Przejdź do treści

Usuwanie strony z wyników wyszukiwania Google. Poradnik krok po kroku

To prawda, że większość właścicieli stron internetowych zrobiłoby wiele, by znalazły się one na najwyższych pozycjach w Google. Dlaczego więc ktoś miałby chcieć usuwać stamtąd swoją witrynę?

Dlatego, że nie wszystkie podstrony powinny wyświetlać się w wyszukiwarce. Wyłączenie z indeksowania czy całkowite usunięcie z wyników wyszukiwania niektórych z nich może zwiększyć skuteczność działań SEO i poprawić doświadczenia użytkowników.

Dowiedz się, w jakich sytuacjach warto usunąć stronę z wyszukiwarki i jak to zrobić.

Dlaczego warto usunąć stronę z wyników Google?

Czy wiesz, że Google ma ograniczony budżet indeksowania (crawl budget)? Oznacza to, że roboty mogą przeskanować w danym czasie tylko określoną liczbę podstron czy treści. 

Wyłączenie mniej istotnych stron z tego procesu pozwala więc skupić się im na ważniejszych dla procesu pozycjonowania Twojej witryny celach. Nie ma sensu, by traciły czas na strony, na których widoczności w Google Ci nie zależy. 

Optymalizacja crawl budgetu to więc jeden z kluczowych powodów usuwania stron z indeksu Google. Jest ich jednak więcej:

  • Ochrona prywatności. Podstrony zawierające dane osobowe, takie jak numery telefonów, adresy czy informacje finansowe wymagają specjalnego podejścia, regulowanego zresztą takimi przepisami jak RODO. Usuwając je z Google, chronisz prywatność swoich klientów czy użytkowników. 
  • Duplikacja treści. W SEO bardzo ważne jest tworzenie unikalnych treści. Wykluczenie wszelkich zduplikowanych podstron z indeksacji jest więc kluczowe w procesie pozycjonowania. Pamiętaj też, by stosować linki kanoniczne, które pozwolą wskazać Google oryginalne adresy.
  • Nieaktualne treści. Przestarzałe informacje mogą wprowadzać odbiorców w błąd, a co za tym idzie – negatywnie wpływać na wizerunek Twojej firmy. Nie ma więc sensu, by wyświetlały się w Google – chyba, że je zaktualizujesz. 
  • Treści szkodliwe dla reputacji danej marki. Witryny z niepochlebnymi komentarzami, skargami czy po prostu fałszywymi informacjami mogą szkodzić reputacji Twojej firmy. Dotyczy to również treści, będących zwykłym spamem. 
  • Zmiany oferty. Zmieniasz swoją strategię? A może usuwasz z oferty jakieś produkty czy usługi? Zadbaj więc o to, by z Google zniknęły informujące o nich podstrony.
  • Wersje robocze podstron. Dopiero tworzysz jakąś stronę, ale zdecydowałeś się ją opublikować np. ze względu na wygodę współpracy z innymi osobami? Nie ma powodu, by była ona dostępna dla postronnych odbiorców z poziomu Google.

Jak zapobiec zaindeksowaniu strony przez Google?

Tworzysz nową podstronę i nie chcesz, by pojawiała się ona w wyszukiwarce? Wyłącz ją z indeksowania. Dzięki temu sprawisz, że roboty nie będą skanować jej treści i uwzględniać podczas tworzenia rankingu w Google. 

Istnieje kilka sposobów, które pozwolą Ci osiągnąć taki efekt:

Zabezpiecz daną podstronę hasłem

Chcesz usunąć stronę z Google? Możesz po prostu zabezpieczyć ją hasłem, co poskutkuje tym, że nie będzie ona dostępna dla Google i niewtajemniczonych odbiorców. 

Aby ustawić hasło dla danej podstrony i w rezultacie wyłączyć ją z indeksowania, musisz użyć dwóch plików:

  • .htaccess – to plik konfiguracyjny do zarządzania dostępem do strony,
  • .htpasswd – plik przechowujący nazwy użytkowników i zaszyfrowane hasła.

Jak to zrobić krok po kroku? Sprawdź:

1. Utwórz plik .htaccess. Jeśli jeszcze go nie masz, skonfiguruj go i dodaj do głównego katalogu witryny lub katalogu, który chcesz zabezpieczyć za pomocą hasła.

2. W utworzonym pliku dodaj następujące linijki kodu:

AuthType Basic
AuthName „Wprowadź hasło”
AuthUserFile /ścieżka/do/pliku/htpasswd
Require valid-user

3. Utwórz plik .htpasswd we wskazanej we wcześniejszym kroku lokalizacji. Powinien on zawierać nazwę użytkownika i hasło zapisane w następujący sposób:

nazwa_uzytkownika:hasło_dostępu

4. Zaktualizuj plik .htaccess na serwerze.

5. Odśwież witrynę w przeglądarce. Od teraz użytkownik będzie musiał podać login i hasło, aby uzyskać do niej dostęp.

Skorzystanie z pliku .htaccess to oczywiście nie jedyna możliwość, by zabezpieczyć dostęp do witryny hasłem. Możesz to także zrobić za pomocą różnego rodzaju narzędzi czy wtyczek do popularnych systemów CMS.

Ustaw meta tag noindex na danej podstronie

Możesz również zablokować dostęp robotom Google do danej podstrony za pomocą tagu noindex. To meta tag, który służy do informowania robotów wyszukiwarki, aby nie indeksowały danej strony. 

By go użyć, wystarczy, że dodasz w sekcji <head> Twojej strony następującą komendę w języku HTML:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

Jeżeli korzystasz z popularnych systemów CMS, nie musisz nawet nic wpisywać i własnoręcznie ingerować w kod. Korzystając np. z WordPressa, włączysz ten tag dla konkretnej strony za pomocą jednego kliknięcia. 

Czy warto wykorzystać plik robots.txt, by wykluczyć stronę z indeksacji?

W większości artykułów na temat blokowania Google dostępu do witryny, znajdziesz także wskazówki, by wykorzystać plik robots.txt. Jest to plik tekstowy umieszczany w głównym katalogu witryny internetowej, który zawiera instrukcje dla robotów wyszukiwarek dotyczące dostępu do poszczególnych podstron.

Za jego pomocą możesz im wskazać, które strony lub sekcje witryny mogą być indeksowane, a które powinny być pomijane. Będzie to jednak tylko sugestia, którą niektóre roboty mogą zignorować. Co więcej, jeżeli do strony prowadzą jakieś linki zewnętrzne może być ona wciąż indeksowana – nawet mimo zaznaczenia w pliku robots.txt, by tego nie robić. 

Jak zatem zasugerować Google, by nie indeksował wybranej strony?

Otwórz robots.txt w katalogu głównym Twojej witryny i dodaj następującą regułę:

User-agent: *
Disallow: /sciezka-do-strony/

W powyższym przykładzie User-agent: * oznacza, że reguła dotyczy wszystkich robotów wyszukiwarek, a Disallow: /sciezka-do-strony/ wskazuje URL strony, którą chcesz wyłączyć z indeksowania. Jeśli chcesz wyłączyć całą witrynę z indeksowania, użyj komendy:

User-agent: *
Disallow: /

Musisz liczyć się z tym, że jeśli wyłączysz stronę z indeksowania, algorytmy nie będą jej dodawać do indeksu wyszukiwarki. Jednak zastosowanie takiego zabiegu nie sprawi, że istniejące wyniki wyszukiwania zostaną z niego automatycznie usunięte. 

Jak usunąć stronę z wyszukiwarki Google?

Jeżeli dana strona zdążyła już zaistnieć w Google, sama deindeksacja może nie wystarczyć. Warto skorzystać również z innych metod, które przyniosą szybsze i lepsze efekty, a usunięcie z indeksu potraktować jako ich uzupełnienie.

Sprawdź, jak skutecznie usunąć adres URL z Google.

Tymczasowe usunięcie z wyników wyszukiwania Google

Google daje Ci do dyspozycji narzędzie do usuwania stron z wyszukiwarki, które może okazać się przydatne, gdy chcesz tymczasowo ukryć daną witrynę, ale nie zależy Ci na jej trwałym usunięciu.  

Jak z niego skorzystać?

  • Zaloguj się do Google Search Console i przejdź do narzędzia do usuwania. 
  • Kliknij kartę „Tymczasowe usunięcia”, a następnie „Nowa prośba”.
  • Wybierz opcję „Tymczasowe usunięcie adresu URL”, co sprawi, że przez około 6 miesięcy nie będzie pojawiał się on w wynikach wyszukiwania.
  • Wprowadź adres URL strony, którą chcesz tymczasowo usunąć.
  • Kliknij „Dalej”, by potwierdzić proces usuwania z wyszukiwarki Google.

Narzędzie pozwala Ci też usunąć opis danej witryny z pamięci podręcznej Google. Spowoduje to, że fragment opisu strony zostanie usunięty z wyników wyszukiwania do czasu, gdy zostanie ona zaindeksowania ponownie. 

Stałe usunięcie z wyników wyszukiwania

Chcesz całkowicie usunąć stronę internetową z wyników Google? Najprostszy sposób to po prostu aktualizacja treści w obrębie Twojej witryny przy wykorzystaniu systemu CMS. Usunięty w taki sposób adres powinien generować błąd 404, który zamienisz na przekierowanie, o czym więcej piszemy poniżej. 

Możesz to także zrobić, ręcznie usuwając stronę z serwera.Jak przeprowadzić taką operację?

  • Usuń plik strony z serwera lub zmień konfigurację serwera tak, aby żądany adres URL zwracał status 404 (Nie Znaleziono). Oznacza to po prostu, że taka strona nie istnieje.
  • Jeśli masz dostęp do pliku .htaccess na swoim serwerze, możesz dodać regułę, która spowoduje wyświetlenie błędu 404 dla określonego adresu URL. Może ona wyglądać tak:

RewriteEngine On
RewriteRule ^stara-podstrona\.html$ – [R=404,NC,L]

Jak wspomnieliśmy wyżej, po trwałym usunięciu danej strony, musisz pamiętać o wykonaniu przekierowań 301. Poinformują one przeglądarki i roboty wyszukiwarek, że została ona na stałe przeniesiona na nowy adres. Możesz wykonać przekierowania do strony głównej lub innej podstrony powiązanej tematycznie z usuniętym URL-em.

Jak to zrobić?

  • W pliku .htaccess dodaj regułę przekierowania 301.
  • Określ adres URL usuniętej podstrony oraz adres docelowy, na który ma nastąpić przekierowanie.
  • Zapisz zmiany i przetestuj przekierowanie, aby upewnić się, że działa poprawnie.

Oto przykład reguły przekierowania 301 w pliku .htaccess:

Redirect 301 /stara-podstrona.html /nowa-podstrona.html

W tym przypadku gdy użytkownik spróbuje wejść na adres /stara-podstrona.html, zostanie automatycznie przekierowany na /nowa-podstrona.html.

Pamiętaj! Przekierowania 301 są szczególnie ważne dla SEO. Pomagają one zachować wartość linków przychodzących, które prowadzą do usuniętej podstrony, przekazując ją do nowej lokalizacji. Dzięki nim unikniesz więc negatywnego wpływu usuwania treści na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania Google.

Podsumowanie

Powyżej opisaliśmy sposoby na usunięcie witryny z Google. Musisz jednak liczyć się z tym, że jeżeli trwale nie usunąłeś danego adresu URL z serwera, dana podstrona wciąż może być widoczna w Internecie, a być może także w innych wyszukiwarkach – jak Yahoo czy DuckDuckGo. W takiej sytuacji internauci wciąż będą mogli na nią trafić, wpisując jej adres do paska przeglądarki czy klikając w prowadzące do niej linki.

Pamiętaj także, że usunięcie strony z wyników Google nie jest natychmiastowe. Na efekty poszczególnych działań musisz zazwyczaj czekać kilka dni, a w niektórych przypadkach nawet kilka tygodni. 


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes