Czy wiesz, że widoczność Twojej strony internetowej w podobnych wyszukiwaniach Google wpływa korzystnie na pozyskiwanie wartościowego ruchu? Sprawdź, czym są podobne wyszukiwania w Google, czym różnią się od sekcji podobnych pytań i zobacz, jak możesz wykorzystać tę wiedzę w pozycjonowaniu SEO Twojej marki!
Czym są podobne wyszukiwania Google?
Podobne wyniki wyszukiwania to zbiór podpowiedzi, dostarczający informacji na temat zapytań wpisywanych przez innych internautów, związanych z frazą wpisaną przez Ciebie w pole wyszukiwania. Obecnie zbiór 8 podobnych zapytań jest prezentowany w specjalnej sekcji „Związane z tym wyszukiwaniem”. Poniżej przykład dla słowa kluczowego „zalety picia kawy”.
Zauważ, że w sekcji podobnych wyszukiwań znajduje się 8 sugestii. Frazy niebędące częścią pierwotnego zapytania są pogrubione.
Skąd Google bierze podpowiedzi?
Wyszukiwarka Google w swojej podstawowej funkcjonalności to narzędzie tekstowe, służące do wyszukiwania odpowiedzi na określone zapytania w zasobach internetu. Roboty indeksujące skanują zawartość stron, by zyskać wiedzę na temat ich zawartości. Na tej podstawie specjalny algorytm Google może odpowiednio dopasować wyniki do hasła, jakie wpiszesz w pole wyszukiwania.
Jednocześnie Google stale analizuje informacje na temat pytań wpisywanych przez użytkowników. Algorytmy wyszukiwarki szukają powiązań pomiędzy nimi i na tej podstawie mogą stworzyć i wyświetlić sekcję „podobnych wyszukiwań”, przygotowaną specjalnie dla Ciebie.
Warto podkreślić, że dostawca usług wyszukiwania nie publikuje pełnych informacji na temat szczegółów rzeczywistego działania algorytmu – cała wiedza na ten temat opiera się głównie na badaniach specjalistów SEO. Dlatego w Lumo stale monitorujemy projekty naszych klientów i prowadzimy własne testy, zyskując unikalną wiedzę na temat działania najpopularniejszej wyszukiwarki w internecie.
Czym różnią się podobne wyszukiwania od podobnych pytań?
Główną różnicą pomiędzy wspomnianymi funkcjami wyszukiwarki jest złożoność oferowanej podpowiedzi. Podobne wyszukiwania to w zasadzie blok z kilkoma frazami kluczowymi, związanymi z danym pytaniem. Kliknięcie wybranego elementu powoduje przejście do rezultatów wyszukiwania dla danego, podobnego słowa kluczowego.
Z kolei podobne pytania to blok zlokalizowany nieco wyżej w SERP-ach, prezentujący nie pojedyncze słowa, lecz całe pytania. Element został zaprojektowany w formie listy rozwijanej. Kliknięcie pytania powoduje rozwinięcie wybranej sekcji i zaprezentowanie użytkownikowi skróconej odpowiedzi wraz z linkiem do strony źródłem oraz – opcjonalnie – miniaturą dla danej podstrony serwisu.
Jak analizować podobne wyszukiwania?
Wiesz już, w jaki sposób Google może sugerować wyniki „Związane z tym wyszukiwaniem” na podstawie analizy fraz kluczowych wpisywanych przez innych wyszukiwań. Podpowiemy Ci teraz, jak możesz analizować podobne wyszukiwania i wykorzystać tę wiedzę marketingu Twojej firmy!
Poznaj intencję użytkownika – Twojego potencjalnego klienta
Przede wszystkim, znając powiązane tematycznie zapytania i frazy dla danego hasła, możesz bardziej szczegółowo analizować intencje użytkownika dla danego słowa kluczowego. Szczególnie w przypadku prostych, generycznych fraz kluczowych, możesz zyskać cenną wiedzę na temat tego, jaki kontekst słów long-tail jest najbardziej zbliżony do rzeczywistych intencji internautów.
Ta wiedza przyda Ci się na etapie tworzenia lub rewizji strategii SEO. Zwróć uwagę na powyższy przykład dla frazy „buty”. W sekcji podobnych zapytań na 8 sugestii znajduje się aż 6 propozycji związanych z „butami damskimi”, a tylko jedna z „butami męskimi”. Ósma propozycja to fraza powiązana z brandem (marką, producentem „butów”).
Znając pytania użytkowników, możesz na nie trafniej odpowiedzieć
Sugestie Google to tak naprawdę pytania użytkowników – Twoich potencjalnych klientów – powiązane z konkretnym słowem kluczowym. Znając je, możesz przeanalizować treści konkurencji i jeszcze lepiej odpowiedzieć na problemy, wyzwania i potrzeby klientów. Takie podejście pomoże Ci w podróży Twojej marki ku pierwszej stronie SERP, a w konsekwencji wpłynie na zwiększenie wartościowego, konwertującego ruchu z Google.
Dzięki sugestiom, możesz spojrzeć na swoje treści z perspektywy tzw. Content Gap, czyli różnicy pomiędzy contentem na stronie Twojej firmy, a tym, czego w rzeczywistości poszukują użytkownicy narzędzi wyszukiwania oraz co na swoich stronach napisała Twoja konkurencja. Analiza luki informacyjnej pomiędzy Twoim serwisem a konkurencyjnymi witrynami z pierwszych stron SERP to jedna z podstawowych taktyk nowoczesnego SEO.
Zwiększ widoczność strony, korzystając z fraz w podobnych wyszukiwaniach!
Dogłębna analiza fraz, znajdujących się w podobnych wyszukiwaniach, dostarczy Ci wartościowej wiedzy, dzięki której zwiększysz widoczność witryny. W kolejnej części artykułu wspomnimy, jak wykorzystać tę wiedzę oraz jakie narzędzia przydadzą Ci się w samodzielnym analizowaniu informacji.
Jak wykorzystać podobne wyszukiwania w pozycjonowaniu strony?
Przede wszystkim, możesz wykorzystać je przy doborze odpowiednich słów kluczowych, przy planowaniu content-planu z myślą o pozycjonowaniu strony. Pamiętaj, że wyświetlane w tym miejscu słowa to realne pytania użytkowników, a nie frazy generowane sztucznie przez wyszukiwarkę. Analizując je, zyskujesz przewagę nad konkurencją, która często nie schodzi głębiej, podczas pracy nad wdrożeniem założeń strategii budowania widoczności w sieci.
Umieszczenie w tekście SEO fraz, pochodzących z analizy wspomnianego bloku w Google, nie tylko zwiększy nasycenie słowami kluczowymi Twojej treści, lecz również sprawi, że artykuł będzie jeszcze bardziej wartościowy dla użytkownika. Rzuci szerszy kontekst na jego problem, odpowiadając na jeszcze więcej pytań.
Poznaj narzędzia, które pomogą Ci w znalezieniu i analizie podobnych wyszukiwań Google!
Czy można po prostu zajrzeć do sekcji „podobne wyszukiwania” i uzupełnić treści na stronie o dodatkowe nagłówki z tekstem, odpowiadającym na konkretne problemy? Można, ale pokażemy Ci, że możesz zrobić to lepiej!
Przede wszystkim rekomendujemy wykorzystanie płatnych narzędzi analitycznych SEO. Aplikacje takie jak Ahrefs, Semrush czy Senuto pomogą Ci ocenić potencjał konkretnych zapytań. Na tej podstawie dowiesz się, czy rzeczywiście warto poświęcać swoje zasoby – czas oraz pieniądze – na rozbudowę treści o konkretne zagadnienia. Może się jednocześnie okazać, że modyfikacji wymagają nie same teksty, lecz cała architektura strony.
Pamiętaj jednak, że samodzielna analiza wspomnianych kwestii wymaga od Ciebie dużej wiedzy oraz dostępu do płatnych narzędzi. Dobrą alternatywą dla samodzielnej pracy jest skorzystanie z usług, jakie oferuje profesjonalna agencja marketingu internetowego, specjalizując się w działaniach SEO i SEM.
Jeżeli szukasz profesjonalnego wsparcia w budowaniu dobrej widoczności Twojej marki w internecie, to skontaktuj się z przedstawicielem Lumo! Pomożemy Ci w opracowaniu i wdrożeniu skutecznej strategii SEO, dzięki której Twoja firma znajdzie się w TOP3 Google, a Ty pozyskasz konwertujący ruch na stronie i zwiększysz swoje przychody.