Przejdź do treści

Geolokalizacja w Google – jak to działa?

Pozycja strony w wynikach wyszukiwania zależy o wielu elementów, z których często można nie zdawać sobie sprawy. Niezwykle ważna okazuje się geolokalizacja, której celem jest jak najlepsze dopasowanie usług Google do oczekiwań użytkowników internetu. Zbierane dane na temat lokalizacji mają na przykład pomagać klientom Google lepiej korzystać z nawigacji, wyświetlać miejsca znajdujące się w pobliżu, lub sprawdzać, kiedy w najbliższych miejscach czy trasie jest największy ruch.

Geolokalizacja przydaje się także podczas wdrażania działań optymalizacyjnych. Pozycjonowanie lokalne pozwala na wyświetlanie się strony na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania, podczas wpisywania fraz związanych z regionem czy miastem.   Aby zadbać o wizerunek firmy w internecie, można skorzystać także z bezpłatnego narzędzia Google Moja Firma.

Jest łatwe w obsłudze i służy do zarządzania wizerunkiem firmy w Google, w tym w wyszukiwarkach i w mapach. Dzięki niej klienci łatwiej odnajdują szukane usługi i dwukrotnie częściej uznają je za godne zaufania.   Jak działa adres IP geolokalizacja w Google? Do czego wykorzystywane są zbierane informacje? Jak sprawdzić, jakie dane o lokalizacji posiada Google? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Czym jest geolokalizacja?

piny na mapie

Geolokalizacja jest jedną z najnowocześniejszych form komunikacji z użytkownikami w internecie. To działania, które ustalają lokalizację danego obiektu na terenie ziemi. Metoda ta polega na lokalizacji miejsc, przedmiotów lub ludzi za pomocą GPS albo adresu IP urządzeń (IP geolokalizacja), na przykład telefonów komórkowych lub innych urządzeń mobilnych jak laptop czy tablet.

Połączenie najczęściej ustalane jest poprzez współrzędne geograficzne lub dane adresowe. Użytkownicy dzięki niej mogą lepiej wyszukiwać i korzystać z informacji z danego regionu, informacji pogodowych albo lokalnych wiadomości.

Przydatną opcją okazuje się możliwość udostępniania swojej lokalizacji znajomym poprzez połączenie z internetem. Geolokalizacja jest ściśle związana z pozycjonowaniem i przydaje się także w wielu działaniach marketingowych i promocyjnych firm i organizacji.

Geolokalizacja w Google – na jakiej podstawie działa?

Google uzyskuje od użytkownika informacje na temat lokalizacji w zależności od tego, z jakich usług korzysta on na co dzień i jakie wybrał ustawienia. Wpływa to bezpośrednio na działanie aplikacji. Niektóre z nich bez odpowiednich ustawień mogą nie działać, a inne będą działały lepiej, dzięki czemu staną się pożyteczniejsze i wygodniejsze.

Dane o miejscach, w których przebywa klient Google, mogą być gromadzone na bieżąco. Używana jest wtedy geolokalizacja ip lub lokalizacja urządzenia. Działanie usług jest dostosowywane do indywidualnych potrzeb użytkownika również poprzez aktywność w usługach Google lub na stronach internetowych.

Metody, z jakich korzysta Google do określania geolokalizacji:

Adresu IP –  jest pobierany przez urządzenie za każdym razem, kiedy łączy się ono z siecią. Komunikacja odbywa się, kiedy witryna łączy się z komputerem, tabletem, telefonem. Adres IP wskazuje Google, z jakiej lokalizacji następuje połączenie

Informacje o wcześniejszych aktywnościach – podczas korzystania z usług Google, mechanizmy oceniają, które miejsca interesują użytkownika, nawet kiedy nie używa on dokładnej lokalizacji

Miejsca oznaczone etykietą – Google oferuje użytkownikom możliwość pozostawienia etykiety w miejscach ulubionych, często odwiedzanych, jak na przykład dom, praca czy często odwiedzana kawiarnia, lub przypadkowo znalezione miejsce. Można w ten sposób łatwo ustawić wskazówki dojazdu do tego miejsca, gdyż adres zostanie pobrany automatycznie. Te wyniki również mogą mieć wpływ na wyniki wyszukiwania

Urządzenia użytkownika – wyrażając zgodę na oferowanie przez Google przydatnych funkcji, użytkownik przekazuje informacje o swojej dokładnej geolokalizacji IP. Jest to przydatne na przykład, kiedy szybko chce trafić w jakieś miejsce. Aplikacja nawigacji wskaże wówczas najszybszą trasę do miejsca docelowego i przekaże wskazówki dojazdu. Gdy dostępna jest dokładna aplikacja, wystarczy wpisać na przykład restauracja, a aplikacja znajdzie wyniki dopasowane do bieżącej lokalizacji.

Korzystając z zarządzania aktywnością, użytkownik może zdecydować, jakie informacje o aktywnościach decyduje się przekazać i do czego mogą być one wykorzystywane. Obowiązują one na wszystkich urządzeniach zalogowanych na to samo konto Google i można je zmienić w dowolnej chwili, przejrzeć lub usunąć swoją aktywność.

Do czego wykorzystywana jest geolokalizacja przez Google?

Geolokalizacja Google jest wykorzystywana do wielu działań marketingowych. Na urządzeniu wyświetlają się reklamy, które są ściśle powiązane z miejscem przebywania użytkownika, proponując takie firmy lub usługi, które znajdują się najbliżej lub najłatwiej do nich trafić. Ustawienia reklam można zmienić w zależności od indywidualnych preferencji.

geolokalizacja działanie

Dane o aktywności użytkownika przechowywane są w zarówno w Internecie, jak i w wykorzystywanych aplikacjach i na podstawie tych danych wyświetlane są reklamy zależnie od lokalizacji i upodobań.   Nie bez znaczenia pozostają także często odwiedzane strony. Częstotliwość podpowiada Google, z jakich usług użytkownik może chcieć skorzystać i jakie usługi go zainteresują.

Znaczenie geolokalizacji w pozycjonowaniu stron internetowych

Geolokalizacja i pozycjonowanie stron to ściśle związane ze sobą elementy wpływające na wyniki wyszukiwania. Strona może wyświetlać się w różnych miejscach na liście, biorąc pod uwagę lokalizację użytkownika, ponieważ wyszukiwarka Google personalizuje wyniki, aby odnalazł on miejsca, które są najbliżej jego aktualnego pobytu.

Strategie lokalizacyjne wykorzystywane są przez firmy już od wielu lat. Początkowo odbywało się to za pomocą stron internetowych i odpowiednio na nich umieszczanych fraz z nazwą miasta i choć jest tak do tej pory wykorzystywane, to teraz główną rolę odgrywa geolokalizacja IP.

Wizytówka Google jest szczególnie promowane na urządzeniach mobilnych, z których korzysta się, przemieszczając się na terenie miasta. Biznes jest w stanie generować większe przychody, kiedy poprawnie uzupełnił informacje o firmie i włączył lokalizację, ponieważ użytkownik nie musi już wpisywać szukanej frazy połączonej z nazwą miejscowości. Wyniki wyszukiwania są bardziej dopasowane i pozwalają na szybką drogę dotarcia do firmy i jej usług. W różnych częściach miasta uzyskane wyniki mogą się różnić, dlatego warto zadbać o prawidłowość danych zawartych na koncie użytkownika, ponieważ przełoży się to sprzedaż i zainteresowanie przedsiębiorstwem.

Jak sprawdzić jakie informacje o naszej lokalizacji posiada Google?

Historię zapisanych lokalizacji można zmienić na poziomie konta, które przechowuje informacje o odwiedzanych miejscach na każdym urządzeniu mobilnym, na którym użytkownik zaloguje się na konto Google, włączy historię lub raportowanie lokalizacji.

Włączona historia Google geolokalizacja pozwala na korzystanie z wielu dodatkowych funkcji jak wyświetlanie spersonalizowanych map, czy spersonalizowanych rekomendacji na podstawie odwiedzanych miejsc. Można także łatwo znaleźć zgubiony telefon, otrzymywać wskazówki o natężeniu ruchu lub dostosowywać reklamy do swoich potrzeb.

Wejdź i sprawdź historię Twojej lokalizacji w Google: https://maps.google.com/locationhistory/

Geolokalizacja i jej historia jest domyślnie włączona na koncie każdego użytkownika i może on ją w każdej chwili wyłączyć i włączyć ponownie. Jej działanie można wstrzymać w Zarządzaniu Aktywnością na swoim koncie Google i zdecydować, które dane mają być zapisywane, a także sprawdzić odwiedzane miejsca, które również można łatwo usunąć lub edytować w zależności od preferencji.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes