Przejdź do treści

Kiedy warto wykonać analizę i audyt SEO strony internetowej?

Kiedy warto wykonać analizę i audyt SEO strony internetowej?

Zastanawiasz się, co zrobić, aby widoczność Twojej witryny w Google rosła? A może prowadzisz już działania z zakresu SEO, ale nie przynoszą one zakładanych efektów? Oznacza to, że potrzebujesz dokładnego audytu SEO. To dzięki niemu zidentyfikujesz ewentualne błędy na stronie i odkryjesz elementy, które wymagają optymalizacji. 

Audyt to punkt wyjścia, bez którego pozycjonowanie po prostu nie może się udać. Czym dokładnie jest? Z jakich elementów się składa i kiedy warto go przeprowadzić? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO (Search Engine Optimization) to wieloetapowy proces oceny strony pod kątem czynników, które wpływają na jej pozycje w wyszukiwarce Google. Uwzględnia on szereg różnych aspektów (m.in. kwestie techniczne, linki czy treści). Dobór analizowanych obszarów zależy od specyfiki danej witryny i branży, w której działa firma. 

Audyt bazuje na obiektywnych danych. Jego przeprowadzenie wymaga więc nie tylko zaawansowanej wiedzy, ale także wykorzystania profesjonalnych narzędzi. Mowa tu np. o takich programach jak Google Analytics, Google Search Console, Screaming Frog, GTmetrix, Pingdom, Google PageSpeed Insights, Majestic, Ahrefs, Surfer, Senuto czy Clusteric. 

Nie myśl jednak, że audyt jest wyłącznie zbiorem suchych danych. Zawiera on konkretne rekomendacje i wskazuje zmiany, które warto wdrożyć, by poprawić SEO witryny.  

Wciąż się zastanawiasz, dlaczego warto wykonać audyt SEO? Dzięki niemu:

  • Zweryfikujesz efektywność aspektów, które wpływają na pozycje strony w wyszukiwarce.
  • Poznasz mocne i słabe strony swojej witryny pod kątem SEO i User Experience. 
  • Wprowadzisz zmiany, które docenią zarówno roboty Google, jak i użytkownicy. 

Czego może dotyczyć audyt SEO?

Na pozycje strony wpływają setki przeróżnych czynników. Dlatego audyt obejmuje wiele różnych zagadnień. Zazwyczaj jest to  kompleksowa analiza wszystkich elementów strony (audyt on-site) i tzw. czynników off-page, które mają znaczenie dla SEO.

W ramach audytu SEO analizuje się następujące aspekty:

Analiza techniczna on-site (analiza stanu optymalizacji)

Zależy Ci, by Twoja witryna internetowa znajdowała się wysoko w wynikach wyszukiwania? Bardzo dużą rolę w tej kwestii odgrywają  aspekty techniczne. Jest ich oczywiście wiele, ale podczas audytu weryfikuje się przede wszystkim:

  • Poprawność indeksacji strony. 
  • Strukturę nagłówków na stronie.
  • Linkowanie wewnętrzne.
  • Dostosowanie layoutu strony do urządzeń mobilnych. 
  • Optymalizację meta tagów (zwłaszcza meta title i meta description) i adresów URL.
  • Poprawność i obecność przekierowań. 
  • Strukturę strony.
  • Kwestie związane z bezpieczeństwem – np. wdrożenie certyfikatu SSL.
  • Dane strukturalne. 
  • Szybkość ładowania strony.
  • Optymalizację grafik. 

Analiza profilu linkowego

Linki prowadzące do Twojej strony wzmacniają jej autorytet w oczach Google. W teorii im więcej jakościowych odnośników uda Ci się pozyskać, tym wyższych pozycji strony możesz się spodziewać. Właśnie dlatego analiza profilu linków jest istotną częścią profesjonalnego audytu SEO. 

Dzięki niej możliwe jest sprawdzenie jakości odnośników prowadzących do Twojego serwisu – jeżeli jest ona wątpliwa, może mieć to negatywny wpływ na widoczność. Moc danych odnośników określa się oczywiście na podstawie autorytetu strony, z której one pochodzą. Umożliwiają to specjalistyczne narzędzia jak Ahrefs czy Majestic SEO. 

Bardzo ważne jest także sprawdzenie linkowania wewnętrznego, które ułatwia zarówno użytkownikom, jak i robotom Google poruszanie się po stronie. 

Analiza treści na stronie 

Treści są jednym z najważniejszych czynników, który decyduje o pozycjach w Google. Właśnie dlatego Twój content nie może być przeciętny. Musi wyróżniać się na tle konkurencji, dostarczać wartość odbiorcom i spełniać wymagania algorytmów. 

W ramach audytu contentu weryfikujemy następujące czynniki:

  • Tematykę danych tekstów i stopień jej wyczerpania.
  • Merytorykę treści.
  • Obecność fraz kluczowych w tekstach i stopień ich nasycenia.
  • Strukturę treści i jej dopasowanie do oczekiwań użytkowników (długość akapitów, nagłówki, obecność wypunktowań, tabel, grafik itd.)
  • Występowanie ewentualnej duplikacji treści.

Analiza konkurencji

W ramach kompleksowego audytu SEO warto dokładnie przeanalizować strony i widoczność Twoich konkurentów. Dzięki temu odkryjesz najważniejsze różnice w strukturze witryn i treści. Dowiesz się, jakie elementy należy poprawić i zmienić, a z których całkowicie zrezygnować. Pozwoli to także zidentyfikować praktyki, które mają szczególne znaczenie dla SEO w Twojej branży, a następnie je powielić. 

Kiedy należy przeprowadzić audyt SEO?

Nie ma złego momentu na dokładne przeanalizowanie Twojej strony internetowej pod kątem SEO. W teorii najlepiej przeprowadzać audyt SEO regularnie – da Ci to pewność, że Twoja witryna jest dostosowana do aktualnych wymogów wyszukiwarek i użytkowników. Musisz bowiem liczyć się z tym, że Google wciąż aktualizuje swój algorytm, a Twoi konkurenci podejmują działania, dzięki którym wzrastają ich pozycje w wynikach wyszukiwania. 

Zdecydowanie warto się nim zainteresować także wtedy, gdy Twoje działania marketingowe nie przynoszą zakładanych rezultatów lub obserwujesz niepokojące zachowania użytkowników, którzy np. bardzo szybko opuszczają Twoją stronę czy sklep internetowy. Audyt pozwala poznać przyczyny takie stanu rzeczy, a następnie wdrożyć rozwiązania, które usuną ewentualne problemy. 

Jaki jest zatem najlepszy moment na audyt? Każdy. Ale szczególnie warto go przeprowadzić, jeśli:

Planujesz uruchomić nową stronę internetową

Masz już wstępny projekt swojej strony www, ale nie została ona jeszcze zaindeksowana przez Google? To doskonały moment na to, aby wykonać audyt. Jego przeprowadzenie przed wdrożeniem strony pozwoli wykryć ewentualne błędy i obszary do poprawy, dzięki czemu już na starcie zyskasz pewność co do poprawności czynników technicznych i UX w kontekście SEO. 

Planujesz zmiany w strukturze strony

Różnego rodzaju modyfikacje na stronie wpływają na jej pozycje w wyszukiwarce. Audyt pozwoli ocenić, czy ich wprowadzenie będzie korzystne z punktu widzenia SEO. Dzięki niemu możliwa będzie także określenie, jakie zmiany na stronie, by poprawić widoczność strony, a także w jaki sposób je wprowadzić. 

Chcesz sprawdzić działania konkurencji

Jeżeli tylko Tobie zależy na najwyższych pozycjach na dane frazy, prawdopodobnie nie będziesz mieć problemów z ich osiągnięciem. Niestety, taki scenariusz jest raczej nierealny, co oznacza, że przeanalizowanie działań konkurentów jest po prostu konieczne. Dzięki audytowi zidentyfikujesz mocne i słabe strony Twojego serwisu względem konkurencji. Wnioski z analiz pozwolą Ci zbudować przewagę w Google i wdrożyć rozwiązania, które zapewnią Ci przychylność klientów.

Chcesz sprawdzić działania agencji lub freelancera

Masz wątpliwości co do efektów pracy podwykonawców odpowiedzialnych za widoczność w wyszukiwarce Twojego serwisu? Audyt pomoże Ci je ocenić. Dzięki skrupulatnej analizie wykryjesz błędy czy niedociągnięcia w ich działaniach lub wręcz przeciwnie – znajdziesz powody do tego, by dać im podwyżkę 🙂

W takiej sytuacji musisz oczywiście zlecić audyt firmie lub osobie, która nie zajmowała się do tej pory Twoim serwisem i będzie obiektywna. 

Na początku umowy SEO

Każda dobra agencja SEO powinna na początku współpracy zaproponować Ci przeprowadzenie audytu. Pozwoli to uzyskać pełny obraz dotyczący kondycji witryny i określić niezbędne działania do osiągnięcia zakładanych efektów. Perspektywa właściciela biznesu jest oczywiście bardzo ważna – jednak tylko rzetelnie przeprowadzony audyt pozwoli odkryć wszystkie niuanse w optymalizacji Twojej witryny i poprawnie zidentyfikować jej potrzeby. 

Ile kosztuje audyt SEO?

Nie ma jednej, uniwersalnej ceny profesjonalnego audytu strony internetowej. Wycena jest zawsze kwestią indywidualną. 

Wymaga on specjalistycznej wiedzy, umiejętności oraz praktyki, dlatego jego koszt zależy od wielu czynników. Znaczenie ma przede wszystkim wielkość strony internetowej. Im więcej podstron wymaga przeanalizowania, tym więcej czasu zajmie cały proces, a w związku z tym jego cena będzie wyższa. Przeprowadzenie kompleksowego audytu SEO trwa zazwyczaj od 7 dni do nawet miesiąca. To wszystko sprawia, że zazwyczaj jego cena oscyluje w granicach kilku – kilkunastu tysięcy złotych. 

Czy warto wykonać darmowy i automatyczny audyt SEO?

Trudno sobie wyobrazić realizację skutecznych działań SEO bez wcześniejszego przeprowadzenia audytu.  Nie może dziwić więc fakt, że powstaje coraz więcej darmowych rozwiązań z tego zakresu. Czy warto jednak z nich korzystać?

Odpowiedź jest prosta. Jeżeli zależy Ci na szczegółowej analizie i indywidualnym podejściu do Twoich potrzeb i biznesu – nie. Jak wspomnieliśmy wyżej, audyt SEO to proces, który zajmuje co najmniej klika dni, a najczęściej kilka tygodni. Czy wyobrażasz sobie, że ktoś poświęcałby tyle swojego czasu charytatywnie? No właśnie.

Darmowe, automatyczne audyty SEO dają Ci pewien pogląd odnośnie stanu technicznego Twojej witryny. Dzięki nim poznasz podstawowe błędy na swojej stronie i sposoby ich eliminacji. Najczęściej są one przeprowadzane za pomocą narzędzi, które analizują stronę główną pod kątem liczby fraz kluczowych, czasu ładowania strony czy obecności tagów kanonicznych. Tego typu program nie zweryfikuje jednak, czy np. dany tekst jest odpowiednio nasycony słowami kluczowymi i czy są one użyte w sposób naturalny i w odpowiednim kontekście. 

Darmowe audyty mogą być więc dobrym punktem wyjścia do dalszych analiz, jednak nigdy nie zastąpią profesjonalnej weryfikacji witryny wykonywanej przez zespół doświadczonych specjalistów SEO.

Zależy Ci na skutecznym i godnym zaufania audycie? Postaw na wiedzę i doświadczenie i skontaktuj się z nami już teraz!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes