Przejdź do treści

Efekty pozycjonowania – ile trzeba czekać na efekty działania SEO?

Jeżeli Twoja witryna wyświetla się na pierwszej stronie Google, docierasz do milionów użytkowników wyszukiwarki. Ruch, który dzięki temu generujesz, jest całkowicie darmowy. Co więcej, na Twoją stronę nie trafiają przypadkowi internauci, a użytkownicy rzeczywiście zainteresowani Twoją ofertą. To wszystko jest możliwe dzięki przemyślanym działaniom z zakresu pozycjonowania. 

Nie możesz jednak oczekiwać takich rezultatów już pierwszego dnia po rozpoczęciu współpracy z agencją SEO. Planujesz zacząć pozycjonowanie swojej strony i zastanawiasz się, jak długo trzeba czekać na efekty? Pierwsze z nich pojawią się prawdopodobnie dopiero po kilku miesiącach, ale zdecydowanie warto wykazać się odrobiną cierpliwości. Dowiedz się, co wpływa na taki stan rzeczy i o czym pamiętać, oceniając efektywność pozycjonowania.

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Jak można zmierzyć efekty pozycjonowania?

Marketing internetowy ma wiele zalet. Jedną z nich jest jego mierzalność. Podstawowe narzędzia analityczne, jak Google Analytics czy Google Search Console, pozwalają Ci ocenić efektywność poszczególnych kanałów. Doskonale widać to na przykładzie pozycjonowania. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Zanim przejdziesz jednak to przeglądania przeróżnych wskaźników, określ, jakie cele ma realizować pozycjonowanie w przypadku Twojego biznesu. Tylko to pozwoli Ci zweryfikować jego rzeczywiste rezultaty. Zależy Ci na promowaniu konkretnych usług? Zbudowaniu rozpoznawalności marki? Przyciągnięciu przedstawicieli określonej grupy docelowej? To wszystko możesz osiągnąć, budując widoczność na wyselekcjonowane frazy kluczowe w wyszukiwarce. 

Oceniając efekty SEO, zwróć uwagę na:

Wzrost pozycji wybranych fraz

W pozycjonowaniu chodzi o to, aby Twoja strona wyświetlała się na jak największej ilości słów lub na jak najwyższych pozycjach w wyszukiwarce Google na wybrane zapytania. Wzrost widoczności na poszczególne frazy to podstawowy aspekt, który należy śledzić podczas realizacji działań SEO. 

Jeżeli dopiero zaczynasz pozycjonowanie, musisz poczekać co najmniej kilkanaście tygodni, aby zobaczyć pierwsze efekty SEO. Co więcej, widoczność będzie budowana stopniowo – Twoja strona nie od razu będzie się wyświetlać na wszystkie frazy, które są dla Ciebie ważne. W pierwszych miesiącach zauważysz wzrost pozycji w top50, dopiero później przyjdzie czas na top10 czy top3, co powinno być oczywiście Twoim celem od samego początku. 

Widoczność strony zweryfikujesz za pomocą takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto czy Semstorm.

Wzrost wyświetleń i ruchu

Wysokie pozycje powinny się wiązać ze wzrostem ruchu na stronie czy w sklepie internetowym. Wraz ze wzrostem widoczności witryny coraz więcej osób będzie ją odwiedzać, a co za tym idzie – korzystać z Twojej oferty. Warto zdawać sobie sprawę, że pod warunkiem regularnej optymalizacji napływ ruchu może być ciągły – i wzrastać z miesiąca na miesiąc.

Im wyższe pozycje zajmuje Twoja witryna na coraz większą liczbę słów kluczowych, tym większego ruchu możesz się spodziewać. Oczywiście specjaliści SEO muszą zadbać o to, aby były to frazy powiązane z Twoją działalnością. Ruch na swojej stronie zweryfikujesz za pomocą Google Analytics. 

Konwersja – sprzedaż i leady

Prawdopodobnie będzie to dla Ciebie najważniejszy wskaźnik, który jest tak naprawdę wypadkową podejmowanych działań SEO. Celem pozycjonowania nie jest wyłącznie wzrost ruchu organicznego, a dotarcie do osób, które są rzeczywiście zainteresowane Twoją ofertą, czyli potencjalnych klientów. Jest to możliwe dzięki przemyślanej strategii SEO, która zakłada pozycjonowanie na istotne dla Twojego biznesu słowa kluczowe

Większa widoczność, a więc wyższe pozycje i ruch, powinny bezpośrednio przekładać się na wyniki Twojej firmy. Mowa tu oczywiście o zwiększeniu sprzedaży czy napływie leadów w firmach B2B. Aby precyzyjnie mierzyć konwersje i mieć pewność, że ich źródłem jest właśnie SEO, należy odpowiednio skonfigurować Google Analytics. 

Od czego zależą pierwsze efekty pozycjonowania?

Pozycjonowanie to nie przysłowiowe wróżenie z fusów czy poruszanie się po omacku. Dzięki skrupulatnym analizom możliwe jest dobranie odpowiednich taktyk i narzędzi, które umożliwią osiągnięcie oczekiwanych efektów. 

Na to, jak szybko się one pojawią, ma wpływ co najmniej kilka czynników. Oto najważniejsze z nich:

Dotychczasowa widoczność i historia domeny

Dopiero rozkręcasz swój biznes? A może prowadzisz go od lat i pozycjonowałeś już swoją stronę? Aktualna widoczność w wyszukiwarce to punkt wyjścia dla działań z zakresu pozycjonowania, które zawsze powinny rozpoczynać się od szczegółowego audytu, dającego pogląd na kondycję witryny. 

Jeżeli nie zaczynasz SEO od zera, a Twoja strona generuje już ruch organiczny, efekty pojawią się szybciej niż w przypadku zupełnie nowej witryny. W takim wypadku konieczne będzie prawdopodobnie wdrożenie optymalizacji, zmodyfikowanie dotychczasowej strategii i jej dalsze rozwijanie. 

Istnieje także druga strona medalu. Jeśli wcześniej podejmowane działania były nieskuteczne, a być może nawet szkodliwe, ich usunięcie będzie wymagać czasu. Dopiero na późniejszym etapie możliwe będzie podjęcie kroków, które zapewnią Ci wysokie pozycje w wyszukiwarce. 

Konkurencja i branża

Im wyższa konkurencyjność danej frazy, tym trudniej podbić szczyty wyszukiwarki. Zdecydowanie najłatwiej i najszybciej można uzyskać pożądane efekty pozycjonowania, jeśli konkurencja w danej branży jest niewielka lub konkurenci po prostu nieudolnie prowadzą działania SEO. 

Jeżeli o pozycje przyjdzie Ci rywalizować z dużymi firmami, które inwestują w pozycjonowanie od kilku czy kilkunastu lat, musisz uzbroić się w cierpliwość. Ich wyprzedzenie będzie wymagać czasu i odpowiedniego budżetu. 

Właśnie dlatego tak ważna w procesie pozycjonowania jest dokładna analiza konkurencji. Dzięki niej identyfikujemy dobre praktyki w Twojej branży, które możemy powielić, i odnajdujemy pole do zbudowania przewagi konkurencyjnej. 

Budżet przeznaczony na pozycjonowanie strony

Nie ma sensu się oszukiwać – im większy budżet, tym szybciej osiągniesz zakładane efekty. Wszystko dlatego, że możliwe będzie przeprowadzenie większej liczby działań w krótszym czasie. Będziesz szybciej pozyskiwać wysokiej jakości linki, tworzyć więcej wartościowych treści i wdrażać niezbędne zmiany techniczne. 

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Musisz jednak liczyć się z tym, że nawet, jeżeli dysponujesz nieograniczonym budżetem, efekty w postaci wzrostu liczby fraz w top 3 czy top 10 nie pojawią się od razu. SEO zawsze wymaga czasu i cierpliwości. 

A co jeśli nie chcesz przeznaczać dużo na marketing? Prowadzenie skutecznego pozycjonowania przy niewielkim budżecie nie jest niemożliwe – musisz jednak liczyć się z tym, że czas oczekiwania na efekty będzie dłuższy. 

Ile z reguły trwa pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie nie jest jednorazową czynnością. To proces, który wymaga przemyślanej strategii. Z tego względu po prostu nie da się jednoznacznie określić, ile powinien on trwać. 

Zastanawiasz się po jakim czasie widać efekty SEO? Pierwsze rezultaty pojawiają się zazwyczaj po kilku miesiącach. Często mówi się o przedziale 3/6 miesięcy – jednak może to zająć zarówno więcej czasu, jak i nieco mniej. Prawdopodobnie nie będzie satysfakcjonować Cię jednak delikatne podniesienie widoczności – bo co daje Ci fakt, że Twoja strona wyświetla się np. na drugiej stronie Google?

Dlatego na zakładane rezultaty, czyli najwyższe pozycje w wyszukiwarce, będzie trzeba poczekać dłużej.  Co więcej, pozycjonowanie to tak naprawdę ciągła optymalizacja i reagowanie na zmiany w wyszukiwarce i ruchy konkurencji. Idealny scenariusz zakłada więc, że SEO będzie trwać tak długo, jak długo istnieje dana strona internetowa. 

Dlaczego trzeba czekać na efekty pozycjonowania?

Istnieją kanały marketingowe, które dają Ci natychmiastowe efekty. To np. płatne reklamy – jak Google Ads czy Facebook Ads. 

Na efekty pozycjonowania trzeba czekać. Dlaczego? Z co najmniej kilku powodów:

  • Aby wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania, potrzebujesz indywidualnej strategii. Jej stworzenie wymaga szeregu dokładnych i czasochłonnych analiz. 
  • SEO polega na prowadzeniu długotrwałych działań. Mowa tu między innymi o wprowadzaniu technicznych zmian na stronie, content marketingu czy pozyskiwaniu wartościowych linków. Nie zobaczysz efektów po opublikowaniu jednego artykułu czy zdobyciu dwóch linków prowadzących do Twojej witryny. 
  • Każda zmiana musi zostać zaindeksowana przez Google. W praktyce oznacza to, że roboty Google muszą zapoznać się z zawartością Twojej strony i ją ocenić, co wymaga czasu.
  • Wszystkie zmiany wprowadzone przez pozycjonera muszą być pozytywnie ocenione przez Google

Czy można przerwać pozycjonowanie?

Załóżmy, że pozycjonujesz swoją stronę od jakiegoś czasu. Udało Ci się zdobyć pożądane pozycje w wynikach wyszukiwania, a ruch na Twojej witrynie cały czas rośnie. Możesz więc uznać, że cel został osiągnięty i nie ma sensu dłużej inwestować w SEO. 

Jeżeli tak zrobisz, popełnisz ogromny błąd. Wyszukiwarka to bowiem żywy organizm. Nie masz gwarancji, że Twoi konkurenci nie wdrożą nagle działań, które pozwolą im Cię wyprzedzić. Bardzo możliwe także, że Google zaktualizuje algorytm, co poskutkuje przetasowaniem pozycji. Nie wspominając już o zmieniających się oczekiwaniach użytkowników. 

To wszystko sprawia, że pozycjonowania zdecydowanie nie należy przerywać. SEO na początkowym etapie to walka o uzyskanie zakładanych efektów, a na późniejszym – o ich utrzymanie. 

Potrzebujesz skutecznego pozycjonowania stron? Zobacz jak robimy to w LUMO

Czy istnieją szybkie sposoby na uzyskanie efektów SEO?

Pozycjonowanie to proces, który zakłada przede wszystkim dostarczanie wartościowych treści użytkownikom, budowanie ich zaufania i autorytetu w oczach Google. Nie istnieje droga na skróty. Teoretycznie możesz próbować przechytrzyć algorytm, jednak wszelkie praktyki z zakresu tzw. black hat SEO mogą skutkować nałożeniem kary przez Google i spadkiem pozycji. 

Jedyne słuszne podejście to więc konsekwentne i regularne działania, które budują rozpoznawalność Twojej marki wśród użytkowników. Pamiętaj, że Google docenia praktyki, które są realizowane przede wszystkim z myślą o użytkownikach. Powodzenia!

Interesuje Cię skuteczne pozycjonowanie stron i sklepów internetowych? Skontaktuj się z nami już teraz!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes