Tworzenie kreacji graficznych na Facebook i Instagram wymaga od Ciebie nie tylko kreatywności oraz umiejętności artystycznych. Grafiki muszą być dopasowane do wymogów serwisów Social Media. Odkryj aktualne wymiary grafik na Instagramie i Facebooku w 2022 oraz 2023!
Wyświetlanie grafiki zależy od urządzenia, jak i od umiejscowienia samego baneru graficznego. Dopasowanie kreacji do wymagań stawianych przez wybrany serwis społecznościowy pozwoli Ci podnieść efektywność Twojego komunikatu marketingowego. Dobrze widoczna grafika zachęci użytkownika do kliknięcia, a w konsekwencji pomoże w osiągnięciu celów prowadzonej przez Ciebie kampanii reklamowej.
Przygotowując dobrą grafikę na IG czy FB musisz pamiętać również o zachowaniu jej spójności z brandingiem Twojej marki lub produktu. Weź pod uwagę, że w zależności od serwisu czy konkretnego umiejscowienia poszczególne wymiary grafik różnią się. Dlatego tak ważna jest znajomość rozmiarów i odpowiednie zaprojektowanie kreacji graficznych. W kolejnych akapitach przyjrzymy się im szerzej.
Grafiki na Facebooku – rozmiar ma znaczenie!
Rozmiar grafiki na Facebooku ma ogromne znaczenie! Jeśli chcesz, by Twoja reklama, post czy stałe elementy strony fanpage wyświetlały się prawidłowo, to musisz pamiętać o dopasowaniu kreacji graficznej do wymogów stawianych przez serwis. Okazuje się jednak, że nie zawsze rekomendacje twórców samego portalu są najlepsze. Przedstawiamy Ci wskazówki, dzięki którym stworzysz atrakcyjne i dobrze widoczne kreacje.
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że najlepszym formatem do zapisu Twoich grafik będzie PNG. Jeżeli zauważysz pogorszenie jakości po wgraniu pliku (np. rozmyte piksele koloru czerwonego), to spróbuj przesłać obraz ponownie, zapisując go jako 8-bitowy PNG-8. Nazywaj pliki zgodnie z ich zawartością – zamiast „grafika123”, lepiej nazwij obraz „promocja wiosenna 2023”. Zadbaj też o atrakcyjność i widoczność wszystkich elementów.
Zdjęcie profilowe
Zdjęcie profilowe na Facebooka ma format kwadratu, jednak w praktyce jest ono wyświetlane w formie okręgu. Serwis automatycznie ucina zatem część fotografii lub obrazu.
- Minimalna rozdzielczość to 170 x 170 pikseli, jednak specjaliści zalecają 800 x 800 px.
- Należy pamiętać, że elementy poza obrębem okręgu zostaną wykadrowane.
- Zdjęcie profilowe wyświetla się w formie kwadratu 170 x 170 px dla desktopa, 128 x 128 px dla smartfona oraz 36 x 36 px jako miniaturka.
To właśnie tutaj umieścisz logo swojej marki.
Zdjęcie w tle
Zdjęcie w tle powinno mieć formę prostokąta o wymiarach 820 x 360 px. Pamiętaj jednak, że na urządzeniach mobilnych jego część będzie wykadrowana – na smartfonie realne rozmiary cover photo to 640 x 360 px. To właśnie zdjęcie w tle wyświetla się po wejściu na Twój profil wszystkim użytkownikom. Maksymalny rozmiar pliku nie powinien przekraczać 100 kB.
Posty i zdjęcia na osi czasu
Najczęściej stosowane są posty oraz zdjęcia na osi czasu w dwóch formatach – pionowym i kwadratowym, rzadziej stosuje się posty poziome.
- Post pionowy – zalecany rozmiar to 640 x 960 px. Tego rodzaju rozwiązanie sprawdzi się szczególnie w Twoich publikacjach z myślą o ekranach sprzętu mobilnego.
- Post kwadratowy – kwadrat o rozmiarach 1080 x 1080 px to uniwersalny wybór zarówno dla urządzeń desktop, jak i mobile.
- Post poziomy – tego rodzaju treści powinny być publikowane w rozdzielczości 1200 x 900 px.
Wydarzenia
Grafiki dla wydarzeń są publikowane w formie poziomej. Twój obraz powinien mieć rozdzielczość 1200 x 628 px. Grafika nie będzie przycięta na sprzęcie mobilnym.
Grupy
Zdjęcie w tle grupy na FB ma rekomendowane rozmiary 1640 x 856 px. Oczywiście istnieje też możliwość wstawienia większego obrazu, jednak musisz pamiętać o zachowaniu relacji boków prostokąta 1,91:1. Miej na uwadze, że pewne elementy mogą zostać wykadrowane w wersji dla sprzętu mobilnego.
Facebook Stories
Facebook Stories najlepiej wyglądają w przypadku obrazów pionowych o wymiarach 1920 x 1080. Dotyczy to zarówno grafik, jak i video. Pamiętaj, że twórcy portalu zalecają, by 250 px u góry oraz u dołu nie zawierało istotnych informacji czy elementów. Wynika to z faktu, iż wyświetlane tam są ikony oraz przyciski CTA.
Wymiary grafik dla Facebook Ads
Angażujące video czy dobrze zaprojektowana, zachęcająca grafika to kluczowe elementy skutecznej kampanii reklamowej Facebook Ads. Twoja kreacja musi przyciągać uwagę potencjalnego klienta, oddziaływać na jego emocje i zmysły, skłaniając do wykonania określonego działania – reakcji na post, przejścia na stronę, wypełnienia formularza czy dokonania zakupu w Twoim sklepie internetowym.
Oczywiście jednym z głównych aspektów jest dobór odpowiedniego formatu oraz jakość obrazu. Jeżeli zawiera on tekst – zadbaj, by był wyraźny i zgodny z ewentualnymi wytycznymi. Facebook rekomenduje kreacje, które zawierają maksymalnie 20% tekstu (albo nie zawierają go wcale). W kolejnych akapitach przedstawimy Ci szerzej wskazówki dla grafik reklamowych wyświetlanych w poszczególnych umiejscowieniach.
Aktualności
Minimalny wymiar Twojej grafiki w aktualnościach powinien mieć rozmiary 600 x 600 px. Wielu specjalistów zaleca jednak zastosowanie nieco większych obrazów o rozmiarach 1080 x 1080 px.
Prawa kolumna Facebooka
Umiejscowienie, jakim jest prawa kolumna na Facebooku wymaga od Ciebie przygotowania grafiki o wymiarach minimalnych 254 x 133 px. Zaleca się jednak stosowanie kwadratu o boku 1080 px, który w tym umiejscowieniu skaluje się i wygląda rewelacyjnie.
Artykuły ekspresowe
Artykuły ekspresowe wymagają od Ciebie zaprojektowania atrakcyjnych i angażujących materiałów graficznych o minimalnej rozdzielczości 1080 x 1080 px.
Marketplace
W przypadku marketplace minimalne wymiary Twojej grafiki to również kwadrat o boku 1080 pikseli. Dedykowane szczególnie dla branży e-commerce umiejscowienie pozwala na upload obrazu o maksymalnym rozmiarze 30 MB.
Facebook Stories
Dla reklam na Facebook Stories powinieneś przygotować grafikę reklamową w formie pionowej o rozmiarach 1080 x 1920 px. Zachowaj margines 250 pikseli w górnej i dolnej części projektowanego obrazu.
Wyniki wyszukiwania
Reklama w wynikach wyszukiwania Facebooka wymaga od Ciebie stworzenia grafiki o wymiarach 1080 x 1080 px. Opcjonalnie możesz też zastosować obraz o współczynniku proporcji 1,91:1.
Grafiki na Instagramie – liczą się proporcje
Zachowanie proporcji to jeden z kluczowych aspektów, o których musisz pamiętać, projektując grafiki na Instagram. Jest to szczególnie istotne ze względu na dosyć ścisłe wytyczne pod tym względem. Instagram to głównie aplikacja, a więc najczęściej są tutaj wykorzystywane obrazy i fotografie kwadratowe oraz pionowe o odpowiednich proporcjach. Rzadziej stosuje się grafiki prostokątne – czasem twórcy obudowują je w dodatkowe ramki.
Poniżej przedstawiamy Ci najważniejsze wytyczne dotyczące formatów takich jak portret, stories, post czy reels. Zapoznaj się z nimi i stosuj podczas planowania contentu oraz publikowania treści na Instagramie.
Portret
Zdjęcia portretowe, czyli po prostu atrakcyjne fotografie przedstawiające ludzi są nieustannie jednym z najlepszych sposobów na angażowanie fanów. Jeżeli planujesz publikację portretu to pamiętaj, że może on mieć proporcje 4:5 i rozdzielczość 1080 x 1350 px. Oczywiście możesz też opublikować zdjęcie kwadratowe.
Stories
Podobnie, jak w przypadku FB Stories, relacja na IG powinna mieć format pionowy. Publikowany przez Ciebie obraz winien mieć wymiary 1080 x 1920 px. Zadbaj również o zachowanie marginesu 250 px u dołu oraz u góry, dzięki czemu ważne elementy nie zostaną przesłonięte.
Posty
W przypadku pojedynczych postów, jak i postów karuzelowych najlepszym wyborem będzie kwadrat o boku 1080 pikseli. Taka forma pozwoli na jego prezentowanie w doskonałej jakości, niezależnie od urządzenia, z jakiego korzysta użytkownik. Pamiętaj o zapisie obrazu w PNG.
Reels (rolki)
Reelsy, czyli rolki powinny być przez Ciebie publikowane w proporcjach 9 na 16 oraz rozdzielczości 1080 x 1920. Koniecznie pamiętaj o zachowaniu formy pionowej i możliwości dodania okładki. Najczęściej reels ma charakter dynamicznej animacji lub krótkiego video.
Dlaczego wymiary grafik na FB i IG są tak istotne?
Rozmiary grafik na IG oraz FB są niezmiernie istotne ze względu na specyfikę ich wyświetlania w różnych umiejscowieniach i na rozmaitych ekranach – urządzeniach mobilnych i stacjonarnych. Musisz pamiętać, że Facebook lub Instagram mogą uciąć niedopasowaną grafikę, co sprawi, że będzie ona kompletnie nieczytelna.
Zadbaj też o format i rozdzielczość, dzięki czemu unikniesz radykalnego pogorszenia jakości obrazu. Projektując obrazy dla mediów społecznościowych możesz skorzystać ze wsparcia szablonów dostępnych w narzędziach online, takich jak Canva.
Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem profesjonalnych działań na Instagramie i Facebooku, i szukasz fachowego wsparcia, to skontaktuj się z przedstawicielem lumo.media! Zapewnimy Ci skuteczną pomoc w budowie społeczności Twojej marki i dotarciu do nowych klientów, dzięki sile mediów społecznościowych.