Przejdź do treści

Google wymaga szybkości – czy potrzebujesz CDN (Content Delivery Network)?

Wraz z wprowadzeniem przez Google szybkości dostarczania stron jako czynnika algorytmu wyszukiwarki, nawet mniejsze serwisy mogą teraz potrzebować sieci CDN, aby uzupełnić wydajność swoich podstawowych serwerów.

Czym jest CDN – Content Delivery Network?

Content Delivery Network (CDN) jest siecią komputerów używanych do zwiększania szybkości dostarczania serwisów internetowych do użytkowników oraz do zmniejszania obciążenia właściwego serwera webowego. CDN posiada serwery-dostawców rozmieszczone w centrach danych na całym świecie. Każdy z tych serwerów jest zasilany danymi z jednego serwera webowego, z którego zawartość jest przesyłana do każdego serwera w sieci. Kiedy użytkownik odwiedza serwis, to widzi kopię witryny dostarczaną przez jeden z tych połączonych komputerów.

CDN - Content Delivery Network
CDN- Content Delivery Network. By Kanoha – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7868809

Korzyści ze stosowania Content Delivery Network

Główną korzyścią korzystania z CDN jest redukcja obciążenia źródłowego serwera. Każdy użytkownik otrzymuje dane z komputera, który CDN uzna za najbliższy w stosunku do komputera użytkownika. To zmniejsza pasmo wykorzystywane przez serwery serwisu. Drugą zaletą jest to, że ta „bliskość” świetnie redukuje czas dostarczenia zawartości, a tym samym przyspiesza działanie witryny w oczach użytkownika. Zmniejszanie czasu wczytywania stron jest bardzo dobre, szczególnie kiedy „użytkownikiem” jest Googlebot, a „dostawa” obejmuje przemierzanie i indeksowanie zawartości serwisu. Dodatkowym plusem korzystania z nowszych, dobrze zapowiadających się CDN-ów jest koszt. Konfiguracja i zarządzanie jest proste (żadnych zmian kodu serwisu), a ceny zaczynają się od kilkuset dolarów za miesiąc. Jest to stosunkowo niedrogo w stosunku do tego, co otrzymuje się w zamian.

Content Delivery Network a duplikowanie zawartości

Podczas, gdy korzyści wydają się bezsprzeczne, należy pamiętać, że stosowanie CDN-ów, jak każdej innej technologii, wymaga pewnego poziomu zaufania. Użytkownicy sieci CDN ufają, że sieć dostarczy zawartość z najbliższego komputera, najbardziej dostępnego lub z najmniej kosztownej lokalizacji, w zależności od wymagań optymalizacji strony. Ale czy posiadanie wielu kopii serwisu na wielu komputerach w całej sieci nie prowadzi do problemów związanych z duplikowaniem zawartości?

Ostateczna odpowiedź brzmi: nie. Zewnętrzne roboty wyszukiwarek, takie jak Googlebot, opierają się na nazwie domeny, a nie na adresie IP. Każdy komputer w sieci CDN ma własny adres IP, ale wszystkie wskazują na tę samą nazwę domeny. Dlatego zawartość na każdym z końcowych komputerów jest zasadniczo widziana przez wyszukiwarki jako jedna. Nie ma potrzeby martwienia się o ukaranie za duplikowanie treści.

Poprawa uptime’u serwera

Dodatkowo użytkownik lub robot wyszukiwarki może odwiedzić serwis, który nie działa. Uptime w przypadku błędów serwera, przerwy w dostawie prądu, a nawet poważnej awarii sprzętowej jest jednym z obszarów optymalizacji, który można poprawić za pomocą CDN. Większy uptime oznacza większe zaufanie. Jeżeli serwis przestaje działać z jakiegoś nieznanego powodu, CDN może automatycznie zareagować w odpowiedzi na niektóre wiadomości serwera (np. błędy 5xx serwera) i scache’ować witrynę. Ogranicza to serwis do statycznej zawartości na ten okres czasu, ale jest to korzystne, kiedy alternatywą pozostaje niedostępność witryny przez bliżej nieokreślony czas. Wszelkie błędy związane z dostępnością strony oraz błędów związanych z serwerem i cachem są wykrywane podczas audytu SEO.

Przyspieszanie serwisu

Nie należy lekceważyć korzyści w postaci poprawy szybkości ładowania stron, wynikających z dostarczania zawartości przez sieć CDN. Większość czasu potrzebnego na wczytanie strony zajmuje pobranie przez przeglądarkę zawartości w formie filmów wideo, animacji flash i dużych obrazów. Prędkość może wpłynąć nie tylko na użytkowników serwisu, ale jest również czynnikiem oceny stron uwzględnianym przez roboty wyszukiwarek internetowych.

Czas ładowania stron a pozycja w wynikach wyszukiwania

Kiedy Google zmieniło sposób wczytywania danych do swojego indeksu w aktualizacji Caffeine, prędkość została wzmocniona jako czynnik wpływający na ranking. Google podczas ustalania kolejności wyników wyszukiwania używa prędkości jako jednego z ponad 200 czynników. Algorytm nadal opiera się głównie na powiązaniu treści, reputacji, itd., ale prędkość zyskała większy udział w tej mieszance elementów. Google posiada strony poświęcone pomocy dla właścicieli i webmasterów w przyspieszaniu ich witryn internetowych. Używanie CDN poprawia szybkość działania serwisu przez zastosowanie pamięci cache, kompresji i dostarczania serwisu z sieci (skracając odległość od docelowego komputera).

Odkąd Search Engine Land dodało obsługę CDN, zauważono znaczny wzrost liczby zindeksowanych stron oraz stron w TOP10 wyników wyszukiwania. Dodanie CDN do serwisu jest warte inwestycji, inwestycji coraz mniej kosztownej w związku z powstawaniem nowych firm, przyczyniających się do wzrostu konkurencji i obniżania cen. Wykorzystanie CDN zwiększa zadowolenie użytkowników witryny oraz wzmacnia działania SEO. Dodatkowo przyśpieszenie ładowania strony ułatwia wypozycjonować bloga.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes