Gdy publikujesz nową stronę czy nawet tylko zwykły artykuł, musi upłynąć trochę czasu, zanim zacznie się on wyświetlać w wyszukiwarce. Czy wiesz, dlaczego? Dlatego, że Google musi dodać go do swojego indeksu. Nie dzieje się to automatycznie – roboty sprawdzają zawartość każdej witryny przed uwzględnianiem jej w wynikach wyszukiwania.
Na tym w uproszczeniu polega proces indeksacji. Najważniejsze jest jednak to, że możesz go na różne sposoby usprawnić. Jednym z nich jest właśnie dodanie do Twojej witryny mapy strony w pliku XML. Czym ona właściwie jest i jak poprawnie jej używać? Sprawdź.
Co to jest sitemap?
Mapa strony (ang. sitemap) to plik w formacie XML umieszczony na serwerze, który zawiera listę podstron, które tworzą daną witrynę. Innymi słowy, jest to zbiór wszystkich adresów URL (linków) dostępnych w danym serwisie, które mają być wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google. Mapa jest widoczna dla robotów indeksujących, ale nie dla użytkowników.
Jej nadrzędnym zadaniem jest wskazanie, które strony mają być indeksowane. Umożliwia ona wyszukiwarce najszybsze poznanie stron wchodzących w skład danej witryny. Jest to szczególnie ważne w przypadku nowopowstałych treści lub tych, do których trudno dotrzeć ze względu na strukturę serwisu.
Pamiętaj, by nie umieszczać w sitemap xml linków do podstron, których nie chcesz uwzględniać w wynikach wyszukiwania.
Gdzie znaleźć plik mapy witryny?
Sitemapę należy umieścić na serwerze – tym samym, na którym znajduje się strona, której dotyczy. Plik powinien znajdować się katalogu głównym witryny i być dostępny pod adresem https://twoja-domena.pl/sitemap.xml.
Sama nazwa, jak i ścieżka dotarcia do mapy mogą się jednak różnić w zależności od tego, w jaki sposób została ona stworzona.
Jak wygląda i co powinna zawierać mapa strony?
Wszystkie mapy (również te geograficzne) są do siebie podobne. Mają one uporządkowaną strukturę i korzystają z takich samych oznaczeń, dzięki czemu każdy może ją z łatwością odczytać. Tak samo jest z mapą strony XML.
Oto, jak wygląda przykładowa mapa strony:
grafika
Obowiązkowo mapa strony powinna zawierać trzy następujące tagi:
- < urlset > – zawiera wszystkie tagi i odwołuje się do bieżącego standardu protokołu. To najważniejsza część mapy, która zaczyna i kończy każdy plik xml.
- <url> – nadrzędny tag dla każdego wpisu adresu URL.
- <loc> – określa lokalizację adresu URL. Należy go podać w pełnej formie włącznie z protokołem (http lub https).
Istnieją także tagi, które mogą okazać się użyteczne, jednak ich stosowanie nie jest z punktu widzenia SEO konieczne w każdym przypadku. Oto one:
- <xtml:link> – jest przydatny, jeśli prowadzisz witrynę w wielu językach. Służy on do wskazywania wersji danej podstrony w innych językach.
- <lastmod> – odnosi się do ostatniej modyfikacji danej podstrony. Dzięki niemu informujesz więc Google, czy od ostatniego skanowania zaszły jakieś zmiany.
- <changefreq> – za pomocą tego tagu określasz, jak często dany URL jest zmieniany. Stosuje się tu wartości typu always, hourly, daily, weekly, monthly, never itd. Zawartość tego tagu jest ignorowana przez Google.
- <priority> – dziś już bezużyteczny tag, służący niegdyś do określenia priorytetu danej podstrony. Aktualnie Google ustala go samodzielnie.
Warto także wiedzieć, że zgodnie z wytycznymi Google, plik mapy nie powinien przekraczać 50 MB i zawierać więcej niż 50,000 adresów URL. Zadbaj o to, by znalazły się tak wszystkie podstrony, na których obecności w wyszukiwarce Ci zależy. Nie zawracaj sobie głowy adresami, które:
- są oznaczone tagiem noindex lub zablokowane w robots.txt,
- są małowartościowe dla użytkowników (regulaminy, polityki prywatności itd.),
- są stronami wyników wyszukiwania,
- zawierają parametry/filtry wyszukiwania,
- przekierowują na inne adresy,
- są stronami błędów.
Jak stworzyć plik sitemap.xml?
W zdecydowanej większości przypadków stworzenie sitemapy jest banalnie proste. Nie musisz bowiem robić nic – mapa zostanie automatycznie przez system CMS. W niektórych przypadkach konieczne jest jednak jej ręczne wygenerowanie.
Przyjrzyjmy się tym sytuacjom.
Generowany automatyczne przez CMS
To prawdopodobnie najłatwiejszy, a także najbardziej efektywny sposób generowania mapy strony. Zdecydowana większość (dobrych) systemów CMS daje możliwość tworzenia sitemapy w formacie XML bądź umożliwia instalację wtyczki, która oferuje taką funkcję.
Jest tak na przykład w najpopularniejszym systemie CMS, czyli WordPressie. Mapę wygenerujesz tam za pomocą wtyczki Yoast SEO czy All-in-One SEO.
Oczywiście korzystając z takiego rozwiązania, możesz definiować podstrony, jakie mają pojawić się w takiej mapie i wykluczać te, które nie biorą udziału w indeksacji.
Narzędzia do automatycznego generowania mapy
W sieci bez problemu znajdziesz generatory sitemap. Co więcej, większość z nich jest nawet bezpłatna – oczywiście do pewnego limitu adresów URL, który zazwyczaj wynosi 500. Jeżeli posiadasz większą witrynę, będziesz musieć zapłacić.
Działanie tego typu rozwiązań jest bardzo proste. Wystarczy, że podasz swoją domenę, a program sam wygeneruje mapę, którą pobierzesz i następnie wgrasz na serwer.
Generowany ręczne
Posiadasz niewielką stronę? Jeżeli zawiera ona mniej niż kilkadziesiąt adresów URL, możesz wygenerować mapę ręcznie. Utworzysz ją w zwykłym edytorze tekstowym – jak Notatnik (Windows) lub Nano (Linux, macOS).
Oczywiście konieczne będą także podstawowe umiejętności w zakresie programowania. Jeżeli je posiadasz, możesz wygenerować z bazy danych listę URL i odpowiednio ją otagować.
Opis składni znajdziesz pod linkiem: https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/sitemaps/build-sitemap?hl=pl&ref_topic=4581190.&visit_id=638169109599402704-963011369&rd=1#sitemapformat
W teorii możesz też tworzyć mapy dla większych stron www. Musisz jednak liczyć się z tym, że to żmudne i czasochłonne zajęcie, a w dobie narzędzi automatyzujących ten proces – po prostu niepotrzebne.
Zgłoś plik sitemap.xml Google Search Console
Chcesz mieć pewność, że roboty indeksujące dotrą do Twojej mapy? Wskaż im właściwy adres, pod którym będą mogły go znaleźć.
Najłatwiej to zrobić za pomocą Google Search Console (GSC). Takie rozwiązanie ma dodatkowe korzyści – zaraz po przesłaniu system Google zweryfikuje poprawność budowy mapy i wskaże Ci ewentualne błędy.
Jak to zrobić? W narzędziu przejdź do sekcji „Mapy witryn”, a następnie podaj adres, pod którym znajduje się mapa i kliknij przycisk „Prześlij”.
Jeżeli nie korzystasz z narzędzia Google Search Console, lokalizację mapy witryny XML możesz wskazać także za pomocą:
- Pliku robots.txt. Zawiera on wytyczne dla robotów odnośnie poszczególnych plików oraz stron, które mogą odwiedzać. Aby zamieścić w nim informację o mapie strony, w dowolnym miejscu dodaj do niego następującą dyrektywę: Sitemap: https://twojadomena.pl/folder/plik-sitemapy.xml
- Narzędzia do pingowania, co sprowadza się do wysłania żądania o zaindeksowanie mapy witryny. By to zrobić, wklej do paska przeglądarki następujący adres: https://www.google.com/ping?sitemap=https://twojadomena.pl/sitemap.xml.
Czy sitemapa jest ważna dla SEO?
Mapę XML tworzy się właśnie ze względu na SEO. Gdyby nie pozycjonowanie, po prostu nie byłaby ona potrzebna. Dlaczego mapa wpływa na widoczność Twojej strony?
Przede wszystkim musisz sobie zdawać sprawę z tego, że zasoby Google są ograniczone. Nie możesz oczekiwać, że roboty będą codziennie i całościowo skanować każdą stronę – tym bardziej, jeżeli składa się z wielu podstron. Nie zawsze również przeanalizują one właśnie te adresy, na których Ci zależy.
Dzięki mapie wskażesz robotom skanującym podstrony, którymi powinny się zająć w pierwszej kolejności. Dzięki temu będziesz szybciej cieszyć się upragnionymi pozycjami w wyszukiwarce Google.
A co, jeżeli masz małą stronę? Przeskanowanie jej zawartości nie będzie dla Google wyzwaniem. Nawet w takim przypadku sitemapa może jednak znacznie ten proces przyspieszyć i ułatwić.
Czy tworzyć sitemap w HTML?
Mapa strony w formacie XML jest tworzona dla robotów Google. Istnieje jednak jeszcze jeden rodzaj sitemapy, którego wdrożenie warto rozważyć w niektórych przypadkach.
Mowa o mapie w formacie HTML, która ma za zadanie ułatwić poruszanie się po witrynie użytkownikom – umożliwiając szybsze odnalezienie konkretnych podstron. To rozwiązanie chętnie wykorzystywane w szczególności w przypadku dużych stron czy sklepów internetowych. Mogą z niego korzystać osoby, które zagubiły się w gąszczu podstron, lub takie, które po prostu nie chcą tracić swoich cennych sekund na przeklilikiwanie się przez menu.
Czy warto więc tworzyć taką mapę? Tak, jeżeli posiadasz dużą witrynę i chcesz maksymalnie ułatwić użytkownikom poruszanie się po niej. Jeśli Twoja strona jest tak zwanym one pagerem lub składa się z zaledwie kilku zakładek, budowa mapy w formacie HTML może okazać się po prostu zbędnym wysiłkiem.
Warto w tym miejscu wspomnieć jeszcze o tym, że mapa HTML (jeżeli jest w praktyce osobną zakładką), może być wsparciem dla linkowania wewnętrznego.