Przejdź do treści

Wyszukiwarki internetowe – Ranking najpopularniejszych wyszukiwarek

Bezwzględnym liderem w światowym rankingu wyszukiwarek internetowych jest Google. Prym wiedzie również w Polsce, a korzysta z niej ponad 93% użytkowników Internetu. Jednak świat wirtualny nie kończy się na Google, a dopiero zaczyna. Co dzieje się „za plecami” giganta? Jakie nowości szykują Apple czy Ahrefs? Poznaj niszowe wyszukiwarki internetowe!

Współcześnie Internet jest najefektywniejszym źródłem informacji. W bardzo prosty i szybki sposób udostępnia niemal nieskończone zasoby zgromadzonych danych. Jak to możliwe? Łatwy dostęp do różnego rodzaju grafik, artykułów, filmów, szkoleń czy nawet nauki on-line jest możliwy dzięki wyszukiwarkom internetowym. Mają one znacznie szersze zastosowanie, bo umożliwiają poszukiwanie nie tylko informacji, ale także usług, produktów, robienie zakupów, a nawet zakładanie firm oraz prowadzenie działalności przez Internet. Zanim jednak skorzystasz z przeglądarki, sprawdź, czym jest wyszukiwarka.

Co to jest wyszukiwarka internetowa?

Wyszukiwarka internetowa to witryna (ang. search engine), która umożliwi Ci przeszukiwanie zasobów zgromadzonych w Internecie. Dzięki niej możesz wpisać w pole wyszukiwania określoną frazę czy pytanie. Nie musisz znać adresu URL interesującej Cię strony, a wystarczy nazwa marki, produktu czy zwykły opis cech przedmiotu np.: „opony zimowe cena”. Następnie otrzymujesz wiele wyników wyszukiwania w postaci listy podzielonej nawet na setki stron internetowych.

Jak działa wyszukiwarka? W oparciu o specjalistyczne algorytmy wyszukiwarki katalogują strony internetowe, blogi, portale, informacje i wyświetlają je na liście od najlepszych do tych najsłabszych. Wpływ na wyniki wyświetlania się określonych sklepów czy artykułów na pierwszych stronach ma nie tylko ich popularność, ale także pozycjonowanie stronSEO czy marketing internetowy. Jeśli wiesz, czym jest wyszukiwarka internetowa, poznaj ranking najpopularniejszych wyszukiwarek.

Ważne! Wyszukiwarka a przeglądarka – czym się różnią? Wyszukiwarka internetowa typu Google czy Yahoo to strona dająca szybki dostęp do ogromnych zasobów informacyjnych. Przeglądarka to program typu Chrome, Mozilla, Firefox, który umożliwia wyświetlanie stron na komputerze czy urządzeniu mobilnym.

Sprawdź jak możemy zwiększyć wartościowy ruch z wyszukiwarek na Twój sklep lub stronę!

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe

Do najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych na świecie należą Google, Bing, Yahoo!, Baidu i Yandex.

Ranking wyszukiwarek 2020

ranking wyszukiwarek 2020

Google – niekwestionowany lider

Google to najpopularniejsza i według wielu osób oceniana jako najlepsza wyszukiwarka internetowa w Polsce i na świecie. Według gs.statcounter.com udział wyszukiwarki Google w rynku światowym to 96,44% (dane – październik 2020). Sukces ten jest upatrywany w ogromnym doświadczeniu i innowacyjności marki. Ile lat ma Google? Firma powstała w 1998 roku i swój status zawdzięcza użyciu nowoczesnego jak na owe czasy algorytmu wyszukiwania – PageRank.

Nieustanny rozwój katalogowania i wyszukiwania informacji nie wystarczył „internetowemu gigantowi”. Google zapracowało też na pozycję lidera szeroką ofertą produktów typu: Android, Gmail, Google Analytics, Maps czy Google Chrome. Unifikacja wielu usług w sieci powoduje, że przeciętny użytkownik wykorzystuje niemal pełne możliwości Internetu – stąd najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe zaczynamy prezentować od Google. Warto wspomnieć, że wyszukiwarka Google pozwala na szukanie zaawansowane poprzez wykorzystanie dedykowanych operatorów.

Google wśród wyników wyszukiwania oprócz linków do stron wyświetla:

  • filmy,
  • grafikę,
  • reklamy,
  • mapy,
  • wiadomości,
  • wizytówki firm (Google Moja Firma),
  • graf wiedzy,
  • produkty (zakładka zakupy),
  • książki,
  • loty,
  • finanse,
  • a także skrót do wyników wyszukiwania dla podobnych wyszukiwań na dole strony.

Bing – wicelider od Microsoft

wyszukiwarka bing

Na drugim miejscu wśród wyszukiwarek w Polsce jest Bing (wcześniej: Windows Live Search i MSN Search). Bing powstał dopiero w 2009 roku. Jest własnością i domyślną przeglądarką firmy Microsoft.

Mimo stosunkowo krótkiej historii Bing jest wiceliderem udziału w światowym rynku wyszukiwarek internetowych (według danych październik 2020 2,13%). Włodarze Microsoftu nie wykorzystują potencjału swojego produktu – dla przykładu, w USA udział Bing w rynku to 6%, a potencjał sięga nawet 33%.

Yahoo! Doświadczenie to nie wszystko!

wyszukiwarka yahoo

Amerykańskie wyszukiwarki należy uzupełnić o Yahoo!, które działa nieprzerwanie od 1994 roku. Udział marki w rynku wyszukiwarek internetowych to zaledwie 1,51%, ale to nie wszystko. Yahoo połączyło siły z Microsoftem, dlatego użytkownicy serwisu korzystają z przeglądarki… Bing. Niestety, nawet połączenie dwóch znanych produktów nie przyniosło wielkich rezultatów – łączny udział w rynku światowym obu przeglądarek nie przekracza 5%.

Baidu.com – chińskie Google

wyszukiwarka baidu

Baidu wyszukiwarka powstała w Chinach 2000 roku i zajmuje 4 miejsce na świecie z udziałem w rynku na poziomie 1,04%. Wyszukiwarka jest zdecydowanie najpopularniejsza w Chinach i zdetronizowała lokalnie lidera światowego rynku – głównie z powodu cenzury i wycofania się Google. Korzysta z niej 72,73% Chińczyków, co w stosunku do Google (2,02%) jest świetnym wynikiem.

Niestety, działa tylko w języku chińskim i japońskim. Swoim użytkownikom oferuje także usługi poczty, mapy, portal społecznościowy czy chmurę. Przez wielu uważana za klon Google między innymi ze względu na funkcjonalność. Chcesz prowadzić działalność internetową w Chinach? Koniecznie rób to przez Baidu i nie zapominaj o wersji strony w języku chińskim.

Yandex – równorzędny rywal Google

wyszukiwarka yandex

Yandex to wyszukiwarka rosyjsko-holenderska, która powstała w 1997 roku. Jej udział w rynku światowym nie przekracza 0,51%, ale w samej Rosji nawiązuje już równorzędną walkę z Google. Dopiero od lipca 2019 roku Google (52,91%) wyprzedza na rynku rosyjskim Yandex (44,09%).

Chcesz podróżować po Rosji, Ukrainie, Białorusi, Turcji czy Kazachstanie? Może chcesz rozwinąć tam swoją działalność? W takim wypadku koniecznie musisz poznać i wykorzystać jej potencjał – Yandex Maps, Yandex Money, Yandex Music czy tłumacza online. Przy wsparciu Google masz dostęp niemal wszystkich użytkowników Internetu w wymienionych krajach.

Seznam.cz, czyli były lider na rynku czeskim

wyszukiwarka seznam

Południowi sąsiedzi Polski również nie oparli się potędze Google. Seznam narodził się w Czechach, a dokładnie w Pradze w 1996 roku. Przez długi okres była najpopularniejszą wyszukiwarką internetowa w kraju. Zdetronizowana została przez… Google. Obecnie Seznam ma jedynie 11,05% udziału w rynku czeskim. Google natomiast szczyci się wynikiem na poziomie 84,62%. Początkowo Seznam oferował proste wiadomości, słownik czy prognozę pogody. Obecnie świadczy piętnaście usług internetowych i nawiązujących do nich marek.

Wyszukiwarka DuckDuckGo – prostota i całkowita prywatność

wyszukiwarka duckduckgo

Tworząc ranking wyszukiwarek, nie sposób pominąć powstałego w 2008 roku DuckDuckGo. Jej udział w rynku światowym to 0,4%. Co wyróżnia wyszukiwarkę? Bardzo prosty interfejs, szybkość działania oraz… brak gromadzenia danych osobowych i przekazywania ich dalej. Użytkownicy przeglądarki pozostają całkowicie anonimowi, a do tego nie są śledzeni i nie otrzymują reklam personalizowanych. Za to zdecydowanym minusem jest brak map czy lokalizacji.

Quant – ochrona danych

Zagraniczne wyszukiwarki internetowe mogą koncentrować się wyłącznie na ochronie prywatności. Idealnym przykładem jest powstała w 2011 roku francuska wyszukiwarka Quant. Mimo że znajduje się dopiero na 69 pozycji we Francji, to jest też dostępna w polskiej wersji językowej. Ciekawostką jest również fakt, że strona Quant Junior filtruje wyniki wyszukiwania specjalnie dla dzieci pod względem treści oraz mapy.

Startpage.com

Jeśli mowa o prywatności i chcesz z niej korzystać w innych przeglądarkach, to zwróć uwagę na StartPage. Specjalistyczne wyszukiwarki tego typu nie pobierają żadnych danych i nie śledzą. Same wyniki wyszukiwania możesz przeglądać w „trybie chronionym”. Poza tym możesz skorzystać bezpiecznie np.: z poczty e-mail. Minusem wyszukiwarki jest wolniejsze działanie od konkurencyjnych produktów.

Ecosia – „zielona wyszukiwarka”

wyszukiwarka ecosia

Rodzaje wyszukiwarek internetowych mogą zadziwiać koncepcją. Ecosia – przeglądarka ma znikomy udział w rynku światowym, bo jedyne 0,31%. Jest znana głównie w Hiszpanii, Holandii oraz w Szwecji. Za to jej wyróżnikiem jest ekologia. Część dochodów marki jest przeznaczana na sadzenie drzew. Według szacunków firmy średnio 45 wyszukiwań (za pomocą Bing) pozwala na zasadzenie 1 drzewa. Jeśli chcesz z niej skorzystać, pobierz jedynie rozszerzenie ze sklepu Chrome.

InternetArchive.com

Jakie są wyszukiwarki internetowe? Nie tylko ogólne, ale także zorientowane na konkretne dane np.: archiwalne. Jeśli zależy Ci na darmowej muzyce czy książce, to wykorzystaj darmowe przeglądarki internetowe typu InternetArchive.com. Jest to strona typu non-profit ze Stanów Zjednoczonych. Przede wszystkim gromadzi oraz udostępnia dane i to bezpłatnie historykom, naukowcom czy do celów edukacyjnych. Możesz wykorzystać w ten sposób książki, filmy, oprogramowania czy muzykę. Na stronie jest zaindeksowanych ponad 300 miliardów stron internetowych, więc jest w czym wybierać.

YouTube.com – sukces globalny

Jeśli wymieniamy najpopularniejsze wyszukiwarki, to nie możemy zapomnieć o YouTube.com. Jest to koncepcja Chada Hurleya, Steve’a Chena i Jaweda Karima, a sama domena została aktywowana w 2005 roku. W kilkanaście lat, oferując w znacznej części darmowe filmy, zwiastuny filmowe, teledyski, czy własne wideoblogi YouTube podbił w zasadzie cały świat. Niezarejestrowani użytkownicy mogą oglądać publikowane materiały filmowe, natomiast zarejestrowani mogą je również zamieszczać. Według Google już w 2010 roku w serwisie publikowano dziennie 85 tys. filmów.

Wiki.com – przeszukaj encyklopedie

Określone wyszukiwarki skupiają się nie tylko na muzyce czy filmach.  Jeśli chcesz przeszukać treści internetowych encyklopedii czy stron typu Wiki, skorzystaj z Wiki.com. Dzięki wyszukiwarce znajdziesz lepiej zorganizowane i dogłębne źródła wiedzy, które dotyczą wybranych zagadnień.

Apple – uniezależnić się od Google

Jak pokazały wcześniejsze przykłady, Google można zdetronizować. Popularne „Jabłko” usiłuje odejść od ustaleń z Google i planuje wprowadzić własną wyszukiwarkę – całkowicie niezależną. Z czasem ma stać się domyślną wyszukiwarką dla iPhone i iPad. Niestety, obecnie prace zwolniły ze względu na pandemię na COVID-19.

Ahrefs idzie tropem Apple

Próby detronizacji Google nie kończą się na Apple. Właściciel Ahrefs (firma, która stworzyła narzędzie do analizy linków przychodzących, analizy słów kluczowych, content na stronach i automatycznymi audytami SEO) Dmitry Gerasimenko poinformował na Twitterze, że jego firma pracuje nad „wyręczeniem Google” z roli najpopularniejszej wyszukiwarki. Czy będzie to dobra alternatywa dla Google? Opinie w środowisku twórców i pozycjonerów stron internetowych są podzielone… Fachowcy boją się nadużyć w postaci „farm botów”.

Mimo dominacji Google na rynku nadal powstają niezależne wyszukiwarki. Jak pokazał przykład Chin, można oprzeć się monopolizacji. Do tego warto zauważyć, że dostępne są mniejsze czy alternatywne przeglądarki internetowe np.: chroniące dane, dbające o ekologię czy udostępniające określone pliki.

Czy jesteś skazany na Google?

Jak pokazał ranking wyszukiwarek internetowych… nie!


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes