Przejdź do treści

Co to jest Google Merchant Center? Przewodnik po usłudze

Kampanie produktowe Google to jedna z najskuteczniejszych metod promocji produktów w sklepie internetowym. Do ich uruchomienia potrzebujesz jednak prawidłowo skonfigurowanego narzędzia Google Merchant Center (GMC).

Przygotowaliśmy dla Ciebie przewodnik po usłudze, z którego dowiesz się, co to jest Google Merchant Center oraz jak skonfigurować i zoptymalizować konto GMC!

Czym jest Google Merchant Center?

Google Merchant Center pozwala na tworzenie kampanii produktowych zarówno w sieci wyszukiwania, jak i sieci reklamowej GDN czy karcie Zakupy Google. Narzędzie służy do przesyłania informacji o produktach dostępnych w asortymencie Twojego sklepu. Ułatwia prowadzenie kampanii remarketingowych, kierowanych do internautów, którzy już odwiedzili Twój sklep i zainteresowali się Twoją ofertą produktów.

GMC to narzędzie, umożliwiające Ci łatwe publikowanie informacji o produktach bezpośrednio w wyszukiwarce, co poprawia ich widoczność w Google i zwiększa szansę na sprzedaż. Dzięki Google Merchant Center, Twoje produkty mogą pojawić się nie tylko w zakładce „Zakupy”, ale również w innych usługach Google, takich jak Google Images czy Google Maps, co otwiera przed Tobą drzwi do globalnego rynku.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Dowiedz więcej o korzyściach kampanii Google Ads i pozycjonowaniu stron

Korzystanie z Google Merchant Center to przede wszystkim szansa na dotarcie do szerokiego grona odbiorców i wykorzystania pełni potencjału kampanii reklamowych CPC. Wystarczy, że zarejestrujesz się, dodasz i zoptymalizujesz swoje produkty, a Google zrobi resztę, pomagając Ci dotrzeć do osób, które szukają dokładnie tego, co oferujesz. To proste i skuteczne narzędzie zwiększa Twoje szanse na sukces w sprzedaży internetowej.

Jak korzystać z Google Merchant Center?

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i chcesz zacząć korzystać z usługi Google Merchant Center, to przede wszystkim musisz założyć bezpłatne konto Google. Następnie musisz stworzyć konto GMC. Dodajesz informacje o firmie, miejsce płatności za zakupy oraz produkty. Więcej o zakładaniu konta Merchant Center opowiadamy w kolejnej sekcji.

Jak założyć Google Merchant Center?

Masz już konto Google? Możesz zatem przejść do tworzenia konta w usłudze Google Merchant Center!

Tworzenie konta Google Merchant Center w 5 krokach

  1. Po przejściu pod adres google.com/intl/pl_pl/retail/solutions/merchant-center kliknij przycisk „Rozpocznij”, a następnie zaloguj się do stworzonego wcześniej konta Google.
  2. Po zalogowaniu pojawi się panel GMC, gdzie będziesz mógł podać nazwę swojej firmy, kraj prowadzenia działalności oraz strefę czasową.
  3. W kolejnym etapie pojawią się dodatkowe opcje do wyboru. Zadecydujesz, czy klienci będą dokonywać płatności na stronie internetowej sklepu, czy może w sklepie stacjonarnym. Dokonasz wyboru platform, poprzez które wyświetlasz, promujesz albo sprzedajesz towar. UWAGA: na tym etapie decyzja nie jest wymagana – możesz podjąć ją później.
  4. Kolejny krok to ustawienia powiadomień e-mail o aktualizacjach oraz nowych funkcjach.
  5. Ostatni krok to potwierdzenie warunków korzystania z usługi oraz utworzenie konta po kliknięciu przycisku „Utwórz konto”.

Konfiguracja usługi Google Merchant Center

Gratulacje! Właśnie samodzielnie stworzyłeś konto GMC, otwierające marketing Twojego sklepu na całkowicie nowe możliwości reklamy w internecie. Zobacz, jak krok po kroku prawidłowo skonfigurować konto w Google Merchant Center.

Uzupełnienie danych o sklepie

Jeśli wcześniej tego nie zrobiłeś, musisz zacząć od uzupełnienia informacji na temat swojego sklepu. Będą one potrzebne również w celu późniejszej weryfikacji, dlatego podawaj wyłącznie dane zgodne z prawdą.

UWAGA: pamiętaj też, by przed uruchomieniem reklam produktowych zweryfikować politykę prywatności w swoim sklepie i informacje o tym, jak będziesz przetwarzać dane osobowe. Spełnienie tych wymogów jest związane z nowymi wytycznymi Google i wdrożeniem Consent Mode.

Uzupełnienie danych teleadresowych

Na początku konfiguracji konta w usłudze Centrum dla Merchantów Google musisz uzupełnić dane teleadresowe: adres firmy, numer telefonu, adres e-mail oraz adres URL sklepu internetowego.

Weryfikacja adresu witryny i zgłoszenie praw

Teraz czas na etap weryfikacji – przy pomocy Google Analytics, Google Tag Managera lub specjalnego kodu HTML dodawanego przez webmastera w kodzie źródłowym strony, możesz zweryfikować URL swojego sklepu i tym samym potwierdzić swoje prawo własności wobec platformy sklepowej ecommerce.

Konfiguracja metod dostawy i płatności

Ostatnim krokiem konfiguracji jest ustawienie metod dostawy oraz płatności w sklepie internetowym. Google wymaga, byś poinformował użytkowników wyszukiwarki o czasie, a także kosztach dostawy towarów z Twojego sklepu.

Uzupełniasz informacje na temat krajów, do których realizujesz wysyłkę oraz ewentualne opcje darmowej dostawy. Jeżeli oferujesz bezpłatną wysyłkę, to musisz poinformować, jakich produktów lub kategorii produktowych dotyczy darmowa dostawa, a także skonfigurować dodatkowe warunki jej realizacji: od jakiej wartości zamówienia jest dostępna, jaka waga przesyłki obowiązuje, limit liczby produktów czy określone metody dostawy.

Możesz również opcjonalnie skonfigurować zasady oraz warunki zwrotów towarów przez kupujących. Nie jest to niezbędny krok, ale musisz mieć świadomość, że wymagania konsumentów stale rosną – klarowne i atrakcyjne możliwości zwrotu towaru mogą być Twoją przewagą konkurencyjną, dzięki której zachęcisz klientów do zakupu w sklepie.

Plik produktowy – poznaj 4 sposoby konfiguracji

Przedstawiliśmy Ci wstępny proces konfiguracji konta Google w usłudze Merchant Center. Przejdźmy teraz do omówienia 4 dostępnych sposobów konfiguracji pliku produktowego w GMC. Taki plik składa się z 9 sekcji dla każdego z towarów.

  • ID – unikalny identyfikator towaru.
  • Tytuł – nazwa produktu wraz ze specyfikacją asortymentu.
  • Opis – opis konkretnego produktu.
  • GTIN – tzw. globalny numer jednostki handlowej. Wspomniany numer jest potrzebny wówczas, gdy został nadany przez producenta. W przeciwnym wypadku jego rolę może pełnić numer MPN.
  • MPN – to z kolei numer katalogowy towaru, który został wcześniej przypisany do produktu przez producenta. Warto jednak podkreślić, że możesz go również stworzyć i przypisać samodzielnie.
  • Adres URL – link prowadzący do podstrony w sklepie, gdzie klient może zakupić produkt.
  • Link do obrazu – adres URL prowadzący do grafiki lub fotografii produktu.
  • Dostępność – atrybut opisujący dostępność towaru w danym momencie (tzw. stan magazynowy produktu).
  • Cena – konkretna cena produktu w sklepie.

Omówimy teraz 4 metody konfiguracji pliku produktowego w GMC.

Wykorzystanie arkuszy Google

Pierwszy sposób to wykorzystanie funkcji arkuszy online firmy Google. Polega on na aktualizacji informacji o ofercie produktowej bezpośrednio w specjalnie przygotowanym arkuszu kalkulacyjnym online. Jest to metoda rekomendowana wówczas, gdy nie masz w sprzedaży zbyt wielu produktów, a jakiegokolwiek zmiany w cenach czy asortymencie pojawiają się sporadycznie. Zmiany cen czy stanów magazynowych musisz wprowadzać ręcznie.

Zastosowanie interfejsu content API

Druga z czterech metod konfiguracji pliku produktowego to zastosowanie specjalnego content API. Wspomniany interfejs umożliwia bezpośrednią integrację baz danych e-commerce, przechowujących informacje o asortymencie w postaci opisanej atrybutami „Cena” oraz „Dostępność”. Warto podkreślić, że zmiany mogą odbywać się automatycznie, a atrybuty są modyfikowane niezależnie od siebie.

UWAGA: tam metoda wymaga wdrożenia dodatkowo Client Libary.

Pobieranie automatyczne pliku XML lub TXT

Zaplanowane pobieranie to metoda, gdzie listing produktowy jest automatycznie pobierany bezpośrednio ze strony. Spis produktów w formacie TXT albo XML jest regularnie pobierany, a informacje o asortymencie aktualizowane w określonych, regularnych odstępach czasu.

Ręczne przesyłanie informacji o asortymencie

Najbardziej pracochłonna metoda, rekomendowana jedynie wówczas, gdy prowadzisz sprzedaż bardzo małej liczby produktów, a zmiany wprowadzasz nie częściej, niż raz na kilkanaście tygodni. Dane o produktach są przechowywane na lokalnym dysku Twojego komputera. Możesz je przesyłać do konta GMC z użyciem serwera FTP lub SFTP albo Google Cloud Storage.

Jak zoptymalizować Google Merchant Center?

Wiesz już, jak stworzyć oraz prawidłowo skonfigurować konto GMC. Pokażemy Ci teraz, jak jeszcze lepiej zoptymalizować Google Merchant Center, by wycisnąć więcej z rozwiązań reklamowych Google dla sprzedawców e-commerce!

Zoptymalizuj opisy produktów oraz ich nazwy

W nazwie oraz opisie zawrzyj słowa kluczowe, opisujące produkt oraz specyfikację – to właśnie specyficzne cechy towaru możesz opisać, stosując odpowiednie frazy long-tail (tzw. słowa kluczowe z długiego ogona). Mogą to być informacje o wadze, kolorze czy rozmiarze produktu. Okresowo warto zmieniać konkretne frazy i testować, które z nich przynoszą Ci najlepsze efekty w postaci konwersji.

Zadbaj jednocześnie o wykluczenie tych słów, które nie dotyczą Twojego asortymentu, a mogą z nim zostać błędnie powiązane.

Zadbaj o poprawność danych strukturalnych

Znaczniki danych strukturalnych odpowiadają za prawidłowe określenie unikanych cech i właściwości produktów. Są zarówno informacje, dotyczące kodów SKU, ceny czy dostępności, jak i dane strukturalne opisujące informacje o odbiorze towaru w sklepie (np. czas realizacji, metoda odbioru czy stan towaru).

Powiąż konto z Google Ads

Pamiętaj też, by wykorzystać potencjał płatnych kampanii reklamowych. W tym celu musisz powiązać konto Google Ads z Google Merchant Center. Jeżeli jeszcze nie masz konta reklamowego, to możesz je utworzyć bezpośrednio z poziomu panelu GMC.

Stwórz płatne kampanie produktowe

Teraz możesz już stworzyć i uruchomić pierwsze płatne kampanie produktowe! W ramach kampanii promujących produkty w internecie, wykorzystuje się reklamy PPC, rozliczane w modelu „za każde kliknięcie”.

Wykluczaj nieopłacalne produktów

W dużych sklepach internetowych z pewnością znajdzie się szereg produktów, których sprzedaż jest nieopłacalna. Może ona wynikać zarówno z okresowych trendów, jak i sezonowości w branży lub innych aspektów. Niezależnie od przyczyn, warto regularnie analizować statystyki prowadzonych kampanii reklamowych w wynikach wyszukiwania czy GDN i optymalizować budżet, wykluczając z promocji towary, których reklama jest nieopłacalna.

Pomożemy Ci zoptymalizować Google Merchant Center i pozyskać nowych klientów, dzięki płatnym kampaniom reklamowym w wyszukiwarce Google!

Przedstawiliśmy Ci najważniejsze informacje na temat konfiguracji oraz optymalizacji Google Merchant Center – specjalne usługi oferowanej przez Google dla właścicieli oraz specjalistów z branży sprzedaży internetowej. Co powinieneś zapamiętać?

  1. Konto Merchant Center to specjalne Centrum Sprzedawcy Google, miejsce dedykowane branży e-commerce, umożliwiające Ci publikację informacji o produktach i promowanie asortymentu z użyciem kampanii Google Ads.
  2. Tworzenie konta jest bardzo proste i wymaga jedynie uzupełnienia najważniejszych danych o firmie i sklepie, weryfikacji praw własności do sklepu internetowego oraz konfiguracji dostępnych metod dostawy i płatności (opcjonalnie również zwrotów towarów). Wymagana jest także konfiguracja sposobu wysyłki informacji o towarze. Możesz to robić ręcznie, poprzez Arkusze Google, interfejs API oraz automatyzację XML/TXT.
  3. Pamiętaj, że warto regularnie dbać o aktualność danych w koncie Merchanta i optymalizować je. Wspomnieliśmy m.in. o optymalizacji opisów i nazw produktów, weryfikacji poprawności danych strukturalnych oraz powiązaniu z kontem reklamowym Google Ads.

Niezależnie czy już prowadzisz swój sklep internetowy, czy dopiero planujesz wejście do branży e-commerce, pamiętaj, że jesteśmy tu po to, by Ci pomóc!

Skontaktuj się z przedstawicielem Lumo i sprawdź, jak możemy zoptymalizować Twoje konto Google Merchant Center, pozyskać konwertujący ruch i zmienić go w powracających klientów, dzięki kampaniom Google Ads oraz reklamie w Google Shopping!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes