Przejdź do treści

Pozycjonowanie long tail – długi ogon – na czym polega i dlaczego warto je stosować?

Analiza słów kluczowych to bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów w procesie pozycjonowania każdej strony internetowej. Zatem na jakie frazy kluczowe, jeśli nie ogólne, warto postawić w pierwszej kolejności? Odpowiedź jest prosta – na takie, które w jak największym stopniu pokrywają się z intencją użytkownika, stwarzają szansę na konwersję, a przy okazji są mało konkurencyjne. Mowa oczywiście o frazach long tail (z długiego ogona). Sprawdź, na czym polega pozycjonowanie long tail i poznaj efekty, które możesz osiągnąć dzięki wdrożeniu takiej strategii SEO.

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep odzieżowy. W związku z tym chcesz, żeby Twoja strona internetowa wyświetlała się na wysokich pozycjach na frazę “ubrania”. W efekcie może na nią trafić ktoś, kto szuka ubranek dziecięcych, podczas gdy Ty sprzedajesz odzież wyłącznie dla dorosłych.

Co to jest fraza long tail?

Frazy typu long tail (długi ogon) to precyzyjne zapytania, ściśle dostosowane do intencji użytkownika. W praktyce najczęściej charakteryzują się tym, że składają się z większej ilość wyrazów w porównaniu do innych słów kluczowych. Nie stąd wzięła się jednak ich nazwa – pochodzi ona od ich umiejscowienia na tak zwanym ogonie (końcu) wyszukiwań.

By lepiej to zrozumieć, przeanalizujmy jeszcze jeden przykład.

Załóżmy, że chcesz kupić nowy telefon. Nie wybrałeś jeszcze jednak konkretnego modelu. Czy rozpoczynając poszukiwania, wpiszesz do wyszukiwarki frazę “smartfon Samsung” lub “dobry smartfon”? Raczej nie. Zamiast tego użyjesz wyrażeń typu “dobry smartfon do 1000 zł” czy “smartfon z dobrym aparatem”, albo „ranking smartfonów 2020”. W ten sposób precyzujesz i zawężasz zapytania, precyzując swoje oczekiwania. To właśnie zapytania typu long tail.

Oto inne przykłady fraz z długiego ogona:

Warto powiedzieć sobie także o bardziej praktycznych właściwościach frazy z długiego ogona, które sprawiają, że taka strategia w SEO jest opłacalna. Najczęściej są to frazy kluczowe z niską częstotliwością wyszukań, niską konkurencyjnością, ale najważniejsze wysokim współczynnikiem konwersji. Brzmi intrygująco?

Długi ogon a frazy fat head i chunky middle (medium tail)

Frazy typu długi ogon są jednym z rodzajów słów kluczowych, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarek. Funkcjonują one obok:

  • Fraz fat head – to krótkie, zawierające 1 lub 2 słowa wyrażenia. Charakteryzują się największą częstotliwością wyszukiwania i generują ok. 18-19% ruchu w wyszukiwarce. Ze względu na największą konkurencję pozycjonowanie na tego typu słowa kluczowe jest najtrudniejsze.
  • Fraz chunky middle – czyli zapytań składających się zazwyczaj z 3 słów. Oznacza to, że są nieco bardziej precyzyjne niż frazy fat head, jednak wciąż nie są tak dokładne, jak słowa z długiego ogona. Generują ok. 11-12% ruchu.
Porównanie fraz wpisywanych w Google

Jak już wiesz, frazy typu długi ogon są znacznie dłuższe od słów fat head oraz chunky middle. Można przyjąć, że zawierają one minimum 3-4 wyrazy lub więcej. W tym podziale chodzi jednak przede wszystkim o precyzyjność zapytania kierowanego do Google.

Co ciekawe, fat head i chunky middle to najpopularniejsze rodzaje fraz wpisywanych w wyszukiwarkę. Z kolei long tail – najrzadziej. 

Dlaczego zatem warto korzystać z pozycjonowania long tail? Jakie może przynieść korzyści dla mnie?

Ponieważ łącznie generują one ok. 70% ruchu w wyszukiwarce, mimo że osobno każda z nich może przynosić mniej niż 10-20 wyświetleń miesięcznie. Słowa kluczowe long tail ze względu na niską częstotliwość wyszukiwań znajdują się na końcu “ogona”, czyli za frazami fat head i chunky middle, ale jest ich za to bardzo dużo.

Czym jest pozycjonowanie long tail?

To po prostu strategia pozycjonowania na frazy z długiego ogona. W tym kontekście możesz spotkać się również z terminem “pozycjonowanie szerokie”. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że SEO jest zawsze indywidualnym procesem i nawet mimo wyboru konkretnej strategii w przypadku każdej strony będzie wyglądać inaczej.

Kluczowa w pozycjonowaniu long tail jest optymalizacja treści i dostosowaniu jej do różnych zapytań. Optymalizacji podlega również struktura strony internetowej, która pozwala na zamieszczenie wielu wariacji produktów. W ten sposób Twoja strona internetowa może wyświetlać się na wiele wariacji słów w wynikach wyszukiwania Google, poprzez skuteczniejsze dopasowanie i powiązanie treści z daną tematyką. Dzięki temu pozyskasz więcej wartościowego ruchu na stronie internetowej.

Na pozycjonowaniu long tail warto się skupić przede wszystkim w przypadku określonych branż, jak chociażby e-commerce, a także początkowym okresie rozwoju strony i w sytuacji dużej konkurencyjności. Frazy z długiego ogona pozwalają osiągnąć stosunkowo szybkie efekty i znacznie mniej witryn walczy o związane z nimi pozycje. Więcej o zaletach takiego podejścia przeczytasz w dalszej części artykułu.

Jak dobrać frazy do pozycjonowania szerokiego?

Rozpoczynając analizę słów do pozycjonowania, natrafisz na cały ocean fraz z długiego ogona. Podobnie jak w przypadku wszystkich innych fraz, nie warto jednak za wszelką cenę starać się obstawić ich wszystkich. Jak zatem wybrać te, które mogą realnie pomóc w osiąganiu biznesowych celów?

Przede wszystkim skup się na tych, które są bezpośrednio związane z Twoją ofertą, tematyką witryny i są wpisywane przez użytkowników, którzy w danym momencie są skłonni do konwersji lub będą planować działania w przyszłości. Na tej podstawie powinieneś przygotować odpowiednie treści, które będą odpowiadać intencji użytkownika.

Możemy wyróżnić 3 główne typy fraz z długiego ogona istotne dla rozwoju Twojego biznesu:

Słowa informacyjne

Czyli frazy, w przypadku których intencją użytkownika jest zdobycie wiedzy na jakiś temat, np.:

  • jaki prezent dla dziewczyny pod choinkę,
  • jak wybrać smartwatch dla dziecka,
  • jak przygotować się do rozmowy o pracę.

Słowa produktowe

To szczegółowe zapytania dotyczące konkretnego produktu lub modeli produktów, np:

  • bluza damska adidas 36,
  • laptop asus vivobook 15 a512da 3500u 8gb 512gb ssd w10,
  • iphone 12 pro max.

Słowa lokalne

Słowa kluczowe związane z konkretną lokalizacją (wykorzystywane w pozycjonowaniu lokalnym), np:

  • dentysta kraków podgórze,
  • gdzie zjeść w warszawie,
  • co robić w gdańsku, gdy pada.

Wykorzystaj narzędzia do fraz long tail

Skutecznego SEO nie da się prowadzić bez działań analitycznych. Tej pracy nie wykonuje się jednak ręcznie, a za pomocą specjalistycznych narzędzi. Do analizy słów kluczowych z długiego ogona szczególnie pomocne będą następujące narzędzia.

Planer słów kluczowych

To właściwie jedna z funkcji narzędzia Google Ads, jednak jest ona niezbędna również w pracy osób zajmujących się pozycjonowaniem. Planer słów kluczowych pomoże Ci odkryć frazy powiązane z Twoją działalnością – również te z długiego ogona. Sprawdzisz w nim również częstotliwość wyszukiwania poszczególnych zapytań.

Google Keyword Planer

Jest to prawdopodobnie najbardziej wiarygodne narzędzie do analizy słów- w końcu zostało stworzone przez Google. W ten sposób możesz dopasować swoje treści na stronie pod wybrane zapytania na podstawie sugestii Google.

AnswerThePublic

Można zaryzykować stwierdzenie, że to narzędzie, które zostało stworzone z myślą o frazach z długiego ogona. Wystarczy, że wpiszesz nadrzędne słowo kluczowe, np. “buty”, a Twoim oczom ukażą się przeróżne konfiguracje, w jakich użytkownicy wpisują dane słowo do wyszukiwarki.

Oto przykładowe frazy zaproponowane przez AnswerThePublic:

  • buty czy skarpety do morsowania,
  • buty podobne do martensów,
  • buty przeciwdeszczowe na rower,
  • buty zimowe damskie ocieplane.
answer the public frazy long tail

Korzystając z narzędzia, pamiętaj, by ustawić język i kraj, który Cię interesuje. AnswerThePublic w podstawowej wersji jest narzędziem darmowym. Jeśli zależy Ci na nielimitowanej liczbie wyszukiwań, możesz wykupić opcję premium. Tym samym optymalizacja Twojej strony okaże się łatwiejsza i precyzyjniejsza.

Jeżeli wspomniane narzędzia nie są dla Ciebie wystarczające, analizę słów kluczowych możesz przeprowadzić również w bezpłatnym programie Ubersuggest. Przydatne może okazać się także polskie Senuto, które wbrew pozorom nie służy tylko analizy widoczności strony www.

Zalety stosowania pozycjonowania long tail

Strategia long tail sprawdzi się w praktycznie każdym biznesie. Sprowadza się ona w końcu do tego, że skupiasz się na intencji i rzeczywistych potrzebach swoich użytkowników – a nie tylko na pustych słowach powiązanych z Twoją firmą.

W szczególności będzie to skuteczne podejście w przypadku sklepów internetowych. Zainteresowanie zakupami online wzrasta w końcu z roku na rok, a e-klienci coraz bieglej poruszają po świecie wirtualnych witryn. Załóżmy, że prowadzisz sklep z obuwiem sportowym. Użytkownik, który wpisuje w wyszukiwarkę frazę “buty” nie musi się okazać interesującym dla Twojej marki klientem. Co jeśli szuka butów na wesele? Natomiast osoba, która wpisze: “buty do biegania męskie nike” przejawia dużo większy potencjał do sfinalizowania transakcji. Zwłaszcza, że od razu trafi na podstronę kategorii zgodną z jej potrzebami, a nie np. stronę główną sklepu.

Z tych samych względów skorzystają na tym lokalne firmy. Użytkownicy nie będą jednak precyzować w tym przypadku modelu, a lokalizację, np.: “dobry dentysta warszawa”.

Przyjrzyjmy się teraz innym zaletom, które daje pozycjonowanie na frazy long tail:

Frazy z długiego ogona to frazy, które rzeczywiście użytkownicy wpisują do wyszukiwarki

W każdej dziedzinie marketingu sporo mówi się o stawianiu użytkowników na pierwszym miejscu. Takie samo założenie prezentuje Google, który wciąż aktualizuje algorytm tak, by wyszukiwarka dostarczała jak najlepszych doświadczeń szukającym.

Opierając na nich (nawet po części) swoją strategię SEO odpowiadasz na ich realne potrzeby – a przecież tylko tak możesz pozyskać klientów, a nie tylko odwiedzających, prawda?

Mała konkurencyjność

Frazy long tail umożliwiają znalezienie swojej niszy, o której tak dużo mówi się w każdym biznesie. Są one mniej popularne, co oznacza, że mniej stron walczy o zajęcie na nie wysokich pozycji.

Innymi słowy, na frazy long tail wypozycjonować jest się po prostu znacznie łatwiej niż na wspomniane już słowa fat head czy chunky middle.

Niski koszt pozyskanego ruchu

Niewielka popularność, a co za tym idzie konkurencyjność fraz long tail wymaga mniejszych nakładów pracy niż w przypadku innych rodzajów słów kluczowych. Z oczywistych względów wiąże się to ze znacznie niższymi kosztami pozycjonowania niż w przypadku popularnych fraz.

Wysoki współczynnik konwersji

Zapytania z długiego ogona są sprecyzowane. Wpisują je osoby zainteresowanie konkretnym produktem, usługą czy informacją. Stwarza to bardzo duże szanse na konwersję. Oczywiście pod warunkiem, że strona, na którą trafi użytkownik, będzie rzeczywiście zgodna z zapytaniem.

Szybsze efekty pozycjonowania

Mniej witryn podejmuje działania w celu zajęcia wysokich pozycji na wyrażenia z długiego ogona. Oznacza to, że możesz liczyć na znacznie szybsze efekty niż w przypadku najpopularniejszych fraz.

Większa stabilność pozycji

Znowu – dużo łatwiej jest utrzymać wypracowane pozycje, gdy mniej stron walczy o ich zdobycie.

Pomoc w strategii contentowej

Słowa kluczowe z długiego ogona to bardzo często gotowe propozycje tematów artykułów blogowych. A jak wiadomo, treści są jednym z filarów procesu pozycjonowania. Korzystając z fraz long tail, przy tworzeniu tekstów masz szansę odpowiedzieć na rzeczywiste pytania i potrzeby potencjalnych klientów.

Dostosowanie pod wyszukiwanie głosowe

W SEO coraz więcej mówi się o wyszukiwaniu głosowym, które dzięki takim rozwiązaniom jak Asystent Google czy Siri zyskuje na popularności wśród użytkowników na całym świecie. Warto zdawać sobie sprawę, że szukający inaczej formułują zapytania mówiąc, a inaczej – pisząc. W tym pierwszym przypadku użytkownicy używają fraz z długiego ogona. Pozycjonowanie long tail pomoże Ci więc przygotować swoją stronę do przyjęcia użytkowników korzystających z wyszukiwania głosowego.

Podsumowanie

Istnieje wiele dróg na szczyty wyszukiwarek internetowych. Pozycjonowanie long tail to jedna z najkrótszych, a zarazem najbardziej efektywnych. Nie jest może ona spektakularna, ale pozwala dotrzeć do użytkowników mających sprecyzowane oczekiwania, a co za tym idzie – przejawiających największy potencjał do konwersji.

Na koniec zostawiliśmy jeszcze informację, że wyszukiwania na słowa kluczowe z długiego ogona charakteryzują się o 3-5% wyższym wskaźnikiem CTR niż w przypadku pozostałych fraz. Mamy nadzieję, że nie masz już wątpliwości co do zasadności takiej strategii.

Masz jakieś pytania odnośnie pozycjonowania na długi ogon? A może chcesz je wdrożyć na swojej stronie?


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes