Zastanawiasz się, jak założyć sklep na Instagramie? W artykule pokażemy Ci, że Instagram to nie tylko miejsce do promocji Twojej marki, lecz również kolejny kanał sprzedażowy!
Rosnące zainteresowanie zakupami online sprawiło, że właściciele sklepów stacjonarnych coraz częściej decydują się na uruchomienie sklepu internetowego. Branża e-commerce otwiera przed sprzedawcami niemalże nieograniczone możliwości rozwoju biznesu oraz ekspansji międzynarodowej.
Sprzedaż na marketplace oraz na własnych platformach jest wspierana szeregiem działań marketingowych. Jednym z elementów kompleksowej strategii jest oczywiście obecność marki sklepu w mediach społecznościowych. Okazuje się, że to nie wszystko, co oferują branży e-commerce Social Media!
Sklep na Instagramie to dodatkowe korzyści i nowy kanał sprzedaży!
Każdego dnia miliony użytkowników z całej Polski aktywnie korzystają z serwisu Instagram. Działania prowadzone na profilach marek, bezpośrednio wpływają na decyzje zakupowe klientów. Wdrożenie sklepu w serwisie Instagram pozwala skrócić ścieżkę zakupową obecnych i nowych klientów, umożliwiając dokonanie zakupu bez opuszczania aplikacji.
Idea działania sklepu na IG jest banalnie prosta! Jako właściciel możesz oznaczać produkty z oferty Twojego sklepu w postach oraz relacjach na Instagramie. Mechanizm działa w podobny sposób do oznaczania znajomych w postach lub materiałach na Stories. Klienci mogą kupować Twoje towary wprost ze swojego instagramowego profilu.
Uruchomienie sprzedaży na Instagramie wymaga oczywiście spełnienia kilku warunków. Jednym z nich jest posiadanie statusu profilu firmowego – funkcjonalność nie jest dostępna dla profili prywatnych. Nowy kanał sprzedażowy pomoże Ci jednak dotrzeć do szerokiego grona zupełnie nowych odbiorców, preferujących zakupy w mediach społecznościowych.
Jak działa sklep w serwisie Instagram? Jakie warunki trzeba spełnić, aby uruchomić funkcję?
Jak wspomnieliśmy wcześniej – działanie sklepu w serwisie Instagram jest proste zarówno z perspektywy osoby zarządzającej, jak i z punktu widzenia użytkownika. Jeżeli oznaczysz produkty w poście lub publikacji na Instagram Stories, to przeglądający Twój profil firmowy klient zobaczy w lewym dolnym rogu dodatkową ikonę symbolizującą torbę na zakupy.
Wystarczy, że użytkownik kliknie zdjęcie lub dotknie ekranu telefonu, by wyświetliły się mu oznaczone przez Ciebie towary. Pamiętaj jednak, że możesz oznaczyć maksymalnie 5 produktów. Naszym zdaniem ta liczba jest optymalna – dodawanie większej ilości oznaczeń wprowadziłoby chaos i zniechęciło do zakupu. Zasada „less is more” sprawdza się i tu!
Planując uruchomienie na Instagramie sklepu, zapoznaj się wcześniej z regulaminem Facebooka i Instagrama oraz regulaminem handlowym. Pamiętaj też, że prowadzenie sprzedaży na platformie Meta musi przebiegać zgodnie ze standardami społeczności. Więcej informacji znajdziesz w sekcji „Wymagania dotyczące kwalifikacji do handlu” centrum pomocy dla firm Meta.
W kolejnych akapitach pokażemy Ci, jakie warunki musisz spełniać, by utworzyć swój sklep w aplikacji Instagram i zacząć sprzedawać.
Sprawdź, czy Instagram umożliwia sprzedaż w danym kraju
Przede wszystkim upewnij się, czy usługa „Zakupy na Instagramie” jest dostępna w Twoim kraju. Funkcjonalność jest dostępna w Polsce od 2018 roku. Mogą z niej także korzystać właściciele sklepów na terenie USA oraz UE, jednak może być ona niedostępna w wybranych lokalizacjach na świecie. Pamiętaj też, że uruchomienie sprzedaży w danym kraju pociąga za sobą konieczność spełnienia określonych wymogów prawnych i podatkowych.
Potrzebujesz konta firmowego na Instagramie
Firmowe konto na Instagramie to kolejny wymóg platformy Meta wobec osób, które zamierzają sprzedawać produkty bezpośrednio w serwisie. Jeżeli korzystasz z profilu prywatnego, to pamiętaj o przełączeniu go na profesjonalny profil na Instagramie. Zmiana pozwoli Ci nie tylko na oznaczanie produktów w postach. Zyskasz również dostęp do statystyk i będziesz mógł promować swoją markę z użyciem menedżera kampanii reklamowych Meta.
Konto Facebook potrzebne do zarządzania produktami
Okazuje się, że do prowadzenia sklepu w serwisie Instagram potrzebne Ci będzie również… konto na Facebooku! Tak, to nie pomyłka. Obecnie platforma Meta wymaga również posiadania strony na FB oraz prawidłowo skonfigurowanego sklepu na Facebooku. Konto w serwisie należy połączyć z Instagramem. Operację możesz zrealizować zarówno z poziomu profilu IG, jak i fanpage na FB.
Jak założyć sklep na IG?
Wiesz już, że funkcja sklepu jest dostępna dla użytkowników Instagrama w Twoim kraju. Posiadasz także profil firmowy w serwisie Instagram połączony z kontem oraz sklepem na Facebooku. Świetnie! Pokażemy Ci teraz, jak założyć sklep na IG krok po kroku.
Przejdź do strony „Utwórz sklep”
Wpisz do przeglądarki adres facebook.com/commerce_manager/onboarding_landing i przejdź do kreatora tworzenia sklepu. Następnie kliknij przycisk dalej.
Wybierz metodę finalizacji zakupów
W kolejnym kroku określ, w jaki sposób klienci będą mogli sfinalizować transakcję w sklepie. Dostępne są 3 metody finalizacji zakupów na Instagramie.
- Finalizacja transakcji na Facebooku lub Instagramie – dostępna obecnie wyłącznie dla firm zarejestrowanych na terenie USA.
- Finalizacja procesu zakupowego w Twoim sklepie internetowym poprzez zintegrowaną przez Ciebie bramkę płatności e-commerce.
- Przekierowanie do komunikatora WhatsApp lub Messengera. W tym przypadku musisz ustawić własną metodę płatności oraz realizacji zamówienia.
Jeżeli prowadzisz biznes w Polsce, to najczęściej rekomendowanym sposobem będzie metoda druga, czyli finalizacja transakcji poprzez bramkę płatności zintegrowaną z Twoim sklepem.
Określ, gdzie chcesz prowadzić sprzedaż
Kolejny krok to określenie miejsca prowadzenia sprzedaży. W celu uruchomienia sklepu w serwisie Instagram wybierasz opcję „Konto firmy na Instagramie”.
Wybierz konto w menedżerze firmy
Następnie wybierz odpowiednie konto w menedżerze firmy na platformie Meta Business Suite. Jeżeli go nie posiadasz – utwórz nowe konto. Następnie kliknij przycisk „Dalej”.
Wybierz katalog produktów
Teraz musisz dokonać wyboru katalogu produktów, które chcesz oferować w swoim sklepie w aplikacji Instagram. Pamiętaj, że musi on spełniać wymogi określone w „Wymaganiach kwalifikacyjnych dotyczących katalogu dla sklepów”. Pamiętaj, że decyzji nie można zmienić w przyszłości. Jeżeli nie posiadasz katalogu produktów, to zostanie on automatycznie utworzony w menedżerze strony na Facebooku.
Zaakceptuj umowę i utwórz sklep
Po konfiguracji katalogu przyszedł czas na przejrzenie szczegółów sklepu. Jeżeli wszystko się zgadza, to musisz jeszcze zaakceptować warunki w zakładce „Umowy ze sprzedawcą” i kliknąć przycisk „Zakończ konfigurację”.
Gratulacje! Wspólnie utworzyliśmy Twój sklep. Teraz musisz jeszcze wykonać kilka kroków, by rozpocząć sprzedaż.
Dodaj produkty do sklepu
Domyślnie wszystkie produkty z katalogu są dostępne, ale pamiętaj, że masz możliwość zarządzania ich wyświetlaniem. Jeżeli chcesz promować swój towar, to możesz utworzyć tzw. kolekcję, czyli zbiór produktów przeznaczonych do płatnej promocji z użyciem reklam Meta Ads.
Spersonalizuj wygląd sklepu i zacznij sprzedawać!
Ostatni krok to personalizacja wyglądu oraz stylu Twojego sklepu. Następnie wybierz „Opublikuj sklep” i poczekaj na zatwierdzenie wszystkich ustawień. Potem Twój sklep będzie dostępny dla użytkowników Instagrama.
Jakie branże powinny posiadać sklep na platformie Instagram?
Sklep na platformie Instagram warto prowadzić niezależnie od branży! Bez wątpienia będzie to doskonałe miejsce dla sklepów modowych, sportowych czy salonów meblowych. Uruchomienie sklepu daje dostęp do nowych możliwości pozyskiwania klientów. Jednocześnie użytkownicy mogą dokonywać zakupów bezpośrednio, bez potrzeby samodzielnego przechodzenia na stronę Twojego sklepu internetowego.
Czy można zintegrować własny sklep internetowy z Instagramem?
Tak! Integracja sklepu w serwisie Instagram działa m.in. na platformach partnerskich Shopify oraz BigCommerce. Wystarczy, że na etapie tworzenia sklepu wybierzemy opcję „Synchronizuj z platformą partnerską” i dokończymy konfigurację w witrynie partnera.
Wiesz już, że warto założyć sklep na Instagramie, a sam proces konfiguracji jest bardzo prosty! Jeżeli poszukujesz zaufanego partnera w promocji sklepu w mediach społecznościowych, to skontaktuj się z nami!