanie jej całkowicie nowego projektu jest nieuniknione. 

Takie zmiany mogą jednak skutkować zmniejszeniem pozycji i liczby odwiedzin. Wynika to z tego, że indeksowanie nowych treści nie następuje od razu. Musisz dać Google czas, by się z nimi zapoznał, ocenił je i umieścił w rankingu. Podobnie sprawa wygląda przy zmianie serwera czy migracji na nowy system CMS.

Zmieniłeś strukturę strony

Struktura strony internetowej w wielu przypadkach budowana jest w oparciu o analizę słów kluczowych. To na jej podstawie decyduje się o tworzeniu poszczególnych podstron i ich hierarchii. Co więcej, poprawna struktura ułatwia robotom Google poruszanie się po Twojej stronie, a więc jej indeksowanie i ocenę. 

Właśnie dlatego zmiany tej struktury mogą powodować spadki. 

Zmiana asortymentu sklepu

Prowadzisz sklep internetowy? Na pewno pozycjonujesz go w takim razie na słowa kluczowe związane ze sprzedawanymi przez Ciebie produktami. Jeżeli doszło do ich zmiany, to całkowicie naturalne, że zmienił się również sposób wyświetlania Twojego sklepu w wyszukiwarce. 

Musi minąć czas, by Twój sklep wyświetlał się wysoko na frazy powiązane z nowym asortymentem. To przecież zupełnie nowe treści! 

Musisz liczyć się z tym, że usunięcie nawet części produktów może powodować spadki. Jeżeli całkowicie zmienisz asortyment, co może się zdarzać np. w przypadku sklepów prowadzonych w dropshippingu, utrata pozycji jest wręcz gwarantowana. W takich sytuacjach widoczność buduje się niemalże od nowa.

Usunąłeś część treści

Content jest jednym z najważniejszych elementów wpływajacych na pozycje strony. To dzięki niemu pojawiają się na niej frazy kluczowe, a także linki wewnętrzne. 

Usunięcie treści na stronie może więc skutkować spadkami. Nigdy tego nie rób, jeżeli nie masz możliwości ich przywrócenia. 

W meta robots ustawiłeś noindex

Meta robots to meta tag, za pomocą którego możesz poinstruować roboty Google, których podstron nie chcesz uwzględniać w wynikach wyszukiwania. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Jeżeli ustawiłeś wartość „nofollow” na jakichś podstronach, które wcześniej były indeksowane, nie możesz się dziwić, że strona spadła w Google. Być może stało się tak przez przypadek. Zweryfikujesz to w swoim systemie CMS lub Google Search Console. 

Sezonowość witryny

Spadek ruchu nie musi być zawsze związany z utratą pozycji w wyszukiwarce. Bardzo często jest on po prostu skutkiem mniejszego zainteresowania daną tematyką czy asortymentem.

Sezonowość wpływa na wiele branż. W przypadku sklepów internetowych sprzedających np. artykuły ogrodnicze czy zabawki jest to wręcz oczywiste. Niewiele osób kupuje przecież przyrządy do ogrodu w zimie. To naturalne, że w takich sytuacjach ruch organiczny jest mniejszy. Ten monitorujesz w narzędziu Google Search Console.

Jak sprawdzić, czy przyczyną spadków pozycji w wynikach wyszukiwania jest sezonowość? Wykorzystaj do tego darmowe narzędzie Google Trends. 

Znajdziesz tam informacje o tym, jak rozkłada się zainteresowanie danymi frazami na przestrzeni ostatnich miesięcy czy lat. By to zrobić, podaj najważniejsze frazy związane z Twoją działalnością i sprawdź, czy liczba ich wyszukiwań spada regularnie w danym okresie. 

Straciłeś dużo linków przychodzących

Linki zewnętrzne są jednym z kluczowych elementów, wpływających na pozycje strony w wyszukiwarce Google. 

Nigdy nie masz jednak nad nimi pełnej kontroli. Strona, na której się znajdują, może przecież zniknąć z sieci. Nie możesz też wykluczyć, że jej właściciel po prostu usunie odnośniki prowadzące do Twojej witryny. Efekt? Pozycje w dół. 

Jak sprawdzić, czy to utrata linków jest powodem spadku widoczności w Google? Potrzebne będzie Ci profesjonalne narzędzie SEO, jak np. Ahrefs. Znajdziesz tam informacje o wszystkich odnośnikach prowadzących do Twojej strony – także tych, które zostały utracone. 

Kary i filtry od Google

Istnieje wiele dróg, by dotrzeć na szczyty wyszukiwarki Google. Mimo wielu ostrzeżeń i przykładów, niektórzy wciąż wybierają drogę na skróty. 

Chodzi tu przede wszystkim o stosowanie praktyk z zakresu Black Hat SEO. Mowa m.in. o duplikowaniu treści, pozyskiwaniu niskiej jakości linków, używaniu nadmiernej ilości słów kluczowych, spamie czy ukrywaniu różnego rodzaju elementów na stronie. 

Za takie działania Google może nałożyć na Twoją stronę karę, która skutkuje obniżeniem widoczności i ruchu organicznego. 

Istnieją dwa rodzaje kar: ręczna, wdrażana przez pracowników Google i algorytmiczna, którą automatycznie przyznają roboty wyszukiwarki. Informację o nałożeniu filtra ręcznego znajdziesz w narzędziu Google Search Console. 

Działania konkurencji

Pozycjonowanie jest jednym z najtańszych sposobów na pozyskanie klienta z Internetu. Co więcej, umożliwia ono personalizację działań – jeżeli odpowiednio dobierzesz słowa kluczowe, dotrzesz do osób, które rzeczywiście są zainteresowane Twoją ofertą, a nie przypadkowych internautów. 

Kto nie chciałby korzystać z takiego potencjału? Nie może Cię więc dziwić, że Twoi konkurenci również prowadzą działania z zakresu SEO. Co więcej, ich celem są wysokie pozycje na te same frazy, które interesują Ciebie.

Być może wdrożyli oni udoskonalenia czy treści, które roboty Google uznały za lepsze od Twoich. Za wzrostami pozycji konkurencyjnych witryn może stać także pozyskanie nowych linków zewnętrznych. 

Zweryfikowanie, czy tak właśnie się stało, jest proste. Po prostu przejrzyj wyniki na frazy, w przypadku których odnotowałeś spadki, a następnie sprawdź strony konkurencji i sprawdź, czy wprowadzono na nich jakieś zmiany.

Zmiany w algorytmach wyszukiwarki 

Od powstania w 1998 roku wyszukiwarka Google jest nieustannie rozwijana. Każda aktualizacja algorytmu ma na celu to, by wyświetlać użytkownikom wyniki w maksymalnym stopniu zgodne z ich intencją i oczekiwaniami.

W praktyce wiąże się to ze zmianami rankingu Google. Czynniki, które do tej pory miały znaczenie, mogą je tracić, natomiast inne aspekty – mogą zacząć mieć decydujący wpływ na pozycje. 

Jeżeli doświadczyłeś nagłego spadku widoczności, bardzo prawdopodobne, że odpowiada za to właśnie aktualizacja algorytmu Google. Dobra wiadomość jest taka, że dość łatwo możesz sobie z tą kwestią poradzić. Wystarczy, że wdrożysz nowe wymogi Google i po pewnym czasie wszystko powinno wrócić do normy.

Błędy wewnętrzne na stronie

Na zmianę pozycji strony w wynikach wyszukiwania może wpływać wiele czynników, wynikających z nieprawidłowej optymalizacji witryny. Najczęstsze błędy w tym zakresie to:

  • nieprawidłowe (niedziałające) przekierowania lub ich brak,
  • zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych,
  • wygaśnięcie certyfikatu SSL,
  • zbyt wolne ładowanie się strony,
  • problemy z wyświetlaniem strony na urządzeniach mobilnych.

Potrzebujesz skutecznego SEO? Zobacz jak robimy to w LUMO

Spadki w Google – czy należy się przejmować?

Spadków w Google trudno uniknąć. Zwłaszcza, że w wielu przypadkach mogą być one niezależne od Twoich działań. Najważniejsze jednak, by odpowiednio na nie reagować. 

To jasne, że prawdopodobnie będą one oznaczać zmniejszenie ruchu na Twojej stronie, a co za tym idzie – Twoich przychodów. Rozwiązanie? Jak najszybsze wyeliminowanie powodów spadku. Zamartwianie się w niczym Ci nie pomoże. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Pozycja Twojej strony spada? Jakie działania należy podjąć?

Aby jak najszybciej poradzić sobie z zaistniałą sytuacją, wdróż następujące działania:

  • Sprawdź, czy na pewno masz do czynienia z obniżeniem pozycji, a nie po prostu spadkiem ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania. 
  • Przeprowadź audyt SEO, by zyskać pewność co do przyczyny spadków. Taka analiza powinna obejmować przede wszystkim aspekty techniczne na stronie, jej strukturę, profil linków i treści. 
  • Zainwestuj w inne formy reklamy. Nie generujesz takiego ruchu organicznego jak wcześniej? Warto postarać się, aby miało to jak najmniejszy wpływ na Twój biznes. Odzyskiwanie pozycji w wynikach wyszukiwania Google może zająć trochę czasu. Jeżeli chcesz nadal pozyskiwać klientów z wyszukiwarki, postaw na dobrze zoptymalizowane kampanie Google Ads. 
  • Nawet, gdy odzyskasz pozycje, stale analizuj efekty pozycjonowania. Korzystaj z narzędzi do monitoringu pozycji, sprawdzaj aktualną widoczność (np. w Senuto) i regularnie odwiedzaj Google Analytics, by weryfikować ruch pochodzący z wyszukiwarki. Dzięki temu maksymalnie szybko wykryjesz ewentualne spadki i wyeliminujesz ich przyczyny. 

Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes