Przejdź do treści

Przekierowania 301 – jak je stosować, aby poprawić SEO swojej strony WWW?

Na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę, że Twoja strona internetowa to żywy organizm. Prawdopodobnie zdarzało Ci się usuwać jakieś podstrony bądź przenosić je na nowe adresy URL. Zastanawiasz się, co robić w takich sytuacjach, by nie wywołać zamieszania wśród użytkowników i nie obniżyć widoczności w wynikach wyszukiwania?

Odpowiedź jest prosta – stosować przekierowania 301. Dowiedz się, czym dokładnie one są i jak efektywnie z nich korzystać.

Co to jest przekierowanie 301?

Zdarzyło Ci się kiedyś wpisywać konkretny adres do paska przeglądarki, a ostatecznie trafić na zupełnie inny? Stało się tak, bo zadziałało przekierowanie. 

Przekierowanie 301 to sposób, by poinformować użytkowników, a także przeglądarki i roboty wyszukiwarek o tym, że dana strona internetowa lub plik został na stałe przeniesiony pod inny adres URL. 

Dzięki ich zastosowaniu osoby odwiedzające Twoją stronę są automatycznie przekierowywane na właściwy adres. W innej sytuacji zobaczyłyby one błąd 404. Ustawienie przekierowań 301 zapobiega także spadkom pozycji w Google.

Przeczytaj inspirujące wpisy na blogu LUMO

Zajrzyj na bloga, którego piszemy z wielką ochotą. Dowiedz się więcej o marketingu internetowym i odkryj jak docierać do użytkowników Internetu!

Jak wdrożyć przekierowania 301?

Przekierowania 301 możesz wdrożyć na kilka sposobów:

  • W pliku .htaccess

Plik .htaacess to plik konfiguracyjny, znajdujący się na serwerze. Umożliwia on między innymi zabezpieczenie haseł i właśnie wdrożenie przekierowań. By to zrobić, musisz dodać do niego odpowiedni kod przekierowania. 

Załóżmy, że chcesz przekierować stronę www.strona.pl/stary-adres na www.strona.pl/nowy-adres. W takiej sytuacji dodaj następujący kod:

Redirect 301 /stary-adres.html  /nowy-adres.html

Po wszystkim zapisz i zamknij plik .htaccess. Upewnij się, że przekierowanie działa poprawnie – po prostu wpisz stary adres URL i pod niego przejdź. 

  • W PHP

Jeżeli z jakichś względów nie chcesz lub nie możesz wykonać przekierowań za pomocą pliku .htaccess, możesz zamieścić je kodzie PHP. By to zrobić maksymalnie wysoko umieść następujący fragment:

< ?php
header(„HTTP/1.1 301 Moved Permanently”);
header(„Location:/nowyadres.html”);
header(„Connection: close”);
exit;
? >

  • W JavaScript

Dodanie odpowiedniego skryptu w JavaScript również sprawi, że użytkownik zostanie przeniesiony na wskazaną stronę. Oto, jak powinien on wyglądać:

< script type=”text/javascript” >
window.location = „/nowyadres.html”;
< /script >

Jest to jednak sposób niekorzystny ze względu na pozycjonowanie. Wiele witryn nie zezwala bowiem na indeksowanie plików JS. 

  • Za pomocą wtyczek 

Korzystasz z systemu WordPress? W takim razie najłatwiej będzie Ci ustawić przekierowanie za pomocą wtyczki. Umożliwi Ci to chociażby plugin Redirection. 

Przekierowania 301 a SEO

Tak, przekierowania mają wpływ na SEO. Dzięki zastosowaniu przekierowań 301 nie tracisz efektów włożonych w pozycjonowanie strony znajdującej się pod danym adresem. 

Co ważne, dotyczy to także linków. Dzięki przekierowaniom przekazujesz moc ze starego adresu URL na nowy. 

To wciąż nie koniec. Za pomocą przekierowań możesz skutecznie eliminować problem duplikacji treści czy kanibalizacji słów kluczowych. 

Oczywiście zmiana adresów URL może w niektórych przypadkach powodować wystąpienie pewnych wahań w pozycjach strony – nawet mimo wykonania przekierowania. Co robić w takiej sytuacji? Najlepiej po prostu cierpliwie czekać – za jakiś czas wszystko powinno wrócić do normy. 

Kiedy stosować przekierowania 301?

Przekierowania są niezbędne w wielu przypadkach. Najczęściej stosuje się je przede wszystkim w następujących sytuacjach:

  • Zmiana struktury strony – np. poprzez usunięcie wybranych podstron. Za pomocą przekierowań wskazujesz, gdzie mają teraz trafiać użytkownicy wpisujący stare adresy.
  • Zmiana dotychczasowago adresu URL wybranej podstrony. 
  • Przeniesienie całego serwisu na nową domenę (np. w przypadku zmiany nazwy firmy).
  • Zmiana systemu CMS.
  • Instalacja certyfikatu SSL, a więc przejście z protokołu “http” na “https”.

Przykładowe przekierowania 301

Poniżej znajdziesz najczęstsze sytuacje, w których wdraża się przekierowania, i informacje, jak to zrobić:

Wymuszanie adresu z przedrostkiem www lub bez

Czy wiesz, że roboty Google postrzegają adresy www.twoja-strona.pl i twoja-strona.pl jako osobne strony? Aby uniknąć ewentualnej duplikacji treści, warto zrobić przekierowanie 301. 

Wystarczy, że dodasz w pliku .htaccess następujące wytyczne:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://%1/$1 [R=301,L]

Wymuszanie adresu domeny z przedrostkiem https://

Twoja witryna posiada certyfikat SSL? W takim razie powinieneś wykonać przekierowanie 301 – tak, by użytkownicy czy roboty Google nie odwiedzały wersji z przedrostkiem http (bez certyfikatu). 

W tym celu w pliku htaccess umieść następujące zapisy:

RewriteCond %{HTTPS} off

RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

Przekierowanie domeny ze starego adresu na nowy

Zmieniłeś URL jakiejś podstrony? W takiej sytuacji zastosuj następujące przekierowanie strony:

Redirect 301 /stary-adres.html /nowy-adres.html

Przekierowania 301 – czego nie robić?

Wiesz już, czym jest przekierowanie 301, a także jak i w jakich sytuacjach je wykorzystywać. Pora powiedzieć sobie o tym, jakich praktyk unikać. 

  • Tworzenie łańcuchów przekierowań. Mowa tu o długich ścieżkach przekierowań, które ostatnio dają taki sam efekt, jak użycie pojedynczego przekierowania. Takich praktyk nie doceniają ani użytkownicy, ani roboty indeksujące – chociażby ze względu na wydłużony czas ładowania się strony. 
  • Pętle przekierowań, czyli innymi słowy – błędne koła. To sytuacje, gdy strona A przekierowuje do strony B, a strona B – do strony A. W efekcie wybrana podstrona po prostu się nie wyświetla i nie jest indeksowana w katalogu Google. 
  • Przekierowania na nieistniejące adresy czy niewłaściwe miejsca. Za każdym razem upewniaj się, że wdrożone przekierowanie działa tak, jak powinno. Najgorsza sytuacja to taka, w której użytkownik trafia na nieistniejący adres, czyli wyświetla mu się błąd 404

Jak sprawdzić, czy przekierowania działają poprawnie? Najprostszą opcją jest po prostu wpisanie danego adresu w pasek przeglądarki. Możesz także skorzystać z narzędzi – np. redirect-checker.org czy Screaming Frog. 


Porozmawiajmy o tym, jak rozwinąć
Twój biznes