Przejdź do treści

Google Search Console – przewodnik po narzędziu, jak je używać?

Google Search Console (GSC) to powszechnie znane narzędzie dla webmasterów, marketingowców czy właścicieli stron internetowych. Jest to swoistego rodzaju „must have” do pozycjonowania stron.

Co Google Search Console umożliwia? Dzięki niemu poprawisz SEO własnej witryny, czyli będziesz mieć kontrolę nad postępami pozycjonowania, wahaniami pozycji na określone frazy kluczowe czy widocznością swojej strony. Google Search Console oferuje wiele danych, które pomogą podnieść pozycję Twojej strony w wyszukiwarce Google, a przede wszystkim ruch klientów. Sprawdź nasz poradnik dla webmastera i nie tylko – dowiedz się, jak zainstalować narzędzie i co oferuje.

Jak założyć konto Search Console?

W celu skorzystania z Google Search Console musisz mieć aktywne konto Google, jak w przypadku innych narzędzi. Jeśli nie masz w usługach żadnego konta, to załóż je np.: w usłudze Gmail czy bezpośrednio pod adresem https://accounts.google.com/SignUp?hl=pl. W przypadku, gdy masz wspomniane konto, to właśnie na nim możesz zainstalować Google Search Console. Udajesz się pod adres https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl, klikasz „Rozpocznij” i podajesz adres poczty i hasło.

Sposoby weryfikacji Google Search Console

Aby dodać swoją stronę do Google Search Console, system musi mieć pewność, że masz pełne uprawnienia do jej zarządzaniem. W tym celu niezbędna jest weryfikacja strony możliwa na kilka sposobów. Wybierz z menu Google Search Console „Usługi”, następnie kliknij „Dodaj usługę” i wpisz odpowiedni typ strony. Możesz zweryfikować całą domenę np.: performance-media.pl lub każdy adres oddzielnie, jeśli używasz wielu protokołów (http, https) lub subdomen. Podajesz wtedy:

·        http://www. performance-media.pl,

·         https://www. performance-media.pl,

·         http:// performance-media.pl,

·         https:// performance-media.pl.

Dla Google są to 4 oddzielne domeny, nawet jeśli masz ustawione przekierowania na jeden adres. Pamiętaj również, że nowy sposób weryfikacji (domena) może sprawić problemy z integracją z narzędziami typu Google Analytics czy Data Studio – w przyszłości problem może zostać usunięty.

sposoby weryfikacji google search console

Plik HTML

Przesłanie pliku HTML jest jedną z najczęściej używanych metod weryfikacji. Google Search Console stara się ją wyświetlić zawsze na początku weryfikacji, jako teoretycznie najłatwiejszą. Pobierz plik zawierający identyfikator konta, a potem prześlij plik HTML do swojej witryny (umieść w katalogu głównym ze stroną). Sprawdzasz następnie, czy przesłanie pliku przebiegło pomyślnie i weryfikujesz go.

Tag HTML

Tag jest także jedną z najczęściej wybieranych metod weryfikacji – alternatywnych dla pliku weryfikacyjny Google. Tag HTML umieszczasz w sekcji head na wszystkich podstronach. Popularne systemy CMS umożliwiają dodanie tagu z poziomu panelu administratora lub oferują wtyczki umożliwiające ich instalację.

Weryfikacja za pomocą Google Analytics

W celu weryfikacji własności witryny możesz użyć kodu śledzącego Google Analytics (GA). Zweryfikuj na swojej stronie usługę GA przez umieszczenie w źródle strony odpowiedniego kodu śledzącego. Jeśli zweryfikowałeś już usługę na innym koncie, przyznaj uprawnienia edycji w Google Analytics. Upewnij się, że w źródle strony występuje kod analytics.js lub gtag.js. Po wybraniu odpowiedniej metody kliknij „Weryfikuj”.

Menedżer tagów Google

Jeśli posiadasz skonfigurowanego Google Tag Managera, to weryfikacja Google Search Console jest łatwa – wybierasz menadżera tagów jako metodę i klikasz „Weryfikuj”. Jeśli masz problemy z weryfikacją GTM, to logujesz się za pomocą konta Google w celu przeprowadzenia weryfikacji, upewniasz się, że masz uprawnienia administracyjne lub dodałeś tag w odpowiednim miejscu.

Weryfikowanie własności za pomocą rekordu DNS

Weryfikacja własności za pomocą rekordu DNS jest bardziej skomplikowana. Proces składa się z 3 kroków. Logujesz się do panelu zarządzania domenami, a następnie tworzysz nowy rekord TXT w oknie konfiguracji DNS domeny. Wprowadzasz kod podany podczas tworzenia usługi w miejsce wartości. Następnie weryfikujesz własność witryny w Google Search Console.

Zmiany w DNS mogą potrwać od kilku minut do następnego dnia. Jeśli po tym czasie nie zweryfikujesz własności w Google Search Console, to sprawdź, czy skopiowałeś odpowiedni tekst. Natomiast po weryfikacji zakończonej sukcesem nie usuwaj kodu. Ten typ weryfikacji jest zazwyczaj używany przy dodawaniu całej domeny, a nie poszczególnych adresów URL.

Dodawanie nowego użytkownika do usługi Google Search Console

Po pozytywnej weryfikacji w Google Search Console możesz dodać nowego użytkownika do witryny. Dodawanie nowego użytkownika (administratora strony, informatyka) polega na przejściu kilku prostych kroków:

  1. wejdź w ustawienia,
  2. następnie użytkownicy i uprawnienia,
  3. potem w dodaj użytkownika.

W ostatnim polu podaj adres e-mail (koniecznie poczty Gmail), a następnie określ uprawnienia dodanej osoby. Jeśli nie widzisz pola „Użytkownicy i uprawnienia”, to niepoprawnie zweryfikowałeś własność witryny.

dodawanie użytkowników do google search console

Jakie możliwości daje nam Google Search Console?

Google Search Console jest potężnym narzędziem analitycznym. Dostarcza ogromu danych dotyczących witryny np.: wejść z wyników wyszukiwania, jej widoczności oraz problemów, jakie ją dotykających. Zawiera wiele opcji, które często są niezrozumiałe dla zwykłych użytkowników, ale doskonale funkcjonujących w „rękach” np.: webmasterów. Świetnie sprawdza się również podczas śledzenia wyników pozycjonowania stron. Jakie konkretne możliwości oferuje narzędzie Google Search Console?

Skuteczność – informacje o ruchu z wyników wyszukiwania

Raport skuteczności zaczyna się od danych całej witryny, czyli przedstawia w formie wykresu na osi czasu łączną liczbę kliknięć, liczbę wyświetleń, CTR (stosunek kliknięć do wyświetleń), czy średnią pozycję w Google.

Skuteczność strony można przeanalizować również na podstawie słów kluczowych, na jakie wyświetla się strona użytkownikom Google, a z jakich wchodzili na Twoją stronę. W ten sposób określisz słowa kluczowe realizujące cele sprzedażowe, czyli nazwy produktów lub usług.

Raport skuteczności ma możliwość filtrowania danych np.: pochodzących wyłącznie z komputerów, smartfonów lub tabletów. Możesz filtrować dane również na podstawie typów wyszukiwania – grafika, video, wiadomości czy sieć, a następnie porównać ze sobą. Maksymalnie możesz zebrać i porównać ze sobą wszelkie wymienione dane z ostatnich 16 miesięcy.

wykluczona strona gsc

Stan – aktualna sytuacja zaindeksowanych stron

Zakładka stan pokaże Ci indeksowanie stron, a dokładniej ilość zaindeksowanych stron czy poprawność ich indeksowania. Jeśli boty Google trafią na problem, to zauważysz spadek lub wzrost podstron w jednej z  4 sekcji. Na jakie problemy może trafić Googlebot? Adresy URL z błędami to raport pokazujący np.: strony z błędami 404. Takie błędy możesz wyeliminować przekierowaniami na ich odpowiedniki.

stan witryny google search console

Sprawdzenie adresu URL

Narzędzie to służy do sprawdzania sposobu postrzegania Twojej strony przez boty Google – dowiesz się, jak je indeksują i interpretują. Przez podanie konkretnego adresu URL na górnym pasku dowiesz się, czy nie zostały zablokowane jakieś zasoby przed botem.

Możesz przez zakładkę „Sprawdzanie” dodać ręcznie adres URL do kolejki indeksowania oraz uzyskać informacje techniczne na temat danej podstrony np.: czy dana strona jest dodana do mapy strony, jakie strony bot zaindeksował lub kiedy strona była skanowana. Niedawno możliwość indeksowania ręcznego została zablokowana przez Google, jednak przed świętami 2020 odblokowano tę funkcję.

sprawdzenie adresu url

Dodawanie mapy witryny ułatwiającej indeksowanie stron

Jeśli posiadasz sitemapę w formacie XML, to możesz w zakładce mapy witryn dodać ją, zaindeksować, co jednocześnie zwiększa szanse na szybką i bezproblemową indeksację strony. Możesz też dokonać analizy dodanych map, następnie usunąć stare (nieaktualne mapy) i dodać nowe, czyli wykonać aktualizację map.

sitemapa w google search console

Usuwanie adresów URL z indeksu Google

Google za pomocą tej zakładki daje możliwość usunięcia niechcianych stron (adresów URL) z indeksowania. Dzięki zakładce możesz ukryć tymczasowo adresy lub usunąć je na zawsze. Kontroluj tę opcję i używaj z rozwagą. Usunięcie nieodpowiedniego adresu URL z indeksowania może doprowadzić do drastycznego spadku ruchu na stronie.

usuwanie adresów URL GSC

Podgląd dot. podstawowych wskaźników internetowych

Podstawowe wskaźniki internetowe (ang. Core Web Vitals) pokazują, czy Twoja strona działa poprawnie w przeglądarkach użytkowników Internetu. Zakładka jest podzielona na 2 części. Jedna odpowiada za pogląd dla urządzeń mobilnych, a druga dla komputerów.

Obsługa strony na urządzeniach mobilnych

Specjalna zakładka do obsługi strony na urządzenia mobilne pokazuje Ci problemy, jakie napotykają użytkownicy Twojego serwisu. Przykładami takich błędów mogą być:

·         zbyt mała czcionka, która utrudnia czytanie tekstu,

·         elementy, w które klika użytkownik urządzenia, są zlokalizowane zbyt blisko siebie,

·         zawartość szersza niż ekran

Jeśli widzisz błędy w tej zakładce, kliknij dany błąd, a pojawią się adresy URL obarczone tym błędem – poznasz adres zakładki, w której ten błąd się znajduje. W ten prosty sposób zweryfikujesz błąd, a następnie usuniesz. Jest to istotne, ponieważ poprawność strony mobilnej wpływa na indeksowanie, jej pozycję i w efekcie ruch.

obsługa urządzeń mobilnych

Inne ulepszenia wdrożone na stronie

ulepszenia gsc

W zakładce „Ulepszenia” mogą się pojawić dodatkowe zakładki. Wszystko zależy od tego, jakie ulepszenia masz wdrożone na swojej stronie. Dla przykładu mogą to być np.: AMP czy Fragmenty rozszerzone.

Google poinformuje Cię o tym, jakie posiadasz adresy poprawnie zaimplementowane. Wskaże Ci także, które adresy mają problemy, a jakie mają błędy w implementacji ulepszenia strony. Jeśli masz więcej ulepszeń, to zakładka pojawi się w postaci listy.

Bezpieczeństwo i ręczne działania

Najlepiej, jeśli tej zakładki nie musisz otwierać, a tym bardziej jej wykorzystać. Dlaczego? Mieszczą się w niej informacje o ukaraniu Twojej strony. Do tego wyświetla informację o występowaniu problemu bezpieczeństwa na Twojej stronie.

Kiedy możesz mieć problemy z bezpieczeństwem na swojej stronie? Na przykład jeśli masz serwis zbudowany o popularny CMS. Po ataku hakera możesz mieć wirusa na stronie czy spam w postaci podstron z linkami do innych stron. Niestety, ale spora część z nich wiąże się z nieetycznymi treściami, a Google niemal natychmiast usunie Twoją stronę z wyników wyszukiwania i wyśle powiadomienie o problemach z bezpieczeństwem.

Linki – zewnętrzne i wewnętrzne

Jest to szalenie istotna zakładka w działaniach pozycjonujących. W niej możesz zweryfikować linki wewnętrzne jak i te przychodzące z innych stron( bardzo przydatne jeśli nie posiadasz narzędzi specjalistycznych typu Ahrefs).

W zakładce otrzymasz informację na temat linków zewnętrznych. Dowiesz się w niej o tym: jakie strony linkują do Twojej witryny, jakie strony otrzymują najwięcej linków przychodzących oraz jaki tekst (anchor) jest używany z linkiem zewnętrznym.

Dzięki informacji o linkach wewnętrznych, dowiesz się jakie strony w obrębie Twojej witryny są najcześciej linkowane.

Informacje na temat linków, zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych możemy wyeksportować. Taki raport możesz wykorzystać do tworzeniu audytu SEO czy poznania profilu linków.

Ustawienia – Google Search Console

Ustawienia Google Search Console pozwalają Ci zarządzać weryfikacją domeny czy przeglądać listę użytkowników, którzy mają dostęp do domeny np.: raportów. Możesz też dzięki ustawieniom nadawać kolejnym użytkownikom nowe uprawnienia – o czym pisałem na samym początku tekstu.

Udostępniona jest też nowa funkcjonalność, a mianowicie statystyki indeksowania. Mówią one o ilości żądań dostępu bota do zasobów strony oraz o tym, czy wystąpiły w ostatnich 90 dniach problemy z hostingiem. Ma to ogromny wpływ na indeksację strony.

W ustawieniach możesz dodać lub usunąć/usługę – własną stronę z Google Search Console. Usunięcie nie jest nieodwracalne, ponieważ po ponownym dodaniu domeny, tym razem już bez weryfikacji, znów możesz otrzymywać raporty w Google Search Console na temat swoje witryny.

ustawienia search console

Starsze narzędzia i raporty

Google Search Console mimo migracji do nowej wersji zostawiło możliwość użytkowania kilku narzędzi SEO poprzednika. Google Search Console ma dostęp do starych i nieaktualizowanych narzędzi, które są dopiero przystosowywane do nowego wyglądu i funkcji. Zanim zostaną one ulepszone, nadal możesz korzystać z ich starych wersji.

Kierowanie międzynarodowe

Ta zakładka jest przydatna, jeśli Twoja witryna jest dostępna w kilku językach. Masz tutaj możliwość wprowadzenia tagu hreflang i przekierowania użytkowników do odpowiedniej wersji językowej. Poza tym możesz sprawdzić, czy jest on prawidłowo zaimplementowany.  Po wprowadzeniu atrybutu hreflang masz wybór, na jakie języki zostanie skierowana Twoja strona. Jest to szczególnie przydatne, jeśli serwis ma więcej niż jeden obsługiwany język.

Wiadomości

W tej zakładce odczytasz wiadomości od Google czy moderatorów. Przeczytasz w niej m.in.  porady na temat pozycjonowania, informacje o błędach na stronie (niedostępność serwisu, niedziałające linki). Dostaniesz też wiadomości w przypadku problemów związanych z bezpieczeństwem.

Taka informacja jest ważna nie tylko dla procesu pozycjonowania stron, ale także funkcjonowania Twojej witryny. Wiadomości przychodzą również na adres e-mail strony właściciela. Nawet w przypadku braku dostępu do Google Search Console otrzymasz wiadomość na temat problemów czy krytycznych błędów – nie pominiesz istotnych informacji.

Parametry w URL-ach

Przede wszystkim jest to narzędzie pozwalające blokować duplicate content, co znaczy, że unikniesz w indeksowaniu treści się powielających się w wielu sektorach strony internetowej. Jest to szczególnie ważne narzędzie w działaniu np.: sklepów internetowych.

Może ono wykluczyć z indeksowania konkretne parametry lub zdecydować, jak ma zachowywać się bot Google po napotkaniu adresu z danym parametrem np.: powielonymi opisami niemal identycznych produktów. Dzięki temu masz kontrolę nad indeksowaniem strony przez Google i jednocześnie dostarczasz użytkownikom lepsze treści w wynikach wyszukiwania.

Google Search Console a Google Analytics – różnice

Google Search Console to przede wszystkim narzędzie służące analizie wyników wyszukiwania. Dzięki ukazanym danym w Google Search Console wiesz, ile osób wpisało jakąś frazę – słowo kluczowe, czy w jakie wyniki wyszukiwania kliknęło.

Natomiast pełniejsza analiza pozycjonowania stron jest wykonywana w Google Analytics. Dlaczego? Google Search Console mierzy dane do momentu wejścia użytkownika na Twoją stronę. Późniejsze zachowania spływają do Google Analytics. GA mierzy zachowania użytkownika na stronie np.: czas pobytu na stronie.

Analytics vs Search Console

Podsumowanie możliwości Google Search Console

Google Search Console to potężne narzędzie oferujące ogrom danych i możliwości. Dotyczą one zarówno Twojej strony, jak i potencjalnych użytkowników. Narzędzie, jakim jest Search Console, pozwala Ci na generowanie raportów, które m.in. informują Cię o problemach z bezpieczeństwem lub pokazują strukturę linków przychodzących.

Dzięki uzyskanym danym możesz poznać strukturę linków na stronie i poza nią, poprawić bezpieczeństwo witryny, czy wyeliminować z indeksowania zduplikowane treści czy nieistotne adresy URL. Powyższy poradnik Google Search Console  nieco przybliżył te możliwości, co powinno ułatwić Ci korzystanie z tego narzędzia i wykorzystać jego wielkie możliwości.


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes