Przejdź do treści

Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma. Dodanie firmy do Google Maps krok po kroku

Kierujesz ofertę do mieszkańców danej miejscowości i okolic? To oznacza, że powinieneś postawić na pozycjonowanie lokalne i założenie wizytówki w usłudze Google Moja Firma. W przypadku wielu biznesów może to być najskuteczniejszy sposób na pozyskiwanie klientów. Przedstawiamy, jak krok po kroku dodać firmę do Google Moja Firma.

Czym jest wizytówka w Google Moja Firma?

Wizytówka Google Moja Firma to profil przedsiębiorstwa, który możesz założyć bez żadnych opłat. Sam decydujesz o tym, jakie informacje o Twojej działalności będą się wyświetlać w wynikach wyszukiwania czy w mapach Google.

Dzięki posiadaniu takiej wizytówki informacje o Twojej ofercie mogą pojawić się na wiele zapytań lokalnych w Google. Pamiętaj jednak, że nie w przypadku każdej frazy wyświetlają się wizytówki, ale jeśli już, to prawie zawsze znajdą się one nad wynikami naturalnymi.

wynik google maps

Dlaczego warto dodać swoją firmę do Google?

Posiadanie wizytówki w mapach Google daje ogrom możliwości. W przypadku wielu biznesów może ona być źródłem większej liczby klientów niż strona WWW. Prowadzisz warsztat mechaniczny czy skup samochodów i kierujesz ofertę do mieszkańców danego miasta i okolic? To oznacza, że możesz zyskać na założeniu wizytówki w Google.

Mając już taki profil, możesz umieścić w nim swoje dane kontaktowe, opis oferty, dodawać produkty, a także gromadzić opinie klientów na temat swoich usług. Jak już wiesz, prawie zawsze wizytówki w Google pojawiają się na lokalne zapytania nad rezultatami organicznymi, dlatego może Ci to przynieść wielu klientów bez dużej inwestycji, szczególnie w mało konkurencyjnych branżach.

Jakiego maila użyć do założenia wizytówki firmy w Google?

Żeby dodać wizytówkę, najpierw musisz posiadać konto Google. Załóż je najlepiej na adres e-mail w firmowej domenie – wtedy, w razie wystąpienia problemów z dostępem, łatwiej będzie Ci odzyskać hasło do konta. Najlepiej, żeby na jednym nie znajdowało się wiele wizytówek różnych firm – jeśli masz taką potrzebę, to możesz łatwo przydzielić dostęp do danej wizytówki użytkownikowi na ustalonych zasadach.

Jak założyć Google Moja Firma?

Masz już konto Google, zatem zaloguj się do usługi Google Moja Firma i rozpocznij proces dodawania Twojego przedsiębiorstwa do Google. Co ciekawe, może się okazać, ktoś lub Google dodało Twoją firmę do Google. Wtedy zasady postępowania będą trochę inne i nie oznacza to, że nie uzyskasz dostępu do takiej wizytówki Google. Jak najbardziej jest to możliwe.

Proces uzupełniania informacji i dodawania firmy do Google Maps

Wydaje Ci się, że założenie wizytówki w Google musi być trudne? Jest to dosyć łatwe zadanie, ale musisz pamiętać o wprowadzeniu niezbędnych informacji. Na etapie uzupełniania danych mogą Ci się przytrafić pewne niespodzianki, o których warto wiedzieć. Cenna jest również wiedza o tym, jakie dane wprowadzać na poszczególnych etapach zakładania wizytówki firmy. To dzięki temu dodanie firmy do Google Maps przyniesie maksymalne korzyści.

Sprawdzamy, czy firma jest już dodana w Google

Pierwszym krokiem, zanim zabierzesz się za uzupełnianie informacji w wizytówce Google Moja Firma, sprawdź, czy czasami nie została ona już wcześniej dodana. Najszybszym sposobem będzie skorzystanie z pierwszego kroku weryfikacyjnego wizytówki.

nazwa wizytówki google moja firma

Możesz to zrobić, np. szukając w Google Maps adresu siedziby przedsiębiorstwa. Po lewej stronie zobaczysz zdjęcia z tego miejsca, a niżej notkę o tym, co się w nim znajduje. Możesz również szukać po nazwie firmy czy adresie strony WWW. Co zrobić, jeśli wizytówka jest już dodana? Jak uzyskać do niej dostęp?

Ktoś założył wizytówkę lub została dodana automatycznie – co robić?

Jeśli wizytówka Twojej firmy już istnieje, to możliwe są dwa przypadki. Po pierwsze została ona założona przez jakiegoś użytkownika. Mogła to być np. agencja, która prowadziła działania z zakresu marketingu internetowego dla Twojej firmy. Drugi przypadek to taki, w którym Google automatycznie założyło tę wizytówkę. W obu sytuacjach działania zmierzające do uzyskania dostępu do niej będą inne.

Znajdź wizytówkę w Google. Zerknij, czy obok „Zaproponuj zmianę”, znajduje się „Jesteś właścicielem tej firmy”? Jeśli tak, to oznacza, że przejęcie jej może okazać się łatwiejszy i szybsze. Gdyż Twoim zadaniem będzie uzupełnienie podstawowych informacji o firmie i wybranie sposobu weryfikacji, np. przez telefon, e-mail(prośba do aktualnego właściciela – jeżeli wizytówka go posiada) czy pocztę tradycyjną. Po potwierdzeniu tożsamości uzyskasz dostęp do wizytówki.

Jeśli jednak nie pojawia się pytanie „Jesteś właścicielem tej firmy?”, to oznacza, że należy ją przejąć w inny sposób. Jak to zrobić? Przejdź do dodawania nowej lokalizacji, tj. kliknij niebieski button „Dodaj lokalizację”.

Następnie wyszukaj wizytówkę, którą chcesz przejąć. Wtedy zobaczysz następujący komunikat: „Do tej wizytówki zgłoszono już roszczenie. Użytkownik j.…@… zweryfikował już tę wizytówkę.

Jeśli ten adres e-mail należy do Ciebie, postępuj zgodnie z instrukcjami dotyczącymi odzyskiwania konta…”. Kliknij „Poproś o dostęp”. Wybierz poziom dostępu do wizytówki.

uzupełnianie informacji przy przejmowaniu wizytówki Google

Po wysłaniu zgłoszenia właściciel ma 7 dni na odpowiedź. W przypadku odmowy przejęcia możesz się odwołać i wysłać ponownie prośbę. Jeśli w czasie 7 dni nie będzie żadnej reakcji, to wtedy możesz spróbować zgłosić własność wizytówki. Znajdź w panelu Google Moja Firma opcję „Zgłoś roszczenie” lub „Zweryfikuj”.

Wpisujemy nazwę oraz wybieramy kategorię dla naszej firmy

Jeśli wizytówka Twojej firmy nie została jeszcze dodana, to przejdź do kolejnych kroków, żeby to osiągnąć. Kliknij „Dodaj lokalizację” i jako pierwszą podaj nazwę marki. To ona będzie się wyświetlać użytkownikom w panelu wyników lokalnych Google i w Google Maps. Powinna to być nazwa firmy. Jeśli np. prowadzimy działalność pod nazwą Luxauto Jan Kowalski, to lepiej podać nazwę bez danych osobowych. Google nie rekomenduje dodawania fraz kluczowych czy emoji do nazwy jednak można dopisać pewne słowa, które najlepiej oddają charakter naszej działalności. Informacje, które wpiszesz w procesie tworzenia wizytówki będą miały wpływ na jej widoczność.

Kolejnym ważnym krokiem jest wybór odpowiedniej kategorii. Jak wybrać właściwą kategorię główną? Wpisz w Google frazę, która dotyczy Twojej działalności, np. skup aut Bydgoszcz i sprawdź, która kategoria jako główna wybrana została przez Twoich konkurentów. Później będziesz mógł dodać ich więcej, ale ta wskazana jako pierwsza jest najważniejsza i będzie mieć duży wpływ na to, na jakie zapytania będzie się wyświetlać Twoja strona.

skup aut Bydgoszcz wizytówki Google Maps

Wskazanie adekwatnej kategorii jest ważne również ze względu na fakt, że będą od niej uzależnione to jakie usługi oraz opcje pojawią się nam w głównej oknie wizytówki. Np. w przypadku hoteli będziesz mieć więcej opcji do wyboru niż w przypadku agencji marketingowych. W zależności od działalności użytkowników interesują zupełnie inne informacje.

kategorie w google mapsa

Lokalizacja firmy oraz obsługiwany obszar

Możesz zdecydować się na dodanie lokalizacji firmy, aby mogli odwiedzać ją zainteresowani ofertą. Będzie się ona wyświetlać w wyszukiwarce internetowej i w mapach Google. W przypadku gdy Twoja działalność polega na wykonywaniu usług u klientów, np. jesteś hydraulikiem, to zaznacz „Nie”. W przeciwnym wypadku podaj dane teleadresowe, czyli adres, numer telefonu czy adres strony WWW. Gdy obsługujesz klientów nie tylko w podanej lokalizacji, to wówczas zaznacz „Tak, obsługuję również Klientów poza moją lokalizacją”. W takim przypadku możesz też wybrać obszary, w których świadczysz usługi.

Jeśli siedziba Twojej firmy znajduje się w miejscu, które niedawno powstało, to wówczas możliwe, że Google go nie zna. W takim przypadku możesz dodać niestandardową lokalizację – zaznaczyć na mapie siedzibę swojej firmy.

lokalizacja google moja firma

Dodajemy dane kontaktowe

Zastanów się, jakie dane kontaktowe chcesz wyświetlać klientom. Może to być numer telefonu i adres strony – najlepiej skorzystaj z obu opcji. Koniecznie sprawdź poprawność wprowadzonych informacji, żeby później nie okazało się, że klienci dzwonią na błędny numer.

W tej sekcji możesz również utworzyć darmową stronę WWW. Zaznacz w tym celu „Utwórz bezpłatnie witrynę na podstawie podanych przeze mnie informacji”, a zostanie stworzona strona dostępna pod adresem nazwa-wizytowki.business.site. W przyszłości ten adres będzie można zmienić.

dane kontaktowe google maps

Po tej sekcji zakończymy początkowy etap dodawania firmy do Google Maps. Otworzy nam się okno z sposobem weryfikacji, ale o tym później.
Kolejne opisane kroki uzupełniania wizytówki są dostępne już po przejściu do głównego widoku wizytówki – jednak są one bardzo istotne i powinny zostać wykonane razem z tworzeniem wizytówki.

Dodawanie usług do wizytówki

Wybrane kategorie wpływają na to jakie usługi mamy do wyboru. Możesz wybrać kilka usług z dostępnych opcji albo dodać usługę niestandardową. Wtedy Twoim zadaniem będzie wypełnienie informacji o niej. Do poszczególnych usług możesz dodać opisy o długości 300 zzs, ale obecnie są one widoczne w profilach wizytówek jedynie dla użytkowników urządzeń mobilnych.

dodawanie usługi do Google Moja Firma

Podaj godziny pracy Twojej firmy dla przyszłych klientów

Kolejnym krokiem w dodawaniu wizytówki jest podanie godzin otwarcia firmy w poszczególnych dniach. Informacje te będą prezentowane klientom – będą oni widzieć, czy obecnie mogą zadzwonić do Ciebie.

Jeśli o tej godzinie lub danego dnia nie pracujesz, to wówczas wyświetli się informacja, że aktualnie firma jest zamknięta. Warto również podawać godziny otwarcia w dni świąteczne – Google zazwyczaj wysyła zapytanie o to, czy jesteśmy otwarci w najbliższe święto.

Opisz swój biznes w 750 znakach

Jednym z kluczowych elementów wizytówki jest opis Twojego biznesu. Możesz na niego wykorzystać 750 zzs, z czego najważniejsze jest pierwsze 250 zzs. To właśnie te 250 zzs jest widoczne w głównym widoku wizytówki. Dlatego ważne jest zawarcie w tej części tekstu najważniejszego dla Twojej działalności słowa kluczowego oraz CTA. Powinieneś treścią opisu zachęcić użytkownika do skorzystania z usług Twojej firmy.

Dodaj zdjęcia firmowe

Umieszczając systematycznie zdjęcia, umożliwiasz zainteresowanym bliższe poznanie Twojej firmy. Mogą to być fotografie biura, budynku, wykonane w czasie pracy czy ogólnie z życia firmy np. z imprez integracyjnych lub rocznicy pracy w firmie. Można również dodawać video. Obecność zdjęć powoduje, że wizytówka może osiągnąć wyższe pozycje w Google. Co więcej, po weryfikacji, zdjęcia mogą przesyłać również użytkownicy.

Kategorie zdjęć Google Moja Firma

Weryfikacja wizytówki Google Moja Firma – sposoby

Wizytówka nie pojawi się automatycznie po dodaniu w wynikach wyszukiwania. Rejestracja firmy w Google Moja Firma wymaga weryfikacji i dopiero wówczas profil Twojej działalności będzie widoczny dla użytkowników.

Zanim przejdziemy do tego etapu, warto raz jeszcze sprawdzić, czy nie popełniłeś żadnych błędów w danych adresowych czy numerze telefonu. To ważne, żeby w ogóle możliwa była weryfikacja. Nie będzie problemów z poprawieniem znalezionych błędów w przyszłości, ale to może wpłynąć na czas oczekiwania na weryfikację.

Wysłanie kartki pocztowej z kodem weryfikacyjnym

Najczęściej stosowaną metodą weryfikacji jest wysłanie kartki pocztowej z kodem PIN. Często algorytm uznaje, że jest to jedyny dostępny sposób w danym przypadku, szczególnie, kiedy dotyczy to akceptacji niestandardowej lokalizacji.

sposoby weryfikacji wizytówki Google

Jak to przebiega? Oczywiście w tym przypadku nie zweryfikujesz wizytówki od ręki. Na podany adres otrzymasz list z kodem weryfikacyjnym i instrukcją, co masz z nim zrobić. Jak długo trzeba czekać na pismo? Niestety, ale nawet kilka tygodni. Jeśli np. po miesiącu list do Ciebie nie dotrze, to wówczas warto skorzystać z ponowienia wysyłki. 

Połączenie telefoniczne

Drugi sposób na weryfikację wizytówki polega na skorzystaniu z automatycznego połączenia telefonicznego. Opcja ta jest jednak rzadko dostępna.

Jeśli możesz ją zaznaczyć, to po około 2–3 minutach po jej wybraniu na Twój numer zadzwoni automat, który poda kod weryfikacyjny. Najlepiej zapisz go sobie albo od razu wprowadź w okienko weryfikacyjne.

Przesłanie prośby do aktualnego właściciela firmy

Jak już wspomnieliśmy, inaczej weryfikacja przebiega w przypadku wizytówki, która stanowi obecnie czyjąś własność. Wówczas należy wysłać prośbę o przyznanie dostępu, a w przypadku odmowy możesz spróbować standardowego procesu weryfikacji, tzn. pocztówki z kodem.

Uzupełnij pozostałe informacje przed weryfikacją wizytówki

Poza podstawowymi informacjami o swojej działalności, możesz wprowadzić też inne dane. Mogą to być m.in. niestandardowe godziny pracy. Wejdź w zakładkę „Informacje”, którą znajdziesz w menu po lewej stronie panelu usługi Google Moja Firma. Następnie wybierz „Niestandardowe godziny pracy” – możesz je ustawić dla wybranych dni, np. dla Nowego Roku, Bożego Narodzenia, Sylwestra czy innych.

W opcji „Więcej godzin pracy” możesz dodać godziny dostępności określonych usług lub ofert. Np. restauracje mogą podać, kiedy oferują dostawę dań do klienta.

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest „Krótka nazwa wizytówki”. Możesz ustalić skróconą nazwę, dzięki czemu łatwiej będzie Ci przekazywać klientom jej adres, np. żeby mogli dodać opinię o Twoich usługach. Wówczas wizytówka będzie dostępna pod adresem g.page/twoja nazwa/.

Najczęściej zadawane pytania związane z wizytówką Google Moja Firma

Masz wątpliwości dotyczące usługi Google Moja Firma? Po założeniu wizytówki możesz mieć wiele pytań. Odpowiadamy na takie, które często zadają nasi klienci.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes