Przejdź do treści

Rich snippets – czym są, przykłady i zastosowanie. Jak wyróżnić swoją stronę w wyszukiwarce Google?

Od pierwszego wyniku wyszukiwania Google w 1998 roku, wiele się zmieniło. Zmiany nastąpiły zarówno w algorytmach wyszukiwarek jak i w tym, w jaki sposób wyszukiwarki wyświetlają nam wyniki. Stało się to chociażby poprzez stworzenie danych strukturalnych/uporządkowych, które dodatkowo wzbogacają informacje o danej stronie wyświetlanej w wynikach SERP. W tym artykule pokrótce omówię czym są rich snippets, jakie rodzaje spotkamy, przeszukując Internet, a także jak pomagają w uzyskaniu większej ilości wejść na stronę.

Czym są rich snippets?

Rich snippets zwane także fragmentami rozszerzonymi, to dodatkowe elementy wyników wyszukiwania, które zazwyczaj uzyskuje się poprzez wdrożenie w kodzie HTML danych strukturalnych.

Dane strukturalne to specjalne znaczniki umieszczone w kodzie strony, które opisują zawartość strony w sposób zrozumiały dla wyszukiwarek.

Głównym zadaniem rich snippets’ów jest kategoryzacja treści, co pozwala na dostarczenie istotnych informacji dot. danej strony użytkownikowi już w wyszukiwarce. Z drugiej strony dzięki zwiększeniu ilości pikseli, którą zajmuje nasza strona w SERP’ach ( fragmenty rozszerzone pomagają zwiększyć współczynnik klikalności (ang. click through rate, CTR), co zauważalne jest szczególnie w wyszukiwaniach z urządzeń mobilnych.

Porównanie wyników wyszukiwania Google przed i po dodaniu rich snippets:

Przed:

wynik wyszukiwania bez fragmentów rozszerzonych

Po:

Rich snippets w wynikach wyszukiwania

Rich snippets występują w większości popularnych wyszukiwarek internetowych. Jednak niektóre fragmenty rozszerzone mogą się różnić od siebie wyglądem lub mogą nie pojawić się wcale (w zależności od tego, czy dana wyszukiwarka zaimplementowała je w swoim silniku).

Warto zaznaczyć, że nie wszystkie rich snippets są zależne od nas. Niektóre z nich Google sam generuje na podstawie różnych czynników, m.in. poprawnej semantyki kodu HTML. Część ze wdrożonych rich snippets są wyszczególnione na narzędziu Google Search Console, np. fragmenty opinii, o których piszę poniżej.

Rodzaje rich snippets

O czym już wcześniej wspomniałem, fragmenty rozszerzone mogą przybierać różne formy. Zaczynając od oceny strony w postaci gwiazdek, przepisu na obiad, kończąc na informacjach o wydarzeniach czy o osobie. Poniżej zostały przedstawione najciekawsze i moim zdaniem najistotniejsze fragmenty rozszerzone.

Jednym z najpopularniejszych fragmentów rozszerzonych, z którym mamy do czynienia są tzw. okruszki (z angielskiego breadcrumbs). Ten element strony powinien znaleźć się na każdej witrynie ze względu na jego funkcje pomocnicze. Z jednej strony pomaga w nawigacji po stronie użytkowniki. Z drugiej pomaga zrozumieć strukturę strony botowi wyszukiwarki.

Przykładowe okruszki możemy zobaczyć po wpisaniu w wyszukiwarkę Google frazy:  Performance Media SEO. Wynik prezentuje się następująco:

Rich snippets - breadcrumbs

Jak można zauważyć okruszki jasno określają, że dana strona jest stroną ofertową dotyczącą pozycjonowania stron, a nie np. wpisem blogowym, który opisuje metody optymalizacji strony internetowej.

Rating stars, czyli popularne „gwiazdki”

Popularne “gwiazdki” to kolejny fragment rozszerzony, który możemy spotkać podczas wyszukiwania interesujących nas przedmiotów do kupienia, artykułów czy szukania usług lokalnych przedsiębiorstw.

Ratings stars w wynikach mają znaczny wpływ na CTR. Załóżmy, że masz do wyboru wynik wyszukiwania z oceną 5/5 oraz 3/5 – który wybierzesz jako pierwszy? U mnie wybór jest prosty 😉 Przykładem może być wynik Ceneo, który oprócz danych strukturalnych związanymi z opiniami ma wdrożone dane strukturalne dla parametrów produktu, o których napiszę w dalszej części tego artykułu:

Rich snippets - ratings stars gwiazdki

Dane strukturalne dla artykułów

Następnym fragmentem rozszerzonym, który ułatwi dotarcie do użytkowników szukających informacji na dany temat są dane strukturalne Article. Dzięki tym danym robot wyszukiwarki szybciej zrozumie stronę internetową, którą analizuje. Pozwoli mu to na dobranie równie odpowiedniego nagłówka, autora tekstu, datę publikacji, czas ostatniej modyfikacji artykułu, a nawet obrazek, który powinien pojawić się zaraz przy tekście w wynikach wyszukiwania Google.

Karuzela w wynikach wyszukiwania Google

Karuzela to jeden z najczęściej spotykanych fragmentów rozszerzonych. Pozwala ona na wyświetleniu wielu wyników na 1 miejscu z 1 witryny. W karuzeli możemy umieścić zbiór: wiadomości, wideo, przepisów lub filmów. Przykładem karuzeli w SERPach może pochwalić się onet.pl zarówno dla najnowszych artykułów jak i wideo:

karuzela - rich snippets

Wdrożenie danych strukturalnych w taki sposób pozwalają użytkownikowi już w wyszukiwarce wejść na interesujące go najnowsze wiadomości bez konieczności poruszania się po serwisie.

Przepisy kulinarne jako rich snippets

Pewnie wielu z Was miało okazję szukać w Internecie przepisu na obiad. Dzięki odpowiednim danym strukturalnym wyszukiwarki generują fragmenty rozszerzone, które pozwalają dowiedzieć się użytkownikowi m.in. o: składnikach, czasie przygotowania potrawy, wartościach odżywczych czy ocenie użytkowników.

Rich snippets -przepis w wynikach wyszukiwania

Ciekawostką dot. danych uporządkowanych dla przepisów kulinarnych jest możliwość  użycia ich w taki sposób, aby pozwalały asystentowi głosowemu Google odczytać przepis krok po kroku, a następnie poprzez głośnik obsługujący Asystenta Google np. Google Home lub Smartfon z Androidem przekazanie tych informacji bezpośrednio do użytkownika. Moim zdaniem ta funkcja stanie się “must have” każdego szanującego się bloga lub portalu kulinarnego w przyszłości.

FAQ – czyli najczęściej zadawane pytania

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi to kolejny rich snippets, który możemy wdrożyć na stronie internetowej. Strony z pytaniami i odpowiedziami możemy podzielić na 2 rodzaje: QAPage oraz FAQPage. Dane strukturalne QAPage powinny zostać użyte przy stronach, które zawierają 1 pytanie i kilka odpowiedzi na nie. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się w przypadku portali typu: stackoverflow.

Rich snippets - Q&A Page

Natomiast FAQPage często można spotkać przy stronach ofertowych czy wpisach blogowych. Zastosowanie znacznika FAQPage pozwala na dostarczeniu informacji oraz zachęcić użytkownika do odwiedzenia strony, już w SERP’ach.  Przykładem wdrożonego FAQ może być lista pytań i odpowiedzi ze wpisu blogowego Performance Media:

Rich snippets w wynikach wyszukiwania

Dane uporządkowane dla przedsiębiorstw

Fragmenty rozszerzone dla przedsiębiorstw potrafią być bardzo przydatne. Pozwalają one na przedstawienie grafu informacyjnego o danej firmie (nie mylcie z wizytówką Google Moja Firma). W rich snippets związanych z przedsiębiorstwem możemy wdrożyć różnego rodzaju parametry: od nazwy przedsiębiorstwa czy linku do menu (w przypadku restauracji), po współrzędne geograficzne miejsca, w którym znajduje się przedsiębiorstwo.

Rich snippets dla e-commerce

Rich snippets dla sklepów internetowych jest priorytetem, jeżeli stawiamy na ruch z wyszukiwarek internetowych. Oprócz wcześniej wspomnianych rating stars, które możemy dodać do każdego produktu, warto również poświęcić chwilę dla danych strukturach dot. specyfiki produktu. Dzięki dobrze zoptymalizowanym danym strukturalnym nasze produkty będą mogły się wyświetlać zarówno w standardowych wynikach wyszukiwania jak i graficznych. Przykład poniżej:

lampa w wynikach wyszukiwania - rich snippets

Fragmenty rozszerzone dla wydarzeń

Dane strukturalne, które pomogą nam wyświetlić dodatkowe informacje o wydarzeniach  w wynikach wyszukiwania, możemy wdrożyć jedynie dla przyszłych zdarzeń np. nadchodzących koncertów. Umieszcza się w nich takie informacje jak:

  • nazwa wydarzenia,
  • datę początkową i końcową (jeżeli wydarzenie trwa więcej niż 1 dzień),
  • cenę biletów oraz miejsce wydarzenia.

Dobrze wdrożonymi danymi strukturalnymi, a w finalnej wersji fragmentami rozszerzonymi może pochwalić się koncertomania:

koncerty rich snippets

Jak widać, strona sama w sobie nie jest organizatorem, ale informuje fanów o zbliżających się wydarzeniach z ich ulubionym wykonawcą już podczas wyświetlania wyników na daną frazę.

Rodzaje rich snippets – czy to już wszystko?

Oczywiście nie wymieniłem tutaj wszystkich fragmentów rozszerzonych, które możemy umieścić na naszej stronie, ze względu na ich ilość. Po więcej informacji odsyłam do oficjalnej dokumentacji schema.org

Należy również pamiętać, że próba manipulacji danymi np. w przypadku “gwiazdek” może spowodować, że Google nie będzie wyświetlało ich w wynikach lub nawet możemy otrzymać karę w postaci wyindeksowania strony.

Jak sprawdzić, czy rich snippety są wdrożone na naszej stronie?

Wiesz już czym są fragmenty rozszerzone i jak działają, jednak jak sprawdzić, czy robot poprawnie je odczytuje? W tym przypadku z pomocą przychodzi darmowe narzędzie udostępnione przez Google: https://search.google.com/test/rich-results

Dzięki temu narzędziu dowiesz się jakie dane strukturalne są już wdrożone na Twojej stronie oraz jakie nieprawidłowości pojawiają się podczas ich odczytywania przez bota Google.

rich snippets - wyniki narzędzia Google
rich snippets - wyniki narzędzia Google

Pamiętaj, że narzędzie sprawdza fragmenty rozszerzone dla danego adresu URL, czyli jeżeli sprawdzisz stronę główną, która nie posiada breadcrumb, to nie zostanie on wyświetlony w wynikach. Dlatego podczas sprawdzania wdrożonych danych strukturalnych warto wziąć pod lupę najważniejsze podstrony w naszej witrynie, a nie tylko stronę główną.

Tak więc jeżeli chcesz aby wyniki wyszukiwania Twojej strony się wyróżniały i miały większy wskaźnik klikalności  to najlepszym rozwiązaniem będzie dodanie do strony danych strukturalnych, które zaowocują rich snippets’ami. Znajdą one zastosowanie na stronach wizytówkach, blogach i sklepach internetowych.

Miłego wdrażania 😉


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes